مقالات عمومی

سه ویژگی بلاکچین که به جلوگیری از کلاه‌برداری کمک می‌کند

سازمان‌ها به طور معمول سالانه پنج درصد از درآمد خود را از طریق کلاهبرداری و تقلب از دست می‌دهند. متاسفانه کلاهبرداری در کسب و کار ‌می‌تواند برای مدت طولانی ناشناخته بماند و اغلب شناسایی آن مشکل است. در ادامه سه ویژگی بلاکچین که می‌تواند به شبکه‌های کسب و کار به حفاظت در برابر تقلب کمک کند را بیان می‌‌کنیم.

بلاکچین توزیع شده است

بلاکچین شکلی از یک دفتر کل توزیع شده است و شامل اطلاعات تراکنش است که در یک شبکه نقطه-به-نقطه به اشتراک گذاشته شده و دائما روی آن به اجماع می‌رسند. هیچ مدیریت مرکزی یا نسخه متمرکزی برای آن وجود ندارد. بنابراین هیچ گاه یک نقطه شکست واحد برای آن وجود ندارد. در عوض مدیریت و صدور مجوز برای آن در طول شبکه توزیع شده است که در نتیجه محل آشکاری برای اقدام به یک نقشه کلاهبرداری وجود ندارد.

دفتر کل توزیع شده

روش‌های مختلفی وجود دارد که کلاهبرداران از آن برای مخفی کردن اقدامات غیرقانونی خود استفاده می‌کنند که شامل این موارد می‌شود: تغییر یا پاک کردن اطلاعات سیستم‌های حسابداری یک شرکت، تغییر الکترونیکی یا کاغذی اسناد یا ایجاد فایل‌های دستکاری شده. استفاده از یک دفتر کل توزیع شده می‌تواند به کاهش کلابرداری کمک کند، زیرا باعث افزایش شفافیت تراکنش‌ها در یک زنجیره تامین بین افراد یک شبکه کسب و کار می‌شود. حاضران در شبکه می‌توانند تاریخچه تبادل دارایی‌ها را ببینند. بنابراین مشاهده و شناسایی تراکنش‌های کلاهبرداران آسان‌تر خواهد بود. همچنین دستکاری رکوردهای تراکنش‌ها روی یک بلاکچین، نیازمند کنترل اکثریت روی سیستم است که کار ساده‌ای نمی‌باشد.

بلاکچین غیرقابل تغییر است

هش در بلاکچین

تراکنش‌های روی یک بلاکچین غیرقابل تغییر است؛ زیرا نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد یا تغییر داد. قبل از این که یک بلاک به زنجیره بلاک‌ها الحاق شود‌، حاضران در شبکه باید از طریق یک فرآیند به نام اجماع، توافق کنند که این تراکنش معتبر است. این بلاک یک برچسب زمان می‌خورد، از طریق رمزنگاری امن شده و به بلاک قبلی روی زنجیره بلاک لینک می‌شود. بنابراین شما ‌می‌توانید یک تراکنش جدید برای تغییر وضعیت یک دارایی را ایجاد کنید؛ این تراکنش به سادگی به زنجیر اضافه می‌شود و رکورد اصلی همچنان قابل دسترس خواهد بود. بنابراین با استفاده از بلاکچین خواهید توانست منشا یک دارایی را ببینید. یعنی این دارایی از کجا آمده، در کجا بوده و حالا مالکیت آن در دست کیست.

بلاکچین می‌تواند قابلیت ایجاد مجوز داشته باشد

بلاکچین بدون مجوز

کسب و کارها با مقدار زیادی از داده‌های محرمانه تعامل دارند. آن‌ها نمی‌توانند اجازه دهند هر کسی به این داده‌های حساس دسترسی داشته باشند. باید راهی وجود داشته باشد تا کسانی که خارج از شبکه هستند نتوانند به داده‌های حساس دسترسی داشته باشند و کسانی که داخل شبکه هستند نیز نتوانند داده‌ها را دچار مشکل کنند. دقیقا این همان نیاز به داشتن مجوز است که نقش خود را  ایفا کند. اما بر خلاف دیگر ویژگی‌هایی که در مورد آن بحث شد، همه شبکه‌های بلاکچین قابلیت مجوز ندارند. هرچند شبکه‌های مجوز دار می‎توانند برای جلوگیری از کلاهبرداری ایده‌آل باشند. چرا که می‌تواند افراد و مقیاس آن‌ها را برای حضور در شبکه محدود کند. اعضای یک شبکه نیز باید دعوت شده باشند و قبل از امکان شرکت در تراکنش‌های آن، تایید شده باشند.

کنترل دسترسی و مدیریت هویت عوامل کلیدی در یک شبکه مجوز دار هستند. توسط فناوری هایپرلجر فابریک، اعضا توسط کارت‌های عضویت رمزنگاری شده تایید شوند تا هویت خود را احراز کنند. این کارت‌های عضویت به آن‌ها اجازه دسترسی برای دیدن تراکنش‌ها را می‌دهد. اما حتی کاربران تایید شده، نمی‌توانند بدون اجماع روی بلاکچین چیزی را اضافه کنند و کسی نیز نمی‌تواند رکوردهای روی بلاکچین تغییر دهد؛ چرا که آن‌ها رمزنگاری شده اند. بدون وجود راهی برای مخفی کردن ردپاها، کلاهبرداران شانس بسیار کمی برای گریز از دستگیر شدن خواهند داشت.

بلاکچین علیه کلاهبرداری

کلاهبرداری به عنوان مهمترین ریسک‌های عملیاتی در سال ۲۰۱۷، مشکلی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. به علاوه اینکه می‌تواند برای یک کسب و کار بسیار پر هزینه باشد، باعث کاهش روحیه کارمندان شده و یک محیط کسب و کار بی ثبات را ایجاد کند. بنابراین استفاده از بلاکچین می‌تواند راه حلی مناسب برای جلوگیری از این مشکل باشد.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا