مقالات عمومی

تحلیلی جنجالی: نهنگ های بیت کوین تاثیری روی قیمت آن ندارند!

براساس اطلاعات جدید بدست آمده از تیم تحقیقاتی Chainalysis، نهنگ های بیتکوین یک گروه ناهمگونی از دارندگان این کوین هستند که بیشتر فعالیت های مثبتی در بازار انجام می دهند تا اینکه تهدیدی برای بازار به حساب بی آیند.

سرمایه گذاران مدتهاست از وضعیت بازاری که چند نهنگ می توانند کنترل قیمت دارایی ها را بدست بگیرند ابراز نگرانی می کنند و تا حدی تحت تأثیر گزارش هایی قرار گرفته اند که اذعان دارد نهنگ ها تصمیم دارند تا بخش اعظمی از دارایی بیت کوین خود را بفروشند، اتفاقی که می تواند باعث سقوط ناگهانی قیمت این ارز دیجیتالی شود.

واقعا نهنگ ها چه تاثیری دارند؟

این گزارشات نشان می دهد این ترس ها به دلیل نظارت دقیق روی بزرگترین کیف پولهای بیتکوین است که امری بی اساس گزارش شده است. زیرا داده های Chainalysis نشان می دهد که نهنگ های بیکوین یک گروه تا حد زیادی ناهمگن هستند و بیش از نیمی از آنها معامله گر(تریدر) فعال نیستند. همچنین قابل توجه است که با وجود اینکه تعداد کمی از آنها که داد و ستد می کنند و توانایی تاثیر در عمق بازار را دارند، در روند کاهشی بازار بیشتر تمایل به خرید دارند تا فروش. همچنین توجه داشته باشید که این صاحبان بزرگ که متخصصین حرفه ای این عرصه هستند، تمایل به استفاده از پلتفرم معاملاتی OTC دارند زیرا در این پلتفرم آنها قادر به مدیریت حجم تراکنشهای خود هستند.

براساس محاسبات انجام شده در آگوست ۲۰۱۸ ، ۳۲ عدد از بزرگترین کیف پولهای بیت کوین که سرمایه ای در حدود ۶.۳ میلیارد دلار و یا به تعبیری دیگر یک میلیون بیت کوین را در خود نگهداری می کنند در صرافی های دیجیتالی حضور و فعالیت ندارند. Chainalysis در ادامه این دسته از کیف پولها را براساس ویژگی هایی که از خود به نمایش می گذارند، آنها را به معامله گران، ماینرها و خریداران اولیه، شکست خوردگان و مجرمان طبقه بندی می کند.

از این تعداد، ۹ کیف پول کنترل بیش از ۳۳۲۰۰۰ بیت کوین به ارزش ۲ میلیارد دلار را در دست دارند و حدود یک سوم از سهام کل نهنگ ها را تشکیل می دهند. این گروه را عمدتا معامله گران تازه واردی تشکیل می دهند که در سال ۲۰۱۷ به جهان بیتکوین پیوستند.

گروه دوم متشکل از ماینرها ست که طبق آمار در رتبه بالاتری نسبت به معامله گران قرار دارند. این گروه شامل ۱۵ سرمایه گذار است که در اوایل سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ وارد بازار شده اند که احتمالا بسیار پولدار هم هستند.

گروه سوم به عنوان “نهنگ های ناپدید شده” معروف هستند. گروهی که دارایی آنها به حدود ۲۱۲،۰۰۰ بیت کوین یعنی معادل ۱.۳ میلیارد دلار می رسد.  اما به دلیل اینکه صاحبان این سرمایه کلیدهای خصوصی و رمزهای عبور خود را گم کرده اند از سال ۲۰۱۱ تا کنون هیچ گونه تراکنشی را انجام نداده اند و  به همین دلیل به آنها نهنگ های گمشده می گویند.

 آخرین گروه این طبقه بندی “مجرمان” هستند که تنها ۳ نهنگ این گروه را تشکیل می دهد و به نسبت با دیگر نهنگ ها از پایین ترین حد دارایی یعنی ۱۲۵۰۰۰ بیتکوین معادل ۷۵۰ میلیون دلار برخوردار هستند. از سه نفر، دو نفر به دارک نت (Silk Road)  پیوسته اند و سومی نیز گفته می شود در زمینه پولشویی فعال است.

قابل توجه است که علی رغم تفکرات موجود که مدعی است تجارت نهنگ ها بر نوسانات بازار تاثیر می گذارد، اطلاعات بدست آمده نتیجه گیری دیگری دارد و این این ادعا را رد می کند.

نهنگ های معامله گر در زمان بازار کاهشی که در حدود دسامبر ۲۰۱۷ و بخش اعظمی از سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاده بود، بیتکوین خریداری کردند و در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ حجم فروش بالایی نداشتند. این بدان معنی است که نهنگ ها عمدتا تمایل به خرید ارزهای دیجیتالی دارند تا فروش آنها، امری که پیش از این به گونه ای متضاد تصور می شد.

منبع
ccn

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا