کریپتو کده

پروتکل آیوتا چیست؟ معرفی تکنولوژی IOTA و ارز دیجیتال MIOTA

آیوتا (IOTA) یک دفتر کل متن‌باز و مقیاس‌پذیر است که برای انتقال ارزش و داده بین انسان و ماشین طراحی شده است. این پروژه برای نسل بعدی انقلاب دیجیتال به نام اینترنت همه چیز ساخته شده است. تراکنش‌های بدون کارمزد، داده‌های ضد دستکاری و سیستمی مقرون‌به‌صرفه از ویژگی‌های آیوتا است. کوین بومی این پروتکل نیز میوتا (MIOTA) نام دارد. در ادامه به این می‌پردازیم که پروتکل آیوتا چیست، چطور کار می‌کند، چه ویژگی‌هایی دارد، ارز دیجیتال MIOTA چیست و سپس به بررسی نقشه راه، تیم توسعه‌دهنده، همکاری‌ها و سرمایه‌گذاران، نحوه خرید و فروش و کیف پول‌های آیوتا می‌پردازیم. با میهن بلاکچین همراه باشید.  

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن
این مقاله در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۱ به‌روزرسانی شده است.

پروتکل آیوتا چیست؟

پروتکل آیوتا چیست
منبع: bytesin.com

پروتکل آیوتا (IOTA) یکی از فناوری‌های دفترکل توزیع‌شده یا همان DLT است. دفاتر کل توزیع‌شده به ما امکان می‌دهند تا به کنترل اطلاعات شخصی خود بپردازیم، برنامه‌هایی اجرا کنیم که هیچکس نتواند در آن مداخله کند و بدون حضور یا دخالت واسطه‌ها به معامله و حفظ دارایی‌های خود اقدام کنیم.

همانطور که از اسم فناوری دفترکل توزیع‌شده مشخص است، این فناوری شامل یک دفترکل مشترک بین چندین نود مختلف است. در صورتی که تمام نودها توسط یک نهاد کنترل شوند، دفتر کل بی‌اهمیت می‌شود. اما در DLTها، مجموع نودهای مستقل باید در خصوص وضعیت دفترکل به توافق برسند. همواره این احتمال وجود دارد که یک نود خرابکار به شبکه ملحق شود. بنابراین تمام DLTها به روشی برای محافظت از خود نیاز دارند. روشی که آیوتا انتخاب کرده است، باعث می‌شود که متفاوت از سایر پروتکل‌ها شود. در بخش بعدی بیشتر به تکنولوژی آیوتا می‌پردازیم. 

پروتکل آیوتا هنوز در مرحله تحقیق قرار دارد. آیوتا دارای دو شبکه عمومی است: شبکه اصلی آیوتا یک شبکه با ثبات است که توکن‌های آیوتا را مدیریت می‌کند و شیمر (Shimmer) که یک شبکه مرحله‌به‌مرحله برای آخرین و بهترین به‌روزرسانی‌های این پروتکل است. پس از آنکه تغییرات در شیمر تایید می‌شوند، به شبکه اصلی ارسال می‌شوند. به‌روزرسانی بزرگ بعدی آیوتا به اسم استارداست (Stardust) شناخته می‌شود. به‌روزرسانی آینده آیوتا که شامل اقداماتی برای غیرمتمرکزسازی این شبکه است به اسم کوردیساید (Coordicide) خوانده می‌شود.

هدف بنیاد آیوتا، ایجاد لایه اعتماد برای اینترنت اشیا (Internet of Things یا IoT) است. اینترنت اشیا به دستگاه‌های مختلف امکان می‌دهد تا به صورت غیرقابل تغییر و بدون هزینه به تبادل اطلاعات و ارزش بپردازند. آیوتا با این صنعت و گروه مدیریت اشیا (Object Management Group) همکاری می‌کند تا پروتکل ارتباطی خود را به صورت استاندارد درآورد. پروتکل آیوتا با توجه به سطح بالایی از تعامل‌پذیری که در اختیار دارد می‌تواند به «دفتر کل همه چیز» (Ledger of Everything) تبدیل شود. برنامه‌های خارجی نیز می‌توانند بدون کسب اجازه از زیرساخت آیوتا استفاده کنند.

پروتکل آیوتا چطور کار می‌کند؟

پروتکل آیوتا چطور کار می‌کند
منبع: patriq.gitbook.io

پروتکل آیوتا بر بستر تنگل (Tangle) اجرا می‌شود، در حالی که اکثر DLT ها بر بستر بلاکچین اجرا می‌شوند. تنگل ساختاری است که طی آن، تراکنش‌های جدید تراکنش‌های قدیمی‌تر را تایید می‌کنند. بلاکچین به منظور ایمن‌سازی وضعیت و تاریخچه خود باید تراکنش‌ها را در بلاک‌ها جمع‌آوری و ذخیره کند و بلاک‌ها را پشت‌ سر یکدیگر به صورت زنجیره ایجاد کند. این موضوع به ایجاد یک نقطه ضعف می‌انجامد: این شرایط همانند این است که محموله‌های باری کل جهان را در یک قطار به صورت واگن به واگن جای دهیم. آیوتا این موضوع را به کل دور می‌زند.

عملکرد تنگل

تنگل ساختاری است که تمام اطلاعات ضروری برای رصد و پیگیری مالکیت توکن را در اختیار دارد. تنگل یک گراف مدور جهت‌دار (DAG) از پیام‌ها است که در آن هر پیام جدید به ۲ الی ۸ پیام قدیمی‌تر ضمیمه شده است. پروتکل تنگل می‌تواند این ضمیمه‌های مختلف را به صورت موازی پردازش کند.

نودهای آیوتا با تایید پیام‌ها، در خصوص وضعیت دفترکل به اجماع دست می‌یابند. تمام کاربران می‌توانند به طور رایگان به ارسال پیام بپردازند. در حال حاضر، پیام‌ها فقط در صورتی معتبر در نظر گرفته می‌شوند که به نقطه عطفی برسند. این نقاط عطف توسط نودهای ویژه شبکه به اسم هماهنگ‌کننده یا کوردینیتور (Coordinator) صادر می‌شوند.

مقایسه تنگل و بلاکچین

تنگل و بلاکچین عملکرد مشابهی دارند که شامل حفظ وضعیت‌های دفترکل است، اما نحوه پیاده‌سازی متفاوت تنگل منجر به ایجاد مزایای منحصربه‌فرد می‌شود.

بلاکچین‌

در بلاک چین، تراکنش‌های جدید فقط می‌توانند به یک نقطه واحد که همان بلاک جدید است متصل و ضمیمه شوند. این بلاک مستقیما به بلاک قبل از خود متصل می‌شود. بنابراین شبکه در هر زمان فقط روی یک بلاک واحد می‌تواند فعالیت داشته باشد. در بلاکچین باید تا زمانی که بلاک جدید شامل تراکنش شما ایجاد شود صبر کنید و اگر تراکنش‌های بسیار زیادی وجود داشته باشد، بعضی از آنها به بلاک بعدی و یا حتی چندین بلاک بعدی به تاخیر بیافتند. به این شرایط، اثر گلوگاه بلاک چین گفته می‌شود.

تراکنش‌ها در بلاک چین فقط در صورتی می‌توانند به بخشی از دفترکل تبدیل شوند که در بلاک تازه ایجاد شده قرار داشته باشند. گفتنی است که در بلاک چین‌های مبتنی بر گواه اثبات کار، ماینرها (Miner) به تولید بلاک می‌پردازند. این وظیفه در بلاکچین‌های مبتنی بر گواه اثبات سهام به عهده استیک کنندگان (Staker) است. تقریبا در تمام بلاکچین‌ها، تولیدکنندگان بلاک می‌توانند تعیین کنند که کدام تراکنش‌های جدید در بلاک آنها قرار داشته باشد. قاعدتا این افراد، تراکنش کاربرانی را می‌پذیرند که کارمزد بیشتری برای تراکنش‌های خود پرداخت کنند. هر زمان که تعداد تراکنش‌ها بیشتر از ظرفیت گلوگاه بلاکچین شود، کارمزد تراکنش‌ها افزایش می‌یابد.

به غیر از این مورد، موارد بیشتری نیز وجود دارد. در بلاکچین‌ها، هر تولیدکننده بلاک روی یک بلاک جدید بالقوه کار می‌کند، اما فقط یک تولیدکننده به رهبر بلاکچین تبدیل می‌شود و بلاک خود را به زنجیره اضافه می‌کند. سایر بلاک‌های بالقوه کنار گذاشته می‌شوند و در سیستم‌های مبتنی بر گواه اثبات کار، تمام تلاش و برق که برای پردازش صرف شده است هدر می‌رود.

بدین ترتیب، فقط رهبر بلاکچین پاداش حاصل از تولید بلاک را دریافت می‌کند. فقط بزرگترین ماینرها و سهام‌گذاران می‌توانند به طور پیوسته و دائم این پاداش را دریافت کنند. این شرایط، سیستمی با بازیگران و عوامل کمتر اما بزرگتر به وجود می‌آورد که می‌توان آن را شکلی از متمرکزسازی در نظر گرفت.

تنگل

تنگل شبکه‌ای از پیام‌هایی است که به طور موازی پردازش شده‌اند. این پیام‌های موازی «جبهه» تنگل را تشکیل می‌دهند و نقاط متعددی به پیام‌های تازه صادر شده فراهم می‌سازند تا به این نقاط متصل شوند. در تنگل دیگر خبری از تولیدکنندگان بلاک نیست و فقط کافی است تراکنش خود را برای هر کدام از نودها صادر کنید تا آن را به صورت یک پیام درآورد و به تنگل ضمیمه کند.

آیوتا یک پروتکل بدون رهبر است. در آیوتا چندین نود همزمان به اتصال چندین پیام تراکنش به چندین نقطه تنگل می‌پردازند. آیوتا هیچگونه گلوگاهی، واسطه و کارمزدی ندارد.

انتقال اطلاعات

آیوتا قابلیت انتقال اطلاعات بدون هزینه و رایگان (بدون کارمزد) را فراهم می‌سازد. انتقال اطلاعات سریع، تغییرناپذیر، غیرقابل جعل و ایمن یکی از ویژگی‌های اصلی آیوتا است. این قابلیت طیف وسیعی از کاربردها را به وجود می‌آورد که اکثر رمزارزها نمی‌توانند همانند آیوتا به آن دست یابند یا آن را ارائه دهند.

کلاینت‌ها که می‌توانند کیف پول‌ها یا برنامه‌ها باشند، از طریق نودها در آیوتا می‌توانند به ارسال و دریافت پیام‌ها بپردازند. نودها نقاط ورود و خروج این پیام‌ها محسوب می‌شوند و این نودها با یکدیگر و با کلاینت‌های متصل به آیوتا ارتباط برقرار می‌کنند.

انواع مختلفی از پیام‌ها در آیوتا اجرا و پیاده‌سازی می‌شوند. بعضی از پیام‌ها به انتقال ارزش می‌پردازند (همانند کوین آیوتا یا رمزارزهای دیگر)، در حالی که بعضی دیگر از پیام‌ها صرفا اطلاعات را منتقل می‌کنند و بعضی از پیام‌ها حتی می‌توانند شامل ارزش و اطلاعات باشند. این ساختار انعطاف‌پذیر پیام‌ها، انتقال غیرمتمرکز اطلاعات و ارزش در یک پیام و با بالاترین سطح امنیت و بدون هیچگونه کارمزد را امکان‌پذیر می‌سازند. نودهای شبکه وظیفه توزیع ایمن تمام پیام‌ها در تنگل را به عهده دارند.

مکانیزم اجماع

در بلاکچین، شبکه به دو دسته کاربران و ماینرها تقسیم می‌شود. ماینرها مقدار بسیار زیادی توان پردازشی صرف می‌کنند و بدین ترتیب نیاز گواه اثبات کار برای ایجاد بلاک را برطرف می‌کنند. کارمزدی که توسط کاربران به ازای وارد شدن تراکنش آنها به بلاک (یا همان پردازش تراکنش‌) پرداخت می‌شود به ماینرها انگیزه می‌دهد تا به فعالیت خود ادامه دهند. این ساختار تشویقی مبتنی بر کارمزد، مانع بسیار مهمی در اقتصاد ماشین به ماشین است که در آن، ارزش تراکنش‌ها و پرداخت‌های کوچک (Micropayment) بین ماشین‌ها ممکن است کمتر از کارمزد پرداخت‌شده باشد.

در آیوتا هیچگونه تفاوتی بین ماینرها و کاربران وجود ندارد. تمام نودها می‌توانند در اجماع مشارکت داشته باشند. این موضوع به معنای آن است که هر نود آیوتا نقش کاملا متفاوتی نسبت به ماینرهای شبکه بیت کوین ایفا می‌کند. نودهای آیوتا فقط اقدامات و عملیات اصلی و مقدماتی را انجام می‌دهند که به توان پردازشی زیاد نیاز ندارد. کاربران می‌توانند با حداقل هزینه، یک نود برای خود ایجاد کنند و حضور و مشارکت فعالی در اجماع شبکه داشته باشند و بدین ترتیب، امنیت شبکه افزایش می‌یابد.

مکانیزم اجماع مشخص می‌کند که نودها چگونه بر سر این موضوع توافق می‌کنند که کدام تراکنش‌ها معتبر و مورد اطمینان هستند. بدین ترتیب، ثبات و یکپارچگی شبکه تضمین می‌شود. در نسخه کنونی آیوتا،‌ نودها فقط به تراکنش‌هایی اعتماد می‌کنند که توسط نقاط عطف صادرشده از جانب کوردیناتور تایید شده باشند. همانند بیت کوین، در حال حاضر استفاده از این «دستگاه نهایی‌سازی تراکنش» متمرکز در آیوتا همچنان ضروری است تا از امنیت شبکه اطمینان حاصل شود.

نکته: کوردیناتور متن باز فقط می‌تواند تراکنش‌ها را تایید کند و نمی‌تواند قوانین اجماع را دور بزند. بنابراین نمی‌تواند توکن‌ها را ایجاد، مسدود یا سرقت کند. به دلایل نظارتی، این قانون و آدرس کوردیناتور در هر نود ثبت شده است. در نتیجه، تاثیر کوردینیتور بر تنگل بسیار محدود است، زیرا تنگل به طور دائم توسط سایر نودها نظارت می‌شود.

دلیل فعالیت بدون کارمزد پروتکل آیوتا چیست؟

اکثر رمزارزهای غیرمتمرکز نظیر تمام رمزارزهای شناخته‌شده همانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و بسیاری از رمزارزهای دیگر، کاربرانی که در شبکه به انجام تراکنش می‌پردازند را در ازای سرویسی که دریافت می‌کنند ملزم به پرداخت کارمزد می‌کنند. این موضوع یک ویژگی اضافی این رمزارزها به شمار نمی‌آید و نمی‌توان آن را حذف کرد. این موضوع، یکی از جوانب اساسی نحوه عملکرد این رمزارزها است.

آیوتا بدین منظور طراحی شده است تا برای پردازش تراکنش‌ها به هیچگونه کارمزدی نیاز نداشته باشد. در هر تراکنش، مقدار کسر شده از کیف پول ارسال‌کننده دقیقا با مقدار افزوده‌شده به کیف پول دریافت‌کننده برابر است.

سرویس‌های پروتکل IOTA

سرویس‌های پروتکل IOTA
منبع: coinrivet.com

ترینیتی اولین کیف پول کریپتو بود که توسط بنیاد آیوتا عرضه شده است. فایرفلای (Firefly) جایگزین ترینیتی شده است. در ادامه به سایر سرویس‌های پروتکل آیوتا می‌پردازیم.

فایرفلای 

فایرفلای دومین و آخرین نسخه کیف پول آیوتا است. کیف پول فایرفلای مرکز اصلی و نقطه ورود رسمی دارندگان توکن IOTA به شمار می‌آید. ساختار کیف پول فایرفلای به صورت ماژولار است، یعنی با پیشرفت‌های بیشتر در این اکوسیستم، ماژول‌های جدید در کیف پول فایرفلای در دسترس قرار خواهند گرفت و ماژول‌های قدیمی در صورت نیاز به‌روزرسانی یا جایگزین می‌شوند.

مانا (Mana) 

مانا بخشی از مدل اجماع آیوتا است و راهکاری فنی برای کنترل ازدحام شبکه و حملات سیبل (Sybil) ارائه می‌دهد. گفتنی است تمام DLTهای مبتنی بر رمزارز با این دو مشکل مواجه هستند. حمله سیبل هنگامی رخ می‌دهد که عامل مخرب، تعداد زیادی هویت (کاربر) را در اختیار می‌گیرد تا اعتبار سیستم را کاهش دهد. کنترل ازدحام شبکه نیز شامل مدیریت مشکلات ناشی از ترافیک سنگین شبکه است که کیفیت عملکرد عادی آن شبکه را کاهش می‌دهد.

راهکار مانا بسیار پیچیده است. به طور خلاصه، مانا به عنوان «ارز سایه» (Shadow Currency) عمل می‌کند که منبعی کمیاب در شبکه آیوتا محسوب می‌شود. با حفظ و نگهداری توکن آیوتا، پردازش تراکنش‌‌ها به عنوان نود یا اجاره آن از سایر کاربران می‌توان مانا به دست آورد. کمیاب بودن مانا باعث می‌شود که به دست آوردن آن دشوار شود. بنابراین، امنیت شبکه به شدت به اعتبار نودهای حاضر در شبکه متکی است که با پردازش تراکنش‌ها توانسته‌اند مانا به دست آورند.

استرانگ‌هولد (Stronghold) 

استرانگ‌هولد یک پروتکل امنیتی است که به منظور محافظت از سیدهای آیوتا (Seed) در محیط کیف پول فایرفلای توسعه یافته است. هرچند، همانند اکثر محصولاتی که توسط آیوتا ایجاد شده‌اند، استرانگ‌هولد نیز به صورت متن باز است و کتابخانه نرم‌افزاری آن در دسترس تمام افرادی قرار دارد که به محافظت از رمزارزها یا اطلاعات شخصی خود نیاز دارند. استرانگ‌هولد شامل یک لایه ارتباطی همتابه‌همتا است که به برنامه‌های مختلف امکان می‌دهد تا به تبادل اطلاعات ایمن بپردازند. استرانگ‌هولد همچنین در چارچوب هویتی آیوتا توسعه یافته است. ویژگی امنیتی اصلی استرانگ‌هولد، محافظت از پردازش و مدیریت اطلاعات مخفی رمزنگاری‌شده در یک حافظه ایمن است و همانند کیف پول‌های سخت‌افزاری عمل نمی‌کند.

اکسس (Access) چیست؟

اکسس آیوتا یک چارچوب متن باز است که به شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد مختلف امکان می‌دهد تا به توسعه سیستم‌های کنترل دسترسی برای استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا بپردازند. اکسس از قابلیت تنگل بهره می‌برد تا سطح دقیق و با جزییاتی از کنترل بر شبکه دستگاه‌های هوشمند را در اختیار افراد قرار دهد.

چنین شبکه‌ای می‌تواند شکل‌های متفاوتی داشته باشد: از توسعه سیستم‌های دسترسی به درب برای کارمندان که شامل درب‌های خاص، زمان مشخصی از روز و مناطق خاصی در ساختمان می‌شود تا دسترسی کنترل‌شده به شبکه‌های وای‌فای در کافی‌شاپ‌ها همگی با وجود چنین شبکه‌ای امکان‌پذیر است. این چارچوب بدین منظور طراحی شده است تا سبک و ایمن باشد و سطح انرژی بسیار کمی نیاز داشته باشد. بدین ترتیب، ایجاد و تنظیمات دستگاه‌های هوشمند تا حد امکان انعطاف‌پذیر می‌شود.

آیوتا آیدنتیتی (IOTA Identity) چیست؟

آیوتا آیدنتیتی یک چارچوب متن باز است که به تمام نهادهای آنلاین، یک امضای ایمن و قابل بررسی و تایید ارائه می‌دهد. این موضوع، ایجاد سیستم‌های شبکه‌سازی‌شده را امکان‌پذیر می‌سازد که اعتماد را بین افراد، سازمان‌ها و حتی اشیا (نظیر ماشین‌ها) به وجود می‌آورد. آیوتا آیدنتیتی را می‌توان به عنوان یک پاسپورت دیجیتالی برای افراد و اشیا در نظر گرفت که مجوز و تاییدیه هویت آنلاین را برای کاربردهای مختلف امکان‌پذیر می‌سازد. آیوتا آیدنتیتی را همچنین می‌توان به عنوان یک نقطه کنترل قانونی برای نهادهای شبکه‌سازی‌شده در نظر گرفت که به کنترل‌های قانونی نظیر GDPR یا مجوزهای امنیتی مرتبط هستند. در آینده، به جای استفاده از مجموعه‌ای از نام کاربری و رمزعبور، آیوتا آیدنتیتی به منبعی واحد برای اعتماد در تعاملات آنلاین تبدیل خواهد شد.

آشنایی با ارز دیجیتال میوتا (MIOTA)

آشنایی با ارز دیجیتال میوتا (MIOTA)
منبع: iota-news.com

رمزارز میوتا به عنوان ارز بومی در شبکه آیوتا استفاده می‌شود. از این رمزارز می‌توان برای پرداخت‌های همتابه‌همتا و ذخیره ارزش در شبکه آیوتا استفاده کرد. عدم وجود کارمزد تراکنش باعث می‌شود که شبکه آیوتا برای پردازش ریزتراکنش‌ها (Microtransaction) بسیار مناسب باشد. کاربرد اصلی کوین میوتا برای تراکنش‌های ماشین به ماشین بین دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا است.

آیوتا در سال ۲۰۱۵ فروش توکن میوتا را انجام داده و ۹۹۹.۹۹ میلیون توکن توزیع کرده است. آیوتا از این فروش، ۱۳۳۷ بیت کوین معادل با ۴۳۴,۰۰۰ دلار در آن زمان به دست آورد. سپس موجودی رمزارز به ۲.۷۸ میلیارد تغییر کرد. ۵٪ از سرمایه حاصل از فروش توکن میوتا به بنیاد آیوتا اهدا شده است.

به گزارش میهن بلاکچین عرضه کل آیوتا ۲۷۷۹۵۳۰۲۸۳ عدد است که تمام آن در گردش است. ارز دیجیتال IOTA رتبه ۶۷ را از نظر ارزش بازار دارد. ارزش کل بازار رمزارز آیوتا ۵۸۵۰۱۵۹۳۳ دلار و حجم معاملات ۲۴ ساعته آن ۹۱۸۷۰۳۸ دلار است. قیمت آیوتا در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۱، ۰.۲۱ دلار است. رمزارز IOTA در ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ کمترین قیمت ۰.۰۸ دلار و در ۲۸ آذر ۱۳۹۶ بیشترین قیمت ۵.۲۵ دلار را به ثبت رسانده است.

نقشه راه پروژه آیوتا

در ادامه به مهم‌ترین نقاط عطف پروتکل IOTA در گذشته و آینده نگاهی می‌اندازیم:

آپدیت‌های عرضه شده

  • ارتقای پروتکل Chrysalis
  • نسخه دسکتاپ و موبایلی Firefly
  • نسخه ۲.۰ شبکه توسعه (Devnet)
  • نرم‌افزار نود مبتنی بر پلاگین
  • راه‌اندازی شبکه شیمر (Shimmer)
  • ارتقای پروتکل استارداست (Stardust)

آپدیت‌های بعدی

  • زنجیره ShimmerEVM Chain (اولین زنجیره قرارداد هوشمند آیوتا)
  • ارتقای پروتکل Seamless
  • ارتقای پروتکل Stardust
  • نسخه ۲.۰ پروتکل آیوتا
  • عرضه پروتکل Assembly (زنجیره‌های لایه ۲ مجهز به قرارداد هوشمند همراه با ولیدیتورهای پویا)
  • مقیاس‌پذیری از طریق شاردینگ

تیم توسعه‌دهنده پروتکل آیوتا

بنیاد آیوتا یک سازمان خیریه غیرانتفاعی بین‌المللی است که پروتکل آیوتا را توسعه می‌دهد و در صدد نظارت متن باز است تا این فناوری را گسترش دهد و آن را به بلوغ برساند. بنیاد آیوتا در برلین مستقر است و هدف آن، ایجاد یک پروتکل استاندارد برای اینترنت اشیا (IoT) است.

بنیاد آیوتا یک شبکه جهانی متشکل از توسعه‌دهندگان، طراحان، مهندسان و کارآفرینان است که هدف آنها تبدیل آیوتا به فناوری دفترکل توزیع‌شده ایمن‌تر و جامع‌تر است. بنیاد آیوتا در صدد تبدیل آیوتا به فناوری‌ای است که توسط شرکت‌ها و افراد حاضر در صنایع مختلف پذیرفته شود و طبق نیازهای آنها قابلیت شخصی‌سازی داشته باشد.

دیوید سونستبو (David Sønstebø) یکی از سه هم‌بنیان‌گذار آیوتا است. او خود را کارآفرینی سریالی و علاقمند به تکنولوژی می‌داند. دومینیک شینر (Dominik Schiener) یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذران آیوتا است. او از سال ۲۰۱۲ مشغول  راه‌اندازی پروژه‌های استارتاپی بوده و از سال ۲۰۱۵ پا به دنیای بلاکچین نهاده است. سرگی پوپوف (Serguei Popov) سومین موسس این پروژه است. او دکترای ریاضیات خود را در سال ۱۹۹۷ از دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو گرفته است. همچنین به مدت ۱۱ سال استاد دانشگاه در برزیل بوده است. هم‌اکنون به عنوان محقق در دانشگاه پورتو مشغول به فعالیت است. 

همکاری‌ها و سرمایه‌گذاران پروتکل آیوتا

آیوتا با بیش از ۱۰۰ سازمان خصوصی، دولتی و آموزشی همکاری کرده است. از میان آن‌ها می‌توان به JAGUAR، Dell Technologies، EDAG، Teleconsys، بیترکس و OKEX اشاره کرد. سرمایه‌گذاران پروژه IOTA نیز در حال حاضر Blocktree Capital و Outliner Ventures هستند. 

همکاری ‌آیوتا و walt.id

پروژه walt.id ارائه‌دهنده زیرساخت کیف پول، شناسایی و NFT برای توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها است. در جریان این همکاری روی سیستم‌های ورود امن براساس هویت خودمختار (SSI) کار می‌شود. این سیستم‌ها امکان ورود آسان کاربران به برنامه‌های وب.۲ و وب.۳ را فراهم می‌کنند. 

همکاری آیوتا و کارتسی

طی این همکاری از اوراکل‌ها و قراردادهای هوشمند آیوتا و ماشین مجازی مبتنی بر لینوکس کارتسی ورود کسب‌و‌کارهای غیربلاکچینی به جهان دیفای، بازی، NFT و اینترنت اشیای صنعتی تسهیل می‌شود. کارتسی ارائه‌دهنده زیرساخت‌های نرم‌افزاری از جمله ماشین مجازی مبتنی بر لینوکس، رولاپ و زنجیره جانبی است. 

همکاری آیوتا و بوش

بوش (BOSCH) یک شرکت چند ملیتی مهندسی و الکترونیک مستقر در آلمان است که در حال حاضر بزرگترین تامین‌‌کننده قطعات ماشین در سراسر جهان است. این شرکت از فناوری آیوتا برای جمع‌آوری اطلاعات و پرداخت‌های خرد استفاده می‌کند. 

نحوه خرید و فروش رمزارز IOTA

رمزارز IOTA را می‌توانید در صرافی‌های متمرکز بیت فینکس، کوکوین، بایننس، Bitvavo، بیت پاندا، Upbit، Indodax و Kriptomat خرید و فروش کنید. 

میوتا را در کدام کیف پول‌ها نگهداری کنیم؟

فایرفلای (Firefly) کیف پول رسمی پروتکل آیوتا است. این کیف پول در حال حاضر برای مک، ویندوز و لینوکس قابل استفاده است. فایرفلای همچنین از کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر نانو اس و نانو ایکس پشتیبانی می‌کند. یکی دیگر از کیف پول‌های سازگار با آیوتا تنگل پی (Tanglepay) است. 

پرسش و پاسخ (FAQ)

پرسش و پاسخ میهن بلاکچین
  • پروتکل آیوتا (IOTA) چیست؟

آیوتا یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که به منظور مدیریت پرداخت و تراکنش‌های دستگاه‌های متصل به اینترنت طراحی شده است. میوتا (MIOTA) رمزارز بومی این پلتفرم است که تراکنش‌های این سیستم را تسهیل می‌کند. 

  • قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال آیوتا چقدر است؟

آیوتا در حال حاضر ۲۱ سنت ارزش دارد. برای مشاهده قیمت کنونی IOTA به صفحه قیمت آیوتا مراجعه کنید. 

  • بهترین کیف پول آیوتا کدام است؟

از کیف پول‌های سازگار با IOTA می‌توان به فایرفلای (Firefly) و لجر اشاره کرد. 

  • آیا ارز آیوتا ارزش خرید دارد؟

برای سرمایه‌گذاری در هر پروژه‌ای باید متناسب با اهداف و زمان خود برنامه‌ریزی کنید. همچنین بسیار مهم است که تحقیق کنید و بر پیشگویی دیگران تکیه نکنید. 

جمع‌بندی

پروژه آیوتا (IOTA) توسط بنیاد غیرانتفاعی آیوتا مستقر در برلین آلمان توسعه یافته و ارائه شده است. آیوتا پروتکلی متن‌باز و مقیاس‌پذیر است که برای انتقال ارزش و اطلاعات غیرمتمرکز و سریع از رمزارز MIOTA استفاده می‌کند. تراکنش‌های این پروتکل برخلاف اکثر شبکه‌های بلاکچینی بدون کارمزد انجام می‌شود. با توجه به اینکه آیوتا در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شده، نظر شما درباره پروتکل آیوتا چیست؟ چه آینده‌ای برای آن پیشبینی می‌کنید؟

منبع
iota

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
1 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا