مقالات عمومی

مونرو جای بیتکوین را در دارک وب می‌گیرد

بیتکوین هنوز هم محبوب‌ترین کریپتوکارنسی در جهان است، اما به طور فزاینده‌ای در دارک وب جایگاه خود را از دست داده است. جنایتکاران بیشتر از دش (Dash)، مونرو (Monero) و دیگر ارزهای مجازی استفاده می‌کنند. این قشر از کاربران مدعی شده اند که بیتکوین برای پردازش معاملات زمان زیادی را می‌گیرد، بسیار فرار است و هزینه‌های تراکنش نیز بسیار زیاد است.

چرا مجرمان از بیتکوین کمتر استفاده می‌کنند

مجرمان اینترنتی ترجیح می‌دهند از حریم خصوصی و تجربه بهتری که توسط Monero، ZCash و Dash ارائه شده استفاده کنند. شرکت قضایی Chainalysis در گزارشی اعلام کرده است که بیتکوین به نفع خود در دارک وب برای جنایتکاران معاملات غیرقانونی انجام می‌دهد. به گفته شرکت قضایی، نسبت تراکنش‌های بیتکوین مربوط در دارک وب از ۳۰ درصد به ۱ درصد کاهش یافته است. فیلیپ گرادول، اقتصاددان ارشد Chainalysis  گفت که «افزایش سریع در استفاده از مونرو، به احتمال زیاد به دلایل غیر قانونی است»

بیتکوین به دلیل ایجاد حریم خصوصی در بین جنایتکاران محبوب بود. مجرمان می‌توانند معاملات را به صورت ناشناس انجام دهند. اما ارزهای جدید مجازی مانند مونرو علاوه بر ناشناس بودن، تراکنش‌های ارزان و سریعتر نیز ارائه می‌دهند. یکی دیگر از دلایل استفاده کمتر مونرو می‌تواند این باشد که در بازار فعلی، کاربران ترجیح می‌دهند بیت کوین خود را ذخیره کنند و از آن برای خرید و فروش استفاده نکنند.

bitcoin crime

شرکت قضایی Chainalysis می‌گوید حتی اگر مجرمان برای انجام معاملات عادی علاقمند به بیت کوین باشند، هنوز هم علاقه مند به سرقت بیتکوین از طریق هک کردن و دیگر ابزارها نیز هستند. سرقت بیت کوین از ۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۹۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است. طبق گفته Chainalysis، حداقل بین ۱۷۲ میلیون دلار بیت کوین بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به سرقت رفته است.

ZDNet در گزارش اخیر خود اظهار داشت که استفاده از Monero به ransomware گسترش یافته است. در حال حاضر قربانيان دستورالعمل خود را در مورد نحوه خريد و ارزيابی در مونرو به جای بيتکوين ارائه می‌دهند. رابرت وین رایت، مدیر اجرایی اروپا، هشدار داده است که در سال ۲۰۱۸ تغییرات پیشرو در جهت استفاده جنایتکارانه از کریپتوکارنسی‌های غیر بیتکوین وجود خواهد داشت. این تغییر برای آژانس‌های اجرای قانون برای مقابله با آن سخت تر است.

براساس یک تحقیق توسط محققان دانشگاه سیدنی، حدود ۴۴ درصد از تمام معاملات بیتکوین با فعالیت های جنایی مانند پورنوگرافی غیر قانونی، مواد مخدر، هک و پولشویی مرتبط بوده است. این مطالعه نشان داد که در سال گذشته ۲۴ میلیون مجرم، ۳۶ میلیون بیت کوین را جابجا کرده اند که ارزش کل آن ۷۲ میلیارد دلار بود. انتظار می‌رود تعداد و ارزش معاملات بیت کوین به طرز چشمگیری کاهش یابد زیرا مونرو در میان جنایتکاران محبوبیت ایجاد کرده است.

دارک وب چیست؟

دارک وب یک شبکه موازی از وب سایت‌های غیر قانونی است که عمدتا برای تجارت و فعالیت‌های جنایی استفاده می‌شود. کارشناسان تخمین می‌زنند که وب قابل رویت تنها حدود ۴ درصد کل اینترنت است. بقیه وب تاریک یا وب نامرئی است که در موتورهای جستجو مانند Google و Bing نمایه نشده است. بسیاری از این وبسایت‌ها از طریق مرورگر وب معمولی قابل دسترسی نیستند. آنها فقط از طریق مرورگرهای ویژه وب قابل دسترسی هستند.

بسیاری از کشورها مانند کره جنوبی تهدید کرده‌اند که تجارت بیت کوین را ممنوع کنند. کره جنوبی در حال تهیه یک لایحه برای ممنوعیت تجارت ارزهای مجازی است. چین همچنین از دولت‌های استانی خواسته است تا جلوی ماینرهای بیت کوین را بگیرند. پکن بخاطر ریشه کن کردن صنعت استخراج بیتکوین، مصرف برق و ریسک مالی بیش از حدی را متحمل شده است.

 darkweb

نخست وزیر بریتانیا، «ترسا می» گفته است که دولت او به دلیل شیوه‌های استفاده از مجرمان، به دنبال قانون گذاری و ارزیابی این صنعت است. او در مجمع اقتصادی جهانی اظهار داشت که بریتانیا می‌تواند در آینده نزدیک تنظیماتی برای استفاده از بیتکوین و دیگر ارزهای مجازی آغاز کند. در صورتی که دولت این اقدامات را انجام دهد ، کاربران دیگر قادر به انجام معاملات ناشناس نخواهند بود.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا