متوسط کریپتو پدیا

نئو بهتر است یا اتریوم؟ چه تفاوت هایی دارند؟

بیت کوین اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتالی دنیا است. تعداد زیادی ارز دیجیتالی به دنیا معرفی شده است و با توجه به ویژگی‌هایشان، توجه مردم را به خود جلب کرده‌اند و توانسته‌اند به خوبی پشرفت کنند. اتر و نئو از این جمله ارزهای دیجیتالی هستند که تفاوت ‌هایی با یکدیگر دارند. این دو به واسطه سیستم بلاکچین خود برای توسعه دهندگان ابزارهای متنوعی فراهم می‌کنند و برای میزبانی قراردادهای هوشمند طراحی شده‌اند. هر دو پروژه به صورت متن باز ارائه شده است.

نئو

نئو یک پروژه بلاکچینی است که با استفاده از تکنولوژی بلاکچین و هویت دیجیتال به مدیریت دارایی‌ها، ایجاد یک اقتصاد هوشمند و دیجیتالی کردن دارایی‌ها می‌پردازد. نئو دارای الگوریتم منحصر بفرد حاشیه خطای بیزانس توزیع شده (distributed Byzantine Fault Tolerance) با نماد اختصاری dBFT است. این الگوریتم موجب صرفه جویی در انرژی و تسریع معاملات می‌شود. نئو کاربران را قادر می‌سازد، برنامه‌های غیر متمرکز را راه‌اندازی کنند که این برنامه‌ها می‌توانند به زبان جاوا، Go و C# به وجود آمده باشند. یکی از دلایل موفقیت پروژه نئو، حمایت دولت چین است. با توجه به تاریخ، دولت چین نسبت به استفاده از ارزهای رمزنگاری شده دیدگاه مثبتی نداشت و حتی در بازه‌های زمانی مختلف استفاده از ارزهای دیجیتالی ممنوع شد. اخیرا دیدگاه این کشور به اجرای سیستم‌های بلاکچینی تغییر کرده است. نئو همچنین با شرکت‌های بزرگی مثل Alibaba و Coindash همکاری می‌کند.

اتریوم

اتریوم یکی از جالبترین فناوری‌ها را در صنعت بلاکچین تحت عنوان قراردادهای هوشمند ایجاد کرده است. در حال حاضر اتریوم محبوب ترین پلتفرم برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند است. قراردادهای هوشمند بر اساس کدی که برای آن‌ها نوشته شده‌اند، به پشتیبانی از وظایف پیچیده  مانند تبادل اموال، پول و سایر دارایی‌های مشابه می‌پردازد. این پلتفرم همچنین در حال توسعه برای سازمان‌های اوتوماسیون غیر متمرکز (DAO)  می‌باشد. در واقع DAO برای انجام فعالیت‌های بدون ساختار رهبری شکل گرفته است که از یک برنامه از پیش تعریف شده بدون دخالت شخص ثالث پیروی می‌کنند.

تفاوت‌ های اصلی نئو و اتریوم

اگر به بازار کریپتوکارنسی نگاهی بیندازیم، تعداد زیادی آلتکوین خواهیم دید. اما سخت است که هرکدام از آن‌ها را در رقابت با اتریوم یا جایگزینی برای آن در نظر بگیریم. نئو به عنوان تنها آلتکوینی دیده می‌شود که می‌تواند یک رقیب احتمالی یا حتی جایگزین برای اتریوم باشد. تفاوت عمده بین این دو در زیر آمده است.

۱- استفاده از الگوریتم‌های مختلف

همانطور که گفتیم، نئو از الگوریتم dBFT که اساس آن گواه اثبات سهام (POS) است، بهره می‌برد. اترویم از یک مکانیزم گران قیمت و با مصرف انرژی زیاد که اساس آن گواه اثبات کار (POW) است، بهره می‌برد. البته اتریوم قصد دارد، این مکانیزم که به موجب آن سرعت و بهره وری انرژی افزایش می‌یابد را در دستور کار خود قرار دهد. توسعه دهندگان آن اعلام کردند که به زودی اساس اتریوم گواه اثبات سهام (POS) خواهد شد.

۲- پشتوانه

نئو از سوی دولت چین حمایت شده و پشتوانه این دولت را داراست که همین امر موجب پذیرش وسیع آن در چین شده است و آن را به عنوان لبه سرمایه گذاری در بازار بزرگ چین می‌شناسند. نئو همچنین توسط بانک‌های دولتی و ملی چین حمایت می‌شود. در سمت مقابل اتریوم پشتوانه دولتی ندارد. این پلتفرم تحت حمایت Ethereum Alliance EEA-Enterprise  می‌باشد که در واقع اتحادی خودساخته توسط اتریوم است.

۳- زبان برنامه ‌نویسی

قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز که روی بستر نئو هستند به زبان‌های Java و C# برنامه نویسی شده‌اند. این در حالی است که اتریوم یک زبان برنامه نویسی خاص که با نام Solidity شناخته می‌شود را برای برنامه نویسی به برنامه نویسان معرفی کرده است.

۴- تقسیم‌پذیری

نئو تنها در اعداد صحیح وجود دارد و نمی‌توان آن را تقسیم کرد، در مقابل اتریوم قابلیت تقسیم‌پذیری دارد و می‌توان آن را به مقادیر اعشاری تقسیم کرد.

۵- سرعت

نئو به طور قابل توجهی سریعتر از اتریوم است. بلاکچین نئو در هر ثانیه می‌تواند ۱۰ هزار تراکنش و بلاکچین اتریوم در هر ثانیه می‌تواند ۳۰ تراکنش را به انجام برساند.

۶- سوخت رسانی بلاکچین

بلاکچین نئو از توکن NeoGas برای کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌کند، اتریوم هم از Gas برای کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌کند ولی در بلاکچین اتریوم Gas به عنوان توکن مجزا شناخته نمی‌شود.

۷- مخاطب جهانی

اکثر مقالات در مورد نئو به زبان چینی است و ترجمه آن به انگلیسی برای مخاطبان آن در دنیا قابل اعتماد نیست. این در صورتی است که مقالات اتریوم نیازی به ترجمه ندارند و مقالات آن به طور کامل به زبان انگلیسی است.

۸- Github

در تصویر زیر پروژه اصلی نئو در Github را می‌توانید ‌ببینید، همانطور که مشاهده می‌کنید، این پروژه دارای ۳۹۴ شرکت کننده و ۲۱ commit و تنها یک نسخه منتشر شده است.

پروژه اصلی اتریوم دارای ۹۶۲۴ شرکت کننده و ۲۶۹ commit و ۱۳۲ نسخه منتشر شده است. این آمار و ارقام نشان دهنده میزان پیگیری، علاقه برنامه نویسان به حل مشکلات و پیشرفت پروژه است که اتریوم در این زمینه اختلاف زیادی با نئو دارد و روند پیشرفت آن سریع‌تر از نئو است.

با این تفاسیر به نظر شما کدام یک از این دو، توانایی رشد بیشتری دارد و فراگیرتر خواهد شد؟ آیا معیار سنجش بهتری برای مقایسه اتریوم و نئو وجود دارد؟

منبع
coindoo

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا