مقالات عمومی

تأثیر بلاکچین در سلامت و بهداشت

فناوری بلاکچین نه تنها پتانسیل اثر گذاری روی صنایع را دارد، بلکه می‌تواند چشم انداز  کلی چگونگی انجام کسب و کار را متحول کند. با بررسی حدود ۲۰۰ مجری در حوزه سلامت، ۱۶ درصد از آن‌ها انتظار دارند تا پایان سال ۲۰۱۸ یک راه‌حل اقتصادی بلاکچین برای کارایی خود داشته باشند. نقش اصلی در به خدمت گرفتن بلاکچین را، قانون‌گذاران، گروه‌های صنعتی و قدرت‌های بازار ایفا می‌کنند. مدیریت و امن کردن داده‌ها توسط حوزه سلامت و مدیریت زنجیره تامین، دو مثال عالی برای مفاهیم پایه‌ای هستند که توسط رویکردهای بلاکچین تحت تاثیر قرار می‌گیرند و روی آن نیز تاثیر می‌گذارند.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

حوزه سلامت

 اشتراک گذاری بهتر داده‌ها بین تامین کنندگان حوزه سلامت به معنی احتمال بیشتر در تشخصی دقیق، درمان موثرتر و به طور کلی افزایش توانایی سازمان‌های حوزه‌ سلامت برای ارائه خدمات به صرفه می‌باشد. فناوری بلاکچین می‌تواند به بسیاری از فعالان در زنجیره‌ی ارزش حوزه سلامت، اجازه اشتراک گذاشتن دسترسی به شبکه‌های خود را بدون در خطر افتادن امنیت و صحت داده‌ها را بدهد.

blockchain-healthcare

زنجیره‌ تامین

یکی از جنبه‌های پذیرفته شده در فناوری بلاکچین، توانایی آن در امن کردن و نظارت شفاف روی تراکنش‌ها است. توسط بلاکچین، تراکنش‌ها قابلیت مستند شدن در رکوردهای قطعی و غیرمتمرکز دارند. این کار باعث کاهش تاخیر، هزینه‌های اضافی و خطاهای انسانی می‌شود.

نو کردن مدل‌های سنتی حوزه سلامت

بلاکچین پتانسیل لازم را برای پیش‌برد ابداعات لازم در حوزه پیشگیری و «مدل‌های حوزه سلامت مبتنی بر جامعه» دارد. فناوری دفتر کل توزیع شده برای اطمینان از صحت داده در حین اشتراک گذاری آن بین بخش‌های مختلف، می‌تواند باعث اطمینان از همکاری بین گرایشات مختلف در حوزه سلامت شود، که برای بهبود حوزه سلامت در جوامع جهانی لازم است.

بلاکچین ارتباطات سریع که با احراز هویت و قراردادهای هوشمند تقویت شده را تامین می‌کند که برای دسترسی به تمام داده‌ها لازم است. شفافیت و خودکار سازی می‌تواند منجر به اثربخشی بیشتر و کاهش هزینه‌های مدیریتی شود.

امنیت بخشیدن به حوزه سلامت

در سیستم‌های فعلی، امنیت و اعتماد مهمترین دغدغه‌های کسب و کارها هستند. اطلاعات می‌تواند توسط هرکسی از طریق خطوط ارتباطی وارد شود و منجر به مشکلات اعتماد به خصوص در صنعت حوزه سلامت شود. همچنین نگرانی‌هایی به دلیل وجود چندین تامین کننده وجود دارد که نسخه‌های مختلف تایید نشده‌ی رکورد بیمار را نگهداری می‌کنند. این ممکن است منجر به خطاهای گوناگون، عدم سازگاری و کامل نبودن اطلاعات شود.

به دلیل استفاده بلاکچین از الگوریتم‌های رمزنگاری و لزوم احراز هویت داده‌های درون آن توسط امضای دیجیتال که برای هر فرد منحصر به فرد است، این فناوری می‌تواند پاسخی برای بیشتر این نگرانی‌ها باشد.

گسترد‌ه کردن بلاکچین برای حوزه سلامت

سیستم‌های فعلی در حوزه سلامت به طور کامل از امنیت و تعامل‌پذیری لازم که به طور ذاتی لازم است پشتیبانی نمی‌کنند. برای بهره‌بردن کامل از داده‌های پزشکی جمع‌آوری شده، حمل پذیری و تعامل پذیری رکوردها بین سیستم‌ها یک امر ضروری است.

با پیدایش گجت‌های پوشیدنی و دستگاه‌های متعدد که به همدیگر متصل هستند، موضوع امنیت برای متخصصان حوزه سلامت بسیار حائز اهمیت می‌شود. همه‌ی این چالش‌ها می‌تواند توسط فناوری بلاکچین و قابلیت تعامل پذیری، امنیت و جامعیت اطلاعات آن و همچنین داده‌های قابل حمل توسط کاربران به حداقل برسد.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا