مبتدی کیف پول

معرفی کیف پول Sovereign؛ همیشه می توانید کلید خصوصی خود را بازیابی کنید!

قبل از آنکه اینترنت ویدئوهای جالب و پست های فیسبوک را به زندگی ما بیاورد، از دست دادن پول تجربه ای دردناک بود. از دست دادن ۲۰ دلار به معنای از بین رفتن کامل آن و ایجاد یک حس حماقت در فرد بود.

حداقل در جهان ارزهای رایج، از دست دادن پول کمی دشوارتر است. حضور موسسات متمرکز به این معنی است که شما می توانید با پاسخ دادن به چند سوال امنیتی یا نشان دادن کارت شناسایی خود نام های کاربری و کلمات عبور را در یک لحظه بازیابی کنید. همیشه برای بازیابی پول خود می توانید روی کمک متخصصان حساب کنید. البته در دنیای متمرکز شرط اول اعتماد کامل به نهاد یا واسطه ای است که پول شما نزد او نگه داری می شود.

متأسفانه مساله بازیابی پول یکی از بزرگترین موانعی است که صنعت کریپتو تلاش می کند تا بر آن غلبه کند، اتفاقی که در برخی موارد، عواقب چشم گیری داشته است.

مالکیت ارزهای دیجیتال فقط و فقط توسط کلیدهای خصوصی که متعلق به مالک حساب است، مشخص می شود. در صورت هک شدن، ذخیره این کدها در فضای ابری می‌تواند فاجعه بار باشد و اگر این کدها در تلفن همراه یا لبتاب نگهداری شود، در صورت گم شدن، سرقت یا خراب شدن، آسیب های وارده جبران ناپذیر می‌باشد.

 متخصصان همیشه به علاقه مندان کریپتو  توصیه می کنند که این کدها را به صورت آفلاین ذخیره کنند. همانند ذخیره کردن در یک USB  و یا حتی نوشتن بر روی یک تکه کاغذ. اما آنها این نکته را فراموش می کنند که USB و یا آن تکه کاغذ نیز می توانند گم شوند.

ماجراهای این چنینی اتفاق افتاده اند. برای مثال یک سرمایه گذار ولزی هارد رایانه خود را که شامل ۷۵۰۰ بیت کوین بود دور انداخت. این مقدار بیت کوین با قیمت فعلی، ارزشی معادل با ۴۷ میلیون دلار دارد. مثال دیگر سرمایه گذار استرالیایی است که از ترس عصبانی شدن همسرش، هزاران بیت کوین خود را بر روی یک فلش ارزان قیمت ذخیره کرد و پس از مدتی این فلش خراب شد و رویای ثروتمند شدن او را به باد داد.

اکثر اوقات هنگامی که کلیدهای خصوصی گم می‌شود دیگر کاری از دست کسی بر نمی‌آید. از اینرو تعجب برانگیز نیست که سال گذشته، یک شرکت بازیابی اطلاعات تخمین زد که حدود چهار میلیون بیت کوین برای همیشه از دست رفته است‌. هرچند که این خبر ممکن است برای کسانی که ثروت خود را از دست داده اند کمی دیر باشد اما فناوری جدیدی برای کمک به افراد طراحی شده است تا کلیدهای خصوصی خود را بازیابی کنند.

حفظ کلیدهای خصوصی

 بعضی از پلتفرم های بلاک چین معتقدند “اثبات دانایی کل” یک مفهوم نسبتا جدید در دنیای کریپتوگرافیک است که در دهه ۱۹۸۰ ظهور کرد و می تواند نگرش ها را به کلید خصوصی تغییر دهد و بدون به خطر انداختن امنیت امکان بازیابی آنها را فراهم کند.

این مفهوم را می‌توان اینگونه توضیح داد، قادر است بدون آنکه مشخص کند واقعا چه چیزی می‌دانید، به دیگران ثابت کند که اطلاعات خاصی دارید.

یکی از مثال ها معروف در این زمینه “دو توپ و یک دوست کور رنگ” است. فرض کنید یک توپ قرمز و یک توپ سبز دارید و یک دوست که نمی تواند تفاوت بین آنها را بیان کند. با این وجود، می خواهید ثابت کنید که آنها رنگ های مختلفی هستند. دوست کور رنگ شما توپ را پشت سر خود قرار داده و سپس یکی از آنها را نشان می دهد. دوباره توپ را پشت سرش گذاشته و یک بار دیگر توپی را به شما نشان می دهد و می پرسد: «آیا توپ را عوض کردم؟» با توجه به تفاوت رنگ ها، می توانید به راحتی بگویید که آیا توپ ها عوض شده اند یا نه، اما چنین تشخیصی برای او غیرممکن است. به مرور زمان تکرار این فرایند به دوست شما کمک می کند که توپ ها رنگ های متفاوتی دارند، زیرا همیشه درست پاسخ می دهید. حیاتی است که هرگز نباید نشان دهید که کدام توپ سبز است و کدام یکی قرمز است.

کیف پول Sovereign از سیستم کد گذاری دانایی کل استفاده می کند تا از این طریق کاربران را قادر به بازیابی کلیدهای خصوصی خود با دانلود این اپلیکیشن سازد. لازم به ذکر است که این اپلیکیشن باید بر روی تلفن همراهی نصب شود که روزانه مورد استفاده قرار نمی گیرد. این امر قابل دستیابی است زیرا کلیدها با کلمات عبور و رمزهای خود رمزگذاری می شوند و به طور ایمن در سرور شبکه ذخیره می شوند. گزینه دیگری برای بازیابی کلیدهای خصوصی وجود دارد به این صورت که با مرتب سازی کلمات به هم ریخته ای که هنگام ایجاد شدن کدها تولید می‌شود می‌توان کلیدهای خصوصی را بازیابی کرد. این پلتفرم که انتقال کریپتو را به سادگی یک برنامه پیام رسان انجام می دهد، معتقد است تکنولوژی بلاک چین می تواند به کاهش هزینه های ارسال پول و همچنین افزایش سرعت و امنیت آن کمک کند.

حفاظت از دارایی ها

این امر که دارندگان ارزهای دیجیتال از طریق هر مکانیسمی بتوانند کلید خصوصی خود را بازیابی کنند نگرانی اصلی این تیم است زیرا از طریق همین مکانیسیم ها افراد سودجو نیز می توانند به دارایی آنها دسترسی بیابند. به همین دلیل استفاده از سیستم دانایی کل امری حیاتی است.

به مثال دوست کور رنگ برمی‌گردیم. فرض کنید که توپ های قرمز و سبز رنگ بیانگر رمز عبور باشند و شما تنها فرد در جهان باشید که می‌توانید رنگ آن ها را ببینید. این موضوع بدان معنا است که یک کلاهبردار که می‌خواهد با انجام همین آزمایش دوست شما را قانع کند، در تشخیص رنگ مرتب اشتباه کند و نتواند دوست شما را قانع کند که رنگ درست را می‌داند.

کیف پول Sovereign همچنین از فناوری امنیتی یادگیری های ماشینی در زیرساخت های خود استفاده می کند، فناوری که در شرکت های نظیر Palantir نیز وجود دارد. این شرکت غول حوزه فناوری دیجیتال است که توسط پیتر تیل تاسیس شده است.

به جای تکیه بر یک نام کاربری و رمز عبور به تنهایی، این کیف پول کریپتویی الگوی استفاده یک کاربر را نظارت می کند و هر زمان که ناهنجاری رویت شود، این کیف پول وارد عمل خواهد شد. هر زمانی که یک کاربر از طریق یک دستگاه جدید وارد کیف پول شود، دوباره احراز هویت انجام می شود و انجام موفقیت آمیز این مرحله و اقدامات اضافی دیگر باعث می شود کاربران به طور خودکار از تلفن های هوشمند که در گذشته استفاده می کردند خارج شوند.

کیف پول Sovereign  با استفاده از تکنولوژی هایی مانع استفاده از نسخه شبیه سازی این اپلیکیشن بر روی کامپیوتر می شود و برای ایجاد یک اپلیکیشن هوشمند که قادر به فکر کردن و به سادگی فریب نخوردن است تلاش می کند.

میهن بلاکچین توصیه‌ای برای ساخت هیچ کیف پول خاصی ندارد و این مطالب صرفا معرفی و آموزش کار با کیف پول‌های رمز ارزهاست.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا