کیف پول

کیف پول های ترزور (Trezor) و لجر (Ledger Nano S)؛ کدام را انتخاب کنیم؟

اگر شما وارد دنیای کریپتوکارنسی و بلاک چین شده‌اید، حتما مقداری بیت کوین، اتریوم، لایت کوین یا ارزهای دیگری را خریداری کرده‌اید. اگر قصد داشته باشید که آنها را نگه دارید تا زمانیکه بازار صعودی شده و بعد اقدام به فروش کنید، حتما باید به این فکر کرده باشید که مطمئن ترین راه برای ذخیره ارزهایتان چیست. همانطور که قبلا در مقالات اشاره کردیم، ذخیره سازی سرد (Cold storage) در حال حاضر امن ترین راه نگه داری ارزهای دیجیتال است. کیف پول های سخت افزاری موجود در بازار یکی از روش های ذخیره سازی سرد هستند. این کیف پول ها به دلیل امنیت بالای خود، بسیار برای کاربران سرمایه گذار محبوبیت دارند.

کیف پول های سخت افزاری معمولا ظاهری شبیه USB دارند و با یک کابل یا از طریق بلوتوث به لپتاپ یا کامپیوتر شما متصل می‌شوند. در حال حاضر دو برند مطرح برای این کیف ها وجود دارد: لجر نانو اس (Ledger Nano S) و ترزور (Trezor).

در هر دوی این کیف پول، کلید خصوصی شما در یک فضای آفلاین ایجاد و نگه داری می‌شود، بنابراین هکرها نمی‌توانند به هیچ عنوان به آن دسترسی داشته باشند.

مزایای کیف پول های سخت افزاری

  • کلید خصوصی در بخش سخت افزاری ذخیره و ایمن می‌شود و به هیچ وجه در بخش سیستم و نرم افزارهای متصل وارد نمی‌شود.
  • این سخت افزار ها به شدت در مقابل نرم افزارهای مخرب مقاوم هستند و احتمال دزدیده شدن دارایی نزدیک به صفر است.
  • اکر کیف پولتان به هر دلیلی گم شود، شما با استفاده از ۲۴ کلمه اولیه خود میتوانید دارایی خود را بازیابی کنید.
  • قبل از ارسال تراکنش، سخت افزار از شما می‌خواهد تا تراکنش را روی آن تایید کنید، این موضوع باعث می‌شود تا هیچ تراکنشی بدون اجازه شما نهایی نشود.
  • تمام کیف پول های سخت افزاری مجهز به یک پین کد هستند (درست مانند رمز کارت عابربانک شما)، این ویژگی باعث امنیت کامل دارایی های دیجیتال شما خواهد شد.
  • اکثر کیف پول های سخت افزاری موجود، قابلیت پشتیبانی از چند ارز دیجیتالی مختلف را دارند.

اما حالا سوال اینجاست، کدام یک بهتر است؟ لجر نانو اس یا ترزور

ترزور (Trezor)

کیف پول سخت افزاری ترزور در تابستان سال ۲۰۱۴ توسط یک شرکت با نام شاتوشی لب در جمهوری چک روانه بازار شد. ترزور اولین کیف پول سخت افزاری بیت کوین محسوب می شود و البته امروز یکی از معتبرترین آنها. این کیف پول به شما اجازه می‌دهد درست مانند کیف پول های داغ (آنلاین) به راحتی تراکنش های خود را انجام دهید، فقط با این تفاوت که ارسال و امضای تراکنش همگی بدون اتصال به اینترنت و در یک محیط آفلاین انجام می‌شود.

لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S) محصولی از هشت متخصص از شرکت فرانسوی لجر است. این محصول هم در سال ۲۰۱۴ روانه بازار شد و جایگزین امنی برای نگه داری دارایی های دیجیتالی محسوب می‌شود. این کیف پول مزیت های بسیار زیادی دارد. علاوه بر طراحی ظاهری زیبا، روی پلتفرم BOLOS با قابلیت BIP۳۹ (بازیابی ۱۲ و ۲۴ کلمه‌ای) و پین کد ۴ حرفی پیاده سازی شده است.

رابط کاربری و طراحی

از نظر طراحی ظاهری، تقریبا هر دو کیف شبیه به هم هستند. در ابعاد کوچک و قابل حمل طراحی شده‌اند. به راحتی در کیف جا می شوند و قابلیت حمل و نقل راحتی دارند. با این حال، لجر یک مزیت کوچک در این زمینه دارد که دارای یک پوشش ضد زنگ است که بسیار قوی است در حالیکه ترزور از پلاستیک فشرده ساخته شده است.

هر دو محصول دارای دو دکمه هستند که برای تأیید یا رد یک عملیات استفاده می شوند. علاوه بر این، هر کدام به طور کامل با استفاده از صفحه نمایش خود اطلاعات مربوط به معامله را نشان می دهند. صفحه نمایش ترزور کمی بزرگتر از صفحه لجر است. با این حال، این تاثیری بر عملکرد آن ندارد. هر دو کیف پول مجهز به یک اتصال کوچک (پورت USB) هستند. شما می توانید دستگاه خود را به یک کامپیوتر، گوشی هوشمند یا هر دستگاه دیگر با استفاده از کابل USB وصل کنید.

وزن لجر ۱۶.۲ گرم است و ابعاد آن ۹۸mm x ۱۸mm و ۹mm ضخامت دارد. کیف پول ترزور ۱۲ گرم وزن دارد و ابعاد آن ۳۰mm x ۶۰mm و ضخامت ۶mm دارد که باعث می‌شود راحت تر حمل شود.

چه چیزهایی داخل جعبه هرکدام از این کیف پول ها وجود دارد؟

 

ترزور

لجر

دستگاه سخت افزار ترزور دستگاه سخت افزار لجر
کابل USB کابل USB
بند یا زنجیر برای حمل  بند یا زنجیر برای حمل و سایر متعلقات
دفترچه راهنما دفترچه راهنما
دو کارت برای نوشتن کلمات بازیابی یک کارت برای بازیابی کلمات

 

نحوه کارکرد

هر دو کیف ترزور و لجر از انواع سیستم عاملها پشتیبانی می‌کنند. آنها با سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس کار می کنند. فقط کافی است شما از طریق کابل میکرو USB به دستگاه وصل شوید. علاوه بر این، هر دو سخت افزار تقریبا از تمام دستگاههای اندرویدی نیز پشتیبانی می کنند. علاوه بر این ها، ترزور دارای یک افزونه گوگل کروم است که میتوان به طور  مستقل مدیریت دستگاه را از این طریق بر عهده داشت. این افزونه اجازه می دهد تا برنامه ها و وب سایت ها با دستگاه ترزور ارتباط برقرار کنند.

راحتی در استفاده

فرایند راه اندازی هر دو دستگاه بسیار ساده است. این فرایند شامل سه مرحله است: اتصال سخت افزار به یک کامپیوتر با استفاده از یک کابل USB، تنظیم یک پین کد و نوشتن عبارات بازیابی برای پشتیبانی.

امنیت

بر خلاف ترزور، لجر نانو اس به طور کامل یک سیستم منبع باز نیست. البته اگرچه لجر نانو اس منبع باز نیست، اما توسط پسووردهای رمزنگاری ایمن شده است. 

پشتیبانی از ارزهای مختلف

هر دو کیف پول از بیشتر ارزهای دیجیتال و توکن های محبوب پشتیبانی می‌کنند. البته تعداد ارزهای موجود برای لجر بیشتر است و اگر قصد ترید داشته باشید، لجر انتخاب مناسب تری می‌باشد. در حال حاضر لیست ارزهای پشتیبانی شده در هر کیف پول در ادامه آورده شده است.

ترزور

لجر

بیت کوین بیت کوین
اتریوم بیت کوین گلد
بیت کوین کش بیت کوین کش
لایت کوین اتریوم
بیت کوین گلد اتریوم کلاسیک
اتریوم کلاسیک ریپل
دش زی کش
داج کوین PIVX
زی کش دیجی بایت
Namecoin کیوتام
NEM کومودو
دش
لایت کوین
داج کوین
PoSW
Zencash
BTCP
Stealthcoin
نئو
آرک
توکن های با استاندارد ERC۲۰
استلار
استراتیس
یوبیک
ویاکوین
ورت کوین

 

قیمت پرداختی

از جهت قیمت، ترزور کمی گران تر از لجر است. البته تفاوت قیمت تقریبا ناچیز و حدود ۲۰ تا ۳۰ دلار است. طبق قیمت های سایت آمازون قیمت های هر دو کیف پول چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ دلار است.

نتیجه گیری

با مقایسه این دو کیف پول می توان در نهایت گفت که هردوی آنها با کیفیت، ایمن و مناسب برای نگه داری دارایی های دیجیتالی هستند. همانطور که مشخص بود تفاوت ها بسیار ناچیز است، فقط کیف پول لجر کمی ارزان تر و ایمن تر است و تعداد توکن ها و ارزهای بیشتری را پشتیبانی می‌کند. اگر بخواهیم با سخت گیری و وسواس زیادی بین این دو یکی را انتخاب کنیم، لجر نانو اس انتخاب مناسب تری خواهد بود.

نظر شما چیست؟ شما از کدامیک از این کیف پول ها استفاده میکنید؟

میهن بلاکچین توصیه‌ای برای ساخت هیچ کیف پول خاصی ندارد و این مطالب صرفا معرفی و آموزش کار با کیف پول‌های رمز ارزهاست.

منبع
usethebitcoin

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
16 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا