متوسط تحلیل آنچین

احساسات مردم چقدر در بازار کریپتو تاثیرگذار است؟ آشنایی کامل با تحلیل احساسات

در تمام بازارهای مالی از جمله بازار رمز ارزها، تریدرها و سرمایه گذاران با روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی سعی می‌کنند تا سود بیشتری دریافت کنند و درآمد خود را افزایش دهند. تمام این روش‌ها در دو دسته بندی کلی قرار می‌گیرد: تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال؛ اما یک عامل بسیار مهم دیگر نیز در تمام این بازارها تاثیرگذار است و آن، احساسات معامله‌گران است. از این رو، در این مقاله قصد داریم به تحلیل احساسات یا تحلیل سنتیمنتال (Sentimental) بپردازیم. با ما همراه باشید. 

این مقاله در تاریخ ۱۴ تیر ۱۴۰۰ بروزرسانی شده است

مفهوم تحلیل احساسات در بازار ارزهای دیجیتال

مفهوم تحلیل احساسات در بازار ارزهای دیجیتال

احساسات در بازار کریپتو، احساس و حالت‌های مختلف سرمایه‌گذاران را در مورد یک دارایی در نظر می‌گیرد. این احساسات همیشه یک دارایی یا اصول اولیه پروژه را نشان نمی‌دهند، اما می‌توانند قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهند. تحلیل سنتیمنتال یا تحلیل احساسات در بازار رمزارزها، نوعی تحقیق است که با استفاده از آن سعی می‌کنند حرکات قیمت را پیش بینی کنند.

درست مثل سایر دارایی‌ها، قیمت رمز ارزها با عرضه و تقاضای بازار ارتباط مستقیم دارد. این نیروهای بازار می‌توانند به دلایل مختلفی از جمله افکار عمومی، مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی تغییر کنند.

بسیاری از معامله‌گران برای پیش بینی پتانسیل کوتاه مدت و میان مدت دارایی کریپتویی، احساسات بازار را تجزیه و تحلیل می‌کنند. همراه با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، بررسی احساسات بازار کریپتوها می‌تواند ابزار ارزشمندی برای یک معامله‌گر باشد.

احساسات بازار نگرش جمعی تجار و سرمایه‌گذاران نسبت به یک دارایی مالی یا بازار است. این مفهوم در همه بازارهای مالی از جمله بازار رمزارزها وجود دارد. احساسات بازار قدرت تاثیرگذاری بر چرخه‌های بازار دارد.

البته همیشه احساسات مطلوب در بازار منجر به شرایط مثبت قیمت نمی‌شود؛ گاهی اوقات، ممکن است احساسات به شدت مثبت، قبل از اصلاح بازار یا حتی در یک بازار نزولی ظاهر شود. تحلیلگران علاوه بر تحلیل میزان تقاضای بازار، می‌توانند با تحلیل سنتیمنتال میزان بالقوه سودآوری را پیش بینی کنند. احساسات بازار اصول و نحوه کارکرد یک پروژه را در نظر نمی‌گیرند؛ اما ممکن است گاهی اوقات با هم مرتبط شوند.

بیایید دوج کوین را به عنوان مثال در نظر بگیریم. افزایش تقاضای این ارز دیجیتال، ناشی از هیاهوی رسانه‌های اجتماعی است (که منجر به احساسات مثبت در بازار شد). بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این رمزارز را بدون در نظر گرفتن اهداف پروژه و فقط به ‌دلیل احساس مثبت حال حاضر بازار خریداری کردند. حتی گاهی اوقات یک توییت از چهره‌ای مشهور مانند ایلان ماسک برای ایجاد احساس مثبت یا منفی در بازار کافی است.

چرا تحلیل سنتیمنتال در بازار کریپتوها مهم است؟

چرا تحلیل سنتیمنتال در بازار کریپتوها مهم است؟

تجزیه و تحلیل احساسات بازار بخشی اساسی در بسیاری از استراتژی‌های ترید است. مانند تجزیه و تحلیل تکنیکال و بنیادی، تحلیل احساسات بازار کریپتو معمولا ایده خوبی است که با استفاده از آن می‌توانید تصمیمات بهتری را در جهت سرمایه‌گذاری درست اتخاذ کنید.

به عنوان مثال، تحلیل احساسات در بازار می‌تواند به شما کمک کند تا بررسی کنید آیا فومو بر بازار حاکم است یا صرفا نتیجه ذهنیت افراد است. به طور کلی، ترکیب تحلیل فنی و بنیادی با تحلیل سنتیمنتال بازار، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • دید بهتری از روند کوتاه و میان مدت قیمت می‌گیرید
  • کنترل بهتری بر احساسات خود خواهید داشت
  • فرصت‌های بالقوه سودآور را کشف می‌کنید

چگونه می‌توان احساسات بازار را تحلیل کرد؟

برای درک احساسات بازار، باید نظرات و ایده‌های فعالان بازار را جمع آوری کنید. اگرچه تحلیل سنتیمنتال می‌تواند مفید باشد، اما شما نباید تنها به آن اعتماد کنید؛ بهتر است قبل از نتیجه‌گیری عملی، از اطلاعات جمع آوری شده همراه با دانش و تجربه خود نیز استفاده کنید.

برای شروع، ممکن است در جستجوی صفحات و کانال‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی باشید تا درک کنید که جامعه و سرمایه‌گذاران در مورد یک پروژه خاص چه احساسی دارند. همچنین می‌توانید به انجمن‌های رسمی یا گروه‌های تلگرامی بپیوندید تا مستقیما با تیم پروژه و اعضای جامعه آن در ارتباط باشید. اما مراقب باشید! کلاهبرداران زیادی در این گروه‌ها وجود دارند. به افراد تصادفی اعتماد نکنید و اطمینان حاصل کنید که قبل از ریسک کردن، تحقیقات خود را انجام دهید.

کانال‌های شبکه‌های اجتماعی فقط اولین قدم هستند. شما می‌توانید از روش‌های بسیاری استفاده کنید تا نمای کلی از احساسات بازار را به دست آورید. علاوه بر نظارت بر کانال‌های اجتماعی (به ویژه توییتر، با توجه به محبوبیت آن در میان طرفداران ارزهای دیجیتال)، می‌توانید موارد زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • پیگیری احساسات در شبکه‌های اجتماعی با ابزارهای نرم‌افزاری جمع آوری داده‌ها
  • از طریق پورتال‌های رسانه‌ای و وبلاگ‌ها، آخرین اخبار صنعت رمز ارزها را دنبال کنید
  • معاملات بزرگ انجام شده توسط نهنگ‌ها را ردیابی کنید. این حرکات به طور منظم توسط برخی از سرمایه‌گذاران کریپتو پیگیری می‌شود و گاهی ممکن است بر احساسات بازار تاثیر بگذارد. ربات‌های هشدار تراکنش‌های نهنگ‌ها را می‌توانید در تلگرام و توییتر پیدا کنید. یکی از بهترین منابع، سایت Whale Alert است.
  • شاخص‌های احساس بازار و سیگنال‌های قیمت گذاری را در سایت کوین‌مارکت‌کپ بررسی کنید. این شاخص‌ها طیف وسیعی از منابع مختلف را تحلیل کرده و خلاصه‌ای از احساسات فعلی بازار را ارائه می‌دهند.
  • میزان علاقه به صنعت ارزهای دیجیتال را با Google Trends اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، حجم زیادی از جستجو برای “نحوه فروش رمزارزها”، می‌تواند نشان از احساسات منفی در بازار باشد.

بر اساس احساسات خود معامله نکنید. این یکی از اولین قواعدی است که یک تریدر می‌آموزد؛ زیرا تمام احساساتی که با آن روبرو می‌شوید مانند پشیمانی، طمع، رضایت و یا ناامیدی می‌تواند منجر به یک فاجعه شود. اما احساسات دیگران چه؟ 

شما ممکن است تریدری باشید که احساسات خود را کنترل می‌کند؛ اما بقیه بازار این‌گونه رفتار نمی‌کند و تصمیم‌های آنها هرچند غیرمنطقی، قیمت‌ها را در بازار نوسان می‌دهد. به عنوان نمونه‌ای از تحلیل احساسات، جابه‌جایی دوره‌ای بیت کوین توسط یکی از مدیران صرافی Mt Gox را در نظر بگیرید. هر بار که او مقداری کوین را به یک آدرس دیگر ارسال می‌کرد، قیمت بیت کوین کاهش می‎‌یافت.

از لحاظ فنی، این اتفاق به این دلیل می‌افتد که مردم انتظار دارند که وقتی او ۸۰۰۰ بیتکوین را وارد بازار آزاد می‌کند، قیمت BTC سقوط کند. با وجود این‌ که مدیر این اکسچنج اطمینان داده بود که کوین‌هایش را به این شکل به فروش نمی‌رساند، اما قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در لحظه جابه‌جایی توسط او، کاهش می‌یافت.

تنها تفسیر این است که تریدرها انتظار دارند که بقیه معامله‌گران با شنیدن این خبر اقدام به فروش بیت کوین‌هایشان خواهند کرد. حتی اگر به حرف این فرد اطمینان داشتید نیز تحلیل احساسات به شما می‌گوید که اقدام به فروش Bitcoinهای خود کنید.

ارتباط مستقیم بین تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنتال

ارتباط مستقیم بین تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنتال

تجزیه و تحلیل فنی، بنیادی و احساسات موضوعاتی هستند که با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند. حتی اگر شما به طور آشکارا فاکتور تحلیل احساسات را در مبادلات خود در نظر نگیرید، این امر بر تصمیمات شما تاثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، تعدادی از تریدرهای معروف ارزهای دیجیتال، به کوین ترون (TRX) علاقه دارند که به نظر می‌رسد که این یک رمز ارز بی‌‌ارزش و بدون آینده است؛ اما این باعث نمی‌شود که هر زمان قیمت ترون کاهش پیدا کرد و به سطح حمایت خود رسید، تریدرها اقدام به خرید این کوین نکنند. زیرا آنها تقریبا مطمئن هستند که دوباره قیمت این کوین افزایش می‌یابد، اما نمی‌توانند با استفاده از تجزیه تحلیل فنی یا بنیادی دلایل منطقی برای این اتفاق پیدا کنند.

تحلیل احساسات اساسا پیشگویی خود را انجام می‌دهد: اگر تریدرها به اندازه کافی به X باور داشته باشند، X تحقق می‌یابد.

به عنوان مثال، آیا قیمت ارزهای دیجیتال پس از اضافه شدن به صرافی بایننس (Binance) به دلیل افزایش نقدینگی و امکان قابل دسترس بودن توسط سرمایه‌گذاران، به میزان ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد؟ و یا این افزایش قیمت ناشی از انتظار همه برای افزایش قیمت است و این امر منجر به تحریک تریدرها برای خرید این کوین می‌شود؟ در بیشتر مواقع پاسخ مثبت است؛ زیرا تریدرها اعتقاد دارند زمانی که یک رمز ارز در بایننس لیست می‌شود، قیمت آن حتما افزایش خواهد یافت.

اندیکاتورهای تحلیل احساسات در بازار کریپتو

سرمایه‌گذاران می‌توانند برای درک بهتر صعودی یا نزولی بودن بازار یا دارایی، به اندیکاتورهای احساسات در بازار نگاه کنند. اندیکاتورها این احساسات را به صورت گرافیکی یا با نوعی مقیاس نشان می‌دهند. این ابزارها می‌توانند بخشی از فرآیند تحلیل احساسات توسط شما باشند، اما نباید فقط به آنها اعتماد کرد. بهترین کار این است که از چندین شاخص استفاده کنید تا دید متعادل‌تری از بازار داشته باشید.

بیشتر شاخص‌های احساسات در بازار کریپتو روی بیت کوین متمرکز شده‌اند، اما می‌توانید شاخص‌های احساسات بازار اتریوم را نیز پیدا کنید. شاخص ترس و طمع (Fear & Greed Index) بیتکوین شاید شناخته شده‌ترین شاخص احساسات در بازار کریپتوها است. این شاخص با تجزیه و تحلیل پنج منبع اطلاعاتی مختلف شامل نوسانات، حجم معاملات، رسانه‌های اجتماعی، میزان سلطه و روندها، ترس یا طمع بازار BTC را در مقیاس صفر تا ۱۰۰ نشان می‌دهد.

اندیکاتورهای تحلیل احساسات در بازار کریپتو

برای انجام تحلیل سنتیمنتال، شاخص صعود و نزول (Bull & Bear Index) شاخص متفاوت دیگری است که با تمرکز روی شبکه‌های اجتماعی، با یک نرم‌افزار مبتنی‌ بر هوش مصنوعی و با استفاده از مکالمات در توییتر، ردیت و بیت کوین تاک، ۹۳ مورد از احساسات و موضوعات را تجزیه و تحلیل می‌کند. سازندگان این شاخص عملکرد شاخص خود را با داده‌های با ارزش موجود بک‌ تست می‌کنند. عدد صفر در این اندیکاتور نمایانگر بازار به شدت نزولی و عدد یک نمایانگر روند کاملا صعودی است.

اندیکاتورهای تحلیل احساسات در بازار کریپتو

از ابزارها در کنار هم استفاده کنید

تجزیه و تحلیل کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، معیارهای درون زنجیره و سایر اندیکاتورهای رمزارزها می‌تواند دیدگاه خوبی در مورد یک ارز یا احساسات پیرامون یک پروژه ارائه دهد. با درک بهتر نگرش‌های فعلی بازار، به احتمال زیاد تصمیمات معاملاتی یا سرمایه‌گذاری بهتری خواهید داشت.

برای کمک به حداکثر رساندن تاثیر تجزیه و تحلیل احساسات، معمولا بهتر است آن را با موارد زیر ترکیب کنید:

  • تحلیل تکنیکال: به شما کمک می‌کند هنگام انجام معاملات کوتاه مدت، پیش بینی‌های بهتری از قیمت داشته باشید.
  • تحلیل فاندامنتال: برای تعیین پتانسیل بلندمدت یک پروژه.

تریدرهای حرفه‌ای در زمان ورود و خروج خود به بازار، تجزیه و تحلیل احساسات را در نظر می‌گیرند. بسیاری از تریدرها پرش زیاد بیت کوین و آلت‌کوین‌ها را پس از اجماع پیش‌بینی کرده بودند. چون این مهم نیست که این اتفاقی که در سه سال پیش افتاد تصادفی بوده یا خیر. مهم این است که اگر تعداد کافی از سرمایه‌گذاران انتظار داشته باشند که این اتفاق در سال جاری نیز بیفتد، پس رخ خواهد داد.

با این که تمام ابزارهای خودکار، ربات‌ها و شاخص‌هایی که در طول سال‌ها توسعه یافته‌اند، بازارها بسیار غیرمنطقی و غرق در احساسات انسانی هستند.

جمع بندی

احساسات در تمام بازارهای مالی تاثیرگذار است و ما می‌توانیم در کنار تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، از تحلیل احساسات نیز برای پیش بینی دقیق‌تر قیمت و روند رمز ارزها استفاده کنیم. از آنجا که بازار کریپتو هنوز کاملا بالغ نیست، تصورات و احساسات عمومی می‌تواند باعث نوسانات شدید قیمت‌ها شود.

منبع
میهن بلاکچین

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
2 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا