مقالات عمومی

۱۰ مهارت لازم در بلاکچین

عدم وجود مهارت‌های کافی در بلاکچین یک عامل مهم و بازدارنده برای پذیرفتن این تکنولوژی در شرکت‌های مختلف است. به گفته بلومبرگ، پست‌های مرتبط با فرصت‌های شغلی در بلاکچین در فضای مجازی چهار برابر افزایش یافته است. اگر شما تازه‌کار هستید و فکر می‌کنید که چه چیزی برای یادگیری بلاکچین و مهارت‌های مرتبط با آن لازم است، این مقاله راهنمای خوبی برای شما است.

یادگیری کاربرد خروجی مشاغل

بلاکچین عمدتا بر روی فن‌آوری تمرکز می‌کند و کم‌تر بر ساده‌سازی فرآیند کسب‌وکار تاکید دارد. داشتن اطلاعات کافی و توانایی آنالیز تجارت‌ها و شرکت‌ها، نقاط ضعف و قوت و روش‌های موفقیت آنها، بسیار مهم است. شما میتوانید با بلاکچین داده‌های موجود را بررسی کرده و ارتباطات مستقیمی بین شرکای تجاری، تامین کنندگان و مشتریان در سراسر اکوسیستم ایجاد کنید.

پذیرش بلاکچین به عنوان یک سرویس

یکی دیگر از این مهارت ها، پذیرفتن بلاکجین به عنوان یک سیستم و مشارکت با آن به عنوان یک ارائه دهنده سرویس است. شراکت و البته فنون مذاکره از موارد بسیار مهم در طی شکل گیری کنسرسیوم محسوب می شود.

ایجاد قابلیت‌های همکاری

blockchain handshake

ایجاد ارتباط میان لبه های تکنولوژی ها در پلتفرم های مختلف، ریسک پذیری بالایی را می طلبد. یکپارچگی و تعامل با سیستم های سرمایه گذار نیز از اهمیت بالایی برای جلوگیری از بوجود آمدن تأخیر و همچنین بدست آوردن خروجی مناسب در بیزینس برخوردار است.

دفتر توزیع تخصصی

همه بسترهای موجود در بلاک چین، قراردادهای هوشمند را پوشش نمی‌دهند. برای پوشش و تسریع در تولید قراردادهای هوشمند از دفاتر توزیع تخصصی استفاده کنید.

مانند حرف “T” باشید

برای یک متخصص بلاکچین، صرفاً بهره‌مندی از مهارت‌های بلاکچین کفایت نمی‌کند. قطعاً داشتن این مهارت‌ها به عنوان خط عمودی حرف “T” لازم و ضروری است، اما داشتن مهارت‌هایی از قبیل ایجاد نظم و مدیریت به عنوان خط افقی به همان اندازه حیاتی است.

داشتن کسب و کار و تجربه تکنولوژی کافی نیست. برای داشتن کسب و کاری موفق، به نیروی طراحی، اجرا، تست، گسترده سازی و نگهداری نیاز دارید.

شناخت پلتفرم ها

امروز، چالش کلیدی برای شرکت‌ها، شناخت پلتفرم بلاکچین درست است؛ چرا که تعدد پلن‌ها و چارچوب‌های کاری، همه را دچار سردرگمی می‌کند. شناخت عمیق از پلتفرم‌های مختلف از جمله هایپر‌لجر، اتریوم، ریپل و R۳ Corda، این امکان را فراهم می‌کند تا با تشخیص درست، بهترین پلتفرم را با توجه به قابلیت‌های آن انتخاب کنید.

 شناخت سیستم حفاظتی بلاکچین

blockchain security

سیستم‌های حفاظتی با توجه به قوانین و مقررات همچنان در حال پیشرفت و تغییر هستند. مهارت‌های حفاظتی همچون رمزنگاری کلید خصوصی، رمزنگاری هشینگ، پروتوکل مرکل و منحنی‌های امضاهای دیجیتال از ارزشمندترین خواستگاه‌ها در مباحث حفاظتی می‌باشند.

شناخت ساده سازی

بلاکچین یک ERP به عنوان تکنولوژی جایگزین نیست. در واقع، استفاده از آن، ساده‌تر کردن دست آوردهای خروجی در کسب و کار محسوب می‌شود. همکاری با سرویس دهندگان بلاکچینی همچون IBM می‌تواند تا حد زیادی اطمینان کافی را برای هر مرحله از پروژه‌های بلاکچین را به ارمغان بیاورد.

یادگیری الگوهای طراحی بلاکچین

برای اینکه بتوانید اثربخش‌تر بودن، امن‌تر بودن و ارزان‌تر بودن بلاکچین را شرح دهید، بهتر است در مورد مواردی همچون مهارت‌های طراحی، مروری بر طراحی تکنیکال بلاکچینی که با آن کار می‌کنید، اطلاعات کافی داشته باشید.

شناخت استاندارد ها و اکوسیستم‌ها

شناخت استانداردها از اهمیت بالایی برخوردار است. مشارکت با ISO/TC ۳۰۷ و گروه هایپر‌لجر برای طراحی و تدوین ترمینولوژی کانسپت‌ها، استانداردهایی را در قبال اطلاعات قابل شناسایی شخصی، ریسک های امنیتی و آسیب پذیری به وجود می‌آورد. از پیوستن به کنسرسیوم‌های بلاکچین‌محور و بنیادهای آکادمیک  برای مشاوره در مورد هر بلاکچین و اصول آنها، دریغ نکنید. این امر باعث جهش اکوسیستم کسب و کار شما می‌شود.

از آنجایی که بلاکچین محوریت دیتابیس ندارد، لازمه هر شاغلی در این زمینه به عنوان مهارت، شناخت عمیق و دقیق از قابلیت‌های هر بلاکچین موفق است. برای رسیدن به موفقیت، باید از اصول و تمرینات و همچنین چگونگی یاری‌رسانی هر بلاکچین به کسب و کار خود آگاهی کامل داشته باشید.

بلاک چین هنوز هم تکنولوژی نوینی به شمار می‌آید. از این رو برای اجرایی کردن پلن‌های خود در کسب و کار به شناخت، مهارت‌های جدید و قابلیت‌های جدیدتری احتیاج دارید.

 

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا