مبتدی کیف پول

آموزش کامل کار با کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

برای کاربران فعال در حوزه کریپتو، بسیار مهم است که با یک کیف پول ارز دیجیتال ایمن و معتبر کار کنند. در انتخاب ولت، برخی نیاز دارند که کیف پول‌شان از چندین رمزارز پشتیبانی کند؛ برخی دیگر بر رابط کاربری ساده تاکید دارند و ممکن است عده‌ای دیگر، ملاک متفاوتی برای انتخاب کیف پول داشته باشند. کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) با توجه به ویژگی‌ها و امکاناتی که دارد، افراد زیادی را به خود جذب کرده است. در این مقاله می‌خواهیم این ویژگی‌ها را در قالب آموزش کیف پول تراست ولت بیان کنیم و استفاده از این کیف پول را  به صورت تصویری توضیح دهیم. این مقاله از میهن بلاکچین را از دست ندهید.

این مقاله در تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۱ به‌روزرسانی شده است.

کیف پول تراست ولت چیست؟

آموزش کامل کیف پول تراست ولت
منبع: alphr.com

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است که از رمزارزهای مختلفی پشتیبانی می‌کند. این کیف پول هم نسخه اندروید دارد و هم نسخه IOS. همچنین می‌توانید افزونه این کیف پول را روی مرورگر خود نصب کنید. تراست ولت در دسته کیف پول‌های غیرحضانتی جای می‌گیرد؛ به این معنا که مدیریت و کنترل کامل دارایی‌ها در اختیار خودتان است.

کیف پول Trust Wallet در نوامبر سال ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۸ توسط صرافی بایننس خریداری شد. این کیف پول رمزارز مخصوص خود را با نام توکن TWT نیز منتشر کرده است. امکان خرید و فروش و ارسال و دریافت رمزارزهای مختلف، ذخیره NFT، سواپ و استیکینگ در کنار برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) این کیف پول را به یکی از کاربردی‌ترین ولت‌های ارز دیجیتال تبدیل کرده است. همچنین امکانات دیگری نیز در این کیف پول و در نسخه‌های جدید آن تعبیه شده است که در ادامه این مقاله با آنها آشنا خواهیم شد.

کیف پول تراست ولت برای نگهداری کدام رمزارزها مناسب است؟

کیف پول تراست ولت از بلاکچین‌ها و رمزارزهای زیادی پشتیبانی می‌کند که معروف‌ترین آنها بیت کوین، اتریوم، BNB، لایت کوین، دوج کوین، سولانا، متیک و ریپل هستند. پس Trust Wallet از استانداردهای توکن مختلفی نظیر ERC20 و BEP20 پشتیبانی می‌کند. همچنین شما می‌توانید سایر توکن‌های مورد نظر خود را در این کیف پول اضافه و دارایی‌های NFT خود را نیز نگهداری کنید. در قسمت‌های بعدی این مقاله، این ویژگی‌ها را توضیح خواهیم داد.

کیف پول تراست ولت حضانتی است یا غیر حضانتی؟

کیف پول Trust Wallet یکی از معروف‌ترین نمونه‌های کیف پول‌های غیرحضانتی است. یعنی در این ولت،‌ کلید خصوصی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و او خود مسئولیت نگهداری از آن را به عهده دارد. اما این کلید خصوصی به شکل مستقیم در دسترس کاربر نیست؛ بلکه در قالب یک عبارت بازیابی (Seed) تولید می‌شود که از طریق بخش تنظیمات کیف پول قابل دستیابی است.

 زمانی که کاربر اقدام به ساخت کیف پول خود می‌کند، چند کلمه به او نمایش داده می‌شوند که ترتیب آنها مهم است. این کلمات همان عبارات بازیابی هستند که به صورت رمزنگاری شده در تلفن همراه کاربر ذخیره می‌شوند. زمانی که کاربر بخواهد کیف پول خود را در دستگاهی دیگر ایمپورت کند یا بخواهد به هر دلیلی مجددا وارد کیف پول خود شود، به این عبارات نیاز خواهد داشت. اگر کاربر این کلمات را فراموش کند، دیگر نمی‌تواند وارد کیف پول خود شود و مسئولیت این امر کاملا به عهده خود اوست. همین مسئله نشان می‌دهد که نگهداری از عبارت بازیابی تا چه اندازه مهم است.

کیف پول Trust Wallet را در کدام کیف پول‌ها می‌توان ایمپورت کرد؟

کیف پول Trust Wallet را می‌توان در کیف پول متامسک (MetaMask‌) ایمپورت کرد. برای انجام این کار، پس از نصب کیف پول متامسک و با کمک عبارت بازیابی تراست ولت، می‌توانید دارایی‌های ولت خود را به متامسک منتقل کنید. 

آموزش کیف پول تراست ولت

صفحه اصلی سایت Trust Wallet
منبع: trustwallet.com

اولین گام برای استفاده از کیف پول Trust Wallet، دانلود و نصب آن است. برای دانلود این کیف پول به سایت trustwallet.com مراجعه کنید. سپس با توجه به سیستم عامل تلفن همراه خود، روی لینک گوگل پلی یا اپ استور کلیک کنید.

پس از اتمام عملیات نصب، نرم‌افزار را باز کنید. اگر از قبل کیف پولی داشته‌اید و اکنون قصد دارید آن را ایمپورت کنید، تنها کافی است روی گزینه I Already Have a Wallet کلیک و عبارات بازیابی را وارد کنید. اما اگر برای اولین بار است که می‌خواهید کیف پول بسازید، گزینه Create a New Wallet را انتخاب کنید. با انجام این کار وارد صفحه‌ای می‌شوید که ابتدا چند هشدار امنیتی به شما نمایش داده می‌شود. در این بخش با فعال کردن تیک گزینه‌ها، تعهد می‌دهید که:

  • اگر Secret Phrase (عبارت بازیابی) خود را گم کنید، دارایی‌های خود را از دست خواهید داد.
  • اگر Secret Phrase خود را در اختیار دیگران قرار دهید، ممکن است دارایی‌های‌تان به سرقت برود.
  • مسئولیت کامل حفظ و نگهداری Secret Phrase با خودتان است.

سپس با فشردن گزینه Continue، می‌توانید عبارت بازیابی خود را در صفحه بعد مشاهده کنید. این عبارت را به همان ترتیبی که در تراست ولت درج شده است، در جایی امن و مطمئن یادداشت کنید. مجددا تاکید می‌شود که این کلمات را با کسی به اشتراک نگذارید؛‌ چرا که در این صورت، امنیت کیف پول‌‌ و دارایی‌های داخل آن به خطر می‌افتد. پس از یادداشت کردن این ۱۲ کلمه، گزینه Continue را انتخاب کنید. با انجام این کار، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید در آن، کلمات را با ترتیب صحیح انتخاب کنید و بچینید. سرانجام با فشردن گزینه Done کار ساخت کیف پول Trust Wallet‌ به پایان می‌رسد. این مسئله، با نمایش پیغام Your Wallet Was Successfully Created به اطلاع شما می‌رسد. گزینه Done‌ را انتخاب کنید تا بتوانید محیط کیف پول‌تان را ببینید. تصویر زیر، صفحه اصلی کیف پولی را که ساخته‌اید نشان می‌دهد:

صفحه اصلی کیف پول تراست ولت

در صفحه اصلی کیف پول تراست ولت می‌توانید علاوه بر توکن‌های دلخواه، NFT را نیز دریافت کنید. این کار از طریق گزینه Receive در سربرگ NFT قابل انجام است. همچنین می‌توانید با کلیک روی عبارت Open on OpeSea.io وارد اوپن سی شوید. 

امکانات کیف پول Trust Wallet

شاید در نگاه اول سادگی محیط این کیف پول شما را متعجب کند؛ اما Trust Wallet در عین سادگی از قابلیت‌های جالبی برخوردار است. در ادامه چند مورد از کاربردهای این کیف پول را با هم مرور می‌کنیم.

افزودن توکن

همان‌طور که در تصاویر قبلی مشاهده کردید، در این کیف پول به طور پیش‌فرض رمزارزهای بیت کوین، اتر و BNB نمایش داده می‌شود. برای افزودن رمزارزهای دیگر، روی گزینه Add Token‌s در صفحه اصلی یا روی علامت تنظیمات در سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. در اینجا می‌توانید هر کدام از ارزهای دیجیتالی را که مدنظرتان است، فعال کنید تا در صفحه اصلی کیف پول‌تان نمایش داده شود. اما اگر رمزارزتان در این لیست وجود نداشت، علامت + را انتخاب کنید تا بتوانید مورد دلخواه خود را به کیف پول‌تان اضافه کنید. به تصویر زیر نگاهی بیندازید:

افزودن توکن دلخواه در Trust Wallet

اطلاعات توکن خود را در اینجا وارد کنید. این اطلاعات را می‌توانید از وب‌سایت مخصوص همان توکن به دست آورید. پس از درج اطلاعات مورد نیاز، گزینه Done را انتخاب کنید تا توکن جدید، به لیست‌ رمزارزهای‌ شما اضافه شود.

انتقال دارایی

برای نقل و انتقال دارایی از کیف پول تراست ولت به آدرسی دیگر، یا دریافت رمزارز از آدرسی دیگر، باید از گزینه Send و Receive استفاده کنیم. برای این کار، ابتدا رمزارزی که قصد ارسال آن را داریم انتخاب می‌کنیم. در اینجا برای مثال ما می‌خواهیم BNB را منتقل کنیم. با کلیک روی این رمزارز، وارد صفحه آن می‌شویم. سپس با فشردن گزینه Send، وارد محیطی می‌شویم که باید در آن، آدرس مقصد و هم‌چنین مقدار موردنظر را برای انتقال به صورت دستی وارد کنیم:

ارسال و دریافت در Trust Wallet

پس از وارد کردن موارد مورد نیاز، گزینه Continue را انتخاب می‌کنیم تا فرایند ادامه پیدا کند. سپس در صفحه بعد، با انتخاب گزینه Confirm باید قرارداد هوشمند را امضا کنیم که تراکنش انجام شود و مبلغ موردنظر، به آدرسی که درج کردیم منتقل شود.

برای دریافت دارایی از آدرسی دیگر نیز، مجددا رمزارز موردنظر خود را انتخاب و این بار روی گزینه Receive کلیک می‌کنیم. با این کار، آدرس عمومی‌ کیف پول‌مان نمایش داده می‌شود و می‌توانیم با استفاده از QRcode‌ یا از طریق کپی کردن آدرس، عملیات موردنظرمان را انجام دهیم.

اما کاربردهای تراست ولت تنها به همین مورد ختم نمی‌شود. در پایین صفحه، دو گزینه مهم دیگر را هم می‌بینید که یکی Discover‌ و دیگری Browser نام دارند که به برنامه غیرمتمرکز مربوط است. در دو بخش بعدی، به این گزینه‌ها اشاره خواهیم کرد.

Browser

این بخش از کیف پول Trust Wallet، در واقع مرورگری است که به منظور دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز و ارتباط با آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید آدرس موردنظر خود را در بالای صفحه تایپ کنید تا وارد سایت مربوط شوید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید وارد یک صرافی غیرمتمرکز مانند پنکیک سواپ (PancakeSwap) شوید، از طریق این بخش می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

هم‌چنین، dAppهای جدید را نیز می‌توانید در این قسمت مشاهده کنید. سایر موارد مانند صرافی‌ها، بازی‌ها، ییلد فارمینگ و غیره نیز به صورت دسته‌بندی‌ شده در این صفحه به شما نمایش داده می‌شوند.

Discover

در این بخش، می‌توانید توکن‌‌های پیشنهادی را مشاهده کنید که به صورت دسته‌بندی‌ شده معرفی می‌شوند. به عنوان مثال، در تصویر زیر می‌توانید سه رمزارز را که برای استیکینگ مناسب هستند، ببینید. در دسته بعدی هم می‌توانید توکن‌های دیفای (DeFi) را مشاهده کنید. به همین ترتیب، سایر پیشنهادات نیز در این بخش قابل دسترسی هستند.

نمایی از بخش Discover در تراست ولت

تنظیمات

در این بخش نگاهی هم به تنظیمات نرم‌افزار Trust Wallet‌ می‌اندازیم. با انتخاب گزینه Setting، وارد تنظیمات این کیف پول می‌شویم. همین‌جا این نکته را یادآوری می‌کنیم که در کیف پول تراست ولت می‌توانید چندین کیف پول ایجاد کنید. در بخش Wallet می‌توانید کیف پول‌هایی را که تاکنون ساخته‌اید ببینید.

تنظیمات کیف پول Trust Wallet

بخش مهم دیگری که باید در قسمت تنظیمات به آن بپردازیم، گزینه Security‌ است. با فعال کردن گزینه Passcode، یک رمز عبور را برای کیف پول خود انتخاب کنید. گزینه بعدی هم مربوط به قفل خودکار کیف پول است که به صورت پیش‌فرض روی پنج دقیقه تنظیم شده است. برای تغییر این زمان،‌ روی این گزینه کلیک کنید و عدد دلخواه خود را از لیست باز‌شده انتخاب کنید. 

در قسمت Ask Authentication For‌ نیز با فعال کردن گزینه Transaction Signing، هنگام امضای تراکنش‌ها لازم است که رمز عبور خود را وارد کنید. این کارها برای امنیت بیشتر کیف پول و دارایی‌های شما انجام می‌شود.

در بخش Preferences و با کلیک روی گزینه dApp Browser می‌توانید Browser مربوط به برنامه‌های غیرمتمرکز را غیرفعال کنید. هم‌چنین با کلیک روی گزینه Clear Browser Cache هم می‌توانید کش مرورگر را پاک کنید. به کمک باقی گزینه‌های موجود در این بخش نیز می‌توانید سایر تنظیمات موردنیاز خود را انجام بدهید.

امنیت کیف پول Trust Wallet

از آنجا که تراست ولت یک کیف پول غیرحضانتی است و کلید خصوصی در اختیار کاربر است، تیم توسعه‌دهنده Trust Wallet‌ به وجوه شما دسترسی ندارند. برای درک بهتر این مسئله، می‌توانید به کیف پول‌ یک صرافی متمرکز مثل بایننس فکر کنید که می‌تواند دارایی‌های کاربران خود را به هر دلیلی مسدود کند. همچنین این کیف پول مکانیزم‌های امنیتی مختلفی را نیز برای افزایش امنیت دارایی کاربران به کار گرفته است. با این همه، تراست ولت جزو کیف پول‌های گرم (Hot Wallet) است که همواره به اینترنت متصل است. این مسئله باعث می‌شود این کیف پول در معرض خطرات احتمالی همچون حمله فیشینگ قرار بگیرد. به طور کلی کیف پول‌های نرم‌افزاری در مقایسه با کیف پول‌های سخت‌افزاری نظیر لجر، امنیت پایین‌تری دارند. 

مزایا و معایب کیف پول تراست ولت

مزایا و معایب تراست ولت می‌تواند در موارد زیر خلاصه شود.

مزایا:

  • غیرحضانتی بودن
  • محیطی با دسترسی آسان و رابط کاربری مطلوب
  • پشتیبانی از رمزارزها و بلاکچین‌های فراوان
  • ارائه امکاناتی نظیر استیکینگ به صورت مستقیم
  • امکان دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز در محیط تراست ولت

معایب:

  • از دست رفتن دارایی‌ها در صورت فراموشی عبارت بازیابی
  • احتمال قرار گرفتن در معرض حملات فیشینگ
  • کاربرد محدود در برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر وب از طریق مرورگرهای محبوب

راه‌های ارتباطی با پشتیبانی تراست ولت

تراست ولت از طریق فیس بوک، گیتهاب، اینستاگرام، توییتر، ردیت و تلگرام قابل دسترسی است. همچنین کاربران می‌توانند از طریق این لینک، مشکلات و سوالات خود را در قالب تیکت با تیم تراست ولت در میان بگذارند. 

تراست ولت در نرم‌افزار و وب‌سایت خود قسمتی را تحت عنوان Help Center‌ طراحی کرده است که کاربران با مراجعه به آن بخش می‌توانند به سوالات پرتکرار و آموزش‌های مختلف دسترسی داشته باشند. امکان ارسال ایمیل نیز یکی دیگر از راهکارهای برقراری ارتباط با تیم تراست ولت است. برای این کار، سوال یا مشکل خود را به آدرس support@trustwallet.com ایمیل کنید.

آیا امکان استفاده از تراست ولت برای ایرانیان وجود دارد؟

برای شهروندان ایرانی مهم است که بدانند آیا می‌توانند از خدمات تراست ولت استفاده کنند یا نه. در پاسخ به این سوال باید گفت تاکنون کاربران ایرانی بسیاری بدون بروز مشکل از این کیف پول استفاده کرده‌اند. از آنجایی که این کیف پول غیرمتمرکز است، تفاوتی ندارد که شما در چه جغرافیایی زندگی می‌کنید. 

پرسش و پاسخ (FAQ)

  • کیف پول تراست ولت چیست؟
    یک کیف پول غیرحضانتی ارز دیجیتال است که از بلاکچین‌ها و رمزارزهای بسیاری پشتیبانی می‌کند.
  • آیا کیف پول Trust Wallet ایمن است؟
    این کیف پول کلید خصوصی را به صورت یک فایل رمزنگاری‌ شده روی تلفن همراه کاربر نگهداری می‌کند. به دلیل ویژگی غیرحضانتی بودن این ولت، تنها کاربر به کلید خصوصی و دارایی‌های خود دسترسی دارد.
  • آیا کیف پول تراست ولت برای ایرانیان تحریم است؟
    خیر. کاربران می‌توانند به سادگی از امکانات این کیف پول استفاده کنند. به طور کلی اگر کلید خصوصی ولت خود را در اختیار داشته باشید، می‌توانید دارایی خود را حتی در صورت تحریم در یک کیف پول دیگر ایمپورت کنید.
  • چطور می‌توان کیف پول تراست ولت را در متامسک ایمپورت کرد؟
    برای انجام این کار کافی است متامسک را نصب کنید و با استفاده از گزینه Import Account، کلمات بازیابی تراست ولت را وارد و کیف پول خود را ایمپورت کنید.
  • آیا کیف پول تراست ولت نسخه ویندوز دارد؟
    خیر. این کیف پول تنها بر روی دستگاه‌های موبایل اندروید و IOS قابل نصب است. اگر می‌خواهید در محیط ویندوز از آن استفاده کنید، می‌توانید افزونه مرورگر کروم آن را دانلود و نصب کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، آموزش کیف پول تراست ولت را ارائه و بخش‌های مختلف این کیف پول را بررسی کردیم. همان‌طور که دیدید، این نرم‌افزار محیط بسیار ساده و کاربرپسندی دارد. Trust Wallet به همین خاطر و با در نظر گرفتن رمزارزهای زیادی که پشتیبانی می‌کند، به یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های موبایلی ارز دیجیتال تبدیل شده است. شما از کدام کیف پول استفاده می‌کنید؟ آیا تراست ولت تمام نیازهای شما را پوشش می‌دهد یا اینکه مجبورید برای انجام برخی امور، به کیف پول‌های دیگری روی بیاورید؟ منتظر نظرات شما هستیم.

منبع
Trustwallet

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
142 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا