اخبار عمومی

گروه های «پامپ و دامپ» تلگرامی، قیمت‌ها را به شدت دستکاری می‌کنند!

طبق آخرین تحلیل وال استریت جورنال بیش از دوازده گروه پامپ در پیام رسان هایی نظیر تلگرام، قیمت ارزهای دیجیتال را در چندین اکسچنج (صرافی دیجیتال) دستکاری می‌کنند و در نیمه اول سال ۲۰۱۸  بیش از ۸۲۵ میلیون دلار سود در فعالیت های معاملاتی به دست آورده اند.

وال استریت جورنال در بررسی داده های معاملاتی و چت های آنلاین بین معامله کنندگان در پیام رسان هایی نظیر تلگرام و دیسکورد با ۱۷۵ طرح “پامپ و دامپ” مواجه شده است که شامل ۱۲۱ ارز دیجیتال با ۶۳ گروه پامپ می‌باشد. این گروه ها طرح های پامپ متفاوتی را اجرا می‌کنند.

همانند طرح های قدیمی “پامپ و دامپ” موجود در بورس سنتی، ایده اصلی این است که پامپ کننده ها یک دارایی را بیش از حد تبلیغ و بزرگنمایی می‌کنند و قبل از اینکه با کسب سود خوبی آن را دامپ کنند، قیمت آن را بسیار افزایش می‌دهند. این اقدام، افرادی را که امید دارند سریعا ثروتمند شوند، با ضررهای سنگین مواجه می‌کند. از آنجایی که اکسچنج های کریپتو در اکثر کشورها قانونمند نشده اند، دستکاری کنندگان بازار نگران دستگیر و مجازات شدن نمی‌باشند.

این گزارش بیان می کند که پامپ کردن معمولا در چت روم های خصوصی یا عمومی پلتفرم های پیام رسان نظیر تلگرام و‌ دیسکورد رخ می‌دهد. طبق این گزارش، استراتژی اصلی کلاهبرداران به این روش زیر می‌باشد:

  • اعلام تاریخ، زمان و نام صرافی برای خرید یا فروش (بعضی از صرافی های آنلاین که از آلتکوین های کوچک و ارزان پشتیبانی می‌کنند)
  • در یک زمان از قبل شده سیگنال خرید اعلام می‌کنند
  • معامله کنندگان را معتاد به خرید می‌کنند که قاعدتا قیمت را افزایش می‌دهد
  • اعلام سیگنال فروش کوین مورد نظر چند دقیقه یا چند ساعت بعد

بسیاری از گروه های پامپ که وال استریت جورنال بررسی کرد دارای کارمزدهایی بودند. اگر برای آن گروه ها تبلیغ نکنید، باید کارمزدهای ماهانه حدود ۵۰ تا ۲۵۰ دلار بپردازید.

معامله کننده ای که گول بازی گروه پامپ را خورد و ضرر هنگفتی دید، فرد ۲۷ ساله ساکن سن دیگو به اسم تایلر کادل بود که وال استریت جورنال با وی مصاحبه کرد. آقای کادل می‌گوید که وی در یک رویداد پامپ مربوط با توکن های DigixDAO (که در نوامبر ۲۰۱۷ در بایننس فهرست شدند) در ماه ژانویه حدود ۳۰ ثانیه، ۵۰۰۰ دلار از دست داد. چیزی که شرایط را برای وی بدتر کرد این بود که او کارت اعتباری خود را برای شرکت در این رویداد تا جایی که می‌توانست پر کرده بود. یعنی تقریبا همه سرمایه خود را وارد این بازی کرده بود.

در تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۱۸، کمیسیون معاملات قراردادهای آتی کالا (CFTC) که ارزهای دیجیتال را یک‌ کالا میداند، توصیه ای به مشتریان با عنوان “مراقب طرح های پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال باشید” صادر کرد تا به مردم هشدار دهد که بر اساس راهنمایی های شبکه های اجتماعی یا افزایش ناگهانی قیمت ها، ارز دیجیتال، کوین دیجیتال یا توکن خریداری نکنند و پیشنهاد کرد که قبل از خرید، تبلیغ های اغراق آمیز را از حقایق تفکیک دهند.

طبق گزارش رویترز در همین روز، کریستوفر جیانکارلو رییس CFTC درباره دستکاری بازارهای کریپتو گفته است:

کاری که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم و در آینده ادامه خواهیم داد این است که به دنبال دستکاری قیمت و کلاهبرداری ها باشیم. در این مورد بسیار جدی و سختگیرانه برخورد خواهیم کرد.

منبع
cryptoglobe

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا