متوسط کریپتو پدیا

ابزاری برای جلب اعتماد؛ سیستم اسکرو (escrow) چیست؟

اسکرو (escrow) یک راه برای کنترل و محافظت از دارایی های مالی است. اسکرو یک مفهوم قانونی است که در آن یک ابزار مالی یا یک دارایی توسط شخص ثالث به جای طرف اول و دوم معامله که در حال انجام یک تراکنش هستند، نگهداری می شود. به عبارت دیگر، هنگامی که شما از اسکرو استفاده می کنید، شخص ثالث به عنوان یک ضامن و متعهد رسمی عمل می‌کند. وجوه یا دارایی توسط نماینده اسکرو نگهداری می شود. این نماینده تمام روند معامله و تراکنش را کنترل می کند و اطمینان می دهد که تعهدات لازم به صورت کامل انجام شده است. بنابراین، هیچکس نمی‌تواند پول خود را بدون توافق سایر شرکت کنندگان استفاده کند.

اسکرو چگونه کار می کند؟

یکی از پر کاربردترین مفاهیم آن، تقسیم پنهانی است. این کار زمانی انجام می شود که شما اطلاعات مهمی را پردازش می کنید و آن را با افراد و  یا شرکت های مورد اعتمادتان به اشتراک می‌گذارید. شما می توانید رمز عبور، شماره حساب بانکی، دسترسی به اوراق بهادار و غیره را به اشتراک بگذارید. هیچکس شخصا نمی‌تواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. زیرا تنها راه دسترسی به آن، با توافق دو جانبه میسر است.

اما این سیستم دارای نقاط ضعفی نیز هست. اگر یک طرف دسترسی به اطلاعات را از دست بدهد و ارتباطی با طرفین دیگر برای ایجاد توافق یا سازش نداشته باشد و به نحوی سلب اعتماد شده باشد، راهی برای بازگرداندن امکان دسترسی وجود ندارد. اگر شما نتوانید به تمامی افراد دسترسی داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟ می توان از طرح چهارچوب بندی استفاده کرد.

طرح چهارچوب بندی چیست؟

طرح چهارچوب بندی نسخه بهبود یافته سیستم تقسیم پنهانی است. طرح چهارچوب بندی نیازمند توافق تمامی طرفین نیست. به عنوان مثال، شما اطلاعاتی را با پنج کاربر مختلف به اشتراک می گذارید، اما سه نفر از آن ها می‌توانند به اطلاعات تراکنش دسترسی داشته باشند و آن را انجام دهند. وجود دو کاربر برای دسترسی به اطلاعات کافی نیستند. اگر شما نیاز به حذف کسی از اسکرو خود دارید، می توانید این عمل را بدون هیچ مشکلی انجام دهید. این طرفین را می توان بر اساس سطح اطمینان به چند گروه تقسیم کرد.

فرض کنیم که شما شش نفر دارید، به طور کامل به سه نفر از آنها اعتماد دارید و آنها را در گروه اول قرار می دهید، و سه نفر بعدی که به آنها کمتر اعتماد دارید را در گروه دوم قرار می‌دهید. در صورت وقوع حادثه ای می‌توانید یک طرح بازسازی داده ها را ایجاد کنید. بنابراین دسترسی به داده ها زمانی امکان پذیر است که هر سه فرد گروه اول یا یکی از افراد گروه دوم، یا دو نفر از گروه اول و سه نفر از گروه دوم حضور داشته باشند.

آیا اسکرو ایمن است؟

ریاضیات و کریپتو گرافی اعتبار اسکرو را ثابت می کنند. بسیاری از ریاضیدانان و متخصصان کریپتو بر روی مسئله امنیت کار کرده اند و موفق به توسعه و مدیریت الگوریتم هایی برای امنیت اسکرو شده اند. تحقیقات بسیار زیادی برای اثبات امنیت اسکرو صورت گرفته است. برای جلوگیری از تبانی برخی از کاربران، طرحی توسعه یافت که در آن سایر طرفین توانایی لغو تصمیم طرفین دیگر را دارند. اگر کاربری تلاش به تقلب کند، راهی برای نابودی برنامه هایش وجود دارد. اگر کاربری دسترسی خود را از دست بدهد، نیازی به تغییر کلید نیست.

اگر اسکرو  این میزان خوب است، چرا همه از آن استفاده نمی کنند؟

پیچیدگی اجرای این سیستم بسیاری از مردم را نا امید می کند. مدل های توصیف شده در بالا نسبتا پیچیده و عجیب هستند. درک آن از چیزی که به نظر می رسد سخت تر است. شما به احتمال زیاد به یک فرد متخصص در ریاضیات و کریپتو در تیم خود نیاز خواهید شد. علاوه بر این، اجرای نادرست ممکن است هزینه هایی به همراه داشته باشد. شاید در ابتدا هیچ خطایی در سیستم یافت نکنید، اما این اتفاق ممکن است آن را آسیب پذیر یا دارایی شما را غیرقابل دسترسی کند. ضامن ها نیز وجود دارند. آنها شهرت و اعتبار خود را به خطر انداخته اند و مطمئنا، خدمات آنها هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. هزینه ها با دستمزد فرد متخصص، به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

چگونه اسکرو در جهان بلاک چین کاربردی می شود؟

اسکرو روز به روز محبوبیت بیشتری در بلاک چین به دست می آورد. بسیاری از شرکت ها اهمیت تضمین به سرمایه گذاران برای جلوگیری از کلاهبرداری ها را درک می کنند. این تیم ممکن است برای عموم مردم ناشناخته باشد، اما دنیای بلاک چین دارای مقاماتی است که شهرت و اعتبار آنان غیر قابل انکار است. برخی از شرکت ها به عنوان شخص ثالث در موافقت نامه های مختلف خدمات رسانی می کنند. برخی از استارتاپ ها، ICO  خود را از طریق اسکرو راه اندازی می کنند. اتریوم بزرگترین پلتفرم بلاک چین نیز قرارداد هوشمند اسکرو را ایجاد کرده است. اسکرو تبدیل به یکی از ابزارهای پرقدرت برای نشان دادن جدیت اهداف شما می‌شود.

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا