مقالات عمومی

بلاکچین چگونه می‌تواند بر روی اقتصاد دیجیتال تاثیر بگذارد؟

در این مقاله می‌خواهیم تاثیر تغییرات جدید دیجیتال در ارائه سرویس‌ها مختلف را بررسی کنیم و به دنبال آن توضیح دهیم که فناوری بلاکچین به عنوان یک فناوری جدید چگونه می‌تواند بر اقتصاد دیجیتال تاثیر داشته باشد.

پلتفرم آینده

حیات هر سازمانی به توانایی آن در رقابت برابر رقبا و بازار و همچنین تشویق و جذب نخبگان و ایده‌ها بستگی دارد. به دلیل کاهش هزینه‌های مبادلات و ارتباطات پس ظهور اینترنت، پلتفرم‌های جدیدی ظهور کرده‌اند و تحویل‌ کالاها و سرویس‌های مختلف به شدت بهبود یافته است. این تغییرات جدید دیجیتال که به دلیل تحولات گسترده در فناوری‌های پایه و زیرساخت اتفاق افتاده است، سبب ایجاد مدل‌های کسب و کار جدید و بازنگری در زنجیره‌های ارزش سنتی شده است. دلیل پیروزی موارد موفق این بوده است که یا به سطح بالاتری از اثربخشی رسیدند و یا مشکلی را با روش خود برطرف ساخته‌اند. بازیگران دنیای دیجیتال، با استفاده از شهرت آنلاین قادر به ساخت بازارهای جهانی بودند، به شکلی که محصولات و سرویس‌ها می‌توانستند بهتر از گذشته به رقابت بپردازند. همچنین با ایجاد اطمینان در تراکنش‌ها، این واسطه‌های جدید در دنیای دیجیتال توانستند از موج اول دیجیتالی شدن استفاده کنند.

موج مشابهی نیز با ظهور فناوری بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده و کاربرد آن‌ها در حال شکل گیری است. تحت این موج فناوری جدید، برخی واسطه‌ها هنوز قادر به افزودن ارزش به تراکنش‌ها هستند، اما طبیعت واسطه‌گری به طور اساسی تغییر خواهد کرد. زیرا برخی می‌توانند از این فرصت برای افزایش مقیاس کارهای خود استفاده کنند و برخی با چالش ظهور رقبای کاملا جدید روبرو خواهند شد.

تکمیل هوش مصنوعی با هوش انسانی

Artificial intelligence

افزایش پیچیدگی و وابستگی میان سازمان‌ها، در کنار بالا رفتن نیاز به متخصصین برای پیشرفت در مرزهای فناوری، انسان را به یک گلوگاه در مسیر تولید، پردازش و تفکیک اطلاعات به صورت بلادرنگ، تبدیل کرده است. برای فائق شدن بر این مشکل، فناوری‌ها، قوانین و قرارداد‌های بهتری برای تصمیم گیری ساده‌تر توسعه داده شده‌اند که در نهایت به سازمان‌ها اجازه گسترش به سوی بازار‌های مختلف را می‌دهد.

از جنبه فناوری، هوش مصنوعی به شدت هزینه پیش بینی و تاخیرهای قضاوت انسان را پایین آورده است. در حالی که ما قابلیت جمع‌سپاری ایده‌ها و راه حل‌ها را داشتیم (مانند سرویس Uber)، تمام این راه‌حل‌ها به پلتفرم‌های سنتی برای جمع‌آوری خواسته‌ها و توزیع پاسخ‌ها وابسته بودند.

راهی جدید برای توسعه پلتفرم جهانی

safty blockchain

برای فهم دگرگونی حاصل از فناوری بلاکچین، بهتر است از بزرگترین پیاده‌سازی آن تا به امروز شروع کنیم: بیتکوین. هرچند بیتکوین اغلب به دلیل عدم توانایی برای تحقق کارآمدی لازم نسبت به شبکه‌های پرداخت موجود مورد انتقاد قرار می‌گیرد. خلق یک شبکه جهانی برای انتقال امن پول، بدون نیاز به یک واسطه پرهزینه. از طریق ترکیبی از نظریه بازی و رمزنگاری، شبکه بیتکوین قادر است در خصوص وضعیت صحیح دفتر کل‌های توزیع شده خود در بازه‌های زمانی مشخص به اجماع برسد. در حالی که انرژی و تلفات محاسباتی مربوط به این راه حل به شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرد، دقیقا همین سیل قدرت پردازشی است (proof of work) که باعث امن شدن دفاتر کل بیتکوین در برابر حمله‌ها می‌شود. بیتکوین علاوه بر امن کردن تراکنش‌های سنتی، درجه اعتماد لازم بین بخش‌های لازم در شبکه را به حداقل می‌رساند.

از بیتکوین تا بازارهای مبتنی بر توکن‌های رمز شده

بازارهای مبتنی بر توکن‌های رمزشده (مثل اتریوم)، نوع جدیدی از اشکال سازمانی را می‌سازد. برای مثال، قراردادهای هوشمند می‌توانند روی تراکنش‌های انجام گرفته بر روی ارزهای رمزنگاری شده، جزییات زیادی را ذخیره کنند که به ظهور انواع جدید توافق‌ها و تبادلات کمک می‌کند. سازمان‌هایی که از قراردادهای هوشمند استفاده کنند، می‌توانند از مزایای توسعه عظیم اقتصای در پس توازن عرضه و تقاضا استفاده کنند. بعد از این که این سیستم‌ها به عنوان پروتکل‌هایی، توسعه داده‌ شدند، این اکوسیستم‌ها نیز خواهند توانست از مزیت توسعه ابعاد آن در جهت‌های مختلف بهره ببرند؛ طوری که هیچ سازمانی نمی‌توانست تصور آن را بکند.

اقتصاد دیجیتال جدید

economy

توکن‌های رمزشده و بلاکچین در دو جهت باعث کاهش هزینه‌ها می‌شوند: کاهش هزینه‌های تایید تراکنش‌ها که در روی بلاکچین ذخیره می‌شوند و هزینه‌های مرتبط با حوزه شبکه.

برای عملکرد صحیح یک بازار، ویژگی‌های کلیدی افراد، شرکت‌ها، کالاها و سرویس‌های درگیر، نیاز به تایید و بررسی قبل و بعد از رخ دادن تراکنش‌ها می‌باشد. اما این فرآیند معمولا پر زحمت بوده و نیاز به عامل سوم برای اطمینان از ایمنی بازار دارد. ولی می‌تواند به صورت ارزان روی دفتر کل‌های توزیع شده پیاده سازی شود.

در عوض تغییرات معماری ناشی از ارزهای رمزنگاری شده، مربوط به استفاده از توکن برای تشویق به رشد، عملکرد و امن کردن پلتفرم است. مانند بیتکوین، یک توکن می‌تواند به توسعه کل اکوسیستم سرعت بخشد، اکوسیستمی که هرکس می‌تواند یک اپلیکیشن‌ تازه را روی پروتکل پایه بدون نیاز به کسب مجوز از اپراتور شبکه یا یک واسطه ایجاد کند. با ترکیب مشوق‌های درست، شرکت‌ کنندگان می‌توانند از ارزهای رمزنگاری شده برای رسیدن به توافق مقیاس جهانی درباره اختصاص منابع نادر استفاده کنند. در این صورت مقیاس و حوزه چیزی که یک جامعه آنلاین می‌تواند به دست آورد، را تغییر دهد.

با خودکار کردن جمع‌آوری اطلاعات و غلبه بر محدودیت‌های شناختی و دانشی، اکوسیستمی که روی فناوری بلاکچین ساخته می‌شود قادر خواهد بود تا  نخبگان، ایده‌ها و اقتصاد دیجیتال را طوری که قبل از آن قابل تصور نبود، شناسایی کند.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا