مقالات عمومی

مقایسه‌ی ۲ رقیب بزرگ: ریپل و سوئیفت

این مقاله مطالعه ای است در مورد مقایسه دو شرکت ریپل و سوییفت که امروزه رقبای یکدیگر محسوب می‌شوند. SWIFT یک شرکت قدیمی برای مبادلات بین المللی و ریپل فن آوری انقلابی و نوین که امیدوار است بتواند بخشی از این بازار را تحت سلطه خود در آورد.

ریپل (Ripple)

شرکت ریپل خالق و توسعه دهنده پروتکل پرداخت ریپل و یک صرافی آنلاین است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ به نام Opencoin نامگذاری شد و سال ۲۰۱۵ به Ripple Labs تغییر نام داد. ریپل در شهر سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیای آمریکا مستقر است و خالقان آن Ryan Fugger ،Jed McCaleb و Chris Larsen هستند.

ریپل شرکتی است که با بودجه خصوصی فعالیت می‌کند و شامل ۵ دوره متفاوت تامین بودجه است: ۲ دوره با سرمایه گذاران angel، یک دوره به روش seed، یک دوره A و یک دوره B .

ریپل یک تجربه بدون مشکل را برای فرستادن پول به طور جهانی با استفاده از قدرت بلاکچین فراهم می‌کند. با پیوستن به شبکه جهانی ریپل، موسسات مالی می‌توانند پرداخت‌های مشتریان خود را در هر جایی در جهان به طور فوری انجام دهند. بانک‌ها و تامین کنندگان پول می‌توانند از دارایی‌های مالی دیجیتال برای کاهش بیشتر هزینه‌ها و دسترسی به بازارهای جدید استفاده کنند .

ریپل با دفاتری در سان فرانسیسکو، نیویورک، لندن، سیدنی، هند، سنگاپور و لوکزامبورگ، بیش از ۱۰۰ مشتری در سراسر جهان دارد. در حال حاضر حدود ۲۰۰ کارمند دارد.

این شرکت در تابستان امسال سه ابزار تخصصی ایجاد کرد: xCurrent ، xRapid ، XVia که هر یک از سه ابزار مورد استفاده برای یک بخش خاص از بازار انتقال است. XCurrent ابزاری برای ایجاد متقاضی است که از بانک‌ها برای پردازش پرداخت‌های مشتری استفاده می‌کند. XVia ابزاری است که در آن کسب وکارها به شبکه ریپل متصل می‌شوند تا پرداخت‌ها را ارسال کنند .

XRapid  ابزاری است که امکان نقدینگی XRP را برای کسانی که علاقه‌مند هستند به وجود می‌آورد. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷، ریپل اعلام کرد: «Cuallix اولین روش xRapid-Ripple در جهان است تا از آن به عنوان یک ابزار نقدینگی برای کاهش هزینه پرداخت‌های مرزی بین المللی به مکزیک تبدیل شود». می‌توان پیش بینی کرد که XRP به زودی در انتقال‌های بین المللی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
ریپل با استفاده از تکنولوژی خود، مبادلات پول برون کشوری را متحول کرده است. از طریق تکنولوژی بلاکچین و XRP، هزینه حمل و نقل بین المللی ۶۰ درصد کاهش یافته است. همچنین مهمترین مساله این است که زمان انجام تراکنش‌های بین المللی را کاهش داده است. در حال حاضر، از طریق SWIFT و زنجیره‌ای از بانک‌ها، یک تراکنش بین المللی بین ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد، اما از طریق تکنولوژی ریپل و XRP، این عملیات می‌تواند در عرض ۴ ثانیه صورت پذیرد.

سوییفت (Swift)

Swift در شهر La Hulpe در بلژیک تاسیس شد و حوزه فعالیت آن ارسال پیام‌های مالی از طریق شبکه بین‌المللی SWIFTNet است. پیام‌های مالی برای تسهیل تراکنش‌های برون مرزی استفاده می‌شوند. این شرکت در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ کارمند دارد .

SWIFT پیام و مکاتبات مالی را انجام می‌دهد اما برای کاربران خود حساب یا لیستی از تراکنش‌های انجام شده را در ذخیره نمی‌کند. SWIFT مبادلات را آسان نمی‌کند؛ بلکه دستورات پرداخت را به حسابهای متصل به موسسات مالی میفرستد. هر موسسه مالی، برای تبادل معاملات بانکی، باید با یک بانک (یا بیشتر) رابطه داشته باشد تا بتواند از ویژگی‌های تجاری خاص استفاده کند.

SWIFT تبدیل به یک استاندارد صنعت در پیام‌های مالی شده است. بیشتر بانک‌های بین المللی از شبکه SWIFT استفاده می‌کنند. در حال حاضر SWIFT در سرویس پیام رسانی خود جابجایی ۱۵۰ تريليون دلار را اداره می‌کند.

طبق گزارش نیویورک تایمز، در سال ۲۰۱۶، ۸۱ میلیون دلار از بانک مرکزی بنگلادش از طریق حساب بانک مرکزی فدرال نیویورک توسط هکری که از نرم افزار Alliance Access SWIFT استفاده می‌کرد، دزدیده شد. این اولین اقدام این چنینی نبود و امنیت سیستم انتقال تحت نظارت مجدد قرار گرفت. به زودی پس از گزارش سرقت از بانک مرکزی بنگلادش، حمله دوم به یک بانک تجاری در ویتنام رخ داد. هر دو حمله شامل بدافزار نوشته شده درSWIFT بودند و پیام‌های فرستاده شده از این طریق قابل ردیابی نبودند.

در پاسخ به چالش مطرح شده،SWIFT  ابتکاری در پرداخت جهانی (GPII) راه اندازی کرد. با استفاده از سیستم پیام انتقالی فعلی SWIFT و مکاتبات بانکی که ستون فقرات پرداخت‌های بین‌المللی قدیمی است، GPII‌ مجموعه‌ای از قوانین که بانک‌ها را مجبور به رفتار منطقی در پرداخت‌های مرزی می‌کند، و با ردیابی پرداخت‌ها و داده‌ها به نظارت بر انطباق آن‌ها با قوانین جدید دارد. با این حال، همانطور که در نتیجه‌گیری این مقاله مشاهده خواهید کرد، GPII یک رقیب واقعی برای ریپل محسوب نمی‌شود. می‌توان گفت GDPII همچنان یک سرویس پیام رسانی پیشرفته است اما ریپل تکنولوژی جدیدی به نام بلاکچین است .

سوییفت

نتیجه

امروزه بیش از ۱۵۰ تریلیون دلار در سراسر مرزها جابجا می‌شود. این مبلغ تقریبا به طور کامل توسط SWIFT و از طریق سرویس پیام رسانی مالی آن مدیریت می‌شود. در زیر می‌توانید مقایسه بین ریپل و GDPII را مشاهده کنید.

رقابت بین این دو رقیب به تازگی شروع شده و قطعا مسیر طولانی برای پیشبرد اهداف خود خواهند داشت. با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در سال‌های اخیر، قطعا هر دوی این شرکت‌ها تلاش زیادی برای به روز نگه داشتن سیستم های خود خواهند داشت و این امر در نهایت منجر به سرویس دهی بهتر و ارائه خدمات سودمند برای مشتریان خواهد شد.

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا