اخبار عمومی

هراس بانک‌های مرکزی از ارزهای رمزنگاری‌شده

ظهور ارزهای رمزنگاری‌شده باعث نگران شدن بانک‌ مرکزی کشورهای مختلف در سراسر دنیا شده است. این نگرانی  دو دلیل عمده دارد:

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

امنیت مهمترین دلیل است. هک شدن نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار مونرو باعث به صدا درآمدن زنگ‌های خطر شد. ارزهای رمزنگاری شده به مردم اجازه ذخیره پول به شکل دیجیتال را می‌دهد.
بانک فدرال  هنوز به ارزهای رمزنگاری شده جواب مثبت نداده است. بر اساس صحبت‌های رییس خزانه فدرال، جرومی پاول، مسائل فنی و مدیریت ریسک چالش بزرگی است و بهتر است به عهده بخش خصوصی گذاشته شود.

بانک مرکزی اروپا نیز نسبت به این موضوع تمایلی نداشته و ارتباط بیت‌کوین با نوسانات بی‌ثبات ارزهای رمزنگاری شده، فرار مالیاتی و جرایم دیگر را دلیلی بر آن می‌داند. این بانک اما، ارزهای رمزنگاری شده را خطری برای نقش انحصاری خود نمی‌داند اما مشخص نیست در آینده آن‌ها چه موضعی خواهند داشت. جالب است بدانید بانک‌ها به طور مداوم در حال پیدا کردن راهی برای جلوگیری از پول نقد و متمرکز کردن ساختار انحصار گونه هستند تا از انتخاب ارز جایگزین توسط مردم جلوگیری کنند.

بانک مرکزی

واکنش بانک مرکزی کشورهای مختلف

کشور ژاپن هنوز توسط سیستم پول نقد اداره می‌شود. در حالی که کارت‌های اعتباری مورد استفاده هستند، بسیاری از تراکنش‌های بزرگ مالی توسط پول کاغذی و واقعی مدیریت می‌‌شوند. ژاپنی‌ها یک عدم اطمینان ذاتی به بدهی و قرض دارند. به علاوه ردیابی تراکنش‌های نقدی برای دولت مشکل‌تر است. در حال حاضر ژاپنی‌ها به بیت‌کوین تنها به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند تا یک روش پرداخت. لازم به ذکر است که این کشور یک بازار بسیار بزرگ برای ارزهای رمزنگاری شده، با نزدیک به ۴۰٪ مبادلات بیت کوین از اکتبر تا نوامبر ۲۰۱۷ بوده است.

آلمان هم یک کشور دیگری است که به سیستم نقدی علاقه مند است. بانک بزرگ آلمان نگران طبیعت پر ریسک بیت کوین است و در مورد منظور کردن ارزهای رمزنگاری شده در مدل کسب و کار خود مردد است. هرچند این بانک به توسعه یک سیستم پرداخت مبتنی بر رمزارزها علاقه مند است. این علاقه باعث نامیده شدن برلین به عنوان پایتخت بیت‌کوین در اروپا شده است. آلمانی‌‌ها برای خرید املاک، رزرو هتل و … توسط بیت‌کوین علاقه ‌مند هستند. بنابراین واضح است آلمان برای استفاده از ارزهای رمزنگاری شده بسیار پیشرو تر از بقیه کشورهاست.

بانک مرکزی انگلیس نسبت به ارزهای رمزنگاری شده علاقه نشان داده است. این بانک در حال تحقیق بر روی فناوری و حفاظت و از جرائم سایبری و همچنین بهبود سرعت پرداخت‌های دیجیتال بین خریدار و فروشنده است. هر چند این بانک هنوز به دنبال معرفی رمزارز مخصوص خود نمی‌باشد.

بانک روسیه ارزهای رمزنگاری شده را یک شمای هرمی نامیده است. این بانک در نظر دارد تا وب‌سایت‌هایی که ممکن است شهروندان را قادر به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین کند را فیلتر کند. روسیه ارزهای رمزنگاری شده را غیر قانونی اعلام کرده هرچند مشاور فناوری رییس جمهور این کشور، دمیتری مارینیخف در حال حاضر روی ساخت مرکز ماینینگ روسیه که تا کنون ۵۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است، تمرکز کرده است.

بانک ملی لهستان نیز نسبت به نهی مردم در استفاده از ارزهای رمزنگاری شده بسیار متعصب و جدی است. این بانک به یک کاربر یوتیوب مبلغ ۲۵هزار دلار به منظور عنوان کردن مطالب درباره ضرر زیاد و عواقب این بازار پرداخت کرده است. هدف آن‌ها هشدار دادن به جامعه درباره‌ی ریسک‌های زیاد در سرمایه‌گذاری این ارز عنوان شده است. در نتیجه‌ی این اقدام، مقدار زیادی از سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری خودداری کردند.

«بانک‌ها در حال حاضر فقط به محافظت از خود فکر می‌کنند نه چیز دیگر»

بانک مرکزی

بانک‌های مرکزی قطعا به فناوری بالقوه بلاکچین علاقه‌مند هستند، اما در مورد یک ارز جدید که روی آن کنترلی نداشته باشند خوشحال نیستند.

این موضوعی است که همه چیز به آن ختم می‌شود. بانک‌های مرکزی از اینکه ارزهای دیگری در حال ظهور هستند و در عین حال از کنترل آن‌ها خارج اند خوشحال نیستند. تنها انتخاب برای آن‌ها ممکن است توسعه‌ی ارز مخصوص خود باشد که بتوانند به طور کامل روی آن نظارت و کنترل داشته باشند.

اما این مساله چیزی نیست که به زودی حل و فصل شود.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا