مقالات عمومی

تلفیق ۳ صنعت عمده با بلاکچین؛ تحولی در زندگی ما

بلاکچین به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز دیجیتال که تمام تراکنش‌های ارزهای رمزنگاری شده را ثبت می‌کند، تعریف می‌شود. یک بلاکچین، تمام تراکنش‌های دیجیتال و تبادلات کالاها و سرویس‌ها را ذخیره می‌کند. این ذخیره سازی کاملا محرمانه است و دقیقا همانطور که اتفاق می‌افتد، ذخیره می‌شود. برای ساده ساختن آن، یک صفحه گسترده جهانی که روی میلیون‌ها کامپیوتر در حال اجرا است را تصور کنید. هر کسی می‌تواند تمام تراکنش‌هایی که در حال انجام را ببیند؛ چرا که یک سیستم نقطه به نقطه است و تمام آن بدون دخالت یک قدرت مرکزی اجرا می‌شود.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

چه کسی بیشترین بهره را از آن می‌برد؟ بانک‌های بزرگ و غول‌های تکنولوژی. جای تعجب ندارد چرا که همه می‌دانیم که کسب و کارهای بزرگ، اختراعات را پیش می‌برند. پیش‌بینی می‌شود  تا سال ۲۰۲۲ بازار محصولات و سرویس‌های مبتنی بر بلاکچین به ارزش ۸ میلیارد دلار برسد. بسیار بیشتر از ۲۴۰ میلیون دلار که در سال گذشته پیش‌بینی شده بود.

این تصور به ایجاد رونق جدید در شرکت‌های قدیمی مانند IBM کمک می‌کند. با به خدمت گرفتن بلاکچین به عنوان یک سرویس (BaaS)، غول‌های تکنولوژی در حال سرمایه گذاری در سیستم‌های سازمانی هستند که بتواند در زیرساخت‌های ابری نفوذ کند. راه اندازی این سرویس در فوریه ۲۰۱۶، به IBM کمک کرد که از سرویس‌های ابری منتقل شده و از آن‌ها برای ساخت بلاکچین‌های سفارشی برای مشتریانش استفاده کند.

در ابتدا، بلاکچین یک فناوری کلی بود که تنها در بخش تکنولوژی مورد پذیرش قرار گرفته بود. اما بعد از تقسیم آن در بخش‌های دیگر، صنایع مختلف شروع به آزمایش این فناوری در جهت اجرای موثرتر، شفاف‌تر و امن‌تر سیستم‌های خود کردند.

در اینجا سه صنعت عمده را که در حال استفاده از فناوری بلاکچین هستند را معرفی می‌کنیم.

حوزه سلامت

Healthcare

در سال ۲۰۱۴، یک سازمان آمریکایی نیاز داشت تا تمام متخصصان در حوزه سلامت از یک شیوه درست از ذخیره الکترونیکی اطلاعات پزشکی استفاده کنند.

در پروژه معروف به «اوباما کر» نیز عنوان شده بود که پزشکان و بیمارستان‌ها نیاز به پیاده‌سازی رکوردهای الکترونیکی پزشکی هستند و مبلغ ۲۸ میلیون دلار را برای پیاده سازی آن اختصاص دادند. با وجود این تلاش‌ها، پروتکل شفافی درباره اشتراک این داده‌ها در بین فراهم‌ کنندگان آن منتشر نشد.

در واقع می‌توان برداشت کرد که فرصت‌های زیادی برای تخریب سیستم موجود وجود دارد. نه تنها در مورد رکوردهای پزشکی، بلکه زنجیره‌های تامین، قراردادهای هوشمند برای توزیع پرداخت و موارد دیگر.

MedRec که یک پروژه پشتیبانی شده توسط MIT است که در ابتدا برای ثبت تارخچه پزشکی افراد طراحی شده بود و از بلاکچین برای ایجاد رکورد پزشکی برای بیماران استفاده می‌کند. MedRec با استفاده از بلاکچین اتریوم پیاده‌سازی شده و از فناوری قرارداد هوشمند برای اجرای اسکریپت‌ها روی بلاکچین استفاده می‌کند.

قراردادهای هوشمند راهی بدون تناقض برای تبادل پول، اموال و سهام یا هرچیز ارزشمندی توسط بلاکچین است. این قراردادها قوانین و جریمه‌هایی برای هر توافق‌نامه تعیین می‌کند و همچنین الزامات لازم را به طور خودکار روی آن اعمال می‌کند.

اما در دوره‌ای که سرقت هویت و کلاهبرداری بسیار است، این سیستم تا چه حد امن است؟

MedRec اطلاعات را آنگونه که ما می‌دانیم ذخیره نمی‌کند. در عوض یک فراداده رمز می‌شود اما هنوز اجازه می‌دهد که رکوردها توسط بیماران به طور امن قابل دسترسی باشند. این فراداده از صحت اطلاعاتی که درخواست می‌شود حفاظت می‌کند.

این فرآیند هنوز در ابتدای راه خود است، اما دولت فدرال متوجه آن شده است. در سپتامبر ۲۰۱۶ دپارتمان سلامت و خدمات انسانی (HHS) برنده چالش HHS، بلاکچینی را معرفی کرد که شامل مقاله‌های آکادمیک در مورد استفاده از بلاکچین با هدف فناوری اطلاعات پزشکی و تحقیقات مرتبط با حوزه سلامت بود.

مشخصا حوزه سلامت یک صنعت بسیار پیچیده است، اما بلاکچین توانایی ساده سازی این صنعت را خواهد داشت.

موسیقی

music

در آوریل ۲۰۰۰، پخش آنلاین موسیقی این صنعت را متحول کرد. کاربران قادر به دانلود هر آهنگی که می‌خواستند بودند؛ گاها بدون پرداخت حتی یک سنت. صنعت موسیقی با دانلود غیرقانونی آهنگ‌ها دچار بحران شد، آهنگ سازان و تولید کنندگان موسیقی از ضررهای مالی و رعایت نشدن حقوق معنویشان ناراحت بودند.

پلتفرم مبتنی بر بلاکچین Myceria راهی برای موسیقی دان‌ها ایجاد کرده تا بتوانند با استفاده از قرارداده‌های هوشمند اشتراک گذاری موسیقی را با اطمینان از بازگشت سود آن به هنرمند انجام دهند. بدون نیاز به برچسب‌ها، وکلا و حسابداران، حقوق هنرمندان به طور خودکار پرداخت خواهد شد.

یک شرکت دیگر با نام SingularDTV، یک استدیو سرگرمی مبتنی بر بلاکچین در حال ایجاد پایه‌ای برای یک صنعت سرگرمی غیرمتمرکز است. با توسعه یک اکوسیستم سرگرمی روی اتریوم، این استدیو امیدوار است که هنرمندان  را کمک کند تا بتوانند قوانین موسیقی را در آمریکا بازنویسی کنند.

Gramatik هنرمند سبک هیپ هاپ و الکترونیک اولین موسیقی دانی بود که به برنامه توکن سازی پیوست. Gramatik  گفت:

با داشتن چنین سیستمی هنرمندان می‌توانند موسیقی را با قوانین خود، بدون کاغذ بازی منتشر کنند.

منابع انسانی

human resource

افراد متخصص در منابع انسانی زمان زیادی را برای تایید کردن هویت کارمندان، پیش‌زمینه‌ها و تاریخچه‌ی کارمندان صرف می‌کنند. بر اساس گزارش‌های موجود، متخصصان منابع انسانی اغلب زمان خود را برای اجرای سه وظیفه صرف می‌کنند: ملاقات با افراد و شرکای تجاری، رابطه با کارمندان و ملاقات با کارمندان.

مثالی از یک شرکت مستقر در سانفرانسیسکو را در نظر بگیرید. ‌Bitwage، روی یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین عمل می‌کند تا پرداخت‌های برون مرزی را از طریق بیتکوین تسهیل کند. این کار به شرکت اجازه می‌دهد تا به کارمندان خود در سراسر دنیا با ارز دلخواه پرداختی داشته باشد. در حقیقت بلاکچین می‌تواند تبدیل لازم از بیتکوین به ارز محلی یک کشور را مدیریت کند.

در نهایت منابع انسانی و مدیران مسئول استخدام، زمان زیادی را صرف تایید اطلاعات نامزدهای بالقوه می‌کنند. یک بررسی انجام شده توسط Careerbuilder نشان می‌دهد که ۵۸ درصد کارمندان یک دروغ را در رزومه‌ها کشف کرده‌اند. طبق گزارشی دیگر توسط HireRight نشان می‌دهد که ۸۶ درصد از کارمندان نیز دروغ‌ها و تناقضاتی را در رزومه‌ها پیدا کردند.

به همین ترتیب استفاده از فناوری بلاکچین می تواند باعث شفافیت شده و تشخیص کلاهبرداری در بررسی هویت کارمندان را آسان‌تر کند.

منبع
entrepreneur

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا