پیشرفته کریپتو پدیا

آپدیت کسپر و اثرات آن روی شبکه اتریوم

در آگوست سال ۲۰۱۷، ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، راهنمای اجرای اولین نسخه از کسپر را منتشر کرد. Casper v۱ با استفاده از الگوریتم دوگانه pow و pos قصد دارد تا استخراج اتریوم را کاهش و نهایتا پایان دهد. تاریخ اجرایی شدن کسپر سال ۲۰۱۸ اعلام شده است، اما چیزهایی که باید تا آن زمان بدانیم :

Casper چیست؟

Casper الگوریتمی بر مبنای proof of stake است که در سال ۲۰۱۸ در شبکه اتریوم منتشر خواهد شد. با الگوریتم pow کنونی، اولین نسخه از Casper تنها برای تایید هر صدمین بلوک به عنوان “چک پوینت” استفاده خواهد شد. زمانی که یک چک پوینت انجام شود، هیچ راهی برای بازگشت و استفاده از یک زنجیره بدون چک‌پوینت وجود ندارد. در این صورت اگر ۹۹ درصد از استخراج کنندگان از زنجیره‌ای حمایت کنند که بلوک چک‌پوینت ندارد، همه کاربران شبکه همچنان می‌توانند به استفاده از آن ادامه می‌دهند. این موضوع قدرت را از  دست اکثر ماینرها خارج می‌کند.

جامعه اتریوم پیش بینی می‌کند که تغییر الگوریتم به PoS به مشکل مقیاس‌پذیری که شبکه در حال حاضر با آن روبرو است کمک خواهد کرد. این الگوریتم در حالی که اجازه می‌دهد شبکه از طریق sharding به طور موثرتر عمل کند، بلوک‌های جدید را با سرعت بیشتری ایجاد می‌کند. Sharding تقسیم یک پایگاه داده بزرگ به قطعات کوچکتر است که باعث می‌شود مدیریت داده ها آسان‌تر شود. فراتر از آن، الگوریتم‌های PoS از انرژی کمتری برای اجرای شبکه استفاده می‌کنند، تمرکز را کاهش می‌دهند و حملات ۵۱ % را دشوارتر می‌کنند.

اصطلاح ” difficulty time bomb” یعنی چه؟

کسپر

با ایجاد فورک سخت (hard fork) در بلاکچین اتریوم، سه نوع اتریوم وجود خواهد داشت: اتریوم کلاسیک ، اتریوم PoS و اتریوم PoW.
اگر شما جزو کسانی هستید که اتریوم ماین می‌کنید، ممکن است فکر کنید که می‌توانید همچنان به استخراج اتریوم ادامه دهید. اما عجله نکنید.
توسعه‌دهندگان اتریوم اظهار داشتند که بعد از اینکه کسپر به مرحله اجرا رسید، چیزی به اسم “difficulty time bomb” را روی بلاکچین اتریوم فعال خواهند کرد. به زبان ساده ” difficulty time bomb” پردازش معادلات سنگين را افزايش می‌دهد تا زمانی كه استخراج ناممكن شود (رخدادی به نام “عصر يخبندان اتريم”).
پیاده سازی این استراتژی باید از ایجاد یک فورک سوم جلوگیری کند و فقط با پشتیبانی از اتریوم PoW  آن رابه اتریوم PoS تبدیل کند. این اتفاق قرار بود که در سال ۲۰۱۷ رخ دهد اما با تاخیر پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ اجرا شود.

چه اثراتی روی ماینرهای اتریوم خواهد گذاشت؟

کسپر

اگر شما از ماینرهای اتریوم هستید، حتما تصمیم خواهید گرفت که ارز دیگری با سود آوری بالاتر استفاده کنید و قطعا جامعه اتریوم از تصمیم شما حمایت خواهند کرد.
پاداش بابت استخراج اتریوم کم‌کم از ۵ اتر به ۳ اتر کاهش پیدا خواهد کرد و با ایجاد هر صد بلوک به تبدیل شدن به PoS نزدیک‌تر می‌شود. پس پیشنهاد می‌شود برای استخراج از کوین های دیگری مانند مونرو یا اتریوم کلاسیک ( تا یکی دوسال آینده ) استفاده کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا