مبتدی کریپتو پدیا

تفاوت‌های میان رمز ارز اتریوم و بیت کوین در چیست؟

اگر شما به عنوان یک تازه وارد پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشته‌اید شاید اولین سوالی که به ذهنتان برسد این باشد که اتریوم و بیت کوین چه تفاوتی با هم دارند؟

شما ممکن است فکر کنید اتریوم و بیت کوین، اپل و مایکروسافت ارزهای رمزنگاری شده هستند اما اینطور نیست، بلکه آنها کاملا با هم متفاوتند و اهداف متفاوتی با یکدیگر دارند.

تفاوت میان بیت کوین و اتریوم

تفاوت اتریوم و بیت کوین

وقتی شما بخواهید این دو را مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که تفاوت بسیار زیادی در اهدافشان دارند. جالب اینجاست که وقتی به آمار بازارشان نگاه کنید تفاوت خیلی زیادی نمی‌بینید. خیلی از ما وقتی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شدیم، فکر می‌کردیم اتریوم تنها یک نوع رمزارز مثل بیت کوین است، اما این کاملا اشتباه است، بیایید دقیق تر نگاه کنیم، در اینجا به بیان برخی از ویژگی‌ها و حقایق در رابطه با بیت کوین و اتریوم می‌پردازیم:

ویژگی‌های بارز بیت کوین

  • بیت کوین در سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرد و اولین استفاده از تکنولوژی بلاک چین بود.
  • بیت کوین یک رمزارز است.
  • هدف آن رفع مشکلات مالی جهانی است و به عنوان “بانک مردم” نامیده می‌شود.
  • بیت کوین مانند PayPal و یا یک بانک به شخص واسط نیاز ندارد.
  • به عنوان جایگزین برای ارزهای فیات رایج مانند USD، EUR، JPY و… ایجاد شده است.
  • برای معاملات روزمره، مانند خرید کالا و خدمات یا دریافت پول استفاده می‌شود.
  • حجم معاملات بالایی دارد. حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت چندین میلیارد دلار است. به این معنی که به راحتی می‌توان آن را به پول نقد تبدیل کرد.
  • تراکنش‌های آن طی چند دقیقه انجام می‌شود.

ویژگی‌های بارز اتریوم

  • در سال ۲۰۱۵ و شش سال بعد از بیت کوین راه اندازی شد و بلاک چین آن با اسم Blockchain ۲.۰  معرفی شد.
  • تراکنش‌ها توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شوند.
  • قراردادهای هوشمند اتریوم، اشخاص واسط را نه تنها در سیستم های مالی بلکه در بسیاری از سیستم ها حذف می‌کند.
  • اتریوم یک پلتفرمی دارد که در آن می‌توان اپلیکیشن های قراردادهای هوشمند یا همان Dapps نوشت.
  • اتریوم یک زبان برنامه نویسی به نام solidity دارد که از طریق آن می‌توان Dapps را ساخت.
  • اتر ارز آن است و معاملات آن روی بلاک چین اتریوم انجام می‌شود.
  • بسیار مورد معامله قرار می‌گیرد، بطوریکه حجم معاملات آن مانند بیت کوین چندین میلیارد دلار است.
  • برخلاف بیت کوین معاملات اتریوم تنها در چند ثانیه انجام می‌شود.

تفاوت های کلیدی

در این قسمت تفاوت های کلیدی بیت کوین و اتریوم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از نظر مفاهیم

وقتی از بیت کوین حرف می‌زنیم اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد پول دیجیتال است و وقتی از اتریوم صحبت می‌شود باید به یاد قراردادهای هوشمند افتاد. این قضیه اولین موضوع برای فهمیدن و به یاد آوردن تفاوت‌های اصلی بین این دو است.

از نظر اهداف

بیت کوین یک دارایی با ارزش است که به عنوان راهی برای ارسال پول به کسی، از آن استفاده می‌شود. از اتریوم هم می‌توان برای انتقال پول به کسی استفاده کرد اما در اصل اتریوم برای این کار ساخته نشده؛ هرچند این کار را هم به خوبی انجام می‌دهد. اتریوم کاربردهای بسیار فراوانی دارد. بعنوان مثال پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند و dApps فراهم کرده است که این ویژگی آن را از بیت کوین متمایز می‌کند و طبق این ویژگی می‌توان علاوه بر ارسال دارایی، موارد دیگری را نیز ارسال کرد.

از نظر معاملات

معاملات بیت کوین به این صورت است: مینا  ۱۰ بیت کوین به سارا می‌فرستد. اما معاملات اتریوم علاوه بر اینکه مانند بیت کوین نیز انجام می‌شود، می‌توان آن را بر روی قراردادهای هوشمند هم انجام داد به این صورت که: مینا ۱۰ اتر به سارا می‌فرستد، اگر حساب مینا دارای ۱۵ اتر باشد و در تاریخ ۱ اسفند ۹۷ باشیم، یعنی برای ارسال اتر از مینا به سارا، قراردادی بین آنها منعقد می‌گردد و تراکنش طبق آن قرارداد صورت می‌گیرد.

از نظر سرعت تراکنش ها

تراکنش های شبکه اتریوم در چند ثانیه انجام خواهد شد ولی جالب است بدانید بیت کوین با توجه به اینکه سابقه‌ی بیشتری نسبت به اتریوم دارد، برای تراکنش هایش ممکن است چند دقیقه منتظر بمانید.

عرضه کوین آنها

تعداد کل بیت کوین ها با توجه به پروتکل از پیش تعیین شده‌ی آن در نهایت به ۲۱ میلیون عدد می‌رسد که این امر باعث ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای آن می‌شود. اتریوم مانند بیت کوین محدود نیست، اتر مداوم تولید می‌شود اما آنقدرها هم بی حساب و کتاب نیست و عرضه آن با گذر زمان بسیار کند خواهد شد. هرچند ویتالیک بوترین – موسس اتریوم – گفته است تعداد کل کوین های اتر احتمالا از ۱۰۰ میلون اتر تجاوز نخواهد کرد.

اتریوم و بیت کوین اهداف بسیار متفاوتی دارند

بیت کوین اتریوم

هدف اتریوم این است که برنامه های غیرمتمرکز را به صورت قراردادهای هوشمند روی شبکه بلاک چین خود پیاده سازی کند که دارای یک سری ویژگی‌هایی از جمله اینکه آفلاین اجرا نمی‌شوند و همچنین نمی‌توان آنها را تغییر داد.

حالا از هدف بیت کوین بگوییم. بیت کوین مانند یک فروشگاه ارزش غیرمتمرکز می‌باشد که در آن تراکنش‌های مالی به صورت همتا به همتا انجام می‌شود که این امر نیاز به شخص سوم و یا فرد واسط را در معاملات حذف می‌کند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، هر دو به دنبال حذف شخص واسط هستند. بیت کوین به دنبال حذف شخص واسط تنها در تراکنش‌های مالی است اما اتریوم در زمینه‌های دیگری نیز شخص واسط را حذف می‌کند.

از اتریوم استفاده کنیم یا بیت کوین؟

روشن است که استفاده از هر کدام مزیت‌های مختص به خود را دارد. بیت کوین نسبت به اتریوم دارای تعداد کوین‌های کمتری است (عرضه آن کمتر است) و نسبت به اتریوم دارای نقدینگی یا شناوری مالی بیشتری است. اما اتریوم دارای تکنولوژی بهتری است و بیشتر از بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق این گفته اتریوم موارد استفاده‌ی بیشتری نسبت به بیت کوین دارد و به همین دلیل می‌توان گفت هدف آن بزرگتر و وسیع‌تر است. اتریوم جانشین مناسبی برای بیت کوینی است که اولین ارز دیجیتال ارائه شده در جهان است. اتریوم یکی از جانشین‌های مناسب برای بیت کوین است، اما شاید بهترین جایگزین آن نباشد. زیرا بسیاری از رمزارزهای دیگری هستند که سازوکار مشابهی با بیت کوین دارند و روی تکنولوژی‌ها و پروتکل‌های جدیدتری اجرا می‌شوند. این بدان معنی نیست که گزینه‌های دیگر بهتر از اتریوم هستند. این تنها به این معنی است که آنها از نظر کارکرد شباهت بیشتری به بیت کوین دارند، یکی از آنها ممکن است بهترین جایگزین برای بیت کوین باشد اما نمی‌توان گفت بهترین جایگزین برای اتریوم هم هست!

آیا اتریوم و بیت کوین می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند؟

از مفهوم اتریوم می‌توان دریافت که قصد ندارد جایگزین بیت کوین باشد ولی با این حال در کنار آن هدف دیگری را دنبال می‌کند. با تمام این گفته‌ها،مهم است به یاد داشته باشیم که اتریوم به عنوان یک منبع ارزش نیست (که فقط کارکردی شبیه به بیت کوین داشته باشد) بلکه مواردی از استفاده‌های آن را در زندگی روزمره می‌توان دید:

  • مانند تمامی ارزهای دیجیتال قابلیت خرید و فروش دارد.
  • ماینینگ اتریوم و بیت کوین رقابت خیلی نزدیکی با یکدیگر دارند، اتریوم هر روزه توسط ماینرهای بیشتری استخراج می‌شود که این نشان از پردرآمد بودن و به صرفه بودن آن است. چون اگر اینطور نبود ماینرها بیشتر به سمت ماین بیت کوین می‌رفتند.
  • با اینکه هدف اصلی اتریوم تراکنش‌های مالی نیست اما بسیاری از شرکت‌ها، اتر را به عنوان یک روش پرداختی پذیرفته‌اند. مانند مایکروسافت و اینتل

در نهایت می‌توان گفت در حوزه ارزهای دیجیتال به اندازه‌ کافی فضا وجود دارد که بیت کوین و اتریوم بتوانند هرکدام جوامع خود را داشته باشند. بدون اینکه مزاحم یکدیگر شوند. اما اگر فقط یک انتخاب وجود داشت، آنوقت می‌توان اتریوم را انتخاب کرد. زیرا دارای ویژگی های بیشتر و تکنولوژی بهتری نسبت به بیت کوین است.

سخن پایانی

اگر قرار باشد در مبارزه‌ بین اتریوم و بیت کوین یکی را برنده انتخاب کرد، اتریوم برنده شایسته‌ی این مبارزه است. زیرا اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، بیت کوین تنها مشکلات مالی و بانکداری را حل کرده است اما اتریوم علاوه بر آن دارای ویژگی های بسیار زیادی است که باعث می‌شود موارد استفاده‌ بیشتری نسبت به بیت کوین داشته باشد. اگرچه بیت کوین در بازار وضعیت بهتر و حجم تراکنش‌های بیشتری نسبت به اتریوم دارد اما اتریوم دارای تکنولوژی بهتر و شرایط پیشرفت بیشتری نسبت به بیت کوین است.

آخرین بروزرسانی:۱۳۹۹/۷/۹

منبع
میهن بلاکچین

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا