مقالات عمومی

آیا بلاکچین می‌تواند مشکل‌ سیستم‌های رای دهی را حل کند؟

برخی اعتقاد دارند که با توجه به سیستم انتخابات آمریکا که شک و شبهه‌ی فراوانی متوجه آن است، فناوری بلاکچین می‌تواند این سیستم غیر موثر را به یک سیستم درخور با قرن بیست و یکم تبدیل کرده و امنیت انتخابات را به خوبی تامین کند.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

برای مثال در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا، نزدیک به صد میلیون رای دهنده واجد شرایط، رای خود را به صندوق رای نینداختند. در کارولینای شمالی، ثبت الکترونیکی رای دهندگان با مشکل مواجه شد و در کولرادو، سیستم تایید رای دهندگان در بخشی از ایالت از کار افتاد.

این موارد نه تنها باعث تبلیغ سو بر انتخابات می‌شود، بلکه ممکن است اعتماد عمومی را نیز سلب کند. اگر دولت نتواند یک سیستم انتخابات را بخوبی مدیریت کند، چگونه می‌توان مطمئن شد که نتیجه‌ی انتخابات قانونی و معتبر است؟ اگر یک ماشین رای گیری از کار بیفتد چطور بفهمیم که را‌ی‌های ما به درستی ذخیره شده‌اند؟

۴۸ ایالت از از دپارتمان امنیت ملی درخواست کردند که نقاط ضعف امنیتی در ماشین‌های رای گیری را برطرف کنند.

بلاکچین‌ها که در اقتصاد، املاک، حوزه سلامت و دیگر بخش‌ها استفاده می‌شوند، نه تنها امن‌ترین فناوری رای دهی موجود را ارائه می‌دهند، بلکه می‌توانند کل فرآیند رای دهی را متحول کنند.

پیشرفت‌های امنیت رای‌دهی در بلاکچین

هر رکورد در یک بلاکچین، در هر لحظه روی یک دفتر کل توزیع شده وجود دارد، یعنی هرکس در شبکه می‌تواند رکوردها را ببیند و تایید کند. برای اهداف انتخاباتی، هر رای می‌تواند به یک رای دهنده متصل شود و هر تناقضی به سادگی توسط بررسی دفتر کل برطرف می‌شود که باعث کاهش تقلب خواهد شد.

به علاوه هویت رای‌ دهندگان می‌تواند به طور کامل مخفی بماند. هر چند هر رای می‌تواند به صورت عمومی در دسترس باشد، اما خود رای دهنده پشت یک کلید تصادفی از اعداد و حروف مخفی می‌شود. این کار باعث تضمین محرمانگی و امنیت می‌شود و احتمال تحت فشار قرار دادن یک رای دهنده را کاهش می‌دهد.

همچنین یک بلاکچین غیر قابل تغییر است. یعنی هر رکورد روی دفتر کل توزیع شده دائمی بوده و قابل تغییر نیست. این کار باعث تسهیل ممیزی شده و دستکاری کردن رکوردها را غیرممکن می‌سازد.

اما شاید مزیت مهم امنیت در بلاکچین، غیر متمرکزسازی آن است. زیرا دفتر کل در سراسر یک شبکه عمومی توزیع شده است و یک نقطه ذخیره مرکزی و واحدی ندارد. اگر هکری بخواهد داده‌ها را به خطر بیندازد، باید اکثریت بلاک‌های شبکه را هک کند و این هک را قبل از ایجاد بلاک‌های جدید انجام دهد. این خاصیت باعث می‌شود هک شدن بلاکچین دشوار شود.

 

election

قدم بعدی

هیچ چیزی کاملا امن نیست و بلاکچین مانند هر سیستم دیگری نقاط آسیب پذیر خود را دارد. اما انتقادهایی که بر رای ‌دهی مبتنی بر بلاکچین می‌شود عمدتا نکته اصلی را فراموش می‌کنند که نقاط ضعف سیستم‌های موجود به مراتب از بلاکچین بیشتر است. به علاوه فناوری بلاکچین می‌تواند دو دغدغه اصلی در انتخابات را حل کند: دسترسی رای دهنده و تقلب رای دهنده

برای فعالانی که نگران تحت فشار بودن رای دهندگان هستند، یک بلاکچین می‌تواند به رای دهندگان قانونی اجازه دهد از طریق سیستم خود و به صورت ناشناس و با استفاده از یک کلید خصوصی رای خود را بدهد. در همین زمان دفتر کل عمومی می‌تواند رای دهنده و رای را به یکدیگر گره زده و یک رکورد دائمی و غیرقابل تغییر را ایجاد کند. احتمال تقلب بسیار کم خواهد بود و هر گونه فعالیت مشکوک روی شبکه، به دلیل نقطه-به-نقطه بودن آن قابل مشاهده خواهد بود.

اما تغییرات واقعی و عملی در سیستم‌های انتخاباتی نیازمند استفاده گسترده از آن و سپری شدن زمان کافی است.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا