مبتدی کیف پول

کیف پول اتمیک چیست؟ آموزش کامل کار با Atomic Wallet

زمانی که تصمیم می‌گیرید وارد بازار رمزارزها شوید، یکی از گام‌های اولیه پس از مطالعه و کسب دانش، انتخاب و نصب یک کیف پول ارز دیجیتال معتبر است. کیف پول اتمیک (Atomic Wallet) یکی از همین موارد است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. با مطالعه این مطلب درمی‌یابید که کیف پول اتمیک چیست، برای نگهداری کدام رمزارزها به کار می‌رود و مزایا و معایب آن کدام است. در ادامه نیز آموزش کار با Atomic Wallet را به صورت کامل پوشش می‌دهیم و بررسی می‌کنیم که آیا این ولت برای ایرانیان مناسب است یا نه. با میهن بلاکچین همراه باشید.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن
این مقاله در تاریخ ۱۱ دی ۱۴۰۱ به‌روزرسانی شده است.

کیف پول اتمیک چیست؟

آموزش اتمیک ولت
منبع: shrimpy.io

کیف پول اتمیک یکی از کیف پول‌های رمزارزی است که در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) کار خود را آغاز کرد. اگر رد پای بنیان‌گذاران این کیف پول را دنبال کنید، به دو نام Konstantin Gladych و Charlie Shrem برمی‌خورید. گلادیچ به مدت شش سال در فضای رمزارزها و بلاکچین فعالیت داشته است. او به عنوان هم‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی صرافی چنجلی شناخته می‌شود. Shrem نیز به عنوان کارآفرین و طرفدار بیت کوین، یکی از بنیان‌گذاران بنیاد بیت کوین است. این کیف پول علاوه بر پشتیبانی از بیت کوین و اتریوم، بیش از ۵۰۰ رمزارز را پشتیبانی می‌کند. در این کیف پول احراز هویت به منظور دسترسی به وجوه، غیرضروری است. همچنین کسی نمی‌تواند وجوه شما را مسدود کند. این به آن معناست که با یک کیف پول غیرحضانتی طرفیم. در ادامه بیشتر به این مورد می‌پردازیم.

اولین توکنی که توسط کیف پول غیرمتمرکز اتومیک منتشر شده است، Atomic Wallet Token‌ نام دارد. این رمزارز با نماد AWC شناخته می‌شود و از استاندارد BEP2 استفاده می‌کند. عرضه کل این توکن ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ است و عرضه در گردش آن ۱۰,۰۰۰,۰۰۰. 

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که کیف پول اتمیک برای ویندوز هم در دسترس است. همچنین این کیف پول علاوه بر نسخه‌های اندروید و IOS، نسخه توزیع‌های مختلف لینوکس را نیز منتشر کرده است. هنگام مقایسه کیف پول اتمیک با ولت‌های دیگر مثل تراست ولت، متامسک یا کوینومی، این ویژگی یک امتیاز مثبت به حساب می‌رود.

کدام رمزارزها را می‌توان در کیف پول اتمیک نگهداری کرد؟

کیف پول اتومیک از رمزارزهای بسیاری پشتیبانی می‌کند که در میان آنها مواردی همچون لایت کوین، ایاس (EOS)، بیت کوین کش، BNB، مونرو، TON، دوج کوین و ADA به چشم می‌خورد. در حال حاضر این کیف پول از ۴۶ کوین، ۱۱۳۴ توکن ERC20، ۲۴۷ توکن BEP20 و ۱۲ توکن TRC20 پشتیبانی می‌کند. در این لینک می‌توانید فهرست کامل دارایی‌های مورد پشتیبانی Atomic Wallet‌ را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که برخی از این رمزارزها مانند ترون و سولانا، امکان استیکینگ و کسب پاداش را دارند. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

کیف پول اتمیک حضانتی است یا غیرحضانتی؟

اتمیک والت در دسته کیف پول‌های غیرحضانتی جای می‌گیرد. یعنی شما عبارت بازیابی و کلید خصوصی را شخصا در اختیار دارید؛ پس کنترل کامل دارایی‌ نیز با خودتان خواهد بود. اتمیک ولت به اطلاعات حساس و به طور کلی به کیف پول شما دسترسی ندارد. عبارت بازیابی و کلید خصوصی هر فرد به صورت رمزنگاری شده در تلفن همراه همان فرد ذخیره می‌شود. این امر نشان از غیرحضانتی بودن Atomic Wallet‌ دارد که مانع از مسدود شدن وجوه کیف پو‌لتان می‌شود.

کیف پول Atomic را در کدام ولت‌ها می‌توان ایمپورت کرد؟

کیف پول اتمیک قابلیت ایمپورت کردن در کیف پول متامسک و تراست ولت را دارد. برای انجام این کار باید حتما عبارت بازیابی کیف پول اتمیک را داشته باشید. سپس باید این کلمات را در کیف پول مقصد وارد کنید و با فشردن گزینه Import عمل انتقال کیف پول اتمیک را به Meta Mask یا Trust Wallet‌ انجام بدهید. در بخش آموزش کار با اتمیک والت این مورد را به صورت تصویری شرح می‌دهیم.

مقایسه اتمیک والت با سایر کیف پول‌ها

زمانی که نوبت به انتخاب یک ولت ارز دیجیتال می‌رسد، پرتکرارترین سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام کیف پول بهتر است. این سوال جواب مشخصی ندارد و به طور کلی به نیازهای کاربر بستگی دارد. نمی‌توان با قاطعیت گفت کیف پول اتمیک بهتر است یا کوینومی یا تراست ولت یا هر کیف پول دیگری. چرا که هر کدام ویژگی‌های بارزی دارند. جدول زیر چند تفاوت و شباهت اتمیک والت با سایر کیف پول‌ها را نشان می‌دهد:

ویژگی‌هااتمیک ولتتراست ولتکوینومی
نسخه دسکتاپداردندارددارد
پشتیبانی ۲۴ ساعتهداردنداردندارد
غیرحضانتیبلهبلهبله
سادگی استفادهقابل قبولبسیار مطلوبقابل قبول
سواپسواپ جفت‌ارزهای‌ شبکه‌های مختلف امکان‌پذیر است.عملیات سواپ محدودیت دارد.سواپ جفت‌ارزهای‌ شبکه‌های مختلف امکان‌پذیر است.
امنیتبالابالابالا
استیکینگدارددارددارد (به روش سرد)

آموزش کار با کیف پول اتمیک

والت Atomic رابط کاربری مطلوبی دارد و کار کردن با آن دشوار نیست. این کیف پول در نسخه ویندوز و موبایل امکاناتی را ارائه کرده است که به آن خواهیم پرداخت. اما قبل از آن، آموزش نصب کیف پول اتمیک و ساخت اکانت را بررسی می‌کنیم.

دانلود کیف پول اتمیک

نخستین گام برای استفاده از کیف پول اتمیک دانلود و نصب آن است. برای دانلود این کیف پول باید به سایت اتمیک ولت به آدرس Atomicwallet.io مراجعه کنید. 

دانلود Atomic Wallet
منبع: atomicwallet.io

با کلیک روی دکمه Download، لینک دانلود کیف پول اتمیک برای ویندوز، مک، اوبونتو، دبیان و فدورا را خواهید دید. همچنین می‌توانید از طریق فروشگاه گوگل پلی یا اپ استور نسخه‌های اندروید یا IOS کیف Atomic را دانلود کنید. امکان دانلود مستقیم نسخه APK کیف پول اتمیک نیز در این بخش وجود دارد. 

ایمپورت کردن و ساخت اکانت در Atomic Wallet

پس از دانلود و نصب نرم‌افزار، آن را باز کنید. دو گزینه در صفحه اصلی این کیف پول مشاهده خواهید کرد. گزینه اول برای ساخت اکانت جدید است و گزینه دوم مربوط به ایمپورت کردن بکاپ کیف پول‌های قبلی. اگر از قبل کیف پولی داشته‌ باشید، با انتخاب گزینه Restore From Backup باید کلمات بازیابی خود را وارد و روی گزینه Restore کلیک کنید.

بازیابی حساب در اتمیک والت
منبع: atomicwallet.io

اما اگر به تازگی می‌خواهید یک حساب جدید ایجاد کنید، گزینه Create New Wallet را انتخاب کنید. 

ایجاد حساب در کیف پول اتومیک
منبع: atomicwallet.io

سپس لازم است رمز عبور خود را انتخاب و روی گزینه Set Password کلیک کنید. با این کار، ۱۲ کلمه به شما نشان داده می‌شود که همان عبارت بازیابی است. این کلمات را با همان ترتیب در جایی امن یادداشت و نگهداری کنید. امنیت ولت شما به این کلمات بستگی دارد و اگر زمانی رمز عبور خود را فراموش کنید یا بخواهید اتمیک را در کیف پول دیگری ایمپورت کنید، به این کلمات نیاز خواهید داشت.

عبارت بازیابی در کیف پول اتومیک
منبع: atomicwallet.io

این را بدانید که شما می‌توانید چند حساب کاربری روی این کیف پول داشته باشید. برای این کار لازم است که یک حساب جدید با رمز عبور جدید بسازید که عبارت بازیابی آن هم متفاوت است. به این ترتیب زمانی که بخواهید وارد اکانت دیگر خود شوید، باید ابتدا از حساب فعلی خارج شوید. سپس از طریق گزینه Restore From Backup اقدام به ایمپورت کردن حساب دیگر خود کنید. هر مرتبه که بخواهید با حساب‌های مختلف وارد شوید، باید این مراحل را تکرار کنید. 

ارسال و دریافت رمزارز

برای انجام تراکنش‌ و ارسال و دریافت رمزارزهای تحت پشتیبانی کیف پول اتمیک، به بخش Wallet یا همان صفحه اصلی کیف پول خود مراجعه کنید. در اینجا می‌توانید لیست رمزارزهای تحت پشتیبانی را ببینید. کوین یا توکن مورد نظر خود را از این لیست انتخاب کنید و وارد صفحه اختصاصی آن شوید. در این مثال ما بیت کوین را انتخاب می‌کنیم. 

تراکنش در Atomic Wallet

میزان موجودی شما در این بخش نشان داده می‌شود. در پایین صفحه با انتخاب گزینه Send می‌توانید هر مقدار بیت کوین را که مدنظر دارید، به آدرسی دیگر ارسال کنید.

ارسال رمزارز در کیف پول اتمیک

همچنین با انتخاب گزینه Receive هم می‌توانید آدرس عمومی خود را با سایرین به اشتراک بگذارید یا آن را کپی کنید. به این ترتیب افراد می‌توانند از طریق این آدرس، به کیف پول شما واریز انجام بدهند.

دریافت رمزارز در اتومیک والت

همچنین در صفحه اختصاصی هر رمزارز، می‌توانید نمودار مربوط آن را در تایم‌فریم‌های مختلف مشاهده کنید. به‌علاوه اگر تراکنشی انجام داده باشید، در این بخش به شما نمایش داده خواهد شد. ذکر این نکته نیز ضروری است که خرید رمزارز از طریق کیف پول اتمیک برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست؛ اما به طور کلی این امکان در این کیف پول گنجانده شده است و می‌توان به کمک ارز فیات اقدام به خرید ارز دیجیتال کرد.

تبدیل رمزارزها

با مراجعه به بخش Exchange می‌توانید رمزارزهای خود را به یکدیگر تبدیل کنید. برای این کار باید در باکس اول، رمزارز مبدا و در کادر دوم رمزارز مقصد را انتخاب کنید. برای مثال با انتخاب اتریوم در کادر اول و بیت کوین در کادر دوم، می‌توانید به میزان دلخواه اتریوم‌های خود را با بیت کوین تعویض کنید. با مشخص کردن مقدار دلخواه، روی دکمه Exchange کلیک کنید تا عمل تبدیل انجام شود.

سواپ در Atomic Wallet

استیکینگ

یکی از امکانات کیف پول اتمیک قابلیت استیکینگ است. با مراجعه به بخش Staking فهرستی از رمزارزهایی را می‌بینید که می‌توانید آنها را سپرده‌گذاری کنید. همچنین درصد بازده سالانه هر رمزارز را نیز در سمت راست خواهید دید. 

استیکینگ در کیف پول Atomic

NFT 

با انتخاب گزینه NFT GAllery از قسمت More در پایین صفحه، در صورتی که توکن‌های مثلی در ولت خود داشته باشید، در این بخش آنها را خواهید دید. همچنین می‌توانید از طریق گزینه Receive NFT یکی از بلاکچین‌های اتریوم، سولانا، متیک یا بایننس اسمارت چین را انتخاب و آدرس NFT مربوطه را کپی کنید یا با دیگران به اشتراک بگذارید.

عضویت

در نسخه موبایلی Atomic Wallet، با انتخاب گزینه More‌ می‌توانید به بخش Membership کیف پول خود دست پیدا کنید. این بخش مربوط به هولدرهای توکن AWC است که با انتخاب هر کدام از طرح‌های پلاتینی، طلایی، نقره‌ای و آبی می‌توانید از بازپرداخت درصدی از مبادلات خود بهره‌مند شوید. با انتخاب طرح پلاتینی یک درصد، طلایی ۰.۷۵ درصد، نقره ۰.۵ درصد و آبی ۰.۲۵ درصد از هر تراکنش نهایی را به صورت پاداشی در قالب AWC به دست خواهید آورد. 

عضویت در کیف پول اتمیک

توجه کنید که  این پاداش به صورت ماهانه توزیع می‌شوند. در نسخه دسکتاپ این گزینه از طریق منوی Setting قابل دسترسی خواهد بود.

تنظیمات امنیتی

در قسمت More در نسخه موبایل می‌توانید به کلیدهای خصوصی و بکاپ آنها دسترسی پیدا کنید. در نسخه دسکتاپ نیز با کلیک روی گزینه Setting و رفتن به سربرگ Private Keys‌ می‌توانید کلیدهای خصوصی مربوط به هر رمزارز را در کیف پول خودتان مشاهده کنید. همچنین عبارت ۱۲ کلمه‌ای کیف پولتان نیز از طریق این بخش قابل دسترسی است.

اگر می‌خواهید رمز عبور کیف پول خود را تغییر دهید، باید از طریق همین بخش اقدام کنید. همچنین در نسخه موبایل اتمیک ولت می‌توانید گزینه Fingerprint‌ را انتخاب کنید تا از طریق اثر انگشت بتوانید وارد کیف پول خود شوید. 

اعلان‌ها

در قسمت More با انتخاب گزینه Notification می‌توانید تنظیمات مربوط به اعلان‌ها را هم شخصی‌سازی کنید. در این بخش با انتخاب گزینه Price Alerts می‌توانید پیغام‌های مربوط به تغییرات قیمت رمزارزهای مختلف را دریافت کنید. 

مشاهده تاریخچه تراکنش‌ها

برای دسترسی به تاریخچه در نسخه ویندوز کیف پول اتمیک گزینه History‌ را انتخاب کنید. در نسخه موبایل این گزینه وجود ندارد و به جای آن می‌توانید در همان صفحه اصلی ولت خود روی علامت سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. هر تراکنشی که در کیف پول خود انجام داده باشید، در این بخش قابل مشاهده است. 

تاریخچه Atomic Wallet
منبع: منبع: atomicwallet.io

امنیت کیف پول اتمیک چقدر است؟

به طور کلی کیف پول‌های غیرحضانتی امنیت بالایی دارند. البته نباید از یاد برد که حفظ امنیت در چنین ولت‌هایی به عهده خود کاربر است و اوست که باید مراقب عبارت بازیابی و کلید خصوصی خود باشد. 

در Atomic Wallet تمام پسوردها و اطلاعات در دستگاه کاربر ذخیره می‌شوند و روی هیچ سروری نگهداری نمی‌شوند. پس در اینجا ریسک‌های مرتبط با حضانت را نداریم؛ یعنی ریسک‌هایی مثل توقیف یا مسدود کردن دارایی‌ها توسط سرویس‌های متمرکز.

تنها خطری که در Atomic Wallet کاربران را تهدید می‌کند، بی‌دقتی و کوتاهی خود آنهاست. اگر کاربران عبارت بازیابی خود را گم کنند یا آن را برای شخصی دیگر ارسال کنند، در این صورت دارایی‌های کیف پولشان در معرض سرقت قرار خواهد گرفت. پس تامین امنیت کیف پول اتمیک، وظیفه کاربر است. 

مزایا و معایب کیف پول اتمیک چیست؟

کیف پول اتمیک ولت هم مانند سایر کیف پول‌ها مزایا و معایبی دارد که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

مزایا:

  • رابط کاربری ساده و مستقیم
  • پشتیبانی از تعداد زیادی کوین و توکن
  • ذخیره کلید خصوصی روی دستگاه کاربر و عدم دسترسی اشخاص دیگر به آن
  • وجود نسخه‌های ویندوز، مک و لینوکس
  • امکان انجام مبادلات به صورت ناشناس
  • پشتیبانی از هشت زبان در وب‌سایت

معایب:

پشتیبانی کیف پول Atomic

کیف پول Atomic Wallet‌ به صورت ۲۴ ساعته و هر هفت روز هفته از کاربران خود پشتیبانی می‌کند. این کار از طریق ارسال ایمیل به آدرس support@atomicwallet.io و ارسال پیام از طریق چت زنده (دکمه Help در وب‌سایت) قابل انجام است. 

در نرم‌افزار موبایل و یا نسخه ویندوز اتمیک ولت، می‌توانید با مراجعه به بخش Support از امکانات واقع در این قسمت استفاده کنید. در این بخش به کمک مقالات موجود در Knowledge Base می‌توانید نحوه کار با اتمیک والت را به صورت کامل بیاموزید و پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

Atomic Wallet را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، ردیت، توییتر و فیسبوک نیز دنبال کنید. کانال یوتیوب اتومیک والت نیز بخش مهم دیگری از Help Center‌ به شمار می‌رود که مشاهده آنها می‌تواند به آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر کمک کند.

آیا کیف پول اتمیک برای ایرانیان مناسب است؟

یکی از دغدغه‌های مهم کاربران ایرانی ارز دیجیتال، مسئله تحریم است؛ اتفاقی که تاکنون نیز چندین بار شاهد آن بوده‌ایم. در مورد کیف پول اتمیک و تحریم ایرانیان باید گفت تاکنون هیچ تحریمی از جانب این کیف پول صورت نگرفته و هیچ اطلاعیه‌ای هم مبنی بر این امر منتشر نشده است.

به طور کلی ولت‌های غیرحضانتی به گونه‌ای هستند که در معرض چنین مخاطراتی قرار نمی‌گیرند. در هر زمان شما می‌توانید به کمک عبارت بازیابی کیف پول خود را در یک کیف پول دیگر ایمپورت و به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنید. 

سوالات متداول (FAQ)

پرسش و پاسخ
  • اتمیک والت چیست؟
    یک کیف پول غیرحضانتی است که از بسیاری از توکن‌ها و کوین‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • آیا اتمیک والت توکن دارد؟
    توکن کیف پول اتمیک AWC نام دارد که با استاندارد BEP2 ساخته شده است.
  • آیا انتقال دارایی‌های اتمیک والت به تراست ولت ممکن است؟
    در صورتی که عبارت بازیابی خود را در اختیار داشته باشید، می‌توانید Atomic Wallet را در کیف پول تراست ولت بازیابی کنید.
  • آیا اتمیک والت تحریم است؟
    در حال حاضر کاربران ایرانی از اتومیک والت استفاده می‌کنند و تاکنون گزارشی از عدم ارائه سرویس به کاربران ایرانی منتشر نشده است.
  • آیا می‌توان اتمیک والت را برای ویندوز و آیفون دانلود کرد؟
    بله؛ نسخه‌های اندروید، IOS، ویندوز و لینوکس Atomic Wallet از طریق وب‌سایت این کیف پول قابل دانلود و دسترسی است.
  • اتمیک والت بهتر است یا تراست ولت؟
    هرکدام از این کیف پول‌ها مزایا و معایبی دارند. تراست ولت از رمزارزهای بیشتری پشتیبانی می‌کند و از سوی دیگر اتمیک والت با سیستم‌ عامل‌های بیشتری سازگار است. در نهایت انتخاب یکی از این دو کیف پول، به عهده خودتان است.

جمع‌بندی

اتمیک والت یکی از کیف پول‌های محبوب و شناخته‌شده در میان کاربران ارز دیجیتال است. اگر بخواهیم بگوییم که بارزترین ویژگی کیف پول اتمیک چیست، شاید بتوانیم به سازگاری آن با سیستم‌ عامل‌های مختلف اشاره کنیم. نحوه کار با Atomic Wallet نسبتا آسان است و این کیف پول از رابط کاربری مطلوبی بهره می‌برد. نظر شما چیست؟ آیا کیف پول اتمیک را ترجیح می‌دهید یا تراست ولت یا کوینومی؟ در بخش نظرات تجربه خود را از کار با این ولت بنویسید تا سایر کاربران نیز از گفته‌های شما استفاده کنند.

منبع
Atomicwallet

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
378 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا