متوسط کریپتو پدیا

مرورگر بلاک چین؛ بلاک چین را بهتر ببینید!

بلاک چین‌ها معمولا باز هستند و می‌توانند به کاربران اطلاعات ارزشمندی مانند ردیابی یک تراکنش و پیش نمایش وضعیت عمومی شبکه را ارائه دهند. بیشتر مواقع هر چیزی که در بلاک چین اتفاق می‌افتد، کاملا عمومی است. موارد زیادی وجود دارند که شما می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را از یک مرورگر بلاک چین (Blockchain Explorer) به دست آورید. در حال حاضر مرورگر بلاک چین برای بیت کوین و بعضی از آلت کوین‌های دیگر موجود است. مرورگر بلاک چین یک رکورد خوانا برای انسان از تراکنش‌ها و فعالیت ماینرها است و می‌تواند آمارهای مهمی از شبکه را نشان دهد.

مرورگر بلاک چین یک مرورگر شبیه به موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم در صفحات وب اینترنت است؛ اما افراد کمی پتانسیل‌های این مرورگرها را درک کرده‌اند. یک مرورگر بلاک چین چیزی بیش از دنبال کردن تراکنش‌ها را ارائه می‌دهد.

نکته: ممکن است با اصطلاعات Blockchain Explorer و Block Explorer برخورد کنید. این دو یک معنی می‌دهند.

یک مرورگر بلاک چین به شما اجازه می‌دهد که کل بلاک چین شبکه مورد نظر خود را جستجو کنید؛ اما باید بدانید که از یک مرورگر بلاک چین نمی‌توانید برای بلاک چین‌های دیگر استفاده کنید. مثلا نمی‌توانید تراکنش‌های لایت کوین را در مرورگر بلاک چین بیت کوین دنبال کنید.

موارد استفاده از مرورگر بلاک چین

اگر آدرس عمومی خود را می‌دانید، می‌توانید تراکنش‌ها و موجودی خود را بررسی کنید. برای صاحبان توکن‌های اتریوم، این بهترین روش برای پیش نمایش موجودی اتریوم، بدون باز کردن قفل کیف پول شماست.

اما برای کوین‌هایی مانند بیت کوین و لایت کوین، تنها مشاهده موجودی و آگاه شدن از تراکنش‌ها یک مزیت است.

اطلاعات بلاک

مرورگر بلاک چین به شما اجازه می‌دهد که آخرین بلاک‌های ماین شده در مثلا بلاک چین بیت کوین را ببینید.

اصولا تمام مرورگرهای بلاک بیت کوین اطلاعات تمام بلاک‌های جدیدی که تازه به بلاک چین اضافه شده‌اند را به صورت لحظه‌ای نشان می‌دهند.

بررسی آخرین تراکنش‌ها

اگر شماره آدرس خود را به یک مرورگر بلاک چین وارد کنید، می‌توانید آخرین تراکنش و وضعیت آن را پیگیری کنید.

گاهی اوقات، شما نیاز دارید که تراکنش خود را ردیابی کنید و ببینید چه چیزی باعث کاهش سرعت آن شده است.

تاریخچه تراکنش‌های یک آدرس مشخص

با استفاده از مرورگر بلاک چین بیت کوین، می‌توانید تاریخچه تراکنش‌های یک آدرس عمومی بیت کوین را بررسی کنید و موجودی و تراکنش‌های دریافتی آن را ارزیابی کنید.

بزرگ‌ترین تراکنش در آن روز

برخی مرورگرهای بلاک چین ، دیتاهای مربوط به بزرگ‌ترین تراکنش انجام شده در آن روز را نگهداری می‌کنند.

حملات دو بار خرج کردن

برخی از مرورگرهای پیشرفته بلاک چین، دیتاهای مربوط به تعداد حملات دو بار خرج کردن که در ۱۰ دقیقه گذشته انجام شده‌اند را نگه می‌دارند.

بلاک‌های یتیم (Orphan)

همچنین می‌توانید از طریق مرورگر بلاک چین تعداد بلاک‌هایی که یتیم شده‌اند و به بلاک چین بیت کوین متصل نیستند را ببینید.

بلاک ماین شده

شما می‌توانید ببینید که یک بلاک توسط چه استخر ماینینگی استخراج شده است. مثلا این بلاک در سال ۲۰۱۷ توسط استخر ماینینگ ViaBTC ماین شده است.

جنسیس بلاک

مرورگر بلاک چین جنسیس بلاک آن بلاک چین را نشان می‌دهد. می‌توانید جنسیس بلاک بیت کوین را ببینید که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج شده است.

مشاهده زمان بلاک

برای کوین‌های ماین شده‌، شما می‌توانید مشاهده کنید که آیا این کوین‌ها همانطور که باید، با زمان نسبی معمول بین بلاک‌ها ماین شده‌اند یا نه؛ ماینینگ خیلی سریع و یا خیلی آهسته، ناهنجاری است و نشانه خوبی نیست. زمانی که بلاک‌ها خیلی سریع به بلاک چین اضافه می‌شوند، ماینرهای زیادی در شبکه در حال ماین کردن هستند و شبکه ناکارآمد است. زمان طولانی برای بلاک، به این معنی است که تعداد ماینرها با توجه به درجه سختی شبکه کافی نیست.

پیگیری تعداد بلاک‌ها مهم است؛ زیرا معمولا فورک‌ها و به روز رسانی‌ها از طریق یک شماره بلاک اعلام می‌شود.

مشاهده استخر تراکنش‌های تایید نشده (Mempool)

شما می‌توانید با نگاه کردن به سایز استخر تراکنش‌های تایید نشده، بررسی کنید که شبکه چگونه تراکنش‌ها را مدیریت می‌کند. این یک معیار برای تراکنش‌های انباشته‌ شده‌ای است که منتظر قرار گرفتن در داخل یک بلاک هستند.

وقتی که استخر تراکنش‌های تایید نشده رشد می‌کند، به این معنی است که شبکه شلوغ شده و ممکن است تراکنش شما برای ثبت شدن در بلاک چین بیشتر صبر کند. همچنین کارمزد ماین نیز افزایش خواهد یافت.

مشاهده نرخ هش (hash rate)

اگر می‌خواهید یک کوین جدید را بررسی کنید، به نرخ هش آن نگاه کنید. اگر نرخ هش در کنار سختی در حال رشد باشد، به این معنی است که ماینرها به این کوین علاقه دارند. در چند سال گذشته نرخ هش و سختی برای کوین‌های برتر کریپتو، روند رو به رشد داشته است.

مشاهده توزیع ثروت

برای اکثر کوین‌ها، می‌توانید توزیع آن را در بزرگ‌ترین کیف پول‌ها ببینید. این به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید که آیا این کوین می‎تواند‌ توسط نهنگ‌ها و یا سرمایه‌دارهای بزرگ تحت تاثیر قرار گیرد یا نه. معمولا، بزرگ‌ترین کیف پول‌ها متعلق به صرافیها است، اما می‎تواند به افراد نیز تعلق داشته باشد.

مشاهده تاثیر استخر ماینینگ

شما می‌توانید ببینید که آیا یک کوین منصفانه ماین شده است یا خیر. یک استخر ماینینگ بزرگ با قدرت بیش از ۵۱ درصد از شبکه، نگران کننده است. بهتر است که قدرت هش و کشف بلاک بیشتر غیرمتمرکز باشد تا از حمله ۵۱ درصد جلوگیری شود.

اثر استخر ماینینگ برای فورک‌های بیت کوین در آینده مهم است؛ زیرا این ماینرها هستند که با حمایت خود از یک فورک تصمیم می‌گیرند که فورک در شبکه اتفاق بیفتد یا نه.

قراردادهای جداگانه و سایر فعالیت‌های مربوط به آدرس

با استفاده از ابزار Etherscan، می‌توانید قراردادهای هوشمند و توکن‌های افراد را ردیابی کنید. این در هنگام بررسی یک ICO و چک کردن درست بودن آدرس آن، بسیار مفید است.

نظرات ثبت شده در Etherscan می‌تواند به شما کمک کند تا کوین‌ها را برای کیف پول مناسب ارسال کنید.

بهترین ابزار مرورگر بلاک چین

مرورگر بلاکچینی چیست

CoinDance : بیت کوین و بیت کوین کش در یک نگاه. همچنین شامل اطلاعات قیمت‌ها در بازار است.

Etherscan.io : کل شبکه اتریوم را نادیده بگیرید و بدون باز کردن کیف پولتان موجودی خود را چک کنید.

Blockchain.Info : یکی از قدیمی‌ترین مرورگرهای بلاک چین که دسترسی به کیف پول را فراهم می‌کند. یک ابزار فوق العاده برای ردیابی تراکنش‌ها.

BlockCyper : ترکیبی از بیت کوین، لایت کوین، دوج کوین (dogecoin)  و شبکه آزمایشی.

مرورگر بلاک چین مونرو : در حالی که شرکت کنندگان ناشناس هستند، شما هنوز هم می‌توانید تراکنش‌ها را ردیابی کنید.

CryptoID : بسیاری از بلاک ‌چین‌های کوین‌های مختلف را جمع آوری می‌کند.

جمع بندی

بلاک چین‌ شبکه‌ای است که باعث شفافیت ارزهای رمزنگاری شده می‌شود. در بلاک چین‌ها تمام فعالیت‌ها برای همه مشخص است و همه فرآیندها قابل مشاهده هستند. با وجود این، تراکنش‌ها برای انسان تقریبا غیر قابل خواندن است. یک مرورگر بلاک چین بهترین راه برای آگاهی از اطلاعات داخل بلاک چین‌ها است و از طریق آن می‌توانید یاد بگیرید که چگونه “بانکدار خود” شوید.

همانطور که دیدیم، استفاده‌های زیادی از مرورگر بلاک چین می‌شود. وجود چنین مرورگرهای متن بازی، باعث ایجاد شفافیت در تمام رمز ارزها می‌شود.

 

آخرین به روز رسانی: ۹۹/۰۸/۰۶

منبع
cryptovest

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا