مبتدی کریپتو پدیا

نهنگ‌ها در بازار کریپتو چه کسانی هستند و چه تاثیری روی بازار دارند؟

نهنگ‌های کریپتو دقیقا رفتاری مانند حیوانات هم‌نامشان دارند. نهنگ‌ها برجسته‌ترین بازیگران در بازار کریپتو هستند، زیرا بیش‌ترین مقادیر از یک ارز دیجیتال خاص را در اختیار دارند. رفتار نهنگ‌ها در بازار کریپتو تاثیر مشابهی با رفتار این حیوانات عظیم‌الجثه در اقیانوس‌ها دارد و کوچک‌ترین فعالیت آنها می‌تواند کل بازار رمزارزها را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت ساده‌تر موجودی زیاد کیف پول آنها می‌تواند باعث ایجاد نوسانات شدیدی در بازار کریپتو شود. در این مقاله به این می‌پردازیم که نهنگ‌ها در بازار کریپتو به چه کسانی هستند، رفتار آنها چه تاثیری بر بازار دارد و چگونه می‌توان با تحلیل اقدامات آنها روند بازار کریپتو را تشخیص داد. با میهن بلاکچین همراه باشید.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن
این مقاله در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ به‌روزرسانی شد

نهنگ‌ها در بازار کریپتو چه کسانی هستند؟

اصطلاح نهنگ از بازارهای مالی سنتی گرفته شده است. نهنگ به سرمایه‌گذارانی گفته می‌شود که با خرید یا فروش حجم زیادی از یک ارز دیجیتال، باعث افزایش یا کاهش شدید قیمت می‌شوند. با توجه به حجم پایین بازار ارزهای دیجیتال نسبت به سایر بازارهای مالی، حرکت‌های نهنگ‌های این حوزه می‌تواند سیگنال‌های قیمتی مهمی را برای هشدار دادن به سرمایه‌گذاران فراهم کند. 

نهنگ‌های کریپتوکارنسی یا نهنگ‌های بازار رمزارزها، افراد یا نهادهایی هستند که دارای مقادیر زیادی از یک ارز دیجیتال خاص هستند. به طور کل نهنگ‌های کریپتو مقادیر قابل توجهی از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارد و با مبادله دارایی‌های خود می‌تواند تاثیر چشم‌گیری بر قیمت ارزهای دیجیتال داشته باشد. تعریف مشخصی برای حداقل میزان دارایی نهنگ‌ها وجود ندارد؛ اما موجودی اکثر نهنگ‌های بیت کوین حداقل ۱۰۰۰ واحد BTC است. به طور کلی هلدرهای بیت کوین را براساس دارایی‌هایشان در دسته‌بندی‌های زیر نام‌گذاری می‌کنند.

نهنگ کوهان‌داربیش از ۵۰۰۰ بیت کوین
نهنگبیش از ۱۰۰۰ بیت کوین
کوسهبین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بیت کوین
دلفینبین ۱۰۰ تا ۵۰۰ بیت کوین
ماهیبین ۵۰ تا ۱۰۰ بیت کوین
اختاپوسبین ۱۰ تا ۵۰ بیت کوین
خرچنگ بین ۱ تا ۱۰ بیت کوین
میگوکمتر از ۱ بیت کوین

از آنجایی که نهنگ‌ها دارای مقادیر زیادی ارز دیجیتال هستند، اکثرا از انجام معاملات خود در بازارهای سنتی کریپتو خودداری می کنند؛ زیرا معاملات سنگین آنها تاثیر زیادی بر حجم معاملات و نقدینگی موجود در بازار خواهد داشت. نهنگ‌ها معاملات ارزهای دیجیتال خود را خارج از صرافی‌ها و در بازارهای OTC انجام می‌دهند. بازارهای OTC یا OTC Market بستری برای خرید و فروش نهنگ‌ها و سرمایه‌داران بزرگ بازار است.

در بازار OTC صرافی واسط وجود ندارد و خریدار و فروشنده مستقیما با هم معامله می‌کنند. بازار OTC مناسب نهنگ‌های بازاراست که قصد دارند تعداد بسیار زیادی از یک ارز دیجیتال را در یک قیمت مشخص به فروش برسانند.

نهنگ‌ها فقط محدود به بیت کوین نیستند و به‌طور قابل‌توجهی در بلاک‌چین‌هایی که الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند نیز فعالیت دارند. نهنگ‌ها با داشتن مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال شبکه‌های PoS قدرت زیادی در جامعه حاکمیتی این شبکه‌ها بدست می‌آورند. به همین دلیل در عین حال که وجود نهنگ‌ها در این شبکه‌ها می‌تواند باعث ثبات و رشد بلاک چین آنها شود، می‌تواند تأثیر منفی بر قدرت و نحوه رای‌دهی در این شبکه‌ها نیز داشته باشد.

آیا نهنگ‌های کریپتو خطرناک هستند؟

نهنگ‌های کریپتو می‌توانند با گذاشتن سفارش‌هایی با حجم بالا، کنترل عرضه و تقاضا را در بازار رمزارزها بدست بگیرند. این مساله باعث می‌شود با گذاشتن یک سفارش فروش با حجم بالا قیمت‌ها کاهش و با گذاشتن سفارش خرید با حجم بالا قیمت‌ها افزایش چشم‌گیری پیدا کنند. در واقع وجود نهنگ‌ها در بازار کریپتو باعث می‌شود نظم موجود در این بازار مختل شود.

بازار پرنوسان کریپتو تنها زمانی به ثبات می‌رسد که نهنگ‌ها سفارش‌های فروش با حجم بالای خود را لغو کنند یا حجم معاملات افراد فعال در بازار بتواند پاسخ‌گوی فشار فروش وارده از سمت آنها بر بازار باشد. همچنین نهنگ‌ها می‌توانند با قراردادن حجم‌های بالا در سفارشات فروش، قیمت ارزهای دیجیتال را تا محدوده مدنظر خود پایین بیاورند و سپس تمام سفارش‌های فروش را جمع‌آوری کنند. به انجام این کار توسط نهنگ‌ها دامپ گفته می‌شود.

دامپ قیمتی زمانی رخ می‌دهد که یک نهنگ بیش‌تر دارایی‌های خود را با قیمتی پایین‌تر از بازار به فروش می‌گذارد. در این حالت از آنجایی که نقدینگی کافی برای خرید تمام دارایی‌های نهنگ وجود ندارد، قیمت به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. با کاهش قیمت نهنگ می‌تواند به میزان دلخواه خود ارز دیجیتالی که دامپ شده است را خریداری کرده و در کف قیمتی به وجود‌آمده بازار را دستکاری کند.

همچنین نهنگ‌ها در شرایطی که قصد دارند ارزهای دیجیتال خود را به‌فروش برسانند، قیمت را بالا می‌برند یا اصطلاحا پامپ می‌کنند. در این شرایط نهنگ‌ها بخش زیادی از دارایی خود را وارد بازار می‌کنند و با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی آنها را برای فروش می‌گذارند. با انجام این کار معامله‌گران تصور می‌کنند که قیمت‌ها رو‌به رشد هستند. با بالا رفتن قیمت، نهنگ آن قسمت از دارایی خود را با قیمتی بالا‌تر به فروش می‌رساند.

از آنجایی که معاملات ارزهای دیجیتال به صورت غیر‌متمرکز و ناشناس انجام می‌شود، عملا نمی‌توان پیوند حساب‌ نهنگ‌ها را با افراد یا نهادهای خاص پیدا کرد.

نهنگ‌ها و ارزش بازار

ارزهای دیجیتال با ارزش بازار یا مارکت کپ کمتر در برابر نهنگ‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. ارزش بازار معیاری است که نشان‌دهنده ارزش کل بازار یک ارز دیجیتال است. مارکت کپ یک رمزارز با ضرب کردن قیمت فعلی آن در بازار در میزان توکن‌های در گردش آن بدست می‌آید؛ به عنوان مثال اگر قیمت اتریوم ۱۰ دلار و ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ رمز‌ارز ETH در گردش باشد، ارزش بازار اتریوم ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

با توجه به این مثال می‌توان به راحتی فهمید که چگونه چند میلیون دلار می‌تواند از نظر تئوری قیمت ETH را از ۱۰ دلار به ۱۸ دلار برساند و ارزش بازار آن را از ۲۰۰ میلیون دلار به ۳۶۰ میلیون دلار افزایش دهد. به عبارت ساده‌تر لازم نیست که ۱۶۰ میلیون دلار برای افزایش قیمت ETH به بازار وارد شود، بلکه ورود چند میلیون دلار نقدینگی می‌تواند قیمت آن را ۸۰ درصد افزایش دهد. 

همچنین از آنجایی که معاملات متعددی در حجم معاملات در محدوده‌های قیمتی مختلف وجود دارد، نهنگ‌ها نمی‌توانند به راحتی بر بازار‌هایی با مارکت کپ بالا تاثیر بگذارند. در نتیجه هر چه ارزش بازار یک ارز دیجیتال بیش‌تر باشد، تاثیر رفتار نهنگ‌ها بر قیمت‌ها کمتر خواهد بود؛ اما قیمت یک ارز دیجیتال با ارزش بازار و حجم معاملات کمتر را می‌توان به راحتی و با مقدار کمی نقدینگی، تحت تاثیر قرار داد.

چگونه می‌توان فعالیت نهنگ‌ها را رصد کرد؟

شناسایی نهنگ‌های کریپتو به کاربران این امکان را می‌دهد تا نحوه رفتار نهنگ‌ها را مشاهده کرده و اقدامات بعدی آنها را پیش‌بینی کنند. این کار به معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد که با در نظر گرفتن فعالیت نهنگ‌ها از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. شناسایی هویت نهنگ‌ها به دلیل غیر‌متمرکز بودن بازار ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر نیست؛ اما به لطف داده‌های درون زنجیره‌ای یا آنچین می‌توان هرگونه تغییر مهم در کیف پول‌های نهنگ‌ها را شناسایی و استراتژی معاملاتی خود را براساس رفتار آنها تنظیم کرد.

وب‌سایت‌های تخصصی بسیاری وجود دارند که برای کمک به سرمایه‌گذاران کوچک‌تر، امکان ردیابی و تماشای رفتار کیف پول‌های نهنگ‌های کریپتو را با معیارهای مختلف ارائه می‌کنند. به گزارش سایت کوین کوین مارکت کپ ۱۰، ۵۰ و ۱۰۰ آدرس برتر بیت کوین به ترتیب حدود ۵.۳۹ درصد، ۱۰.۷۶ درصد و ۱۳.۶۵ درصد از کل بیت کوین‌های در گردش را در اختیار دارند. به عبارت ساده‌تر حدود ۳۰ درصد از کل بیت کوین‌ها در اختیار نهنگ‌ها است. به همین دلیل فعالیت آنها می‌تواند تاثیر بسزایی بر قیمت بیت کوین داشته باشد. 

سایت clankapp.com یکی از وب‌سایت‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن فعالیت نهنگ‌های ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم را رصد کرد. همچنین با دنبال کردن ربات‌هایی مانند Whale_alert در توییتر می‌توانید فعالیت نهنگ‌های بزرگ را مشاهده کنید.

نهنگ‌های معروف در بازار ارزهای دیجیتال

نهنگ‌های بازار رمزارزها افرادی هستند که حجم زیادی از دارایی‌های کریپتویی را در اختیار دارند. نهنگ‌های کریپتو می‌توانند سازمان‌های بزرگی باشند که مقادیر زیادی کریپتو نگهداری می‌کنند. در ادامه برخی از نهنگ‌های معروف بازار ارزهای دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

ساتوشی ناکاموتو خالق افسانه‌ای بیت کوین، حدودا ۱ میلیون BTC در کیف پول خود نگهداری می‌کند. این میزان بیش از ۴.۵ درصد از تعداد کل بیت کوین‌های موجود است.

برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) مدیر‌عامل صرافی کوین بیس (Coinbase) یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در جهان است. کوین بیس روزانه تراکنش‌هایی را به ارزش میلیاردها دلار پردازش می‌کند. دارایی خالص آرمسترانگ در حال حاضر حدود ۳.۶ میلیارد دلار است.

چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao) که بیشتر با لقب CZ در جامعه کریپتو شناخته می‌شود، بنیان‌گذار و مدیر‌عامل بایننس یکی دیگر از صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال است. CZ در سال ۲۰۱۴ مقادیر زیادی بیت کوین خریداری و بایننس را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد.

از آن زمان تاکنون CZ شرکت‌های تابعه مختلفی مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر و استخرهای استخراج بیت کوین را مدیریت می‌کند. براساس گزارش بلومبرگ که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، ثروت خالص CZ در حال حاضر بیش از ۱۳.۱ میلیارد دلار است و یکی از شناخته‌ترین نهنگ‌های بازار رمزارزها محسوب می‌شود.

کامرون و تایلر وینکلوس (Cameron and Tyler Winklevoss) یا دوقلوهای وینکلوس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهنگ‌های بیت کوین شناخته می‌شوند. آنها با ادعای اینکه مارک زاکربرگ ایده آنها را از سوشال مدیا دانشگاهشان دزدیده است، به شهرت رسیدند. در سال ۲۰۱۲، این دو برادر ۶۵ میلیون دلار خسارت دریافت و بیشتر این مبلغ را در بیت کوین سرمایه گذاری کردند. آنها در حال حاضر بیش از ۷۰,۰۰۰ بیت کوین در اختیار دارند. همچنین آنها صرافی Gemini را در سال ۲۰۱۴ تاسیس کردند که روزانه میلیون‌ها دلار تراکنش را در بازار ارزهای دیجیتال پردازش می‌کند.

بازیگران بزرگی مانند Falcon Global Capital (یک شرکت سرمایه گذاری بریتانیایی) و CoinCapital (یک صندوق دارایی‌های کریپتویی) نیز دارای مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال خاص هستند که آنها را در لیست نهنگ‌های بزرگ رمزارزها قرار می‌دهد.

اینفلوئنسرها مجموعه دیگری از افراد هستند که تاثیر مشابهی با نهنگ‌های کریپتو دارند. آنها فالوورهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی با صدها هزار یا حتی میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند که به آنها امکان می‌دهد بر یک گروه بزرگ تاثیر بگذارند. این دسته از افراد اگر بتوانند فالوورهای خود را متقاعد به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنند، می‌توانند بازار یک ارز دیجیتال خاص را دستکاری کنند. 

سوالات متداول (FAQ)

  • نهنگ ارزهای دیجیتال چه کسانی هستند؟
    به افرادی که حجم زیادی از ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند و با خرید یا فروش آنها باعث افزایش یا کاهش شدید قیمت می‌شوند، نهنگ گفته می‌شود.
  • رفتار نهنگ‌ها چه تاثیری بر بازار دارد؟
    نهنگ‌ها همواره با خرید و فروش حجم زیادی از دارایی‌های خود بازار رمزارزها را دستکاری می‌کنند. معامله‌گران پیش از اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید رفتار نهنگ‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

جمع بندی

نهنگ‌های کریپتو افراد یا سازمان‌هایی هستند که دارای مقادیر زیادی از یک ارز دیجیتال خاص هستند. آن‌ها ارز دیجیتال کافی برای تأثیرگذاری بر قیمت‌های بازار دارند و می‌توانند برای منافع شخصی بازار رمزارزها را دستکاری کنند. به همین دلیل رصد فعالیت‌های نهنگ‌های در بازار رمزارزها امری ضروری به‌منظور جلوگیری از ضررهای احتمالی است. در این مقاله به این پرداختیم که نهنگ‌ها در بازار کریپتو چه کسانی هستند، رفتار آنها چه تاثیری بر بازار دارد و چگونه می‌توان با تحلیل اقدامات آنها روند بازار کریپتو را تشخیص داد. به نظر شما می‌توان با تحلیل رفتار نهنگ‌ها روند بازار رمزارزها را تشخیص داد؟ شما از چه ابزاری برای تحلیل رفتار نهنگ‌ها استفاده می‌کنید؟

منبع
worldcoin

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا