متوسط کریپتو پدیا

آیا تکنولوژی بلاکچین بدون ارزهای رمزنگاری‌شده دوام خواهد داشت؟

نوسانات اخیر در قیمت‌های بیت‌کوین و دیگر آلتکوین‌ها، بحث در مورد عملکرد این ارزها به عنوان یک ارزش واقعی را به میان آورد. پس از افزایش قیمت بیت کوین به میزان حدود ۲۰۰۰۰ دلار، افت قیمت شدیدی در مقایسه با افزایش تقاضا در بازارها ایجاد شد و بیت کوین به قیمت ۷۰۰۰ دلار نیز مبادله شد.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

افزایش، سقوط و افزایش دوباره قیمت یکی از ویژگی‌های معمول بیت کوین و روند سایر ارزها در این بازار است. با این حال، با توجه به سطح بالای آگاهی و ارزش پولی حقیقی، منتقدان دلایل خوبی برای نقد به این بازار و تکنولوژی مبتنی بر آن یعنی بلاکچین پیدا کردند.

ایو مرسچ، عضو هیئت اجرایی ECB، در سخنرانی خود در لندن در ۸ فوریه ۲۰۱۸، اشاره کرد که نوسانات شدید در ارزش ارزهای مجازی (VCs) به این معنی است که قیمت گذاری‌های کسب و کار در آنها با یک شکاف بزرگ و مضر بین قیمت واقعی و قیمت مطلوب آن‌ها مواجه است. او توضیح می‌دهد زمانی که نتوان راجع به اینکه یک دارایی می‌تواند چه مقدار خدمات در آینده ارائه دهد، اطمینان داشت، آن دارایی ارزش خود را از دست می‌دهد.

شکل دیگری از نقد و پیش بینی منفی برای بیت‌کوین را در صحبت های سرمایه گذار محبوب و میلیاردر، وارن بافت میبینیم. او می‌گوید که بیت‌کوین و کریپتوکارنسی‌ها مانند سقوط آزاد هستند و اشاره می‌کنند که هرگز در هیچ یک از آنها سرمایه گذاری نخواهد کرد. او می‌گوید:

من می‌توانم تقریبا با اطمینان بگویم که ارزهای رمزنگاری‌شده با پایان بدی مواجه خواهند شد.

بسیاری از منتقدان دیگر نظرات نسبتا مشابهی در این مورد دارد. اما موضوع مهم اینجاست که همه این افراد نظر مثبتی نسبت به خود تکنولوژی بلاکچین دارند و فقط بازار ارزهای دیجیتال را محکوم و نقد می‌کنند. اگر بلاکچین و کریپتوکارنسی بتوانند جداگانه مورد بررسی قرار گیرند، پس سوال اینجاست که آیا این تکنولوژی در حال رشد است؟ چطور تکنولوژی که ابزار آن به نظر این منتقدان ناکارآمد بوده رشد پیدا کرده است؟

مایکل ووگل، مدیر عامل شرکت  Netcoins، اعتقاد دارد کاهش اخیر قیمت بیت‌کوین و دیگر آلتکوین‌ها نشان دهنده شکست این تکنولوژی نیست و یادآور می‌شود که با توجه به مرحله رشد کریپتوکارنسی‌ها، نوساناتی که در حال حاضر تجربه می‌شود، کاملا نرمال است. او اذعان دارد:

به نظر من سرمایه گذاران بلند مدتی که یک سال پیش یا حتی شش ماه پیش بیت کوین خریدند، با دیدن قیمت امروز حتما خوشحال خواهند بود. نوسانات، با توجه به اینکه این بازار سالهای زیادی برای رشد پیش رو دارد، کاملا طبیعی است. سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شاهد نوسانات کمتری بودیم و همین موضوع باعث جذب کاربران زیادی شد. با توجه به پیشرفت سریع بیت‌کوین و سایر ارزها، فکر می‌کنم بسیاری از افراد توانایی های بیت کوین را حتی به عنوان یک ارزش دیجیتال معادل طلا درنظر خواهند گرفت.

ووگل توضیح می دهد که این اتفاقات و حباب‌های بازار بخشی از یک تجارت سالم هستند و اصرار دارد که کریپتوکارنسی‌ها را نمی‌‌توان از بلاکچین جدا کرد. او می‌گوید:

پول دیجیتال قبلا ایجاد شده بود و دلیل شکست خوردن آن، نبود شبکه غیرمتمرکز بلاکچین بود. بلاکچین و کریپتوکارنسی به طور پیوسته بهم متصل هستند و هر دو تکنولوژی برای موفقیت عظیم و تاثیر مشابه در حال رشد اند

Kumar Gaurav از گروه Auxesis، توضیح فنی در مورد تجزیه و تحلیل قیمت ها و رفتار بیت کوین در مدت اخیر ارائه می‌دهد. او می‌گوید این افت قیمت با تحلیل تاریخ سالانه بیت کوین کاملا قابل پیش بینی بوده است و با افزایش شدید قیمت که قبل از آن رخ داد، کاملا می‌شد متوجه شد که افت قیمت شدیدی را پیش رو داریم. او میگوید اگر شخصی حتی دوماه پیش بیت کوین خریده بود، الان بعد از این نوسان متضضر نشده و همچنان با همان قیمت خرید میتواند مبادلات خود را انجام دهد.

Gaurav همچنین یادآور می شود که این مقدار افت در سالهای اخیر بی سابقه بوده است و حتما مبتدیان و تازه واردان به این بازار را با شک و ترس مواجه کرده است، اما کسانیکه با تاریخچه بیت کوین آشنایی دارند قطعا از این شرایط تعجب نکردند و میدانستند این وضعیت به سرعت بهبود خواهد یافت.

او در مورد سوال بلاکچین یا کریپتوکارنسی توضیح می‌دهد که مهم تر از همه چیز این است که شاخص بررسی این دو فن‌آوری در ابتدا باید مغرضانه نباشد، نه بر اساس ایده‌الوژی شخصی بلکه بر اساس دلایل قانونی و علمی پایه گذاری شود، اینکه کجا و چطور به این تکنولوژی‌ها نیاز است و کجا نیست. به عنوان مثال، در دولت، تکنولوژی بلاکچین دارای کاربرد فراوانی است که می‌تواند به دستیابی به کارایی و شفافیت بهتر کمک کند و در اینجا هیچ ارتباطی با کریپتوکارنسی‌ها ندارد. اخیرا وزیر دارایی هند، آرن جیتی، توان بالقوه بلاکچین را تأیید کرد و اظهار داشت که دولت «استفاده از فناوری بلاکچین برای دستیابی به اقتصاد دیجیتالی» را بررسی خواهد کرد.

با وجود این راهکارها، Gaurav توضیح می‌دهد که اگرکریپتوکارنسی‌ها نبودند، ممکن بود هرگز شاهد بلاکچین و دخالت آن در این همه نهاد و موسسه و البته ایجاد علاقه در افراد با تولید ثروت در صنعت نبودیم و سرمایه گذاران سنتی و روش‌های قدیمی همچنان به راه خود ادامه می‌دادند. در آینده می‌توان علاوه بر افزایش همین زمینه‌های علاقه، موارد استفاده‌های دیگر بلاکچین نیز مسیر خود راپیدا می‌کنند.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا