اخبار آلتکویناخبار عمومی

آیا ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند جای طلا را به عنوان یک سرمایه امن بگیرند؟

توجه اخیر رسانه‌ها به ارزهای رمزنگاری‌شده، افکار عمومی را به این سو برد که آیا می‌توان آن‌ها را با طلا به عنوان سرمایه امن جایگزین کرد؟ یکی از مهمترین اظهارات در مورد این مساله این بود که مدل توزیع شده‌ای که از ارزهای رمز نگاری‌شده پشتیبانی می‌کند، باعث دشوار شدن کنترل قیمت سرمایه ها توسط مراجع قانونی شده است.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

در حین این که قیمت ارزهای رمزنگاری‌شده رکورد‌های تازه‌ای را ثبت می‌کرد، این عقاید بیشتر و بیشتر شدند. همچنین کاهش ناگهانی قیمت ارزهای رمزنگاری‌شده این سوال را در ذهن مردم به وجود آورد که آیا ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیتکوین و اتریوم خواهند توانست جایگزینی برای طلا باشند یا خیر.

همانطور که می‌دانیم طلا به عنوان یک سرمایه امن شناخته می‌شود. طلا به عنوان یک سرمایه به لحاظ مقاومت زیاد در برابر تورم شهرت دارد. به علاوه محدود بودن ذخایر طلا، از دستکاری قیمت آن جلوگیری می‌کند.

قیمت طلا اغلب با شدت گرفتن عدم ثبات در سیاست و اقتصاد افزایش پیدا می‌کند. در واقع این مطلب در بازارها اینگونه مطرح می‌شود: قیمت طلا زمانی که بازارها در حال سقوط هستند، بهبود می‌باید.

مثال خوبی از این مورد را می‌توان در سال‌های پس از بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ یافت. زمانی که بانک‌های مرکزی پول‌های بیشتری را برای مقاومت در برابر تورم و بهبود رشد اقتصادی چاپ کردند.

همچنین این حقیقت نیز وجود دارد که طلا از پیشینه بیشتری برخوردار است و همواره یکی از سرمایه‌های مورد علاقه مردم برای نگهداری بوده است. از این جهت طلا بر ارزهای رمزنگاری شده برتری دارد.

چرا ارزهای رمزنگاری شده نمی‌توانند جایگزین طلا بشوند؟

بسیاری از سرمایه گذاران فکر می‌کنند که ارزهای رمزنگاری‌شده از ارزهای فیات بهتر هستند. این فرضیه تا حدی درست است. هرچند عده ای از مردم به طور اشتباه این برداشت را دارند که ارزهای رمزنگاری‌شده مشابه ارزهای فیات هستند. همانند ارزهای فیات که ارزش آن‌ها  بر اساس اعتماد بین قدرت‌ها بنا می‌شود، ارزهای رمزنگاری‌شده نیز بر اساس اعتماد بین ماینرها و دیگر بخش‌های درگیر عمل می‌کند. در واقع در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده اعتماد مورد نظر بر اساس یک سیستم غیرمتمرکز شکل می‌گیرد. هیچ قدرت واحدی نمی‌تواند قیمت ارزها را کنترل کند.

در مقابل، طلا خود یک سرمایه است. با داشتن تاریخچه‌ای بزرگ، طلا وسیله‌ای برای مبادله پول در بین فرهنگ‌های مختلف و در واقع یک ارز بوده است.

gold

 

ارزهای رمزنگای شده، جایی امن برای سرمایه گذاری؟

قبل از بیان اینکه آیا ارزهای رمزنگاری شده جایی امن برای سرمایه گذاری هستند، باید گفت حقیقت این است که این فناوری هنوز در ابتدای راه خود است.

هرچند هنوز موانعی بر سر راه فناوری بلاکچین، به خصوص در بخش مالی وجود دارد، بیشتر سرمایه گذاران و دنبال کنندگان این صنعت، ارزهای رمزنگاری‌شده را به عنوان یک ارز جدید که توانایی تضعیف ارزهای فیات را دارد، می‌شناسند. این نگاه گاهی بی اهمیت می‌شود. زیرا برخی می‌خواهند ارزهای رمزنگاری‌شده در سطحی مشابه با طلا باشد.

بنابراین پاسخ به این سوال، هنوز بسیار زود است، اما پیشرفت‌های بیشتر در آینده، باعث خواهد شد که سرمایه گذاران در موقعیت بهتری قرار گرفته و بتوانند بگویند که آیا ارزهای رمزنگاری شده جایگزین امنی برای طلا خواهند بود یا خیر.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا