استخراج

ماینینگ در شبکه های مبتنی بر اثبات کار (PoW)

از آنجا که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ماهیت غیر متمرکز دارند بنابراین برای کار کردن شبکه‌ی آن نیاز است تا افرادی در سراسر دنیا در حیات این شبکه دخیل باشند و سیستم های خود را در اختیار آن قرار دهند، افرادی که در این امر مشارکت می‌کنند قطعا بی نصیب نمی‌مانند و شبکه به پاس خدمات آنها پاداش هایی را در نظر گرفته است که در قالب ارزهای دیجیتالی اهدا می‌شود. این پاداش ها به نوعی باعث تولید ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین می‌شود.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

لازم به ذکر است که در ادامه مقاله هر جا از شبکه نام برده شد منظور شبکه هایی هستند که ماینینگ آنها بر اساس PoW می‌باشد.

ماینینگ در شبکه های PoW پروسه‌ای است که ماینرها می‌بایست برای حل مسائل ریاضی ارز دیجیتال مورد نظر پشت سر بگذارند(حال می‌تواند بیت کوین باشد یا هر ارز دیجیتال دیگر) و پس از طی شدن این فرآیند شبکه به صورت خودکار به فرد ماینر پاداش می‌دهد، انجام این کارها نیازمندی ها و ملزومات مختص به خود را دارد که در ادامه به توضیح آن پرداخته شده است.

فرآیند ماینینگ به علت گسترش شبکه های ارزهای دیجیتال همواره در حال سخت‌تر شدن است و این موضوع ماینرها را با چالش های مختلفی رو به رو کرده است.

چگونه باید به روش PoW ماین (Mine) کرد؟

همانطور که استخراج در معادن نیازمند تخصص و ابزار مختص به خود است، ماینینگ در ارزهای دیجیتالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. لازمه‌ی اینکه فردی بتواند به روش PoW ماین کند، داشتن سخت افزارهای قدرتمند مانند CPU‌ها و کارت های گرافیکی قوی می‌باشد که طبیعتا هزینه‌ی خریداری و فراهم کردن شرایط ماینینگ برای همگان امر ساده‌ای نیست. البته ماینینگ از طریق CPUها و ریگ های گرافیک (RIG) در عین اینکه از سرعت بالایی برخوردار بودند به علت هزینه‌ی بسیار زیاد آنها در مصرف انرژی، منسوخ شده‌اند و دستگاه های قدرتمند ASIC جایگزین آنها شدند.

اگر سخت افزار قدرتمند مختص ماینینگ را فراهم کردید برای شروع فرآیند می‌بایست نرم افزارهای تخصصی تعبیه شده برای این امر را نصب کنید و به یک استخر ماینینگ بپیوندید که از معروفترین این نرم افزارها می‌توان CGminer، BFGminer و GUIminer را نام برد که هر یک روش های استخراج مختلفی را پشتیبانی می‌کنند. (مانند ماینینگ از طریق کارت های گرافیکی، CPUها و ASIC)

استخر ماینینگ

با گسترش شبکه و سخت‌تر شدن فرآیند ماینینگ، انجام این عمل به تنهایی کاری بس دشوار می‌باشد و همچنین شانس شما را در کسب پاداش تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. همچنین انجام این فرآیند نیازمند اختصاص بیش از یک ماشین سخت افزاری و فضای بسیار زیادی است که فراهم کردن این شرایط کار آسانی نیست. بنابراین برای رفع این مشکل ماینرها تصمیم گرفتند که برای ماین کردن با یکدیگر همکاری کنند تا سختی ماین کردن بین آنها تقسیم شود و هرکس به نسبت توان پردازشی که دارد پاداش دریافت می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله استخر ماینینگ را مطالعه فرمایید.

آیا می توان با توان سخت افزاری معمولی ماین کرد؟

این کار شدنی است اما طبیعتا نباید توقع پاداش زیادی را داشت، زیرا هرکس به نسبت قدرت سخت افزاری که برای ماینینگ ارائه می‌دهد پاداش دریافت می‌کند. برای انجام فرآیند ماین کردن که نیاز به سخت افزارهای بسیار قوی ندارد نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که از معروفترین آنها می‌توان MinerGate را نام برد که یک استخر ماینینگ آزاد است که ماینینگ ارزهای رمزنگاری شده بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، مونرو و چند ارز دیجیتالی دیگر را پشتیبانی می‌کند.

هزینه های ماینینگ

به طور کلی هزینه های ماینینگ را می‌توان به دو بخش هزینه انرژی یا برق مصرفی و هزینه خرید تجهیزات و نگهداری تقسیم کرد.

  • هزینه انرژی یا برق مصرفی

هزینه انرژی برق را می‌توان اصلی‌ترین هزینه ماینینگ دانست، زیرا بنا بر میزان توان مصرفی تجهیزات ماینینگ و همچنین قیمت برق در ساعات مختلف شبانه روز، انجام فرآیند ماینینگ بسیار هزینه بر می‌باشد.

  • هزینه خرید و نگهداری تجهیزات ماینینگ

قطعا برای اینکه بتوانید در زمینه ماینینگ موفق باشید و پاداش قابل ملاحظه‌ای کسب کنید، نیازمند سخت افزارهای قدرتمندی هستید که طبیعتا برای خریداری چنین سخت افزارهای قدرتمندی می‌بایست هزینه‌ی زیادی را بپردازید. همچنین ممکن است پس از خریداری این تجهیزات با گذر زمان برخی از آنها دچار نقص فنی و یا استهلاک شوند که رفع این موارد نیز نیازمند صرف هزینه است.

جمع بندی

به طور کلی ماینینگ در ارزهای رمزنگاری شده که برمبنای PoW کار می‌کنند فرآیندی است که نیازمند صرف وقت و هزینه است و از طرفی پاداش هایی از جنس ارزهای دیجیتالی برای ماینر ها به ارمغان می‌آورد.

منبع
میهن بلاکچین

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا