مقالات عمومی

مصاحبه «چارلی شرم» با یاهو درباره آینده بیت کوین

چارلی شرم به تازگی با Yahoo Finance در مورد وضعیت فعلی و آینده ارزهای دیجیتالی گفتگو کرد.

چارلی شرم، بنیان گذار BitInstant و Crypto.IQ با جی.پی مانگالیندن از Yahoo Finance در روز یکشنبه مصاحبه کرد. این نشست در روز پنج شنبه در کنفرانس MoneyShow در سانفرانسیسکو برگزار شد. در خلال این گفتگو، جدای از بحث در رابطه با آینده ارزهای دیجیتالی و به خصوص بیت کوین، شرم تلاش کرد تا به مخاطبان و مخصوصا کسانی که علاقمند به سرمایه گذاری در این حوزه هستند مشاوره و راهنمایی دهد.

قصه از آنجایی شروع شد که شرم در روزهای آغازین بیت کوین، بزرگترین صرافی برای خرید و فروش بیت کوین را داشت اما طمع کرد و همه بیت کوین های خود را فروخت تا آنها را دوباره در یک بازار سیاه بخرد. همین کار باعث زندانی شدن او شد. پس از دو سال حبس، شرم با راندال اوسر برای ایجاد Crypto.IQ مشارکت کرد. این شبکه خدمات گوناگونی برای اعضای خود مانند دسترسی به اوراق بهادار، تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتالی، گزارش ها و آموزش ارائه می‌دهد.

ققنوسی برخاسته از خاکستر

زمانی که در مورد وضعیت فعلی بیت کوین پرسیده شد، شرم فرصت یافت تا به سرمایه گذاران جدید یادآوری کند که از لحاظ تاریخی، تمام روزهای بازار ارزهای دیجیتالی آفتابی و بی دغدغه نبوده است او بیان کرد:

بسیاری از افرادی که در کریپتو فعالیت می‌‌کنند تریدر نیستند، تریدرها می‌دانند که هم بازار گاوی (افزایشی) وجود دارد و هم بازار خرسی (کاهشی) در حالیکه اکثر مردم فکر می‌کنند بازار کریپتو همواره افزایشی است.

به نظر می‌رسد شرم از بازار خرسی (کاهشی) در حال حاضر دلسرد و ناامید نیست. وی معتقد است که باید به چنین بازاری با نگاهی خلاقانه تر نگریست. آنچنان که اشاره دارد:

زمانی که چیزی می میرد، چیزی متولد می شود و دوباره بازسازی می شود.

بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که شرم نه تنها روند کاهشی بازار را امری نا امید کننده نمی‌داند بلکه او جدای از آینده‌ی روشنی که برای این بازار متصور است، این زمان را فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری می‌داند. با وجود ۱۸۰۰ نوع ارز دیجیتالی، بسیاری از آنها ناپایدار بوده و به مرور زمان از بین خواهند رفت. شرم اشاره کرد که فضای ارزهای دیجیتالی به دلیل تعداد زیادی از پروژه های مختلف، بسیار رقابتی بوده است. ضروری است بازار خرسی (کاهشی) پروژه هایی را که به واقع ارزش جهانی ندارند از چرخه مالی خود خارج کند. ترویج گسترده پروژه های گوناگون ارزهای دیجیتالی راه های بیشتری برای افراد ایجاد کرده تا آنها نیز بتوانند بخش فعالی در اقتصاد ارزهای دیجیتالی باشند.

شرم پروژه هایی را که قانونی هستند و به واقع توجه مردم را به خود جلب می کنند مورد ستایش قرار داد و گفت:

این پروژه ها مردم را وارد جهان تجارت دیجیتال می کند. این پروژه ها مردم را جذب چنین فضایی می کند.

او به کسانی که تازه شروع به سرمایه گذاری می‌کنند توصیه کرد:

مقدار پولی را در نظر بگیرید که فقدانش لطمه ای به شما وارد نکند. این مقدار را در یک سبد کریپتو سرمایه گذاری کنید و فقط با آن سرگرم شوید، از آن لذت ببرید و تجارت دیجیتال را یاد بگیرید. 

شرم توصیه کرد که این سرمایه را به مدت ۵ سال محفوظ نگه داشته و اجازه دهید تا رشد کافی کرده و بالغ شود. منگالیندان از شرم پرسید که چگونه به کسانی که نگران بی ثباتی بازار و قیمت بیت کوین هستند، پاسخ می‌دهد.

شرم خوش بینانه پاسخ داد:

این یک حرکت دیوانه وار بود. ما از ۱۰۰۰ دلار به ۲۰،۰۰۰ دلار رفتیم. بازار باید آن را هضم می‌کرد. 

شرم و سرمایه گذاران قدیمی دیگر در این حوزه متوجه شده اند که بازار خرسی (کاهشی) اکنون به سادگی از الگوی تجربیات دوره های با سودهی بالا و اصلاحات بعدی، پیروی می‌کند. از شرم نیز در مورد افکارش در رابطه با عدم پذیرش ETF ها توسط SEC موضوعی که اخیرا به بحث داغ و گسترده‌ی رسانه ها تبدیل شده است، پرسیده شد. بعضی از سرمایه گذاران ادعا می‌کنند که ETF ها قیمت را به شدت افزایش می‌دهند، بعضی دیگر فکر می‌کنند ETF ها فقط یک تاثیر کوچک در بازار خواهند داشت. شرم در پاسخ به این پرسش گفت:

ما برای ETF آماده نیستیم. این بازار بیش از حد شناور است، و بسیار قابل دستکاری و تغییر است.

او به عنوان مثال به افزایش اخیر قیمت بیت کوین در زمان بروز رسانی و بررسی صرافی BitMEX اشاره کرد.

شرم اذعان کرد که:

ما تنها یک تاثیر اولیه در آن داشتیم. ما یک ETF داریم، حادثه ای اتفاق می‌افتد و با مشکلاتی  روبرو می‌شویم، آنها تعطیلش می‌کنند. آیا می‌دانید دستیابی دوباره به ETF دیگر چقدر دشوار است ؟ 

شرم همچنان مطمئن است که ETF اتفاق خواهد افتاد و می‌گوید:

من پول خودم را در سال 2019 سرمایه گذاری خواهم کرد.

منبع
bitcoinist

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا