کریپتو پدیا

معرفی کایبر (kyber)، صرافی غیرمتمرکز روی شبکه اتریوم

شبکه کایبر (kyber) پروتکل مبتنی بر اتریوم است که تبادل و تبدیل آنی دارایی های دیجیتال (نظیر توکن های کریپتو) و ارزهای دیجیتال (نظیر اتر، بیت کوین و زی کش) با نقدینگی زیاد را امکان پذیر می‌سازد. کایبر همانند پروژه ۰x می‌باشد با این تفاوت که تمام اقدامات خود را بر روی بلاک چین اجرا می‌کند.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

صرافی های متمرکز به دلیل آسیب پذیری های امنیتی و پردازش کند خود دائما تحت انتقادات مختلف می‌باشند. در بعضی موارد (برداشت هایی با مقدار زیاد) روزها طول می‌کشد که بتوان سرمایه خود را از صرافی برداشت کرد. صرافی های محبوب غیرمتمرکز نیز نقص های خود را دارند. این صرافی ها اغلب نقدینگی کافی برای پشتیبانی از معاملات فعال و در حال انجام را ندارند و هنگامی که دفتر سفارشات بر روی زنجیره باقی بماند، هزینه تغییر معاملات زیاد می‌باشد.

شبکه کایبر یک صرافی غیرمتمرکز و داخل زنجیره را ارائه می‌دهد اما دفتر سفارشات را حذف می‌کند. این امر به پلتفرم، توانایی تبادل ایمن و آنی کریپتو با حداقل هزینه را اعطا می‌کند.

نحوه کار شبکه کایبر چگونه است؟

شبکه کایبر به غیر از صرافی، به عنوان یک واسطه برای انتقال توکن ها از یک شخص به شخص دیگر نیز عمل می‌کند. این مورد برای انتقال های همتا به همتا یا همان p۲p و هم چنین ICO ها نکته حائز اهمیتی است. نیازی نیست توکن هایی که یک شخص ارسال می‌کند مشابه همان توکن مشخصی باشد که دریافت کننده درصدد دریافت آن است. کایبر در فرآیند انتقال، وظیفه تبدیل را به عهده دارد. به مثال زیر توجه کنید.

انتقال ساده شبکه کایبر

باب به دوست خود سالی برای اتاق هتلی که طی تعطیلات در آن اقامت داشتند ۰.۰۱ اتر بدهکار است. متاسفانه باب فقط توکن REP دارد. سالی اتر می‌خواهد، نه REP. بنابراین آن ها از پروتکل کایبر برای انجام تراکنش استفاده می‌کنند.

باب در رابط کاربری شبکه کایبر مشاهده می‌کند که نرخ تبدیل انتقال یک اتر برابر است با ۱۶ REP. او برای تبدیل ۰.۰۱ اتر به REP به کایبر درخواست می‌دهد و سپس آن را به سالی ارسال می‌کند. قرارداد کایبر (که موجودی توکن را کنترل می‌کند) ابتدا بررسی می‌کند که باب تعداد REP کافی در قرارداد وارد کرده باشد.

پس از تایید مورد فوق، قرارداد میزان ۰.۰۱ اتر به آدرس سالی ارسال می‌کند. با وجود کیف پول قرارداد استاندارد شبکه کایبر، سالی متوجه خواهد شد که این انتقال مستقیما از آدرس باب صورت گرفته است. در آخر، توکن های REP باب به علاوه کارمزد بسیار کم به استخر ذخیره (جایی که اتر در آن قرار دارد) اضافه خواهد شد.

نقش های شبکه کایبر

شبکه کایبر اعضا و بخش های مختلفی دارد که باید از آن ها اطلاع داشته باشید.

  • کاربران توکن ها را به شبکه ارسال و از آن دریافت می‌کنند. کاربران می‌توانند شامل افراد عادی، تاجران یا حساب های کاربری قرارداد هوشمند باشند.
  • نهادهای ذخیره، به پلتفرم نقدینگی تزریق می‌کنند. این نهادها می‌توانند داخلی باشند یا توسط شخص ثالث مورد اعتماد میزبانی شوند. این نهادها بر اساس نحوه دسترسی عموم به ذخیره های آن ها، به دو بخش عمومی و خصوصی دسته بندی شوند.
  • اعضای ذخیره، به نهادهای ذخیره سرمایه می‌دهند. آن ها فقط در نهادهای ذخیره عمومی حضور دارند و سود ذخیره را به اشتراک می‌گذارند.
  • مدیر ذخیره، بخش ذخیره را حفظ کرده، نرخ تبادل را محاسبه می‌کند و آن ها را به شبکه وارد می‌کند.
  • اپراتور شبکه کایبر، نهادهای ذخیره را حذف و اضافه می‌کند و هم چنین کنترل می‌کند که کدام توکن ها لیست شوند. در ابتدا، تیم کایبر این نقش را ایفا خواهد کرد، اما در انتها این نقش به ناظر غیرمتمرکز مناسب واگذار خواهد شد.

تمام این نقش ها به طور مختلف با قرارداد هوشمند شبکه کایبر تعامل دارد.

اعضای شبکه کایبر

استخر ذخیره کایبر

شبکه کایبر، نقدینگی خود را از استخر ذخیره پویا فراهم می‌کند. این استخر شامل تمام نهادهای ذخیره حاضر در سیستم می‌باشد. حضور چندین نهاد در استخر باعث جلوگیری از انحصار طلبی می‌شود و نرخ تبادل ها را به صورت رقابتی در می‌آورد. هنگامی که یک کاربر درخواست تبادل می‌دهد، قرارداد هوشمند کایبر، تبادل را از طریق نهاد ذخیره و با بهترین نرخ تبادل موجود برای کاربر انجام می‌دهد.

شبکه کایبر با اجازه دادن به حضور نهادهای ذخیره خارجی، از متمرکزسازی جلوگیری می‌کند و درهای جدیدی را به سوی لیست شدن توکن هایی با حجم معاملات کم می‌گشاید. نهادهای ذخیره خارجی می‌توانند ریسک ذخیره توکن هایی با محبوبیت کمتر را بپذیرند.

شبکه کایبر برای جلوگیری از حضور عاملان نامناسب در استخر ذخیره، اقدامات خاصی انجام می‌دهد. این شبکه، هر نرخ تبادل برای تاییدیه های ویژه ای که خارج از نُرم و هنجار باشد را نشانه گذاری می‌کند. کایبر برای محافظت از سرمایه های موجود در ذخیره عمومی، تمام تبادل هایی که از این ذخیره استفاده می‌کنند را از طریق مدل مدیریت سرمایه شفاف انجام می‌دهد. همچنین ذخیره های عمومی فقط قادر به ارسال سرمایه به آدرس های از قبل تعیین شده می‌باشد.

مدیران ذخیره از طریق گسترش ذخیره های خود، سود کسب می‌کنند. هم چنین از افزایش حجم معاملات نیز سود می‌برند.

توکن کریستال شبکه کایبر (KNC)

توکن KNC یک توکن ERC۲۰ است که مدیران ذخیره برای اداره ذخیره بر روی شبکه باید خریداری کنند. هر باری که تبادلی رخ می‌دهد، شبکه هزینه کمی از KNC برداشت کرده و به ذخیره ارسال می‌کند.

بخشی از کارمزدها صرف هزینه های عملیاتی و پاداش دادن به اشخاص ثالثی می‌شود که حجم معاملاتی وارد شبکه می‌کنند. پس از صرف مقدار مشخصی از KNC، توکن های باقی مانده از گردش خارج شده و به اصطلاح سوزانده می شوند.

توکن های کایبر

طی فرآیند ICO، در مجموع ۲۲۶ میلیون توکن KNC صادر شده است و حدود ۶۰ درصد آن به صورت عمومی توزیع شده است. در حال حاضر حدود ۱۳۴ میلیون توکن KNC در گردش می‌باشد. با ورود و تزریق موجودی توکن موسسان و مشاوران به بازار، این تعداد توکن نیز طی دو سال آینده دستخوش تغییر خواهد شد.

سرانجام سوختن توکن ها باعث خواهد شد که رکود و کاهش قیمت موجودی در گردش تقلیل یابد. این امر همراه با افزایش تقاضا می‌تواند باعث افزایش قیمت شود. هرچند بازار ارز دیجیتال پیچیدگی های خاص خود را دارد و تضمینی برای رخ دادن این شرایط وجود ندارد.

تیم شبکه کایبر و پیشرفت آن ها

تیم کایبر تحسین برانگیز است. لوی لو، یارون ولنر و ویکتور ترن موسسان این پروژه می‌باشند. لو سابقه تاسیس اوینته (Oyente) و اسمارت پول (SmartPool) را دارد. اوینته اولین تحلیلگر امنیت متن باز قراردادهای اتریوم و اسمارت پول یک پروژه استخر ماینینگ غیرمتمرکز می‌باشند. ولنر در زمینه برنامه های یافتن باگ های اتریوم بوده است و ترن نیز سرپرست توسعه دهندگان اسمارت پول می‌باشد. این تیم دارای یک هیئت مشاوره بسیار عالی است که قابل ذکرترین عضو آن ویتالیک بوترین می‌باشد.

بنیان گذاران کایبر

در ماه آگوست ۲۰۱۷، کایبر به طور موفقیت آمیز نسخه بتای شبکه آزمایشی خود را عرضه کرد. آن ها برنامه ریزی کرده اند تا محصولات خود را در سه ماهه اول سال آتی عرضه کنند. با استفاده از این محصول می‌توان معاملات بین اتریوم و توکن های ERC۲۰ را انجام داد. این پروژه دارای فهرست بلندی از همکاران نظیر شبکه ریکوئست (Request)، وکس (Wax) و استورم (Storm) است.

پروژه ۰x بزرگترین رقیب شبکه کایبر می‌باشد. تیم این دو‌ پروژه در صدد ورود به بازار تبادلات غیرمتمرکز می‌باشند. تفاوت اصلی این دو پروژه این است که کایبر تمام فرآیند تبادل را داخل زنجیره انجام‌ می‌دهد در حالی که ۰x دفتر سفارشات و هماهنگ سازی ها را خارج از زنجیره نگه می‌دارد. رقیب دیگر کایبر، پلتفرم جدید شیپ شیفت به اسم پریزم Prism می‌باشد، هرچند مدتی است خبری از آن منتشر نشده است.

معاملات

پس از ICO سپتامبر ۲۰۱۷، قیمت معاملاتی توکن کایبر حدود یک دلار بود. این توکن نیز روند اکثر آلتکوین های دیگر را ادامه داد: افزایش قیمت در ماه دسامبر و کاهش چشمگیر در آغاز ژانویه ۲۰۱۸.

معاملات کایبر

با وجود چندین شریکی که از شبکه کایبر استفاده می‌کنند، ممکن است قیمت توکن آن افزایش یابد. عرضه شبکه اصلی کایبر در اوایل سال جاری نیز می‌توانست باعث افزایش قیمت شود. همانطور که قبلا اشاره شد، موجودی ثابت و سوزاندن و از چرخه خارج کردن توکن ها نیز باید باعث افزایش قیمت شود.

نحوه خرید KNC

توکن KNC به عنوان رایج ترین جفت معاملاتی با بیت کوین در صرافی های بایننس و OKEx می‌باشد. هم چنین می‌توان در این پلتفرم ها برای خرید KNC از اتریوم نیز استفاده کرد اما حجم آن بسیار کم است. برای خرید بیت کوین با دلار آمریکا، باید صرافی های جمینای یا GDAX را بررسی کنید.

نحوه ذخیره KNC

از آن جایی که KNC یک توکن با استاندارد ERC۲۰ می‌باشد، می‌توانید آن را در هر کیف پولی که از ERC۲۰ پشتیبانی می‌کند ذخیره کنید. کیف پول مای اتر ولت (MyEtherWallet)محبوب ترین گزینه آنلاین می‌باشد. متامسک (MetaMask) نیز گزینه خوبی است. بسیاری از سرمایه گذاران تصمیم می‌گیرند برای امنیت بیشتر از کیف پول سخت افزاری استفاده کنند. کیف پول های سخت افزاری ترزور (Trezor) و لجر نانو اس هر دو از KNC پشتیبانی می‌کنند.

شبکه کایبر اخیرا عرضه کیف پول شبکه آزمایشی Ropsen را اعلام کرد. اگرچه این کیف پول در مرحله آزمایشی و بتا قرار دارد، با این حال فرصت مناسبی است تا ظاهر و عملکرد این کیف پول رسمی را امتحان کنید.

نحوه ذخیره کایبر

جمع بندی

شبکه کایبر، پروتکل جالبی است که سرعت، امنیت و نقدینگی را به فرآیند تبادل ارز دیجیتال به ارمغان می‌آورد. این پروژه به طور منحصر به فردی انبار ذخیره را با تبادل های داخل زنجیره ترکیب می‌کند تا به بهترین سیستم های متمرکز و غیرمتمرکز برسد.

قیمت KNC تحت تاثیر قرار نگرفته است اما تیم کایبر نتابجی از عرضه اخیر شبکه آزمایشی خود و همکاری با چندین شرکت بلاک چین معتبر کسب کرده است.

منبع
coincentral

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
3 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا