اخبار آلتکویناخبار بلاکچیناخبار عمومی

گوشی های بلاک چینی آینده صنعت ارتباطات می‌باشند!

ظهور فناوری بلاک چین باعث جلب توجه و علاقه تعداد زیادی از بخش ها و شرکت های مختلف سراسر جامعه جهانی شده است. بلاک چین در حال ورود به حوزه های مختلفی مانند حوزه مالی، سیاست، اقتصاد، خودروسازی و فناوری می‌باشد. اکنون می‌توان مشاهده کرد که ارتباطات و مخابرات آخرین حوزه ای است که از این انقلاب فناوری سود می‌برد.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

Marketwatch در گزارشی پیش بینی کرده است که تا ۵ سال آینده فناوری بلاک چین حدود یک میلیارد سود در حوزه مخابرات ایجاد خواهد کرد. در واقع اگر به رشد حوزه مخابرات که حاصل ورود بلاک‌چین می‌باشد نگاه عمیق تری داشته باشیم شگفت زده نخواهیم شد زیرا این پیشرفت از قبل قابل پیش بینی بوده است.

اگر صنعت خودروسازی استفاده از فناوری بلاک‌چین را آزمایش و ‌کشف کرده‌اند، پس در مخابرات هم می‌توانیم منتظر پیشرفت های مشابهی باشیم. صنعت خودروسازی برنامه های توزیع شده بلاک چین برای پورشه، لجرهای کبالت BMW و برنامه های رانندگی ایمن مرسدس را ارائه داده است.

ورود به دنیای گوشی های مبتنی بر بلاک چین

تولید کنندگان گوشی های تلفن همراه دائما در زمینه نوآوری و فناوری پیشرو بوده اند. به همین دلیل است که سالانه گوشی های بزرگتر و بهتر آیفون و سامسونگ عرضه می‌شوند. این دو غول دنیای تلفن های همراه همیشه به دنبال یافتن راهی برای پیشی گرفتن از یکدیگر می‌باشند.

در حال حاضر تولیدکنندگان گوشی همراه دیگری نیز وجود دارند که سعی دارند این رقابت را پشت سر گذاشته و رقابت جدیدی را با قابلیت های بلاک چین به وجود بیاورند. این موضوع باعث می‌شود که شرکت های سازنده، گوشی هایی خلق کنند که به طور ویژه برای مشتاقان ارزهای دیجیتال ساخته شده اند.

هرچند فقط سخت افزارهای تلفن های همراه نیستند که تحت تاثیر ارزهای دیجیتال می‌باشند، بلکه روشی که رهبران صنعت جدید مخابرات بلاک چین در تجارت گوشی های همراه اتخاذ کرده اند شایان توجه می‌باشد.

ارائه تلفن های همراه سیرین لبز(Sirin Labs) در ماه نوامبر

سیرین لبز Sirin Labs یک شرکت سوییسی سازنده گوشی های هوشمند می‌باشد. این شرکت در حال انجام پروژه ای می‌باشد که براساس آن تلفن های مبتنی بر بلاک چین را در ماه نوامبر امسال وارد بازار می‌کند. هزینه انجام این پروژه توسط یک ICO تامین می‌شود.

این شرکت توانست از طریق ICO خود سرمایه ۱۵۷.۸ میلیون دلاری تامین کند که قسمت عمده ای از این سرمایه، حدود ۱۱۰ میلیون دلار، در ۲۴ ساعت اول تامین شد. این موضوع نشان می‌دهد که علاقه بسیار زیادی به این پروژه و وجود پتانسیل پیشرفت گوشی های همراه در بین مردم وجود دارد. این گوشی که با نام فینی Finney شناخته می‌شود با قیمت ۱۰۰۰ دلار در بازار ارائه خواهد شد.

نکته ای که باعث می‌شود این تلفن بلاک چینی نسبت به گوشی های معمولی دیگر متفاوت باشد این است که اگرچه سیستم عامل این گوشی اندروید می‌باشد، با این حال بر روی سیستم عامل سیرین Sirin OS اجرا خواهد شد و دارای کیف پول سرد ارز دیجیتال، سرویس تبدیل توکن و فروشگاه DApp برای برنامه های بلاک چین می‌باشد.

این گوشی را فقط می‌توان با استفاده از توکن کریپتوی سیرین (بر اساس توکن ERC-۲۰) خریداری کرد. هم چنین می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که ۴۰ درصد از مجموع ۵۷۳ میلیون توکن ایجاد شده در این ICO فروخته شده است.

شرکت HTC اولین گوشی با قابلیت بلاک چین را ارائه می‌دهد

سیرین تنها شرکت سازنده گوشی های مبتنی بر بلاک‌چین نمی‌باشد. شرکت HTC که یک شرکت تایوانی در زمینه تجهیزات الکترونیکی می‌باشد نیز به دنبال ارائه گوشی هایی مبتنی بر بلاک چین است.

طبق گفته های فیل چن، مسئول برنامه های مرتبط با ارزهای دیجیتال و بلاک چین در شرکت HTC، اسم این کوشی جدید اکسودوس HTC Exodus می باشد. چن در خصوص ترکیب کاربردهای بلاک چین با گوشی های تلفن همراه بیان کرد:

 ما از پشتیبانی پروتکل هایی نظیر بیت کوین، شبکه های لایتنینگ، اتریوم، دیفینیتی Dfinity و سایر موارد هیجان زده ایم.

اکسودوس نیز همانند گوشی های همراه سیرین لبز Sirin Labs، دارای کیف پول های جهانی ارزهای دیجیتال و هم چنین سخت افزار ایمن می‌باشد.

هواوی نیز پا به عرصه رقابتی می‌گذارد

شرکت هواوی نیز همانند سیرین و HTC، در جهت عرضه گوشی تلفن همراه خود بر پایه بلاک چین قدم های اولیه برداشته است. هواوی نیز در پی ارائه گوشی می‌باشد که از برنامه های توزیع شده پشتیبانی کند. هم چنین این شرکت به دنبال کسب مجوز استفاده از سیستم عامل منبع باز (اپن سورس) Sirin OS می‌باشد. این گزارش از جانب منابع غیرموثق درز شده است اما هنگامی که به این حوزه و فعالیت های آن نگاهی می‌اندازیم، خبر عرضه چنین گوشی هایی دور از ذهن نمی‌باشد.

مواردی به غیر از تلفن های همراه

فقط شرکت های سازنده تلفن های همراه نمی‌باشند که در صدد ورود به دنیای بلاک چین هستند، بلکه کل صنعت مخابرات در این راه قدم برداشته است. در حالی که سیرین و HTC بر روی عرضه گوشی های بلاک چین کار می‌کنند، مرورگر اینترنت اپرا نیز اخیرا کیف پول ارز دیجیتال داخلی خود را ارائه داده است.

اما قبل از عرضه محصولات مبتنی بر بلاک چین، مرورگرهای اینترنت از وجود فضای بلاک چین و چالش ها و فرصت هایی که به همراه دارد با خبر بوده اند.

شرکت IBM یکی دیگر از شرکت های پیشرو در حوزه فناوری نیز شروع به توسعه پروژه های بلاک چین در دنیای مخابرات کرده است. این شرکت ماه ژانویه، در سایت خود درباره کمک بلاک چین به تجارت مخابرات، شناسایی قابلیت های آن در فرایندهای داخلی، ایجاد خدمات دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین و ارائه اعتماد،امنیت و شفافیت در اکوسیستم تجارت و اینترنت اشیا پست گذاشت. در این پست آمده است:

امروزه بلاک چین یکی از بحث برانگیزترین فناوری های موجود می‌باشد. سازمان های تمامی صنایع در حال بررسی تاثیرات بالقوه بلاک چین بر محیط تجاری می‌باشند. هم چنین به دنبال این هستند که چگونه می‌توانند از این فناوری نوظهور بهره ببرند. صنعت ارائه دهنده خدمات ارتباطی (CSP) نیز شامل این موضوع می‌باشد.

شرکت IBM حتی پا را فراتر گذاشته است و نظرسنجی ای از ۱۷۴ مدیر C-suite در صنعت مخابرات تدارک دیده است. نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که ۳۶ درصد سازمان های ارائه دهنده خدمات ارتباطات، استفاده از بلاک چین را در نظر گرفته یا حتی از آن بهره می‌برند.

یافته های دیگر این نظرسنجی نشان می‌دهد هنگامی که مدیران، متوجه پتانسیل استفاده از بلاک چین در حوزه عملیاتی خود شده اند، تجارت آن ها با رشد در شفافیت، اعتماد و دقت همراه بوده است.

۴۱ درصد مدیران معتقد بودند که بلاک چین با تضمین و دقت در کنترل داده ها می‌تواند استراتژی تجاری شرکت آن ها را پشتیبانی کند. ۳۸ درصد مدیران نیز بر این باور بودند که بلاک چین برای افزایش اعتماد در صحت و معتبری تراکنش ها مثمر ثمر خواهد بود.

علاوه بر این، ۳۴ درصد افراد پتانسیل بلاک چین را برای بهبود امنیت در مقابل کلاهبرداری و جرایم اینترنتی ذکر کرده اند. ۲۸ درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند گفته اند استفاده از بلاک چین هزینه تراکنش ها را کاهش و سرعت آن را افزایش می‌دهد.

زمان ورود به بازار

اگر گزارش MarketWatch صحیح باشد و فناوری بلاک چین در صنعت مخابرات از ۴۶.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ به ارزش ۹۹۳.۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ برسد، به نظر می‌رسد که فرصت بسیار خوبی برای ورود شرکت ها به بلاک چین فراهم شده است.

فضای بلاک چین برای تطابق با صنعت مخابرات در حال تغییر است. در یک گزارش آمده است که نگرانی ها در مورد امنیت و هم چنین پشتیبانی رو به رشد از از پردازش های OSS/BSS (سیستم پشتیبانی عملیات/ سیستم پشتیبانی تجارت) سیر صعودی دارد.

به دلیل وجود این فناوری نوظهور تغییرات واضحی در حوزه مخابرات به وجود آمده است. اما از آن جایی که این فناوری نوپا می‌باشد، نواقص بسیار زیادی وجود دارد که باید رفع بشوند. به هر حال با وجود گوشی های تلفن همراه بلاک چین و به کارگیری بلاک چین برای تامین امنیت، چندین شرکت می‌توانند در این فضا پیشرو باشند.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا