مقالات عمومی

کاربرد بلاکچین برای شرکت‌های کوچک

مشکلات فراوانی برای شرکت‌های کوچک و متوسط در فضای کسب‌وکار فعلی وجود دارد. با وجود نقش این شرکت‌ها به عنوان ستون اصلی هر اقتصاد بزرگ و مکمل رشد تولید ناخالص داخلی، شرکت‌های کوچک‌ تر با موانع زیادی برای ورود به بازار مواجه هستند و به سختی می‌توانند به همتایان بزرگ‌تر خود برسند. محیط و شرایط فعلی برای شرکت‌هایی ساخته شده‌است که بزرگ‌تر هستند. تامین مالی، پروسه‌های کاری، استخدام و دیگر خدمات جانبی که بسیار ضروری هستند، در انحصار این شرکت‌ها قرار دارد و آنها می‌توانند از شرکت‌های کوچکتر سوء استفاده کنند.

با توانایی بلاکچین در رسیدن به اجماع بین کاربران، شرکت‌ها به سرعت متوجه شده‌اند که زیرساخت داده‌ها در شبکه بلاکچین برای چیزهایی فراتر از کریپتوکارنسی مفید است. بلاکچین می‌تواند به آوردن محصولات و خدمات معاملاتی به بازار، کاهش هزینه‌های بالا در روش‌های سنتی، افزایش امنیت، ذخیره‌سازی داده‌ها و سایر هزینه‌های اضافی کمک کند. همچنین به شرکت‌ها در هر اندازه‌ای اجازه می‌دهد تا در یک بستر با سطح بالاتر رقابت کنند.

کسب و کار کوچک

شرکت‌های کوچک اغلب روی ظاهر قضیه کار می‌کنند، درصورتیکه باید این تمرکز را روی فرآیندهای اساسی حسابرسی، موجودی، حقوق و دستمزد که نادیده گرفته شده، قرار دهند. برای مواردی مانند خرید پلت‌فرم‌هایی مثل CRM یا CMS، استخدام کارمندان جدید و یا بستن قرارداد با شرکت‌های دیگر، بلاکچین یک راه حل اساسی را پیشنهاد می‌کند.

قراردادهای هوشمند، یک گزینه بسیار اقتصادی هستند که می‌توانند به شرکت‌های کوچک کمک زیادی کنند. قرارداد‌های هوشند از بلاکچین برای ایجاد، بررسی و اجرای قرارداد بین کاربران استفاده می‌کنند. این کاربران شامل تجار و مشتریان خواهد بود. قراردادهای هوشمند می‌توانند در صورت‌حساب نویسی، پرداخت دست‌مزد به کارمندان، مسائل مربوط به بیمه، بستن قراردادهای جدید و یا هر فعالیت تبادلی دیگر، تاثیر مالی مثبتی داشته باشند.
برای شرکت‌های کوچک که بودجه زیادی ندارند، یک دیرکرد در پرداخت می‌تواند باعث شکست باشد. طبق آمار، ۴۰ درصد از تجارت‌های کوچک در طی سال گذشته مشکلات مربوط به نقدینگی را گزارش کرده‌اند. با توجه به مشخص بودن زمان به دست آوردن بودجه در قراردادهای هوشمند، شرکت‌ها می‌توانند خدمات خود را به موقع تحویل دهند.
قابلیت‌های قرارداد هوشمند برای یک کسب‌وکار جدید و شرکای متعدد آن، شرکت کنندگان و سهامداران، یک حرکت هوشمندانه و پایدار است. بسیاری از فرآیندهای کسب‌وکار که زمانی پرسنل، واسطه‌ها، مجوزهای نرم‌افزاری گران قیمت، حق اشتراک، و زمان با ارزش را مورد نیاز می‌دانستند، می‌توانند به راحتی با این سیستم جایگزین شوند.

قرارداد هوشمند

شرکت‌های نوپا و علاقمند به استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توانند از برخی از ابتدایی‌ترین خدمات در این عرصه استفاده کنند. برای جلوگیری از هزینه‌های اولیه در شبکه اتریوم، شرکت‌هایی مانند Confideal و dApp Builder‌ وجود دارند که می‌توانند پورتال کامل قرارداد هوشمند را تنها با چند کلیک ایجاد و راه اندازی کنند.

کاهش قابل توجه هزینه‌های اضافی، یکی از مزیت‌های استفاده از بلاکچین است. امنیت و شفافیت از مهمترین ویژگی‌هایی است که در این سیستم شاهد آن هستیم. کلیدهای عمومی و خصوصی که توسط یک لایه رمزنگاری محافظت شده، تضمین می‌کند که یک شرکت می‌تواند خدمات خود را ارائه دهد بدون اینکه نیاز به انتشار اطلاعات محرمانه مالی و شخصی خود را داشته باشد.

این یک ویژگی بزرگ برای شرکت‌هایی است که مقادیر زیادی اطلاعات محرمانه دارند. علاوه بر این، مشتریان همچنین از اینکه اطلاعات محرمانه آن‌ها از چشمان کنجکاو دیگران دور نگه‌داشته می‌شود، سود می‌برند. یک کسب‌وکار کوچک که به داده‌های کارت اعتباری مشتریان خود نیاز دارد، می‌تواند تراکنش‌ها را بدون اطلاع از هویت کاربر تایید کند. این کار باعث ایجاد سیستمی می‌شود که در آن تنها کاربران به اطلاعات شخصی خود دسترسی دارند.

شرکت‌های کوچک که خواهان امنیت جامع‌تری هستند، به جای خریدن یک سرور متمرکز، یا پرداخت هزینه‌های هنگفت به خدمات آمازون یا گوگل، می‌توانند از یک پلت‌فرم غیرمتمرکز بلاکچین استفاده کنند. شرکت‌ها می‌توانند به اندازه پهنای باند محلی و یا فضای ذخیره‌سازی که از کاربران اطراف خود جمع‌آوری می‌شود، خرید کنند. این امر باعث افزایش انسجام داده و ایجاد یک برنامه کارآمدتر می‌شود.
خدماتی مثل این، اساسا حریم خصوصی را حذف کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که استانداردهای رمزنگاری مناسب را برای تشخیص و تایید مشتریان خود دارند. در کنار محافظت از اطلاعات مشتری، شرکت‌های فعال در بلاکچین شرایط بهتری برای دفاع در برابر هکرها دارند.

حمله ddos

حملاتی که به وب‌سایت‌ها می‌شود، چالش بزرگی برای شرکت‌های کوچک که بدون منابع IT و پشتوانه هستند، ایجاد می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها، امنیت را در این زمینه اولویت قرار نمی‌دهند. طبق آمار تا بحال ۱۴ میلیون شرکت در ایالات‌متحده در معرض حمله قرار گرفته‌اند. مشکل بزرگتر این است که اکثریت شرکت‌های کوچک که دچار حملات سایبری شدند، کم‌تر از یک سال بعد از آن تعطیل شدند.
با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بودن بلاکچین، هکرهایی که به یک وبسایت یا برنامه در بلاکچین دسترسی دارند، باید به طور همزمان تمام گره‌ها را در یک زنجیره هک کنند که این باعث دشوار شدن و تا حدودی غیر ممکن شدن حملات DDoS می‌شود.

بسیاری از شرکت‌هایی که قصد دارند شروع به فعالیت کنند و بسیاری که تازه شروع کردند، تا امروز با گرفتن وام با سودهای سنگین و نیاز به داشتن وثیقه‌های متعدد مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتند و حتی خیلی از آنها در همین مرحله از بین رفتند. سرمایه‌گذاری به روش نوین و با استفاده از بلاکچین این مشکل را خیلی آسان‌تر کرده است. شرکت‌های نوپا تلاش می‌کنند تا سرمایه کاری خود را با ارائه توکن خاص خود به شرکت کنندگان و علاقه‌مندان در بازار معرفی کنند.
این واحدهای پولی نسبت به پول فیات، از طریق روابط متعدی ارزش ثابتی پیدا می‌کنند و اگر شرکت‌ ارائه دهنده پروژه دارای پتانسیل بالا برای پیشرفت باشد، ارزش نسبی توکن نیز افزایش پیدا می‌کند. صرف‌نظر از این اصل، بلاکچین به تامین سرمایه هزاران کسب‌وکار جدید در fintech، مراقبت‌های بهداشتی، بازی، سیاست، رفاه اجتماعی و … کمک کرده‌است. بسیاری این مساله را به عنوان یک گزینه مهم رقابتی تلقی می‌کنند که فواید بسیاری را نسبت به روش‌های دیگر داراست.

فینتک

در پایان می‌توان گفت که بلاکچین یک تکنولوژی جدید و یک زیرساخت نوین است که همچنان تلاش می‌کند تا به طور جهانی از آن حمایت شود. همان طور که این فناوری ثبات بیشتری پیدا می‌کند، روش‌های جدیدی برای انجام کسب‌وکار شرکت‌ها پیشنهاد خواهد کرد. برای این که این اتفاق بیفتد، شرکت‌های بزرگ و کوچک باید به سمت این تکنولوژی حرکت کنند. بهترین مثال برای بلاکچین شاید جزر و مد در دریا باشد، قایق‌هایی که با اولین بالا آمدن آب به ساحل می‌رسند، زودتر از بقیه موفق خواهند شد.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا