صرافی متمرکز

نگهداری ارزهای دیجیتال در اکسچنج، خطرناک است!

شاید تا به حال شنیده باشید که خیلی از افراد آشنا با حوزه ارزهای دیجیتال تاکید دارند که ارزهای دیجیتالی خود را در اکسچنج ها نگهداری نکنید. اما آیا این توصیه درستی است یا خیر؟

قبل از اینکه به صحت یا عدم صحت این جمله برسیم شاید بد نباشد یک سَری به تاریخچه اتفاقات مربوط به این موضوع بزنیم.

در راستای عدم نگهداری ارزهای دیجیتال در اکسچنج ها می‌توان اتفاقاتی را مرور کرد که صحت این جمله را تایید می‌کند. بارها پیش آمده است که اکسچنج های مختلف مورد حمله و یا هک شدن قرار گرفته‌اند که بازنده‌ی این بازی کسی نیست جز کاربرانی که ارزهای خود را در آن اکسچنج ها نگهداری می‌کردند. تازه نمی‌توان در مورد هک شدن و مورد حمله واقع شدن، اکسچنج ها را کامل مقصر دانست، در برخی موارد اکسچنج ها بنا بر صلاحدید و همچنین سیاست های خود تصمیم به تحریم یک کشور و کاربران آن می‌کنند که این تصمیمات گاه با اطلاع قبلی و گاها نیز بدون اطلاع و ضربتی اعمال می‌شوند که نمونه های آن موجود است و یا حتی ممکن است بنا بر سیاست های دولتی فعالیت این اکسچنج ها متوقف شود و اصطلاحا دارایی های کاربران بلوکه شود. از آنجا که کشور ما جز کشورهای خوش تحریم است بنابراین لازم است که در نگهداری ارزهای دیجیتال خود دقت بیشتری به خرج دهیم و از راه های امن تر استفاده کنیم، به طور کلی پیشنهاد می‌شود که راحتی را به امنیت ترجیح ندهید، اگرچه خرید و فروش و حتی تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر در اکسچنج ها راحت تر است اما این راحتی می‌تواند به قیمت از دست دادن کل داراییتان باشد که قطعا تبعات آن سخت تر از نگهداری امن ارزهایتان می‌باشد.

اتفاقاتی که در سال‌های اخیر بر سر اکسچنج‌های معتبر افتاده است

  • خرداد ۱۳۹۷: اکسچنج بایننس (Binance) از طرف دولت ایران فیلتر شد، که البته این اتفاق به معنی از دست رفتن دارایی های افرادی که با این اکسچنج کار می‌کنند نیست اما به هرحال دسترسی شما به سایت سخت تر خواهد شد و مجبورید برای استفاده از آن به فیلترشکن ها متوسل شوید و از IP کشورهای دیگر به بایننس متصل شوید که ممکن است پس از اینکه با IPهای مختلف وارد یک حساب کاربری شوید، این عمل برای بایننس مشکوک به نظر بیاید و حساب کاربری شما را مسدود کند.
  • تیر ۱۳۹۶: اکسچنج معروف BTC-e به جرم پولشویی مورد بررسی توسط FBI قرار گرفت که طبق این بررسی ها تمامی ارزهای فیات این اکسچنج توسط FBI ضبط شد و دارندگان ارزهای دیجیتال ۵۰ درصد توکن های خود را دریافت کردند و ما بقی آن را توکن هایی دریافت کردند که توسط اکسچنج BTCe ساخته شده بود و فقط در همان اکسچنج مبادله می‌شد، برخی ها این اتفاقات را بازی خود مسئولین BTCe می‌دانند که این اکسچنج توانست از این طریق پول هنگفتی به جیب بزند.
  • مهر ۱۳۹۶: اکسچنج آمریکایی بیترکس (Bittrex) بدون اطلاع قبلی و طی یک طرح ضربتی کلیه‌ی اکانت های کاربران ایرانی را مسدود کرد و همچنان کل دارایی های ایرانیان در این سایت مسدود شده و امکان انتقال یا خارج کردن آن وجود ندارد.
  • بهمن ۱۳۹۶: بود که چهارمین اکسچنج بزرگ دنیا به نام بیت فلور (Bitfloor) هک شد و ۲۴ هزار بیت کوین دزدیده شد که در آن زمان چیزی نزدیک به ۲۵۰ هزار دلار از دست رفت هرچند این اکسچنج منصفانه برخورد کرد و ضمن اینکه تمام فعالیت هایش را متوقف کرد، دارایی بسیاری از کاربران را از طریق دلار برگرداند.
  • شهریور ۱۳۹۶: دولت چین بنا بر حکمی دستور به تعطیلی اکسچنج های این کشور داد که این اقدام علاوه بر ایجاد دلهره و اضطراب در دل کاربران باعث افت قیمت ۱۸.۵۴ درصدی بیت کوین در ۲۴ ساعت شد. هرچند که در همین ماه بسیاری از اکسچنج های چینی متهم به اختلاس دارایی های مشتریان شدند.
  • مرداد ۱۳۹۵: اکسچنج معروف بیت فینکس (Bitfinex) مورد هک قرار گرفت و ۱۲۰ هزار بیت کوین معادل ۷۲ میلیون دلار به سرقت رفت، جالب اینجاست که این دزدی به نوبه خود پس از دزدی بزرگ از اکسچنج MtGox ژاپن، رکورد جدیدی ثبت کرد!
  • مرداد ۱۳۹۴: مدیر عامل اکسچنج ژاپنی MtGox به جرم اختلاس و تقلب دستگیر شد که سنگینی جرم آن به اندازه ۳۵۰ میلیون دلار بود که این اکسچنج پس از مدت کمی ورشکست شد و کلیه مبادلات آن متوقف و به حالت تعلیق درآمد.
  • دی ماه ۱۳۹۳: اکسچنج بیت استمپ (Bitstamp) نیز مورد حمله قرار گرفت.
  • خرداد ۱۳۹۲: بعد از اینکه وبسایت بیت کوین سنترال (Bitcoin Central) یک بار مورد حمله قرار گرفته بود باز هم مورد حمله قرار گرفت و مدیر وبسایت از مردم خواست تا دارایی های خود را در کیف پول این سایت نگهداری نکنند.
  • فروردین ۱۳۹۲ هکرها طی یک حمله موفقیت آمیز از بیت کوین سنترال (Bitcoin Central) توانستند صدها بیت کوین از یک کیف پول بدزدند.
  • اردیبهشت ۱۳۹۱: اکسچنج بیت کوینیکا (Bitcoinica) هک شد و ۱۸ هزار بیت کوین مورد سرقت قرار گرفت، البته از این اکسچنج قبلا هزاران بیت کوین به سرقت رفت اما مدیر آن به کاربران تضمین داد که دارایی های از دست رفته را بازگرداند.
  • و چندین و چند مورد دیگر…

با توجه به اتفاقاتی که در سال های پیش و همچنین در حال حاضر برای اکسچنج ها افتاده است، پر واضح است که نگهداری داراییهایتان در اکسچنج(حداقل برای بلند مدت) کار عاقلانه ای نیست و توصیه می‌شود که برای نگهداری آن از روش های امن استفاده کنید که می‌توان کیف پول های کاغذی و همچنین کیف پول های سخت افزاری مانند Ledger Nano S را پیشنهاد داد.

اگر می‌خواهید خرید و فروش های خود را از طریق اکسچنج ها انجام دهید می‌توانید پس از این کار دارایی های خود را به یکی از کیف پول های نام برده شده انتقال دهید تا دیگر نگران تحریم، هک شدن و بسته شدن اکانتتان توسط اکسچنج ها نباشید.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا