متوسط بازی

ورود بلاک چین به صنعت بازی، این عرصه را کاملا متحول کرده است!

شاید یکی از جذاب‌تری ترکیب‌های تکنولوژی روز دنیا مربوط به صنعت بازی و بلاک چین باشد. فناوری بلاک چین که به لطف وجود رمزارزها توانسته است در مدت زمان کوتاهی، شناخته شود اکنون در بسیاری از صنایع روز دنیا به کار گرفته می‌شود. به کارگیری بلاک چین در صنایع آنلاینی مانند دنیای بازی و گیمینگ هم به نفع بازیکن‌ها و هم به نفع ارائه‌دهندگان است و اطمینان حاصل می‌شود که نتایج عادلانه و ایمن بدست می‌آید.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

با گسترش فناوری و تغییر صنعت بازی از کنسول‌های ثابت به دستگاه‌های موبایل، محبوبیت پلتفرم‌های ترکیبی مانند بازی‌های چند نفره نقش آفرینی آنلاین، که از هزاران بازیکن در زمان واحد پشتیبانی می‌کنند، رو به افزایش است. در سال های گذشته، ارز دیجیتال و بلاک چین به عنوان فناوری مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌های پرداخت مورد نیاز صنعت بازی مورد استفاده قرار گرفتند تا آن را به سطح بعدی برسانند. در حال حاضر گیمرها مقدار زیادی از توکن‌های مخصوص هر بازی را در اختیار دارند و این موضوع باعث توسعه بازارهای ثانویه شده است که گیمرها می‌توانند آنها را با ارزهای دیجیتال مورد نیاز خود مبادله کنند.

هر چه از تلفیق صنعت بازی و بلاک چین بیشتر می‌گذرد،‌ استفاده‌های آن هم بیشتر می‌شود. شاید تا به حال شنیده باشید که بازی کن بیت کوین بگیر، یا بازی‌هایی که ارز دیجیتال میدهند. ورود بلاک چین سبب به وجود آمدن نوعی جدیدی از بازی‌ها شده که کسب درآمد را ممکن کرده است.

در ادامه به تاثیرات فناوری بلاک چین در صنعت بازی و گیمینگ خواهیم پرداخت، همچنین با کمپانی‌ها و بازی‌های مهمی که از بلاک چین برای ارتقا خود استفاده کرده‌اند، بیشتر آشنا می‌شویم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

این مقاله در تاریخ ۲۶ اسفند ۹۹ بروزرسانی شده است

صنعت بازی و بلاک چین

بازی‌های ویدئویی و پذیرش ارز دیجیتال

امروزه اکثریت بازی‌های آنلاین از یک مدل متمرکز تبعیت می‌کنند و توسط شرکت‌های خاصی مدیریت می‌شوند. داده هایی مانند اطلاعات اکانت و سابقه سرور، همگی در کنترل مدیران آن پلتفرم خاص هستند. از آنجا که پایگاه داده در کنترل شرکت خاصی است، افراد بازی کننده دارای مالکیت واقعی نسبت به اکانت‌ها و اطلاعات خود نیستند. این سیستم ها با خطرات و آسیب پذیری های زیادی مانند مسائل فنی، نفوذ هکر‌ها، بسته شدن و تحریم نابجای اکانت‌ها، عدم شفافیت و غیره مواجه هستند. به عبارت دیگر، امروزه در صنعت بازی قدرت در دست شرکت‌هاست. خوشبختانه فناوری بلاک چین می‌تواند به حذف کردن و یا کاهش بسیاری از این مشکلات بپردازد.

فناوری بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده توزیع شده می‌تواند به تایید و ایمن سازی همه داده‌های دیجیتال بپردازد. این فناوری قدرت را از شرکت‌ها می‌گیرد و آن را در اختیار بازی کنندگان قرار می‌دهد. با استفاده از فناوری بلاک چین، هر فردی کنترل اکانت و دارایی‌های دیجیتال خود را در اختیار دارد و در هر زمانی می‌تواند به ترید آن دارایی‌ها بپردازد. بازی‌های مبتنی بر فناوری بلاک چین، هنوز در مقایسه با صنعت بازی سنتی نسبتا کوچک هستند. اما با این وجود، بازی های زیادی بر بالای شبکه های بلاک چینی ساخته شده است. اکثر برنامه‌های غیر متمرکز و پلتفرم‌های بازی بر روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شده‌اند. اما پروژه‌های دیگری نیز بر روی شبکه های دیگری مانند ایاس و ترون نیز توسعه یافته‌اند.

تغییر دنیای گیمینگ به کمک فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین از طریق راه‌های مختلفی می‌تواند تاثیرات مهمی در دنیای بازی بگذارد که در ادامه با مهمترین آنها آشنا می‌شویم

مالکیت واقعی

همانطور که بیان شد، بازی‌های مبتنی بر بلاک چین به بازی کنندگان اجازه می‌دهند که مالکیت دائمی و کنترل کامل به نسبت دارایی های موجود در بازی های خود داشته باشند. معمولا هر دارایی توسط یک توکن منحصر به فرد مانند توکن‌های ERC-721 ارائه داده می‌شوند. این دارایی‌ها ممکن است کارت‌ها، تجهیزات و یا چیز‌های دیگری باشند. صرف نظر از نوع دارایی، همه آنها را می توان به توکن های بلاک چینی تبدیل کرد.

یک بازار غیر متمرکز

شرکت‌های بازی دارای قدرت دستکاری بازی‌ها و تغییر سیاست‌ها هستند. آنها ممکن است تصمیم به غیر قابل ترید بودن تعدادی از دارایی‌ها بگیرند. اما از طرف دیگر، بازی‌هایی که مبتنی بر فناوری بلاک چین است، نوعی بازار غیر متمرکز ایجاد می‌کنند. این باعث عدم نیاز به اعتماد در بین بازی کنندگان می‌شود و نوعی مقاومت در برابر سانسور را نیز ایجاد می‌کند. همه بازی کنندگان می‌توانند آزادانه به خرید و فروش و معامله دارایی‌‌های خود به صورت همتا به همتا بپردازند.

ساده و موثر کردن پرداختی‌ها

بلاک چین و قرارداد‌های هوشمند می‌توانند کارمزد‌ها را کاهش دهند و تراکنش‌های مالی را سرعت بخشند. آنها می‌توانند همه انواع پرداخت را تسهیل ببخشند و نه تنها امکان معامله بین بازی کنندگان را فراهم کنند، بلکه این امکان را بین بازی کنندگان و توسعه دهندگان نیز فراهم کنند.

جهان متنوع بازی

با مرتبط کردن داده‌ها و گزینه‌های بازی به توکن‌های بلاک چین، بازی کنندگان قادر به معامله دارایی‌ها بین بازی‌های مختلف خواهند بود. این به بازی کنندگان اجازه می‌دهد که در حالی که بازی‌های مختلف را تجربه می‌کنند، به بازیابی دارایی‌های دیجیتال خود بپردازند.

از آنجا که گزینه‌های بازی توسط توکن‌های دیجیتال ارائه داده می‌شوند، افراد بازی کننده می‌توانند به ترید این توکن‌ها در بازار های دیگر بازی که بر روی همان بلاک چین میزبانی می‌شوند، بپردازند.

بازی عادلانه

فناوری بلاک چین ایجاد سرور‌های بازی متن باز، توزیع شده و شفاف را ممکن می‌کند. در این حالت، قوانین و اصول بازی تنها در صورتی می‌تواند تغییر کند که اکثریت اعضای جامعه آن بازی خاص با آن موافق باشند. علاوه بر این، ماهیت توزیع شده بلاک چین از نفوذ هکر‌ها و کلاه برداران جلوگیری می‌کند.

بازی بدون محدودیت

زمانی که بازی بر روی یک سرور متمرکز باشد، توسعه دهنده‌ها می‌توانند آن را رها کرده و به تعطیلی بکشانند. با استفاده از بلاک چین، حتی اگر توسعه دهنده‌ها هم بروند، افراد می‌توانند به بازی کردن خود ادامه دهند. تا زمانی که شبکه بلاک چین موجود باشد، این قبیل بازی‌ها هم به حیات خود ادامه می‌دهند. در بعضی موارد، توسعه دهندگان جدید به بهبود پروژه می‌پردازند و در فضای بلاک چین چنین چیزی کاملا امکان پذیر است.

بهترین پروژه‌‌های بلاک چینی در صنعت گیمینگ

بازی های کریپتویی در سال ۲۰۲۰

البته پروژه‌‌های زیادی هستند که در حال حاضر از فناوری بلاک چین و بازی استفاده می‌کنند اما می‌خواهیم به بررسی مهمترین و بزرگترین پروژه‌های بلاکچینی که در سال ۲۰۲۱ در زمینه گمینگ فعالیت دارند در اینجا بپردازیم.

The Sandbox

The Sandbox که در سال ۲۰۱۱ توسط Pixowl راه‌اندازی شده است، یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاکچین است که به کاربران امکان ایجاد، ساخت، خرید و فروش دارایی‌های دیجیتالی را در قالب یک بازی می‌دهد. Sandbox با ترکیب قدرت سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT)، یک بستر غیرمتمرکز برای یک جامعه پر رونق بازی ایجاد می‌کند.

در Sandbox، در صورتی که هولدر توکن‌های SAND و LAND باشید یک مالک به حساب می‌آیید. در نتیجه با کسب درآمد هرچه بیشتر این پلتفرم، شما نیز درآمد بیشتر به دست می‌آورید. باید بدانیم که نایاب و یا کمیاب بودن، یکی از المان‌ها و عوامل کلیدی Sandbox به حساب می‌آید. این دنیای مجازی از ۱۶۶۴۶۴ سرزمین به صورت کلی تشکیل شده است و هیچگاه بیشتر از این، سرزمین دیگری ساخته نخواهد شد. دلیل این امر قرار داد بلاک چین است که اجازه تولید و ساخت LAND بیشتری در بستر Sandbox را صادر نکرده است. این در حقیقت بخشی از زیبایی استفاده از تکنولوژی بلاک چین است.

در دنیای مجازی Sandbox شما از امتیاز حقوق مالکیت برخوردار هستید. ثبت سوابق دیجیتال معاملات در بطن توکن‌های NFT و توکن‌هایی که در بلاک چین موجود هستند موجب پدید آمدن قابلیت‌ها و پتانسیل‌های نوینی شده است. NFT‌ها شناسه‌های دیجیتال منحصر به فردی را روی هر یک از دارایی‌های مبتنی بر بازی قرار می‌دهند. از طرف دیگر، سازندگان و بازیکنان نیز ذخایر عرضه و تقاضا را ایجاد می‌کنند. برخی اوقات نیز در شرایطی که تقاضا برای دارایی‌های کمیاب وجود داشته باشد، پاداش با ارزش‌تری نیز به افراد تعلق می‌گیرد.

Enjin Coin

enjin coin پروژه‌ای متعلق به پلتفرم Enjin است، شرکتی که اکوسیستم محصولات بازی مبتنی بر بلاک چین بهم پیوسته را ارائه می‌دهد. Enjin Coin یک پلتفرم بازی اجتماعی که از طریق آن کاربران می‌توانند وب سایت‌ها و قبیله‌ها را ایجاد کنند، گپ بزنند و فروشگاه‌های کالاهای مجازی را میزبانی کنند. Enjin به توسعه دهندگان بازی اجازه می‌دهد تا موارد موجود در بازی را در بلاک چین اتریوم ثبت کنند.

Enjin Coin به جوامع بازی اجازه می‌دهد ارزها، اجزا و حتی ویژگیهای مختلف را در بازیهای مورد علاقه خود ایجاد کنند. هنگامی که یک گیمر در یک بازی خاص یک توکن بدست می‌آورد یا آن را خریداری می‌کند، می تواند به راحتی ارز خود را در سایر بازی‌ها و در یک سیستم باز و شفاف، مبادله کند.

Decentraland

واقعیت مجازی چیز جدیدی نیست و همچنین بازی‌های سبک Sandbox که بازیکنان آزادند در آن جست و جو کنند. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر شما هر دو را با هم ادغام کنید و به مردم اجازه دهید زمینی در اختیار داشته باشند، محصولات جدیدی را در آن بازی ایجاد کنند و توسعه دهند؟ شما به Decentraland می‌رسید.

Decentraland  یک دنیای مجازی است که می‌توانید صاحب یک قطعه از آن باشید. فرض کنید ماینکرفت با سیم سیتی ترکیب شود. شما در دنیای Decentraland زمین خریداری می‌کنید و سابقه مالکیت آن در شبکه اتریوم ثبت می‌شود. پس از اتمام این کار، شما می‌توانید هر کاری را که دوست دارید با زمین خود انجام دهید. برای دسترسی به آن، هدست واقعیت مجازی را قرار داده و از مرورگر وب خود استفاده می‌کنید، و می‌توانید در این دنیای مجازی به یک توسعه دهنده ملک تبدیل شوید.

زمین و ساختمانهای روی Decentraland  با MANA که یک ارز دیجیتال بومی است ارزش گذاری می‌شود. درست به همان روشی که کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی را در پلتفرم‌هایی مانند Enjin ایجاد و به اشتراک بگذارند، پلتفرم واقعیت مجازی Decentraland فرصت‌های مشابهی را در دنیای مجازی خود ارائه می‌دهد.

معروفترین و پرطرفدارترین بازی‌های کریپتویی

دنیای بازی‌های مجازی

وقتی صحبت از بازی‌های کریپتویی می‌شود، کشور ژاپن حرف اول را می‌زند. محققان متخصص بلاک چین پیش بینی کرده‌اند که با افزایش نفوذ گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان، صنعت بازی‌های کریپتویی بسیار بیش از این چیزی که در حال حاضر وجود دارد پیشرفت خواهد کرد.

بازی کریپتوکیتیز (CryptoKitties)

یکی از بازی‌های غیر متمرکز معروف که از پلتفرم اتریوم استفاده می‌کند، کریپتوکیتیز است. کریپتوکیتیز، بازی جالبی است که روی بستر بلاک چین اتریوم پیاده شده و کاربران زیادی جذب آن شده‌اند. شما در این بازی می‌توانید یک گربه داشته باشید و تعداد آن را زیاد کنید. این بازی به شما اجازه می‌دهد گربه‌های منحصر به فرد را پرورش دهید و به خرید و فروش آن‌ها بپردازید. جالب اینجاست که بعضی از این گربه‌های دیجیتالی با مبالغ هنگفتی معامله می‌شوند و در بعضی موارد این مبالغ به صدها هزار دلار هم رسیده است.

بلاکچین کیوتیز (Blockchain Cuties)

بلاکچین کیوتیز یکی از بازی‌های محبوب چند بلاک چینی است که اخیرا مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده است. این بازی که ابتدا بر بستر بلاکچین اتریوم عرضه شد؛ حال بر روی بلاکچین ترون، نئو و ایاس نیز موجود است. در واقع بلاکچین کیوتیز نخستین بازی در این حوزه است که کاربران می توانند با استفاده از چندین بلاکچین مجزا از آن استفاده کنند. این بازی محبوب از دسته بازی‌های ماجراجویانه و کلکسیونی است که در آن شما می توانید موجوداتی نظیر سگ، مارمولک، توله خرس، گربه، جوجه تیغی و سایر موجودات واقعی و خیالی را جمع آوری کنید و همچنین می‌توانید این موجودات را پرورش دهید و یا سطح بازی آن را ارتقا دهید و همچنین می‌توانید مهارت‌های آنها را برای رزم آزمایش کنید.

موجودات درون بازی که کیوتی نام دارند برای هر شخص منحصر به فرد و تنها متعلق به یک نفر است. یکی از ویژگی های جالب این بازی این است که شما می توانید هر کدام از کیوتی ها را با استفاده از قرارداد هوشمند موجود در اتریوم، ترون، ایاس و نئو معامله کنید. هر کیوتی در واقع یک توکن است که می توانید آنها را مانند توکن واقعی به دیگر بازیکن‌ها بفروشید یا انتقال دهید.

Gods Unchained

Gods Unchained یک بازی کارتی است که به بازیکنان اجازه می‌دهد بسته‌های کارت را بدست آورند و مجموعه‌های بی نظیری از کارت‌های نادر را جمع کنند. با کارت‌هایی که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است، بازیکنان بازی مالکیت واقعی کارت‌ها را کسب کرده و قادر هستند آنها را با کارتهای دیگر مبادله کرده و یا در یک بازار بفروشند.

از همه مهمتر این بازی کریپتویی تا به حال ۱۵ میلیون دلار بودجه دریافت کرده و آن را به یکی از امیدوار کننده ترین بازی های مبتنی بر بلاک چین تبدیل کرده است. در نوامبر سال گذشته حجم تراکنش‌های این بازی در اوج خود از کریپتو کیتیز نیز فراتر رفت.

Spells of Genesis

این بازی کریپتویی موبایل به گونه‌ای طراحی شده که ترکیبی از یک بازی به سبک آرکید و یک بازی ترید کارت باشد. بازیکنان Spells of Genesis می‌توانند هنگام جمع آوری و ترید کردن گوی‌ها ماجراجویی‌های حماسی داشته باشند تا کارت‌های قدرتمندی را بسازند که در نبردها آزمایش شوند. بازیکنان می‌توانند با استفاده از کارت‌ها و با استراتژی و مهارت که عناصر کلیدی پیروزی هستند، دشمنان را طلسم کنند.

از آنجا که جمع کردنی‌ها و کارت‌های موجود در بازی روی فناوری بلاک چین ساخته شده اند، بازیکنان مجبورند آیتم‌ها و کارت‌های مورد نظر خود را که از بازی می‌گیرند، نگه دارند. جالبتر اینکه این یکی از اولین بازی‌های نقش آفرینی بیت کوین است که امکان ذخیره مستقیم کلکسیون‌های موجود در بلاک چین بیت کوین را فراهم می‌کند. علاوه بر این می‌توان جایزه‌ها را در خارج از بازی مبادله کرد، که این موضوع برای علاقه مندان به این بازی هیجان انگیز است.

نتیجه‌گیری

واضح است که فناوری بلاک چین پتانسیل عظیمی برای استفاده در صنعت بازی دارد. بلاک چین مخصوصا در زمینه‌هایی مانند تمرکز زدایی، شفافیت و عملکرد میان اجزا می‌تواند برای این صنعت بسیار مفید باشد. اگر توسعه دهندگان بتوانند محدودیت‌ها و مشکلات را برطرف کنند، بلاک چین احتمالا بهتر می‌تواند صنعت بازی را متحول کند و یقینا آزادی بیشتری را برای افراد بازی کننده به ارمغان خواهد آورد.

با این حال هنوز برای قضاوت میزان تاثیری که فناوری بلاک چین بر صنعت بازی خواهد داشت زود است اما پتانسیل آن کاملا مشهود است. نظر شما چیست؟ آیا صنعت بازی و بلاک چین در آینده به طور گسترده با یکدیگر ترکیب خواهند شد یا خیر.

منبع
cryptoslate

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا