پیشرفته کریپتو پدیا

معرفی انواع بلاک در بلاکچین: بلاک‌های اورفان، استِیل، آنکل و جنسیس

در هر شبکه بلاکچین انواع مختلفی از بلاک (Block) وجود دارد، اگرچه کمتر کسی در مورد عملکرد آنها می داند اما در این مقاله قصد داریم به انواع بلاک، ویژگی آنها و همچنین عملکرد آنها در پروتکل های بلاکچین را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع بلاک عبارت اند از:

  • بلاک اورفان (Orphan blocks)
  • بلاک استِیل (Stale blocks)
  • بلاک آنکل (Uncle blocks)
  • بلاک جنسیس (Genesis blocks)

اورفان (Orphan blocks)

این بلاک‌ها معمولا در رابطه با بیت کوین می‌باشد. آنها معتبر هستند و تمامی ملزومات را برای اضافه شدن به بلاکچین دارند اما رد می‌شوند. بلاکهای اورفان هنگامی که دو استخراج کننده در یک زمان مشابه یک بلاک را تولید می‌کنند، ایجاد می‌شود. این اتفاق به دلیل پذیرش یک بلاک توسط گره ها (node) در یک بلاکچین بر روی یک شبکه اتفاق می‌افتد. بلاکهای ساخته شده برای تائید اعتبارشان باید به گره ها در سراسر شبکه متصل شوند که در این نقطه ممکن است تاخیری اتفاق بیافتد. در نتیجه یک استخراج کننده‌ی دیگر می‌تواند در همان زمان بلاک خود را ساخته و توسعه داده باشد. این اتفاق باعث یک شکاف موقتی در شبکه می‌شود تا گره ها تصمیم بگیرند که کدام بلاک را برای ادامه‌ی کار بلاکچین انتخاب کنند. یک بلاک با اجماع بهتر و بیشتر گزینه‌ی انتخابی شبکه برای ادامه‌ی روند و کار بلاکچین است.

اجماع بر سر یک بلاک از طریق میزان قدرت پردازشی شبکه در ساخت آن شناسایی می‌شود. هرچه میزان این قدرت پردازشی بیشتر باشد اجماع  بر سر تایید آن بلاک راحت تر اتفاق می‌افتد. پس بلاکی با توان پردازشی کمتر انتخاب نمی‌شود و این همان بلاک اورفان است. در صورت دیگر، اگر یک هکر سعی کند تراکنش را برعکس کند و یا با خلل مواجه کند این نوع از بلاک نیز می‌تواند تولید شود.

همانطور که در تصویر فوق قابل مشاهده است، دو بلاک در یک روز واحد و تقریبا در یک زمان ۱۳:۴۴:۱۹pm و ۱۳:۴۴:۳۱pm توسط گروهی از استخرهای استخراج مانند AntPool و SlushPool برای شبکه‌ بیت کوین ساخته شده اند. اما از آنجایی که AntPool میزان بیشتری انرژی گواه اثبات کار در روند ساختش صرف شده است نسبت به بلاک SlushPool برای انتخاب در اولویت قرار می‌گیرد. علاوه بر این، این نکته حائز اهمیت است که گاهی بلاکهای اورفان نیز به دلیل قوانین مورد توافق عمومی در پروتکل بیت کوین دارای اعتبار می‌شوند اما استخراج کنندگانش پاداشی دریافت نمی‌کنند. لازم به ذکر است که بر اساس تصویر بالا می‌توان فهمید که میزان تراکنش هایی که یک بلاک در بر می‌گیرد معیاری برای انتخاب آنها نمی‌باشد.

استخر ماینینگ چیست؟ + ویدیو

استِیل (Stale blocks)

استیل بلاکهایی هستند که استخراج کنندگان هنگامی که یک بلاک دیگر با موفقیت از سوی شبکه مورد تایید قرار گرفت، رها شود و یا به تعبیری دیگر دور انداخته شود. از آنجایی که امر استخراج با حل کردن یک مساله ریاضی آغاز می‌شود بنابراین یک استخراج کننده از این طریق بلاک بعدی را به بلاکچین اضافه می‌کند. اما این مساله هم ممکن است که استخراج کننده‌ی دیگری زودتر این مساله ریاضی را حل کند. بنابراین در این صورت یک استخراج کننده باید فعالیت خود را بر روی یک بلاک استِیل متوقف کرده و استخراج بلاک دیگری را از سر بگیرد.

آنکل (Uncle blocks)

معمولا با پروتکل اتریوم همکاری می‌کنند و همچنین برابر با بلاکهای اورفان هستند البته با تفاوتی اندک. بلاکهای آنکل همچنان بلاکهای معتبری هستند که توسط شبکه ساخته شده و رد گشته اند. اما برخلاف پاداش نگرفتن استخراج کننده بلاکهای اورفان، استخراج کنندگان این بلاک پاداش می‌گیرند. برای استخراج یک بلاک معتبر در شبکه اتریوم، یک استخراج کننده به ازای هر بلاک ۳ اتر دریافت می‌کند.

این پاداش دادن به دو دلیل انجام می‌شود:

  • در راستای ترویج متمرکز گرایی بهتر استخراج، به استخراج کنندگان برای تولید بلاک آنکل پاداش داده می‌شود. این امر تسهیلاتی برای استخراج کنندگان مستقلی است که پتانسیل دریافت پاداش را دارند. حتی اگر بلاک استخراج شده شامل زنجیره اصلی نباشد باز هم فرد استخراج کننده پاداش دریافت می‌کند.
  • به طور کلی زمانیکه قدرت پردازش برای تولید بلاک معمولی و بلاک آنکل صرف می‌شود، باعث بالا رفتن امنیت شبکه خواهد شد. در نتیجه توان محاسباتی برای تولید بلاک آنکل هدر نرفته است، چرا که قدرت پردازش شما برای تولید این دو بلاک تقسیم شده است.

جنسیس (Genesis blocks)

اولین بلاک هر پروتکل بلاکچین محسوب می‌شود. این بلاک را می‌توان در روند ساخت یک بلاکچین به مثابه‌ فندانسیون قلمداد کرد. بلاک جنسیس (بلاک مادر) بیت کوین شامل یک پیغام از طرف پدید آورنده آن است. پیغام این است: تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹ ، آغاز تلاشی برای نجات دوباره بانک ها. تفسیر این پیام بسیار متنوع می‌تواند باشد اما به عنوان یک پیام به درستی در بلاک تشکیل دهنده بلاکچین بیت کوین عمل می‌کند.

آخرین به روزرسانی: ۹۹/۴/۳۰

منبع
mycryptopedia

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا