مقالات عمومی

مزیت‌هایی تجاری بلاک چین در تحول یک صنعت

در زنجیر‌ه‌های تامین جهانی، سرویس‌های مالی، حوزه سلامت، دولت و دیگر صنایع، افراد مبتکر به دنبال راه‌هایی هستند که با استفاده از بلاک چین مدل‌های کسب و کار سنتی را متحول کنند. بسیاری از رهبران صنایع، به مزیت‌هایی تجاری زیادی مانند شفافیت بیشتر، امنیت بهتر، کاهش هزینه‌ها و … دست یافته اند. در این مقاله نحوه فراهم شدن این موارد را بررسی خواهیم کرد.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن
  • شفافیت بیشتر‌

    استفاده از فناوری بلاک چین باعث ایجاد شفافیت بیشتر در تراکنش‌ها شده است. دلیل آن وجود دفاتر کل توزیع شده است که در آن تمام افراد حاضر در شبکه، همگی یک نسخه از یک سند بخصوص را در اختیار دارند. بنابراین این نسخه به اشتراک گذاشته شده، فقط از طریق اجماع توسط همه افراد می‌تواند بروزرسانی شود، یعنی همه افراد باید روی آن توافق کنند. تغییر یک تراکنش نیازمند تغییر تمام تراکنش‌های قبل از آن است. بنابراین داده‌ها روی شبکه‌ی بلاک چین دقیق‌تر و شفاف‌تر هستند.

بلاکچین

  • امنیت بهتر

    از راه‌هایی مختلفی می‌توان ثابت کرد که بلاک چین از سیستم‌های ذخیره رکورد دیگر امن‌تر است. تراکنش‌ها قبل از ذخیره شدن می‌بایست توسط اعضا تایید شوند. بعد از تایید تراکنش‌، رمزنگاری شده و به تراکنش‌های قبلی لینک می‌شود. به علاوه با توجه به این نکته که اطلاعات به جای یک رایانه، روی شبکه‌ای از کامپیوترها ذخیره می‌شوند، به خطر افتادن داده‌ها را توسط هکرها بسیار مشکل می‌‌شود. حفاظت از داده‌ها در هر صنعتی که در آن داده‌های حساس وجود دارد،‌ بسیار مهم است. بلاک چین با استفاده از مزایای خود می‌تواند این شرایط را فراهم کند.

  • قابلیت ردیابی بهتر‌

    اگر شرکت شما با محصولاتی تعامل دارد که از طریق یک زنجیره تامین پیچیده مبادله می‌شوند، پس می‌دانید ردیابی آن‌ها چقدر سخت خواهد بود. زمانی که تبادلات کالاها روی شبکه‌ی بلاک چین ذخیره شود، می‌توانید بفهمید هر دارایی از کجا آمده و هر نقطه از حرکت آن در طول مسیرش به چه صورت بوده است. این تاریخچه از تراکنش‌ها به تایید اصالت کالاها کمک کرده و از کلاهبرداری جلوگیری می‌کند.

  • افزایش اثر و سرعت‌

    در استفاده از فرآیندهای سنتی و کاغذی، تبادل هر چیزی یک کار سخت و زمان بر است که انسان را به خطا می‌اندازد و اغلب نیازمند واسط سوم است. با خودکارسازی این فرآیندها توسط بلاک چین، تراکنش‌ها سریعتر کامل خواهند شد. چرا که زمانی که همه به اطلاعات به صورت مشترک دسترسی داشته باشند، اعتماد به یکدیگر سریعتر خواهد بود و نیاز به تعداد زیادی واسطه وجود نخواهد داشت. بنابراین توافق و تفاهم می‌تواند بسیار سریعتر صورت گیرد.

  • کاهش هزینه‌ها

    برای بسیاری از کسب و کارها، کاهش هزینه‌ها یک اولویت است. با استفاده از بلاک چین شما نیاز به تعداد زیادی واسطه برای ایجاد ضمانت در تبادلات خود ندارید. در عوض شما فقط باید به داده‌ی روی شبکه بلاک چین اعتماد کنید. همچنین شما نیاز به بررسی اسناد پرتعدادی برای کامل کردن یک معامله ندارید. چرا که تمام افراد دسترسی مجاز به یک نسخه واحد و غیرقابل تغییر دارند.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا