اخبار آلتکویناخبار عمومی

چگونه سقوط بازارهای بورس سهام امروز، بازارهای کریپتوکارنسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

در طول چند روز گذشته اخبار مربوط به وال استریت از اوج هیجان به حالت افسردگی رسیده است. در خبری اعلام شد ما به “پایان ماه عسل بازار ترامپ” پایان می‌دهیم، برخی دیگر نیز در حال تحلیل این موضوع هستند که اصلاحات عمده‌ای در پیش است یا نه، اما به هر حال می‌توان گفت این اصلاحات به یک “بازار چند ساله” منجر خواهد شد.

تغییرات در حال حاضر بیشتر احساسی است و تقریبا به طور کامل این موضوع در بازار کریپتوکارنسی‌ها هم مشاهده می‌شود. تماشای این بازی موجب مطرح شدن دو سوال شده است: اولا اینکه رابطه بین بازارهای مالی سنتی و بازارهای کریپتوکارنسی چگونه است و در صورت وجود همبستگی ، پیامدهای امروز برای کریپتوکارنسی‌ها چیست.

در توضیح سوال اول، باید اشاره کرد که رابطه بین بازارهای سنتی با یکدیگر نیز در حال حاضر ضعیف است و ارتباط موجود بیشتر احساسی است . توضیح و تحلیلی که در این بخش می‌شود بیشتر به همین ارتباط احساسی بین بازارهای سنتی و کریپتوکارنسی‌ها اختصاص داده شده است.

بسیاری از تلاش‌ها تا امروز تحلیلی کیفی از ارتباط بین بازارهای کریپتوکارنسی و علت های آن ارائه داده است. (تقریبا هیچ تلاشی برای اندازه گیری این رابطه‌ها و بحث کمی وجود نداشته )

از بین بعضی از مقاله‌های قدیمی می‌توان اطلاعات در این زمینه به دست آورد. برای مثال بهترین منبعی که یافت می‌شود، Sifr Data است، یک برنامه تصویر‌سازی برای کریپتوکارنسی‌ها. در میان برنامه‌های دیگر، ماتریس همبستگی کریپتوکارنسی هم وجود دارد که ارتباط بین ارز های مختلف را با نمرات z و p به تصویر می‌کشد.

برای کسانی که خیلی از درس آمار خوششان نمی‌آید می‌توان خلاصه گفت که :

اگر تحلیل‌ها درست باشد، با کاهش ترس در بازار، قیمت بیتکوین افزایش می یابد و برعکس، به دلیل افزایش ترس در بازار،  قیمت بیت کوین کاهش می یابد. این یعنی بیت کوین خطر سرمایه گذاری بیشتری در مقایسه با سرمایه گذاری های محافظه کارانه تر مانند طلا دارد.

همچنین به ما می‌گوید که در بازارهای بلندمدت کریپتوکارنسی‌ها ، در یک بازار نزولی احتمالا حتی بدتر از همتایان سنتی خود ظاهر می‌شود و همینطور بر عکس در یک بازار صعودی، احتمالا بهتر عمل خواهد کرد.

با فهمیدن این ارتباط ، بیایید روند اخیر بازار را تجزیه و تحلیل کنیم. امروز با افزایش 115 درصدی VIX ( شاخص ترس در بازار بورس) ، شاخص صنعتی داوجونز، 1.175 افت کرد که این میزان پایین ترین نقطه در تاریخ ۱۳۰ ساله این میانگین است. با این وجود ، به دلیل افزایش اخیر ، 4.6 درصد از این افت جبران شده است.

ما می‌توانیم بسادگی بگوییم که داو جونز تمام دستاوردهای سال ۲۰۱۸ را تغییر داده‌است . این شاخص تنها شاخصی نبود که به این وضعیت دچار شد. متاسفانه، امروز DAX (مستقر در آلمان)، FTSE (مستقر در بریتانیا) و S & P (مستقر در ایالات‌متحده) به شدت در چند روز گذشته آسیب دیدند. با نگاه کردن به این ترکیب و ۴۵ درصد کاهش در هفته‌های اخیر، شما می‌توانید بفهمید چرا VIX  به این مقدار صعود داشته است.

چه چیزی باعث همه اینها می‌شود؟ هر کس یک نظریه دارد، اما دو علت اساسی وجود دارد. اول از همه، بهره 10 ساله فدرال ، که نرخ بهره را تعیین می‌کند و به تازگی افزایش داشته است. نرخ بهره بالاتر می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های مصرف کننده و باعث افزایش تورم شود. و دومین دلیل، شاخص  VIX است که باعث ایجاد ترس در بازار می‌شود .این ترس و تردید با سقوط قیمت‌های اخیر همراه شده است. برخی اقتصاددانان برجسته و رئیس پیشین بانک مرکزی فدرال اعتقاد دارند ما در حال وارد شدن به “بازار عظیم چند ساله” هستیم.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا