اخبار بلاکچیناخبار بیت کوین

شبکه لایتنینگ؛ شکستی بزرگ برای بیت کوین!

قطعا نمی‌توان تاثیرات مربوط به شبکه لایتنینگ (LN) روی بیت کوین را به راحتی نادیده گرفت. اما علی‌رغم افزایش محبوبیت و استفاده از آن، همچنان پروتکل ضعیفی برای روش‌های پرداختی بیت کوین محسوب می‌شود.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

عدم توانایی شبکه لایتنینگ در اداره تراکنش های بزرگ

شبکه لایتنینگ لایه‌ای است که روی پروتکل بلاکچین بیت کوین سوار می‌شود. این شبکه همراه با سگویت (SegWit) یکی از مهم‌ترین آپدیت‌های بیت کوین می‌باشد. شبکه لایتنینگ و سگویت به عنوان دلایل اصلی کاهش کارمزد تراکنش‌های بیت کوین شناخته شده‌اند.

این شبکه از قراردادهای هوشمند (smart contracts) موجود بر بستر شبکه بیت کوین استفاده می‌کند تا تراکنش های کم هزینه آنی را تسهیل بخشد. این پروتکل همچنین راهکاری برای مقیاس پذیری را ارائه می‌دهد که متخصصین این حوزه از آن به عنوان حلال مشکل مقیاس پذیری بیت کوین نام برده‌اند. شبکه لایتنینگ از زمان معرفی به بیش از ۲۵۰۰ گره با ظرفیت ۱۵۰ هزار دلار رشد کرده است.

علی‌رغم رشد این موضوع، ظاهرا این شبکه برای پرداخت های بزرگ بیت کوین مناسب نمی‌باشد. طبق گزارشات، LN در تراکنش های بیشتر از ۲۰۰ دلار فقط ۱ درصد موفق بوده است. حتی در پرداخت های کمتر از ۱۰۰ دلار نیز میزان موفقیت تقریبا ۷۰ درصد می‌باشد. برای پروتکلی که قرار است کارایی پرداخت را بهبود ببخشد و مقیاس پذیری بیت کوین را گسترش دهد، این آمار مناسب و استانداردی نیست.

مشکلات مهم در پروتکل لایتنینگ

شبکه لایتنینگ هنوز در فاز نسخه آزمایشی (بتا) به سر می‌برد، در نتیجه بدیهی است که مشکلات خیلی زیادی در این سیستم وجود دارد. یکی از نقص‌های موجود این است که هر سه عضو شرکت کننده در تراکنش که شامل فرستنده، واسطه و گیرنده می‌باشد، برای انجام تراکنش باید آنلاین باشند. در حال حاضر، از طریق LN نمی‌توان بیت کوین را به شخصی که آفلاین است انتقال داد.

این باگ منجر به ایجاد شرایط نامساعدی در پروتکل لایتنینگ می‌شود که آنهم ایجاد هاب های بزرگ در شبکه است. این هاب های بزرگ به اندازه کافی قابلیت نقدینگی دارند که تراکنش های بزرگ بیت کوین را میسر کنند. بنابراین ظرفیت شبکه معطوف به مجموعه ای از این هاب های بزرگ می‌باشد. ده گره بزرگ LN فقط ۰.۴ درصد شبکه را دربر می‌گیرند اما ۵۳ درصد ظرفیت آن را کنترل می‌کنند.

کنترل اکسچنج‌ها توسط هاب‌های لایتنینگ

 این هاب‌های بزرگ، شبکه را کنترل نمی‌کنند. با این وجود می‌توان آن‌ها را به عنوان انتقال دهنده پول در نظر گرفت. به همین دلیل، اکسچنج قانونی درباره اجرا هاب‌های لایتنینگ با احتیاط عمل می‌کنند. در رابطه با این موضوع، اندرس انتونوپولس بیان کرد:

گمان نمی‌کنم اکسچنج کوین بیس (Coinbase) لایتنینگ را اجرا کند و دلایل زیادی وجود دارد که اکسچنج های قانونی نمی‌خواهند از هاب های لایتنینگ نتورک استفاده کنند. در واقع مشتری‌ها هنگام پرداخت بر روی لایتنینگ، هویت فرد دیگر را تشخیص نخواهند داد و این موضوع باعث ناشناس ماندن دو طرف در تراکنش خواهد شد. 

نظر شما چیست؟ آیا شبکه لایتنینگ راه حلی مطمئن برای بیت کوین است؟

منبع
ethereumworldnews

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا