مقالات عمومی

ممکن است بلاکچین آنگونه که تصور می‌کنیم امن نباشد!

بلاک چین می‌تواند دنیای ما را دگرگون کند. متخصصان می‌گویند این تکنولوژی از اینترنت بزرگتر است اما بهتر است زوایای آن را قبل از اینکه همه چیز، از پول گرفته تا سوابق پزشکی خود را روی بلاکچین بگذاریم، به خوبی بررسی کنیم. بر اساس یک مطالعه جدید، این تکنولوژی به اندازه‌ای که تصور می‌شود، امن نیست.

در سال ۲۰۰۹، بیت کوین آغازگر انقلاب بلاک چین با دو خصوصیت مهم بود: تبادل پول به صورت سریع و امن از هر کجای دنیا.

بعضی از بلاک چین‌ها مخصوصا اتریوم، کاربرد بیت کوین را با به خدمت گرفتن قراردادهای هوشمند وارد سطح بالاتری کردند. برای مثال، فرض کنید شما می‌‌خواهید ده توکن اتریوم بخرید اما فقط زمانی که قیمت به زیر ۶۰۰ دلار بیاید. قراردادهای هوشمند طوری تنظیم می‌شوند که تحت رسیدن به یک شرایط خاص، کارهای خاصی را اجرا کند. بنابراین شما می‌توانید به طور همزمان یک تا ده اتریوم را بعد از سقوط قیمت بخرید.

اما این همه توانایی قرارداد هوشمند نیست. قراردادهای هوشمند می‌توانند مانند آنچه توضیح داده شد ساده باشند؛ اما در عین حال می‌توانند بسیار پیچیده شوند. شما می‌توانید یک قرارداد هوشمند را برای خرید اتریوم با این شرایط تنظیم کنید: اگر قیمت به زیر ۶۰۰ دلار رسید و موجودی حساب بالای ۱۰۰۰۰ دلار باشد و فقط در روز جمعه!

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند برای صنایعی که می‌خواهند از مزایای فناوری بلاک چین استفاده کنند، ضروری است. برای مثال سیستم‌های حوزه سلامت برای ذخیره‌ی رکوردها روی بلاکچ ین، می‌توانند از قرارداد‌های هوشمند برای اطمینان از عدم دسترسی افراد غیر مجاز استفاده کنند.

تیمی از افراد متخصص در دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه کالج لندن، مطلبی را منتشر کردند که تعداد قابل توجهی از نواقص امنیتی را در قراردادهای هوشمند ذکر کرده است.

این گروه نزدیک به یک میلیون قرارداد هوشمند را توسط یک ابزار سفارشی سازی شده تحلیل و بررسی کردند. این تیم روی قراردادهایی تمرکز کردند که امکان داشت موجودی آن توسط هکرها قفل شود یا اطلاعات آن افشا شده یا از بین برود.

ابزار تحلیل آن‌ها ۳۴,۲۰۰ قرارداد را مورد بررسی قرار داده است. همچنین نواقصی را در برنامه Parity پیدا کرده است که باعث غیر قابل دستیابی بودن چیزی حدود ۱۶۹ دلار اتریوم شده است.

آن‌ها بعد از تحلیل دستی ۳۷۵۹ قرارداد متوجه شدند که حدود سه چهارم آن‌ها نسبت به حمله هکرها از آسیب پذیری بالایی برخوردارند. البته فناوری‌های متمرکز نیز در حال حاضر در برابر خطرات هکرها رویین تن نیستند. اگر بخواهیم تمام مشکلات را توسط مهاجرت به اقتصاد دیجیتال مبتنی بر بلاکچین حل کنیم، صرفا ساخت یک سیستم بهتر برای حفظ رکوردها کافی نیست.

ما باید برای ساخت بهترین سیستم تلاش کنیم. استفاده از ابزارهایی مانند MAIAN که برای افشای نقاط ضعف فعلی بکار می‌روند می‌تواند نقطه‌ی خوبی برای شروع باشد.

به نظر با پیشرفت بلاک چین در آینده، این تکنولوژی می‌تواند به پاسخگوی نیازهای امنیتی جوامع باشد؟

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا