ایردراپتحلیل تکنیکال

اسمارت دراپ چیست؟ بازاریابی نوین در دنیای ارزهای دیجیتالی

درحالی که قانون هم چنان با ساز و کار کریپتو آشنا نیست، ایردراپ ها و اسمارت دراپ های زیادی در این صنعت در حال شکل گیری است. استارت آپ ها و دنبال کنندگان این صنعت معتقدند که قانون می‌تواند در این حوزه بهتر عمل کند. اما این سوال مطرح می شود آیا ایردراپ ها مفید هستند؟

به نظر می‌رسد مفهوم اسمارت دراپ (Smartdrop) پس از پست ماه جولای یئومان موسس شرکت کپیتال (Capital) و دیوید جانستون سرمایه گذار کهنه کار این حوزه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این پست، جانستون استارت آپ های بلاک چین را به اجتناب از رویکرد استاندارد ایردراپ و رویکردهای هدفمندتر تشویق کرد. رویکرد استاندارد ایردراپ در حقیقت همان توزیع کردن توکن ها به افرادی است که آدرس اتریوم دارند.

سخن جانستون به معنای “هدف گذاری هوشمندانه دریافت کنندگان ایردراپ و اعطای مقدار چشمگیری ارزش” با هدف جذب کاربران واقعی برای مشارکت در “موفقیت اولیه سیستم” می‌باشد.

جانستون اعتقاد دارد در پست خود بهترین نمونه در این زمینه را معرفی کرده است، به طور خاص به پروژه های دی‌فینیتی (Dfinity) و پولیمس (Polymath) به عنوان پروژه هایی اشاره می‌کند که اسمارت دراپ ها را اجرا کرده اند.

در ماه ژوئن دی‌فینیتی برنامه هایی معرفی کرد که از طریق آن به اعضای جامعه که در فرآیند های ضد پولشویی (AML) و شناخت مشتری خود (KYC) شرکت کنند، توکن هایی به ارزش ۳۵ میلیون دلار اعطا می کرد.

شرکت های جدیدی برای تسهیل این ایردراپ های اصلاح شده ایجاد شده اند. برای مثال شرکت مدیریت توکن کریپتوی TRM Labs اخیرا پلتفرمی عرضه کرده که به پروژه ها اجازه توزیع توکن ها به کاربران منتخب و ارائه تحلیل های صادرکنندگان را می دهد.

همانند جانستون به نظر می‌رسد که بسیاری از سهامداران و ذینفعان کریپتو امید بسیار زیادی به ایردراپ های جدید و اصلاح شده دارند و معتقدند که این روش می‌تواند مشکلات موجود در سایر روش های توزیع توکن و به خصوص عرضه اولیه پول (ICO) را برطرف کنند که از زمان شروع به کار و استفاده از آن ها تحت ریزبینی و انتقاد بوده اند.

این پروژه ها اغلب شرایط سختی برای جذب مشارکت در موفقیت مورد اشاره جانستون دارند و توکن های آن ها بیش از آنکه مورد استفاده قرار گیرد، به بحث و گمان و پیش بینی گذاشته می‌شوند.

پاول هاینزوورس مدیرعامل شرکت اوپن گاردن (Open Garden) که به زودی از مدل اسمارت دراپ برای توزیع توکن های OG خود استفاده می‌کند گفت، اکثر ایردراپ ها درباره اعطای توکن به سرمایه گذار محتاطی می‌باشد که بتواند آن را در صرافی نقد کند. ایردراپ در واقع درباره تلاش برای نشان دادن این موضوع به صرافی ها می‌باشد که “ما کیف پول های بسیار زیادی داریم و افراد زیادی را به سوی شما می‌آوریم، بنابراین توکن ما را در صرافی لیست کنید.

هاینزوورس در خصوص نظرات بسیاری از دنبال کنندگان این حوزه در خصوص ماهیت غیرمعمول چنین تصمیماتی می‌گوید:

به نظر ما این روش خوبی برای ساخت شبکه خودتان نمی‌باشد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

اولویت بندی جامعه

پذیرش و به کارگیری اسمارت دراپ ها به عنوان ابزار اصلی توزیع توکن لزوما به معنای از کارافتادن ICO ها نمی‌باشد.

جانستون بیان کرد، هم چنان فروش توکن ها ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد در آینده حتی زیادتر هم بشود و پس از ایجاد جامعه و داشتن پروژه نرم افزار واقعی این امر صورت گیرد. وی دلیل این موضوع را اینطور بیان کرد که پروژه های نرم افزاری در شرف ایجاد جامعه های کاربران می‌باشند. وی افزود:

در ابتدا داشتن جامعه و نرم افزار واقعی بسیار حیاتی است زیرا مردم شاهد موفقیت خود خواهند بود. اگر مردم مقدار بسیار زیادی پول داشته باشند، نظم خود را در خصوص انتقال پول از دست می‌دهند. افزایش سرمایه ملاک نیست، بلکه فقط روشی برای ایجاد نرم افزار است.

اوپن گاردن از این موضوع کاملا آگاه است. در نتیجه، اوپن گاردن که یک پروژه در خصوص وای‌ فای غیرمتمرکز با پشتیبانی شرکت Future/Perfect Ventures می‌باشد، رویکرد معکوس را اتخاذ می‌‌کند.

هاینزوورس خاطر نشان کرد، ما محصول را عرضه می‌کنیم و ایردراپ را برای اعطای توکن به افراد انجام می‌دهیم تا بتوانند از آن در شبکه استفاده کنند، کارآیی آن را نشان دهند و پس از آنکه به کارآیی مناسبی در شبکه رسیدیم، توکن های خود را به سرمایه گذاران توزیع خواهیم کرد. ایردراپ مصادف با عرضه رسمی پروتکل فعال پروژه یا شبکه اصلی می‌باشد که طبق صحبت های هاینزوورس آماده فعال شدن است.

اوپن گاردن در راستای تشویق کاربران به استفاده از اشتراک گذاری اینترنت همتا به همتا و پلتفرم خرده فروشی خود، یک میلیارد توکن OG توزیع خواهد کرد. با استفاده از شبکه مش بی سیم، پروتکلی که بر بستر بلاک چین استلار ایجاد شده است کاربران را قادر می‌سازد تا اتصال اینترنتی خود را فروخته و پرداخت کنند. لازم به ذکر است که تمام این اقدامات با برنامه تلفن همراه انجام می‌شود.

در حال حاضر اوپن گاردن برنامه پیام رسانی به اسم فایرچت (FireChat) اجرا می‌کند که ۵ میلیون کاربر دارد و این پیام رسان، ایردراپ توکن خواهد داشت. اما فراتر از آن، تیم توسعه نوعی بیمه برای اسمارت دراپ ایجاد می‌کند تا تضمین کند که OG برای تراکنش های شبکه و نه برای حفظ کردن استفاده خواهد شد.

اعضای جامعه که توکن ها را دریافت می‌کنند نمی‌توانند بلافاصله آن‌ را نقد کنند. در ابتدا باید از توکن ها برای هدف مورد نظر نظیر تبدیل گوشی همراه به نقطه اتصال یا هات اسپات و انجام تراکنش ها استفاده کنند و برنامه را بیش از یک ماه بر روی تلفن همراه خود نصب داشته باشند.

قیمت گذاری دراپ

تنها کافی نیست که به کاربران واقعی توکن اهدا شود. یکی از تصمیمات مهمی که پروژه ها باید اتخاذ کنند تعیین درصد توزیع توکن ها و قیمت آن ها می‌باشد. طبق گزارشات، پنهان نگه داشتن اعداد و ارقام می‌تواند اعتماد سرمایه گذاران را سلب کند و حتی عرضه و تقاضای توکن پروژه را به هم بزند.

طبق صحبت های جانستون، پروژه ها باید بر درصد توکن هایی تمرکز کنند که برای توزیع برنامه ریزی شده اند و به نظر وی، باید ذهنیت “بیشترین زور خودت را بزن” وجود داشته باشد.

وی گفت، کاربران این روزها یک درصد توکن خود را ایردراپ می‌کنند و این کاملا بی معنی است‌. به نظرم باید اقدام مهم تری انجام دهید. به ۲۵، ۵۰ یا ۶۰ درصد توکن ها فکر کنید که به جامعه فرستاده خواهد شد. به این ترتیب موسس ها در اقلیت قرار می‌گیرند و بر جامعه غالب نیستند. وی افزود:

اگر جامعه اکثریت سرمایه را به وجود آورند، پس باید اکثریت جایزه را دریافت کنند.

اوپن گاردن برای اسمارت دراپ خود در نظر دارد کمتر از ۵ درصد توکن خود را در توزیع دو مرحله ای ارائه دهد. از آنجا که این درصد دو رقمی نمی‌باشد، برای پروژه مهمی با تعداد کاربران قابل توجه به نظر می‌رسد که مقدار مناسبی باشد.

هاینزوورس گفت درصد توکنی که پروژه قصد توزیع دارد به منظور ایجاد گردش توکن و نقدشوندگی در شبکه می‌باشد زیرا به اشتراک گذاری اتصال اینترنت به قابلیت انجام ریزتراکنش های بسیار زیادی نیاز دارد.

تعیین قیمت توکن ها، دانش غیر دقیق تری است. اوپن گاردن تصمیم گرفته است توکن خود را با قیمت ۰.۰۱ دلار عرضه کند که هاینزوورس توضیح داد این امر مریوط به قیمت گذاری در پیش فروش خصوصی توکن ها بوده است.

جانستون پیش بینی می‌کند که در آینده روش های دیگری برای تعیین قیمت توکن وجود خواهد داشت. به خصوص با عرضه بازار پیش بینی غیرمتمرکز آگور(Augur) این امر بیشتر محقق خواهد شد. اما تا آن زمان، این بستگی به خود پروژه ها دارد که تعیین کنند چه قیمتی مناسب خواهد بود.

هاینزوورس خوش بینانه افزود، هدف ما تا انتهای سال ایجاد کاربرد واقعی و تبدیل شدن به اولین و بزرگترین استفاده کاربران از فناوری بلاک چین است. این روش کار شرکت های مطرح می‌باشد.

منبع
coindesk

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا