متوسط کریپتو پدیا

اوری پدیا (Everipedia) چیست؛ دایرة المعارف مبتنی بر بلاک چین

اوری پدیا (Everipedia) یک شرکت فناوری واقع در لس آنجلس است که برای دایرة المعارف آنلاین خود به اسم اوری پدیا شناخته شده است. هدف این دایرة المعارف استفاده از فناوری بلاک چین برای جایزه دادن به کاربران با ارز دیجیتال است. کاربران در دیتابیس شبکه اوری پدیا، محتوا تولید و ثبت می‌کنند و توکن‌های IQ جایزه می‌گیرند.

دایرة المعارف اوری پدیا به عنوان بزرگ‌ترین دایرة المعارف آنلاین شناخته شده، که بیش از ۶ میلیون مقاله شامل تمام مقاله‌های ویکی پدیا به زبان انگلیسی است. این دایرة المعارف به عنوان یک فورک یا بسته الحاقی برای ویکی پدیا شناخته شده است؛ زیرا طیف بسیار وسیع‌تری از مقالات ویکی پدیا را ارائه می‌دهد. این گستردگی به دلیل تاکید اوری پدیا در خصوص عدم انحصار است.

اسم اوری پدیا (Everipedia) از ترکیب کلمات انگلیسی “everything” به معنای همه چیز و “encyclopedia” به معنای دایرة المعارف است.

تاسیس اوری پدیا

اوری پدیا everipedia ایاس eos بلاک چین توکن ارز دیجیتال

اوری پدیا توسط سام کاظمیان (Sam Kazemian) و تئودور فورسلیوس (Theodor Forselius) در دانشگاه UCLA و‌ در دسامبر ۲۰۱۴ تاسیس شد. وبسایت اوری پدیا به عنوان پروژه دانشجویی کاظمیان ایجاد شد. در ابتدا، این دو فرد فعالیت شرکت خود را با هدف ایجاد نسخه مدرن‌تری از ویکی پدیا آغاز کردند.

هدف اصلی اوری پدیا مدرنیزه، یکپارچه و تحکیم کردن و نظارت غیرمتمرکز بر دایرة المعارف آنلاین است. آنها با ارائه گزینه‌های بیشتر برای ویرایش مقالات و ارائه طیف وسیع‌تری از موضوعات و محتواها نسبت به دایرة المعارف‌های سنتی نظیر ویکی‌پدیا، در صدد دستیابی به هدف خود هستند.

بخشی از اقدامات اوری پدیا، انتقال تمام محتواهای ویکی پدیا به پلتفرم خود بود. این پلتفرم بستری را برای افراد و‌ کاربران فراهم کرد، تا محتواهایی را اضافه کنند که لزوما در پلتفرم ویکی پدیا پذیرفتنی نبود. محتواهایی نظیر ایجاد لینک هایی به وبسایت‌ها یا حساب‌های شبکه‌های اجتماعی کاربران.

به علاوه، کاربران اوری پدیا می‌توانند صفحات اضافی برای افراد، سازمان‌ها و سایر موضوعات ایجاد کنند، که در ویکی پدیا وجود نداشت.

بلاک چین

در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۱۷، اوری پدیا اعلام کرد که در حال ایجاد اولین دایرة المعارف بر بستر بلاک چین است و با استفاده از بلاکچین EOS در حال کار بر روی ارز دیجیتالی به نام IQ هستند. توکن‌های IQ که نباید آنها را با سطح IQ انسان اشتباه گرفت، برای رای گیری به منظور به روز رسانی‌های پروتکل و اصلاحات و تغییرات دیتابیس مقالات اوری پدیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیتابیس غیرمتمرکز برای ثبت و نظارت بر مقالات این دایرة المعارف، شبکه همتا به همتایی به اسم شبکه اوری پدیا (Everipedia) ایجاد می‌کند. این شبکه توسط دارندگان توکن‌های IQ کاملا نظارت می‌شود و این افراد می‌توانند ویرایش‌های انجام شده را تایید کنند، قوانینی ایجاد کنند که بر این دایرة المعارف نظارت کند و همچنین به ازای توکن‌های شبکه، خدمات مختلفی خرید و فروش کنند.

این امر بر روی وبسایت اوری پدیا و همچنین تمام وبسایت‌ها یا برنامه‌هایی که با رابط کاربری خود به منظور تعامل با شبکه اوری پدیا ایجاد شده است کار می‌کند. به علاوه، توکن‌های IQ نقش اصلی و مرکزی در پروتکل اجماع نهایی کردن داده‌ها برای ورود به شبکه را ایفا می‌کنند.

 

اوری پدیا everipedia ایاس eos بلاک چین توکن ارز دیجیتال

اوری پدیا دارای ۳ واحد عملیاتی یا ماژول است که داخل شبکه Everipedia با یکدیگر در تعامل هستند. این سه واحد عملیاتی عبارتند از:

واحد توکن IQ

واحد توکن اوری پدیا مسئول انجام تغییرات آدرس‌های توکن IQ است. این تغییرات شامل انتقال توکن‌ها، درخواست کارمزد تراکنش‌ها، صدور توکن‌های جدید و مسدود کردن توکن‌ها برای پردازش اجماع مقالات است.

واحد مقالات

واحد مقاله‌های اوری پدیا برای انجام ویرایش‌ها و ثبت آنها در دیتابیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام ویرایش‌ها به نود IFPS ارسال و ذخیره می‌شود. هش‌های IFPS به نسخه اصلی و مادر و یک هش IFPS به نسخه جدید اشاره دارد.

کاربران برای انجام ویرایش، باید مقدار کمی توکن IQ به عنوان وثیقه قرار دهند و در صورت تایید ویرایش، توکن‌های آنها برگردانده خواهد شد. این امر برای کسانی که ویرایش‌های دقیق و با ارزش ارائه می‌دهند، به عنوان جایزه و تشویق و برای کسانی که ویرایش‌های اسپم ارائه می‌دهند به عنوان تخلف قلمداد می‌شود.

واحد نظارت

واحد نظارت اوری پدیا به تمام مواردی اشاره می‌کند که در صدد ایجاد تغییر در خود شبکه است. تمام تغییرات مرتبط با مسائل نظارتی که توسط جامعه تایید شده‌اند، بر تمام واحدها تاثیر خواهند گذاشت.

هدف واحد نظارت این است که به جامعه امکان دهد تا به یک اجماع کلی در خصوص قوانین ناظر بر شبکه برسد. در صورت تایید تغییرات، کدهای جدید می‌توانند به شیوه مطمئن بر روی زنجیره اجرا شوند.

ویژگی‌های اوری پدیا

اوری پدیا everipedia ایاس eos بلاک چین توکن ارز دیجیتال

عملکرد اصلی

اوری پدیا در وهله اول برای مطالعه، ایجاد و ویرایش مقاله‌های آنلاین استفاده می‌شود. صفحاتی با عنوان مقاله‌های ویکی (wiki articles) به این معنا هستند که کاربران می‌توانند محتوا و ساختار این صفحات را ویرایش کنند.

به علاوه، کاربران می‌توانند بدون شناخت از کدها و اجرای آنها، به آسانی صفحات را ایجاد و‌ ویرایش کنند.

بلاک چین و غیرمتمرکزسازی

در اواخر سال ۲۰۱۷، لری سنجر (Larry Sanger) موسس ویکی پدیا به عنوان مدیر ارشد اطلاعات به اوری پدیا پیوست. سنجر و تیم Everipedia ادعا کردند که در حال کار و استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده به منظور ایجاد پلتفرم همتا به همتا نظیر سیستم نظارتی توکنیزه شده هستند.

در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۱۷ اوری پدیا اعلام کرد که در حال انتقال تمام فرآیند ویرایش و ذخیره مقالات به بلاک چین EOS و IPFS است.

امتیاز IQ

در Everipedia، کاربران با افزودن محتوا به صفحات، امتیاز IQ دریافت می‌کنند. کاربران برای مشارکت و دریافت IQ باید ثبت نام کنند.

۳ ویراستار برتر و IQ دریافت شده توسط آنها در بخش ویراستارهای برتر هر صفحه نشان داده می‌شود. به علاوه، صفحه فعالیت‌ها یا Recent Activity، ویراستارهای برتر روز، هفته و ماه را نشان می‌دهد. اوری پدیا در حال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جایزه دادن به کاربران با توکن IQ بر بستر بلاک چین است. این توکن‌ها به کاربران امکان می‌دهد تا به بروزرسانی های پروتکل و اصلاح دیتابیس مقاله‌ها رای دهند.

اعلانات و پیام‌ها

اوری پدیا با الگوبرداری از سیستم اعلان فیسبوک، فعالیت‌های انجام شده در هر صفحه یا پست‌های انجمن که کاربران در آنها شرکت داشته‌اند را به ویراستارها اطلاع می‌دهد.

ویراستارهای اوری پدیا همچنین می‌توانند این اعلانات را از طریق ایمیل دریافت کنند. به علاوه، می‌توان به کاربران دیگر پیام فرستاد و پیام آنها را دریافت کرد.

بحث در خصوص مقالات و رای گیری

اوری پدیا یک بخش بحث در خصوص مقالات سایت (Article Discussion) را در هر صفحه گنجانده است‌. این بخش در قسمت پایین صفحات قرار دارد. در این بخش می‌توان در خصوص محتوای کلی صفحه مورد نظر صحبت کرد که موضوعات آن عبارتند از:

  • چه چیزی در این مقاله وجود ندارد
  • درخواست بروزرسانی صفحه 
  • ‌گزارش اطلاعات غلط و گمراه کننده

علاوه بر این، صاحب نظران می‌توانند در خصوص لینک‌های مرجع صفحه مذکور نظر و رای بدهند، اگر منابع دقیق باشند آن را بپسندند، یا اگر منابع موثق نباشند رای منفی به آن بدهند.

داده‌های موثق

Everipedia از متا داده‌ها برای ساماندهی صفحات خود به روش مبتنی بر گراف استفاده می‌کند. عرضه API آتی باعث خواهد شد که محتوای اوری پدیا همانند یک دارایی شود. کاربران می‌توانند از ابزار تست داد‌ه‌های گوگل استفاده کنند.

چرا اوری پدیا از بلاک چین EOS به جای اتریوم استفاده می‌کند؟

دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از دلایل آن این است که EOS برای توکن‌های کاربردی که در پروژه‌های محتوایی کاربرد دارند، بهتر است.

همچنین TPS یا تعداد تراکنش در ثانیه این شبکه بسیار بیشتر از اتریوم است، که برای ادیت‌های مقالات اوری پدیا بسیار مورد نیاز است.

به علاوه، EOS از یکی از زیرمجموعه‌های الگوریتم اجماع POS به نام dPOS‌ استفاده می‌کند. اوری پدیا از استیکینگ در سیستم کنونی خود استفاده می‌کند، تا کیفیت مقالات را بررسی کند.

اوری‌پدیا می‌توانست و می‌تواند از دیگر پلتفرم‌های بلاک چین استفاده کند؛ اما عقیده دارد که اگر روزی EOS تبدیل به یک پلتفرم ناکارآمد شد، آنها می‌توانند تغییراتی را اعمال کنند.

 

آخرین به روز رسانی: ۹۹/۰۸/۱۱

منبع
everipedia

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا