مقالات عمومی

در مورد بازی های کریپتویی در دنیای بلاک چین بیشتر بدانید!

دنیای بازی و صنعت محبوب گیمینگ همواره از تکنولوژی های در حال پیشرفت و جذاب بوده است. گیمرها با توجه به نوع علاقه مندی خود به بازی های سبک مختلف، در سرتاسر دنیا از طریق بازی به یکدیگر متصل می شوند و خانواده بزرگی را تشکیل می دهند. در صنعت کریپتو نیز بازی های زیادی وجود دارند که بر بستر بلاک چین و به صورت جمع آوری کلکسیون می باشند. در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد این نوع بازی ها پرداخته شده است.

کلکسیون کریپتو چه چیزی است؟

کلکسیون کریپتو در حقیقت یک دارایی دیجیتال است. برخلاف توکن های رایج که مشابه یکدیگر بوده و به‌ سادگی با یکدیگر مبادله می‌شوند، کلکسیون های کریپتو، توکن های غیرقابل تعویض (NFT) می‌باشند. این موضوع به دلیل ماهیت منحصر به فرد آن ها می‌باشد، به طوری که هیچ دو‌ توکن کلکسیون مشابه یکدیگر نبوده و از این رو معمولا غیر قابل جایگزینی می‌باشند. این به این معنی است که یک توکن (به صورت ظاهری خاص) روی بلاکچین ثبت شده و همواره ماندگار خواهد بود.

راه های بسیار زیادی وجود دارد که بتوان این توکن ها را جمع آوری کرد. از گربه ها و افراد مشهور گرفته تا سیاست مداران و سیارات. در دنیای بازی و گیمینگ، گیمرها می‌توانند به تبادل آن ها بپردازند. در سایر پلتفرم ها نیز می‌توان بدون اجازه، کلکسیون یک فرد را خریداری کرد.

بازی بلاکچین

آیا می‌توان از کلکسیون های دیجیتال درآمد کسب کرد؟

اگر کلکسیون بسیار نایاب یا مورد دلخواه داشته باشید، بله می‌توانید از آن درآمد کسب کنید. معمولا کلکسیون ها دسته بندی شده اند. بعضی از آن ها کاملا رایج اند در حالی که بعضی دیگر از کلکسیون ها، ویژگی های ممتازی دارند که آن ها را نایاب و‌ حتی افسانه ای می‌کند. بعضی از پلتفرم ها ویژگی افزایش قیمت دارند. برای مثال شما یک کلکسیون را با قیمت یک اتر می‌خرید. فرد دیگری می‌تواند بدون اجازه شما ۲ اتر پرداخت کند و آن را از شما بخرد. شما با احتساب کارمزد پلتفرم، سود خود را دریافت می‌کنید. افراد بعدی ۴ اتر، ۸ اتر و الی آخر پرداخت می‌کنند. پس از آنکه قیمت کلکسیون به میزان مشخصی رسید، قیمت آن به جای دوبرابر شدن، افزایش ۲۰ درصدی خواهد داشت.

همانطور که می‌بینید، پتانسیل کسب درآمد وجود دارد. هرچند ابتدا باید یک دوراهی را حل و فصل کرد. اغلب اوقات، نایاب ترین کلکسیون ها به افرادی می‌رسد که اول از همه وارد پلتفرم شده اند، زیرا افراد کمی برای رقابت وجود دارند. اما اگر پلتفرم محبوب نشود و کاربران مشتاق به خرید کلکسیون ها را به سوی خود جلب نکند، خطر این وجود دارد که پول خود را بر روی توکن هایی سرمایه گذاری کرده باشید که خواهان ندارد. به این دلیل، قبل از آنکه وارد این عرصه شوید و کلکسیون خاصی را خریداری کنید و تحقیقات خود را به خوبی انجام دهید.

کلکسیون ها در کجا ذخیره و نگهداری می‌شوند؟

کلکسیون ها معمولا در کیف پول کریپتو نگهداری می‌شوند. کیف پول هایی که برای این منظور به کار گرفته می‌شوند باید مطابق با استاندارد توکن های ERC-۷۲۱ باشند، زیرا اکثر کلکسیون ها مطابق این استاندارد می‌باشند.

 چرا کلکسیون ها به بلاک چین نیاز دارند؟

بلاک چین به جلوگیری از جعل و پیگیری و بررسی مالکیت کلکسیون کمک می‌کند. افرادی که کلکسیون های واقعی نظیر اثر هنری می‌خرند، تحقیقات بسیار زیادی انجام‌ می‌دهند تا از صحت و اعتبار آن اثر هنری اطمینان حاصل کنند. بلاک‌ چین بسیاری از اقدامات احتیاطی را از بین می‌برد زیرا سابقه معتبری از تمام مالکین قبلی آن کلکسیون وجود دارد.

اگرچه معمولا استاندارد توکن های ERC-۲۰ برای کلکسیون ها استفاده می‌شود، با این حال تقسیم پذیری آن ها یک مشکل به حساب می‌آید. به طور نظری اگر گربه شما یک توکن ERC-۲۰ باشد می‌توانید یک چهارم آن را بفروشید. به این دلیل است که استفاده از استاندارد توکن های ERC-۷۲۱ که منحصر به فرد و غیر قابل تقسیم است در حال افزایش می‌باشد تا از کامل بودن دارایی اطمینان حاصل شود.

بازی بلاکچین

بازی ها چه نقشی در کلکسیون های کریپتو دارند؟

نوع بازی ها اغلب بر اساس کلکسیون های موجود در آن ها می‌باشد. برای مثال، بازی ۰xUniverse به گیمرها امکان می‌دهد تا یک سیاره بخرند و از منابع آن برای ساخت سفینه استفاده کنند. سپس می‌توانند به کاوش کهکشان مجازی بپردازند و در راه خود سیاره های جدید تصرف کنند.

  • بازی اتر کوئست (Ether Quest) یک بازی نقش آفرینی یا RPG فانتزی می‌باشد که می‌توان مبارزان منحصر به فرد جمع آوری کرد، آن ها را آموزش داد و در مبارزات از آن ها استفاده کرد. جنگجویان جدید از طریق مراسم احضار به دست می‌آیند و یا به اصطلاح استخراج می‌شوند.
  • مثال دیگر بازی بانمک ها یا کیوتیز (Cuties) می‌باشند. در این بازی می‌توان حیوانات بانمک و موجودات فانتزی را جمع آوری کرد، آن ها را پرورش داد و از آن ها در مبارزات استفاده کرد. این موجودات هر چه امتیاز تجربه بیشتری کسب کنند به سطح بالاتری می‌رسند.
  • یکی از پلتفرم های مبتنی بر بلاک‌چین به اسم مای کریپتونز (MyCryptons) به کاربران امکان خرید کلکسیون های دیجیتال افراد مشهور را می‌دهد. این کلکسیون ها طیف وسیعی از افراد مشهور از دونالد ترامپ تا اپرا وینفری را شامل می‌شود. هر کریپتون با یک طراحی دستی شخص مورد نظر ارائه می‌شود. می‌توان جملات طنز یا طعنه آمیز نیز زیر این کلکسیون ها نوشت و آن ها را به اشتراک گذاشت.
  • یکی از پیشگامان این عرصه کریپتوکیتیز (CryptoKitties) می‌باشد. کریپتوکیتیز گربه های دیجیتالی ارائه می‌داد که هرکدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می‌باشند. تا ماه دسامبر ۲۰۱۷، فروش این پلتفرم غیرمتمرکز از مرز ۱۲ میلیون دلار عبور کرد. جالب است بدانید یکی از گربه های نایاب با قیمت ۱۲۰ هزار دلار فروخته شد.

چگونه می‌توان یک کلکسیون نایاب به دست آورد؟

این موضوع به پلتفرم مورد استفاده بستگی دارد. برای مثال در 0xUniverse، سیارات نایاب با اختراع و ساخت سفینه های پیشرفته تر و با موتورهای قدرتمند و سیستم های رادار جمع آوری می‌شوند. برای رسیدن به چنین سفینه ای، گیمرها باید از مهارت کاربران دیگر و منابع سیاراتی که فتح کرده اند استفاده کنند.

در اتر کوئست، هنگامی که کلکسیون ها در میدان مبارزه مجازی پیروز شوند، قوی تر و هم چنین نایاب تر خواهند شد. هرچه عملکرد آن ها بهتر باشد ارزش آن ها نیز بیشتر خواهد شد.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا