سرمایه گذاریمقالات عمومی

۴ عامل کلیدی و تاثیرگذار در جذب سرمایه برای ICOها

شرکت سینگیولارکس با تحقیق بر روی ۱۰۰ عاملی که از سال ۲۰۱۵ تا  سال ۲۰۱۸ بر ۱۲۰۰ ICO تاثیر گذاشته اند به بررسی بازار ICO ها می‌پردازد. این شرکت حوزه بررسی خود را به ۴ جنبه کلیدی محدود کرد که بر افزایش جذب سرمایه تاثیر گذار می‌باشند.

برخی آمارهای مهم در مورد سرمایه گذاری ICO

ICOها در سال ۲۰۱۷ حدود ۶.۸ میلیارد دلار سرمایه جمع کردند. جذب سرمایه از این طریق دیگر مانند سوزنی در انبار کاه نمی‌باشد و برای نمونه می‌توان به کسب سرمایه ۸۴.۲ میلیارد دلاری برای استارت‌آپ های آمریکایی اشاره کرد. به طور کل از سال ۲۰۱۶ از طریق ICO ها ۹ میلیارد دلار سرمایه جمع شده است و هر سال این مقدار افزایش می‌یابد.

نمودار زیر میزان سرمایه های جمع آوری شده از طریق ICO ها را از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ نشان می دهد:

سرمایه جمع آوری شده ICO ها

نمودار زیر نشان می‌دهد میزان جذب سرمایه ICO ها از کمترین تا بیشترین چگونه بوده است:

سرمایه جمع آوری شده ICO ها (1)

همانطور که در نمودار مشخص است، کمتر از ۱۰ درصد ICO ها بیش از ۵۰ میلیون دلار سرمایه، حدود ۷۰ درصد بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون دلار و باقی ICOها کمتر از ۱۰ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده‌اند. بزرگترین پروژه ها HDAC با سرمایه ۲۵۸ میلیون دلار، فایل کوین با سرمایه ۲۵۷ میلیون دلار، تزوس با سرمایه ۲۳۲ میلیون دلار و در نهایت وتز با سرمایه ۲۲۴ میلیون دلار بوده اند.

همانطور که متوجه شده اید بازار ICO در حال توسعه می باشد. شاید چندین سال پیش تنها می توانستید در مورد ICO‌ها در سایت Bitcointalk مطالعه کنید اما امروزه سرمایه گذاران منتظر تحقق پروژه هایی نظیر یادگیری ماشین و شبکه های عصبی می‌باشند. بنابراین با استفاده از این روش های جدید مطالعه، امکان تعیین عوامل موثر بر موفقیت ICO وجود دارد که شاید شما آنها را در نظر نگرفته باشید.

چه عواملی بیشترین تاثیر را در میزان سرمایه جمع آوری شده در ICO دارد؟

طی این مطالعه اطلاعات ۶۵۰ تا ۱۲۰۰ پروژه ICO جمع آوری شده است. بیش از ۱۰۰ ویژگی در مورد فناوری، بازاریابی، شبکه اجتماعی و تیم آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. در ادامه به معرفی ۴ عامل کلیدی تاثیرگذار در موفقیت ICO می پردازیم که با توجه به سطح کارامدی طبقه بندی شده اند.

محبوبیت وبسایت

مهمترین عامل، محبوبیت وبسایت است که در واقع نتیجه تمام فعالیت های بازاریابی یک پروژه است. این عامل تاثیرگذار در هنگام مطالعه رتبه الکسا هر ICO شناسایی شد. الکسا در واقع رتبه بندی ترافیک آنلاین یک وبسایت، در مقایسه با سایر وبسایت های دیگر در اینترنت می‌باشد که سایت Alexa.com این رتبه بندی را انجام می‌دهد. هرچه رتبه بندی وبسایت به عدد ۱ نزدیک تر باشد، آن وبسایت محبوبتر است.

  • هرچه رتبه بازدید در سایت الکسا بهتر باشد، افزایش سرمایه پروژه ICO بیشتر خواهد بود.

بنابراین اگر رتبه الکسا پروژه ICO بین ۱۰۰ هزار تا ۱۰ هزار باشد، احتمال افزایش سرمایه بیشتر از رتبه الکسا ۱ میلیون خواهد بود.

فعالیت گیت هاب

سرمایه گذاران معمولا به منظور جداسازی پروژه های واقعی از پروژه هایی که سروصدا و تبلیغات بیش از حد دارند، به فعالیت گیت هاب توجه می‌کنند. بعضی از پروژه های ICO با ذخیره وایت پیپرها، اسناد کاری و توافق نامه‌های کاربران خود در صدد افزایش کمیت کد برنامه نویسی خود می‌باشند. پس از مطالعه گیت هاب مشخص شد که هیچ کد کمیت یا ویژگی های بایگانی اهمیت ندارد. در عوض پذیرش کد بین کاربران گیت هاب اهمیت دارد.

  • هرچه پروژه ICO ستاره های بیشتری برای مخزن (repository) خود داشته باشد، افزایش سرمایه بیشتر خواهد بود.

درصد توکن های توزیع شده

۹۵درصد ICO ها مقدار ۴۳ الی ۷۹ درصد توکن ها را در ICO توزیع می‌کنند. افزایش درصد توکن های توزیع شده منجر به افزایش میزان سرمایه جمع آوری شده نمی‌شود.

این موضوع می‌تواند به آن دلیل باشد که پروژه های قوی به خود اطمینان دارند و نیازی به توزیع بیش از حد در خود نمی‌بینند.

اعضای جامعه

تحقیقی که بر روی جوامع مختلف انجام شده است نشان داد که همه جامعه ها از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. برای مثال فعالیت های تلگرام و سایت رددیت بسیار مهم تر از توییتر و فیسبوک می‌باشد. دلیل این موضوع احتمالا این است که تلگرام بین سرمایه گذاران کریپتو بسیار محبوب است و جامعه تلگرام مخاطبان مورد نظر بیشتری نسبت به توییتر و فیسبوک دارد.

  • جامعه ICO هرچه اعضای تلگرام بیشتری داشته باشد، احتمال افزایش سرمایه بیشتر خواهد بود.

خلاصه نتایج تحقیق

حین انجام تحقیق رابطه معناداری بین افزایش سرمایه و عوامل شبکه های اجتماعی نظیر پست و لایک و فالووئرهای فیسبوک و توییتر تشخیص داده نشد. تاثیر پست ها و  تعداد مشاهده های Bitcointalk نیز تایید نشد. مشاوران برتر ICObench که در ۳۰ پروژه شرکت می‌کنند، تاثیر چشمگیری بر افزایش سرمایه نداشتند.

۴ ویژگی کلیدی در خصوص افزایش سرمایه در پروژه های ICO وجود دارد. طبق این عوامل مشابه، تمام پروژه های ICO بررسی شده به ۶ گروه تقسیم شدند.

گروه بندی ICOها

کارآمدترین گروه با میانگین رتبه الکسا ۱۱۲ هزار، تعداد عضو زیاد تلگرام، توزیع ۵۳ درصدی توکن ها و میانگین ۱۰۵ ستاره گیت‌هاب موفق به جذب سرمایه حدود ۲۴ میلیون دلار شدند.

اما مشخص است که این استراتژی، تنها استراتژی موجود نمی‌باشد. طی این تحقیق، فقط عوامل غیرمستقیم از طریق منابع عمومی در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. بعضی از عوامل دیگر نظیر نوآوری در پروژه، روابط شخصی، توافق نامه ها و عامل شانس تاثیر بسزایی در موفقیت جذب سرمایه دارند. به دلیل ماهیت خاصی که دارند نمی‌توانستند در این تحقیق حضور داشته باشند. هرچند محققین مطمئن اند که عوامل قابل شناسایی، مسئول موفقیت حدود ۴۰ درصد از پروژه ها می‌باشند که در حوزه علمی درصد قابل توجهی است.

منبع
ccn

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا