مقالات عمومی

پنج مشکل بزرگ بلاکچین که همه باید بدانیم

بلاکچین به عنوان یک تکنولوژی در حال تغییر در جهان شناخته می‌شود. با این حال، نمی‌توان گفت این تکنولوژی دوای درد همه مشکلات است. در این مقاله به بررسی بعضی از نقاط ضعف این فناوری می‌پردازیم.

  1. هزینه‌های زیست محیطی

bitcoin

بلاکچین بر روی رمزگذاری برای تضمین امنیت و همچنین ایجاد توافق بر سر یک شبکه توزیع متکی است. این بدان معنی است که به منظور اثبات اینکه کاربر مجاز به نوشتن در زنجیره است، باید بتواند الگوریتم‌های پیچیده را اجرا کند، که به نوبه‌ی خود نیاز به توان محاسباتی بالایی دارد. به عنوان مثال، بیت کوین که در حال حاضر شناخته شده‌ترین محصول بلاکچین است، قدرت و توان محاسباتی که در سال گذشته برای نگهداشتن شبکه مصرف کرد برابر با میزان متوسط مصرف انرژی ۱۵۹ کشور در جهان بود. بلاکچین بیت کوین یک شبکه بسیار ارزشمند، با ظرفیت فعلی بازار (بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار)، امنیت بسیار پیچیده و محاسبات زیاد است. بلاکچین در مقیاس کوچکتر ( مانند آنچه یک سازمان می‌تواند به طور داخلی به منظور نظارت و ثبت فعالیت تجاری خود اعمال کند)، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کرد. به هر حال ، این یک نکته مهم است و پیامدهای محیطی و همچنین هزینه‌های انرژی را نمی توان نادیده گرفت.

  1. فقدان مقررات، محیط خطرناکی ایجاد می‌کند

bitcoin

این مسئله به طور عمده مربوط به بیت‌کوین و دیگر شبکه‌های بلاکچین مبتنی بر ارزش است. اما واقعیت این است، همانطور که بسیاری از سرمایه گذاران در بیت کوین یا دیگر بازارهای کریپتوکارنسی برای اولین بار در چند ماه گذشته سرمایه گذاری کرده‌اند، دریافتند که این یک محیط بسیار ناپایدار است. با توجه به عدم قوانین نظارتی، کلاهبرداری‌ها و دستکاری در بازار، شایع است.

حتی اگر به عنوان یک سرمایه گذار با ریسک پایین در بورس کریپتوکارنسی، شما کوین های تثبیت شده مانند بیت کوین، لایت کوین یا اتر را انتخاب کنید، همیشه شانس این وجود دارد که صرافی شما بسته شود یا کیف پول آنلاین شما توسط هکرها هک شود. این نتیجه عدم نظارت دولتی روی این بازار است.

  1. پیچیدگی آن به اندازه ای است که کاربران مزایای آن را به سختی درک میکنند

bitcoin

برنامه‌های کاربردی انقلابی زمانی ظاهر می‌شود که تلاش برای درک اصول رمزنگاری و توزیع مجدد در بلاکچین انجام شود و هر کسی در خیابان با دیدن این تکنولوژی قابلیت درک آن را داشته باشد. متخصصان فناوری در مورد جایگزینی ابزارهای سنتی که توسط صنعت خدمات مالی ارائه می‌شوند صحبت می‌کنند، که این جایگزین باید پرداخت‌های شفاف داشته باشد و  از تقلب جلوگیری کند. اما تا آنجایی که بسیاری از ما نگران هستیم، بانک ها این خدمات را به اندازه کافی خوب انجام می‌دهند و به نظر می‌رسد برای کاربر هم بسیار ساده به نظر می‌رسد.

تصادفی نیست که اولین بلاکچین – بیت کوین – بلافاصله پس از بحران مالی ۲۰۰۸، هنگامی که رسانه ها و افکار عمومی منعکس کننده نارضایتی گسترده از موسسات و ابزارهای مالی بودند، وارد بازار عمومی شدند. البته، بحران قبلی تا حد زیادی غیر منتظره بود و حوادث جهانی می‌توانند تمایل را برای تغییر افزایش دهند، اما نهایتا امروز و بعد از ده سال، بلاکچین برای بسیاری از مردم باقی مانده است.

  1. بلاکچین می‌تواند کند و دست و پا گیر باشد

bitcoin

به دلیل پیچیدگی و ماهیت رمزنگاری شده آن‌ها ، معاملات بلاکچین می‌تواند در مقایسه با سیستم‌های پرداخت سنتی مانند پول نقد یا کارت‌های اعتباری بیشتر طول بکشد. معاملات بیت‌کوین می‌تواند چندین ساعت طول بکشد و این یعنی مشکلات ذاتی در این ایده وجود دارد که در حال حاضر شما قادر به استفاده از آن‌ برای پرداخت یک فنجان قهوه در ساعت ناهار نیستید، مگر اینکه فروشنده به دنبال ریسک کردن باشد. این یک مشکل است که با پیشرفت‌های مهندسی و سرعت پردازش حل خواهد شد، اما در حال حاضر، مشکل وجود دارد.

  1. “موسسات” علاقه خاصی به نابودی بلاکچین دارند

bitcoin

بیایید صادق باشیم . به رغم علاقه زیاد به استفاده از فن آوری بلاکچین در صنعت مالی، در پشت صحنه‌ بسیاری از فعالان به دنبال از بین بردن این تکنولوژی هستند . بانک‌ها مقدار زیادی از سود خود را از نقش واسطه‌گری به دست می‌آورند و از آنجا که در این سیستم نوین سود در میان میلیون‌ها مشتری توزیع می‌شود، طبیعی است که نهادها و موسسات مالی تمایلی به این سیستم نداشته باشند.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا