استخراجمقالات عمومی

چه زمانی پاداش استخراج بیت کوین نصف می‌شود؟

ظرفیتی که برای عرضه بیت کوین در نظر گرفته شده برابر با ۲۱ میلیون است. در مساله استخراج این ارز دیجیتالی دو مورد وجود دارد که عبارت اند از: بازده استخراج و پاداش استخراج کنندگان. در این راستا بیت کوین تصمیم گرفته است به ازای هر ۲۱۰ هزار بلوک پاداش استخراج را کاهش داده و تلاش دارد تا به نقطه ای دست یابد که در نهایت هیچ بیت کوینی استخراج نشود. این مقاله در نظر دارد تا به صورت اجمالی، از گذشته تا اکنون، به توضیح روند کاهشی استخراج بیت کوین بپردازد.

در ابتدای امر استخراج کنندگان به ازای استخراج هر بلوک ۵۰ بیت کوین پاداش دریافت می کردند. این روند تا ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ زمانی که تعداد بلوک های بیت کوین به ۲۱۰ هزار عدد رسیده بود ادامه یافت. بعد از این تاریخ میزان پاداش استخراج هر بلوک به نصف کاهش یافته (۲۵ بیت کوین) و مبلغ دریافتی استخراج کنندگان از ۱۲۵۰ دلار به ۶۲۵ دلار نزول کرد. هنگامی که برای دومین بار در مورخ ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ میزان پاداش به ۱۲.۵ بیت کوین معادل ۸۲۵۰ دلار تقلیل یافت، این ارز دیجیتالی با افزایش شدید قیمت روبرو شد.

لازم به ذکر است که با وجود کاهش پاداش استخراج بلوک ها به نصف، استخراج کنندگان بیت کوین نسبت به گذشته به درآمد بالاتری دست یافتند. شبکه بیت کوین در نظر دارد پس از ماین بلوک ۶۳۰ هزار در بلاک چین بیت کوین، دوباره پاداش استخراج بلوک ها را ۵۰ درصد کاهش دهد، یعنی مقدار این پاداش به ۶.۲۵ بیت کوین می‌رسد. براساس بررسی های صورت گرفته این اتفاق در ماه می یا آوریل سال ۲۰۲۰ اتفاق خواهد افتاد.

استخراج ماینینگ بیت کوینمیانگین زمان ایجاد هر بلوک بیت کوین ۱۰ دقیقه است اما این زمان تقریبی بوده و براساس نرخ هش که بسته به میزان قدرت پردازشی استخراج کنندگان دارد، متغیر است. لازم به ذکر است که کنترل زمان ایجاد هر بلوک بر عهده ی سختی شبکه بوده و هر دوهفته یکبار یا هر ۲۰۱۶ بلوک بروز رسانی می شود.

باید در نظر داشت که میزان ۱۷.۲۳ میلیون بیت کوین یا به تعبیری دیگر ۸۲ درصد از کل بیت کوین هایی که قرار است عرضه شود، تاکنون استخراج شده است. این بدان معنی است که تنها ۳.۷۷ میلیون بیت کوین باقی مانده و این کاملا واضح است که درآمد استخراج بیت کوین به ناچار کاهش و چه بسا از بین خواهد رفت. با این حال، اگر بیت کوین روند طولانی مدت خود را در جهت افزایش قیمت ادامه دهد، در آینده مجموع کارمزدهای تراکنش‌ها در هر بلوک، ممکن است به اندازه ارزش فعلی (معادل دلاری)  پاداش استخراج کنندگان باشد.

نوبت بعدی کاهش پاداش استخراج بلوک ها بعد از سال ۲۰۲۰ زمانی است که شماره بلوک بیت کوین ۸۴۰ هزار برسد (حدود سال ۲۰۲۴). با یک محاسبه ریاضی و با در نظر گرفتن میانگین زمانی ۱۰ دقیقه برای ایجاد هر بلوک، این کاهش ۵۰ درصدی هر چهار سال یکبار تا زمانی که پاداش استخراج هر بلوک به کمتر از یک ساتوشی (کوچکترین واحد بیت کوین) برسد، اتفاق خواهد افتاد. هنگامی که این پاداش به کمتر از یک ساتوشی برسد دیگر هیچ بیت کوینی استخراج نخواهد شد و دستمزد استخراج کنندگان از کارمزد تراکنش‌ها پرداخت خواهد شد. لازم به ذکر است که بر اساس بررسی های انجام گرفته این اتفاق ۱۳۲ سال دیگر یعنی در زمان سی و سومین کاهش پاداش استخراج بلوک ها اتفاق خواهد افتاد.

اگر چه به دلیل کاهش ۵۰ درصدی سود و درآمد استخراج کنندگان، کاهش پاداش استخراج بلوک‌ها به نظر امری نا امید کننده به حساب می آید، اما این کاهش پاداش در طولانی مدت راهکار خوبی برای محدود کردن عرضه بیت کوین خواهد بود.

منبع
bitcoinnews

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
12 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا