متوسط کریپتو پدیا

هایپر لجر (Hyperledger) چیست؟ تکنولوژی بلاک چین برای کسب و کارها

هایپر لجر پروژه متن باز موسسه لینوکس است که مجموعه ابزار و چارچوب های مختلف و پروژه هایی برای توسعه دهندگان و کسب و کارها ارائه می‌دهد تا شبکه های بلاک چین ایجاد کنند. هدف پروژه هایپر لجر تسهیل همکاری بین کسب و کارها، توسعه دهندگان و سایر فعالان حوزه فناوری دفتر کل توزیع شده است. در حال حاضر بیش از ۲۵۰ سازمان از هایپر لجر پشتیبانی می‌کنند و این عدد مدام در حال افزایش است. هایپرلجر به یکی از رایج ترین و غالب ترین ابزارها و محیط ها برای نهادها و طرفین تبدیل شده است تا بیشتر درباره فناوری بلاک چین یاد بگیرند و در جامعه پویا شرکت کنند.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

پیش زمینه هایپر لجر

هایپر لجر

پروژه هایپر لجر در دسامبر ۲۰۱۵ توسط شرکت لینوکس به عنوان محیط متن باز برای تحلیل، ایجاد، آزمایش و همکاری در خصوص توسعه سیستم های دفتر کل توزیع شده معرفی شد. موسسه لینوکس از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۰۰ دستاوردهای چشمگیری به دست آورده است، و ایجاد پروژه هایپر لجر به جذب چند عضو مهم نظیر IBM، بلاک استریم (Blockstream)، اوراکل (Oracle)، سیسکو (Cisco)، ردهت (RedHat)، اکسنچر (Accenture) و غیره کمک کرد.

قابل ذکر است که هایپر لجر اساسا برای ایجاد راه حل های دفتر کل توزیع شده برای بلاک چین های دارای مجوز و شبکه های کنسرسیوم متمرکز است. هایپرلجر محبوبیت و اعتبار زیادی در میان شرکت های مالی و فناوری بزرگ بدست آورده است و باعث شده که بلاک چین بیشتر از سایر پروژه ها مورد توجه واقع شود.

چارچوب ها و ابزارهای هایپر لجر

پروژه هایپرلجر اساسا پروژه مادر برای چارچوب ها و ابزارهای ماژولار متن باز است که به منظور ساخت و آزمایش با بلاک چین ها ایجاد شده است. طبق نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۱۶ ، تمایل کلی شرکت ها به سمت پروژه های متن باز است. با ظهور فناوری بلاک چین به عنوان یکی از نوآوری های پیشرفته در عرصه فناوری، طبیعی بود که شرکت ها به سمت اکوسیستم متن باز حرکت کنند.

هایپر لجر به طراحی خود به عنوان “گلخانه‌ای برای بلاک چین ها” اشاره می‌کند که هدف آن تبدیل شدن به مولدی برای کاربردهای عملی توسعه و راه حل‌های تجاری با فناوری بلاک چین است.

هایپرلجر درصدد ارائه مزایای خاص به شرکت‌هایی است که از پلتفرم آنها استفاده می‌کنند. این مزایا عبارتند از :

  • شبکه ای برای همکاری و به روزرسانی های همزمان در خصوص توسعه‌های مهم
  • سودمندی بهتر از طریق تخصص
  • محیط همکاری
  • کنترل کیفیت بهتر کدها
  • کنترل آسانتر دارایی های شخصی

پروژه هایپر لجر بسیار عظیم است و شامل بیش از ۲۸ هزار عضو‌ و ۳.۶ میلیون خط کد می‌باشد. هایپر لجر شامل ۱۰ پروژه اعم از ۵ چارچوب و ۵ ابزار است. هر پروژه منحصر به فرد بوده و شامل یک تابع خاص و مزایای استفاده از آن است. هایپر لجر فابریک محبوب ترین چارچوب آنهاست.

برای تحلیل هایپرلجر باید موارد بسیاری را مد نظر قرار داد. وبسایت آنها منابع کاملی از نظارت آزاد تا اخبارها و رویدادها ارائه می‌دهد. پس می‌توانیم این پروژه را به دو بخش اصلی چارچوب های ماژو‌لار و ابزارهای ماژولار تقسیم کنیم.

چارچوب های هایپر لجر

چارچوب های ماژولار شامل تشکیل پلتفرم ها و بلاک های مهم برای ایجاد دفترکل های توزیع شده مختلف و محتوای آنها می‌باشد.

-هایپر لجر بارو (Hyperledger Burrow)

بارو یک کلاینت بلاک چین ماژولار با موتور قرارداد هوشمند مجاز است. بارو توسط موناکس (Monax) و برای ماشین مجازی اتریوم (EVM) توسعه یافته است.

بارو با زبان برنامه نویسی Go نوشته شده است و بر روی موتور قرارداد هوشمند قطعی تمرکز دارد. بارو از موتور اجماع گواه اثبات سهام شبکه  تندرمینت استفاده می‌کند و قابلیت استفاده از رابط کاربری برنامه بلاک چین (ABCI) خود را دارد.

-هایپر لجر فابریک  (Hyperledger Fabric)

فابریک نیز با Go نوشته شده است. فابریک محبوب تربن چارچوب و پلتفرم ماژولار برای ایجاد دفترکل های توزیع شده با ویژگی معماری قابل تغییر و اجزای انعطاف پذیر است.

فابریک به دلیل گسترش پذیری و اجازه به شرکت‌ها برای ایجاد شبکه های دفتر کل توزیع شده بر روی معماری موفق، شناخته شده است.

-هایپر لجر ایندی (Hyperledger Indy)

ایندی یک دفترکل توزیع شده برای مدیریت هویت غیرمتمرکز است. بخش سرور آن با نام ایندی-نود با پایتون ایجاد شده است درحالی که بخش Indy-SDK با زبان برنامه نویسی راست (Rust) نوشته شده است.

ایندی ابزارها و محتوای چند بار مصرف برای مدیریت هویت دیجیتال با بلاک چین ارائه می‌دهد و دارای ویژگی‌هایی نظیر خودمختاری، حریم خصوصی و ادعاهای قابل تایید است. از آنجا که هویت غیرمتمرکز و بعضی از پروژه های مهم نظیر سیویک (Civic) به دنبال گواهی هویت قابل تایید هستند، ایندی بسیار پیشرفت خواهد کرد.

-هایپر لجر ایروها (Hyperledger Iroha)

ایروها یک چارچوب بلاک چین است که برای مشارکت در پروژه‌های زیرساختی طراحی شده است و بر آسان کردن ایجاد برنامه های مناسب برای کاربر نهایی تاکید دارد.

ایروها با ++C نوشته شده است و شامل ویژگی هایی نظیر تاکید بر توسعه برنامه های موبایلی و یک الگوریتم جامع BFT جدید به اسم سومراگی Sumeragi است.

-هایپرلجر ساتوس (Hyperleder Sawtooth)

ساتوس یک پلتفرم ماژولار برای اجرای دفترکل های توزیع شده است که نوآوری های فنی را برای شرکت ها و کنسرسیوم ها فراهم می‌کند تا درباره پلتفرم خود تصمیمات مستقل بگیرند.

ساتوس کور (Sawtooth-core) با پایتون نوشته شده است در حالی که ساتوس-رفت (Sawtooth-raft) و ساتوس-سابر (Sawtooth-sabre) با زبان برنامه نویسی راست نوشته شده اند. ساتوس محتوای جاوااسکریپت و Go را دارد. به طور کل بعضی از ویژگی های اصلی این چارچوب عبارتند از : اجماع دینامیک، اجماع اثبات زمان سپری شده (PoET) ، اجرای تراکنش موازی و تراکنش‌های خصوصی.

ابزارهای هایپرلجر

ابزارهای هایپر لجر مجموعه ابزارهای مختلفی هستند که می‌توانند معیارها را مدیریت کرده ‌‌و با چارچوب های بزرگتر کار کنند:

ابزارهای هایپر لجر

-هایپر لجر کالیپر (Hyperledger Caliper)

کالیپر با جاوااسکریپت نوشته شده است و ابزار بنچمارک برای اندازه گیری عملکرد بلاک چین است. کالیپر نشانگرهای عملکرد نظیر تراکنش در ثانیه (TPS)،  تاخیر تراکنش و استفاده از منابع را فهرست می‌کند.

کالیپر در نوع خود یک ابزار منحصر به فرد است و به مرجع مفید و کاربردی برای شرکت ها تبدیل شده است تا عملکرد دفترکل های توزیع شده خود را اندازه گیری کنند.

-هایپر لجر چلو (Hyperledger Cello)

چلو با Go نوشته شده است و مدل گسترش بر تقاضا را به بلاک چین آورده است. چلو یک برنامه خودکار برای گسترش و مدیریت بلاک چین های پلاگ و پلی برای شرکت هایی است که به دنبال یکپارچه کردن فناوری های دفترکل توزیع شده هستند.

چلو هم چنین یک دشبورد همزمان برای وضعیت های فعلی بلاک چین، استفاده از سیستم، عملکرد کد زنجیره و تنظیم و پیکربندی بلاک چین ها ارائه می‌دهد. چلو در حال حاضر از هایپرلجر فابریک پشتیبانی می‌کند.

-هایپر لجر کامپوزر (Hyperledger Composer)

کامپوزر با جاوا اسکریپت نوشته شده است و فعال ترین ابزار در خصوص فعالیت‌های توسعه‌ای است. کامپوزر ابزاری برای ایجاد شبکه‌های تجاری بلاک چین است و به منظور تسریع در روند یکپارچه سازی برنامه‌های بلاک چین و قراردادهای هوشمند با مدل‌های تجاری موجود طراحی شده است.

کامپوزر هم چنین از هایپر لجر فابریک پشتیبانی می‌کند و کاربران برای تعریف نحوه تعامل تراکنش‌ها با دارایی‌های خاص نظیر خدمات و سایر دارایی های غیرقابل انتقال می‌توانند از آن استفاده کنند.

-هایپر لجر اکسپلورر (Hyperledger Explorer)

اکسپلورر ابزاری است که داشبوردی برای اطلاع از جزییات بلاک‌ها ارائه می‌دهد. اکسپلورر با جاوا اسکریپت نوشته شده است و مرورگر بلاک تحت وب برای چارچوب هایپر لجر فابریک است.

اکسپلورر می‌تواند با پلتفرم های تایید هویت هماهنگ شود و از چارچوب مبتنی بر TypeScript هایپر لجر ساتوس پشتیبانی می‌کند.

-هایپر لجر کویلت (Hyperledger Quilt)

کویلت یک ابزار تعامل پذیر بین سیستم های دفترکل است و با جا‌وا و توسط پیاده سازی پروتکل میان لجری (ILP) برای مبادلات اتمی نوشته شده است.

کویلت یک اجرای میان لجری در رده شرکتی است و پیاده سازی کتابخانه ها و مرجع محتوای میان لجری اصلی مورد استفاده برای شبکه های پرداختی را ارائه می‌دهد. کویلت برای تبدیل به راه حل چند عملکردی برای پروژه های هایپرلجر در نظر گرفته شده بود تا معاملات اتمی توزیع شده را انجام دهد.

کاربردهای هایپر لجر

کاربردهای بالقوه یکپارچه سازی با پروژه های هایپر لجر و یکپارچه سازی راه حل های این پروژه ها متفاوت است و برای هر شرکتی که میخواهد از قدرت فناوری بلاک چین استفاده کند تفاوت چشمگیری دارد.

اخیرا گزارش جهانی بلاک چین سال ۲۰۱۸ منتشر شد که شامل جزییاتی پیرامون یکپارچه سازی این فناوری با تجارت‌هایی از جمله خدمات مالی تا خدمات درمانی است. این مطالعات حرکت به سمت پذیرش این فناوری در سراسر جهان و همکاری با راه حل های دفاتر کل توزیع شده را خاطر نشان می‌کنند.

با ادامه حرکت و فعالیت پلتفرم، از فرصت‌هایی که هایپرلجر در اختیار شرکت ها قرار می‌دهد تا راه حل های تجاری خود را ایجاد کنند نمی‌توان چشم پوشی کرد. هایپر لجر بعضی از موارد استفاده برتر برای پروژه های خود را عنوان می‌کند که عبارتند از:

  • یک نمونه اولیه زنجیره تامین غذای دریایی با استفاده از هایپر لجر ساتوس
  • مدیریت هویت‌های قابل حمل و غیرمتمرکز با هایپر لجر ایندی
  • اعطای گواهی نامه به پزشکان خدمات درمانی با هایپر لجر ایندی
  • پردازش مالی پس از معامله با استفاده از هایپر لجر فابریک و ساتوس

قابلیت تعامل پذیری آتی بلاک چین‌ها همراه با ماهیت آزمایشی پلاگ و پلی هایپرلجر باعث خواهد شد هایپر لجر تبدیل به پلتفرم پیشرو در همکاری برای توسعه فناوری بلاک چین شود.

هایپر لجر در وایت پیپر خود صراحتا روندها و اهداف بلند مدت را در خصوص پلتفرم متن باز بیان می‌کند. آنها مخصوصا متوجه روند رو به رشد اشتراک گذاری داده‌ها هستند که به استفاده بیشتری از دفاتر کل توزیع شده و محتواهای همراه آن نیاز دارند تا چارچوبی ماژولار، ایمن و چند عملکردی برای چنین توسعه هایی ایجاد کنند.

به علاوه، هایپر لجر به دنبال گسترش ماژول های تعویض پذیر خود است که در آخر می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و سریع تر استفاده شوند. این پلتفرم هم چنین از یک نرم افزار به مجموعه ای از ابزارها تغییر خواهد کرد که از طیف گسترده‌ای از جامعه توسعه دهندگان پشتیبانی می‌کند.

نتیجه گیری

هایپر لجر برای شرکت‌ها ابزاری مفید و قدرتمند است تا فناوری های دفترکل توزیع شده را بیاموزند و در مدل های تجاری خود وارد کنند. هایپر لجر که بر اساس اصول متن باز موسسه لینوکس ایجاد شده، در حال تبدیل به یکی از پویاترین جامعه‌ها و محیط‌های تعاملی برای توسعه دهندگان حوزه بلاک چین است.

آخرین به روز رسانی: ۱۳۹۹/۴/۵

منبع
Hyperledger

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
6 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا