کریپتو کده

بیت کوین کش چیست؟‌ همه چیز درباره رمزارز BCH

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) یک فورک از بیت کوین است و قصد دارد که تراکنش‌های بین کاربران یک شبکه و کسب‌وکارها را تسهیل کند. این پروژه با افزایش اندازه بلاک‌ها ، امکان پردازش تراکنش‌های بیشتر و بهبود مقیاس‌پذیری در بیتکوین را فراهم کرده است. در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳، قیمت بیت کوین کش به‌دلیل لیست شدن در صرافی EDX Markets حدود ۱۰۴ درصد رشد کرد. برای دانستن این که Bitcoin Cash چیست، ابتدا شما باید بدانید بیت کوین چیست و چگونه بیتکوین کش پس از آن شکل گرفت. پس در این مقاله با میهن بلاکچین همراه باشید تا سازوکار این پروژه را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن
خلاصه مطلب:
👈 بیت کوین کش با هدف ارائه خدمات بهتر در عرصه پردازش تراکنش‌ها در مقایسه با بیت کوین‌، افزایش سایز بلاک تا ۸ مگابایت‌، گرفتن جایگاه پول سنتی فیات و غیره عرضه شد.
👈 جامعه بیت کوین به دنبال دستیابی به راهکاری بودند تا بتوانند مشکلات موجود در بیت کوین را حل کرده و آن را کارآمدتر کنند. از همین رو‌، ویژگی‌های Bitcoin Unlimited و سگویت را معرفی کردند.
👈 دلیل رشد چشمگیر BCH در سه ماه دوم ۲۰۲۳ را به لیست شدن در EDX Markets نسبت می‌دهند.
این مقاله در ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده است.

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش چیست

Bitcoin Cash یک پول الکترونیکی همتا‌به‌همتا است که هدف آن تبدیل شدن به پول جهانی با امکاناتی مثل پرداخت سریع، کارمزدهای کم، حریم خصوصی و ظرفیت تراکنش‌های بالا است. به همان روشی که پول فیزیکی مانند اسکناس دلار به صورت مستقیم به اشخاص تحویل داده می‌شود، پرداخت‌های بیت کوین کش نیز مستقیما از یک شخص به شخص دیگر ارسال می‌شود.

بیت کوین کش یک رمزارز غیرمتمرکز است و برای استفاده از آن و تایید تراکنش‌های آن نیازی به شخص ثالث یا هیچ بانکی وجود ندارد. در واقع همان سازوکار بیت کوین برای این پروژه نیز قابل اجراست. برخلاف پول‌های فیات، BCH به واسطه‌های پولی مانند بانک‌ها و پردازنده‌های پرداخت وابسته نیست؛ به همین علت تراکنش‌های آن توسط دولت‌ها یا سایر شرکت‌های متمرکز سانسور نمی‌شود. وجوه موجود در این بستر نیز قابل ضبط یا مسدود شدن نیستند.

تاریخچه بیت کوین و آغاز بیت کوین کش

همانطور که می‌دانید، بیت کوین اولین ارز رمزنگاری شده است که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. بیت کوین برترین ارز دیجیتال از لحاظ ارزش بازار است؛ اما این عوامل دلیلی نیست که Bitcoin از لحاظ عملکرد نیز بهترین ارز دیجیتال باشد.

با محبوبیت بیشتر بیت کوین در اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل ۲۰۱۷، این کوین با مشکلاتی روبرو بود که همچنان ادامه دارند. یکی از مشکلاتی که بیت کوین دارد، مقیاس پذیری آن است. مسئله دوم اندازه بلاک‌های تراکنش بیت کوین است که تنها ۱ مگابایت بودند. کم‌حجم بودن اندازه بلاک‌های بلاک‌چین بیت کوین باعث می‌شد که تراکنش‌ها دیرتر تایید شوند و پردازش آنها با تاخیر انجام شود.

جامعه کاربری بیت کوین در اولین روزهای خود به‌طور چشمگیری رشد کرد و به یک جامعه متحد قوی تبدیل شد. این جامعه در دوره رشد خود به بررسی کاربردهای بیت کوین و بلاک‌چین آن پرداخت. مدتی بعد، جامعه کاربری روبه‌رشد بیت کوین به بخش‌های مختلف تقسیم شد که درباره نحوه عملکرد بیت کوین و مطابقت بیت کوین اصلی با استانداردهای جدید، ایدئولوژی‌های متضادی داشتند. در نهایت، دوران اتحاد جامعه کاربری بیت کوین پس از هفت سال به پایان رسید و فورک بیت کوین کش که با نام Bitcoin ABC نیز شناخته می‌شود، ساخته شد.

پس از آن، بلاک چین و ارز بیت کوین به دو قسمت تقسیم شد. جامعه بیت کوین به دنبال دستیابی به راهکاری بودند تا بتوانند مشکلات موجود در بیت کوین را حل کنند و شاه رمزارز‌ها را کارآمدتر کنند، که ویژگی‌های Bitcoin Unlimited و سگویت (Segwit‌) را معرفی کردند.

روند توسعه یافتن Segwit2x

Bitcoin Unlimited محدودیت اندازه بلاک‌ها را برمی‌دارد. بسیاری از ماینرها معتقد بودند که با وجود این راهکار و حذف محدودیت اندازه بلاک‌ها، نه تنها از انباشته شدن بلاک‌ها جلوگیری خواهند کرد، بلکه کارمزد کلی ماینر را برای هر بلاک افزایش خواهند داد. با این حال، بسیاری از توسعه‌دهندگان مخالف این پروپوزال بودند و معتقد بودند که پیاده‌سازی این راهکار، منجر به خارج شدن ماینرهای کوچک از گردونه رقابت خواهد شد و در نتیجه، این قضیه می‌تواند باعث متمرکزسازی کل شبکه شود. راهکار سگویت شامل ذخیره‌سازی بعضی از اطلاعات در فایل‌های جداگانه خارج از بلاک‌چین است. توسعه‌دهندگان مدعی‌اند که این راهکار می‌تواند فضای ذخیره‌سازی بسیار زیادی را فراهم کند و در نتیجه بلاک‌ها می‌توانند تراکنش‌های بیشتری را در خود جای دهند و زمان تایید تراکنش‌ها به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. این در حالیست که بسیاری از کاربران هنگامی که این راهکار را با Bitcoin Unlimited مقایسه می‌کنند، آن را صرفا راه حل موقت و پیچیده‌تری می‌دانند.

در نتیجه، پروتکل دیگری به اسم SegWit2x توسعه یافت. عرضه این پروتکل به معنای ذخیره‌سازی بعضی از اطلاعات در خارج از زنجیره و همچنین افزایش حجم بلاک‌ها به ۲ مگابایت بود. این پروتکل در تاریخ یکم آگوست ۲۰۱۷ و پس از رای مثبت دادن ۹۵ درصد ماینرها به آن، پیاده‌سازی شد. با این حال، شبکه سریعا شاهد افزایش حجم بلاک‌ها نبود؛ برای بسیاری از کاربران، اجرای این پروتکل به معنای به تعویق افتادن مشکل به جای حل کردن آن بود.

برخی از اعضای جامعه بیت‌کوین از جمله راجر ور (Roger Ver‌) احساس کردند که پذیرش طرح BIP 91 (معروف به سگویت) بدون افزایش محدودیت اندازه بلاک، مقابله با مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین را به تاخیر انداخته است و این موضوع فقط برای افرادی که می‌خواهند روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند، خوشایند خواهد بود؛ نه افرادی که می‌خواهد از آن به عنوان یک ارز در مبادلات خود استفاده کنند. این اعضای جامعه از به کار بردن این راهکار در شبکه بیتکوین خودداری کردند.

در نهایت گروهی از فعالان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، توسعه‌دهندگان و ماینرها در جامعه Bitcoin از طرح سگویت برای بهبود شبکه بیت کوین ناراضی بودند و همین امر زمینه را برای فشارهای بیشتر جهت افزایش اندازه بلاک و ایجاد هاردفورک فراهم کرد. برای آپدیت نرم‌افزار شبکه بیتکوین‌‌، تنها راهکار پیش روی ما استفاده از سافت‌فورک و هاردفورک است و این‌گونه شد که هاردفورک بیتکوین کش در یکم آگوست انجام شد.

با این هاردفورک، توسعه‌دهندگان قوانین جدیدی ایجاد کردند و تمام افرادی که بیت کوین داشتند به همان میزان Bitcoin Cash دریافت کردند. طرح پیشنهادی، شامل افزایش توان پردازش تراکنش‌ها در شبکه، از طریق افزایش سایز بلاک تا ۸ مگابایت بود. اولین پیاده‌سازی پروتکل بیت کوین کش‌، به نام Bitcoin ABC‌، در کنفرانسی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ ارائه شد و در ماه ژوئیه نام بیت کوین کش توسط استخر ماینینگ ViaBTC پیشنهاد شد. در تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۷ اعلام شد که بیت کوین کش با استفاده از یک هاردفورک اجرایی خواهد شد.

به محض اجرای بیت کوین کش، تاریخچه تمام تراکنش‌های بیتکوین اصلی حفظ شد؛ اما تمام تراکنش‌های بعدی BCH با پروتکل جدید ثبت شدند. بلاک شماره ۴۷۸۵۵۸ آخرین بلاک مشترک این دو ارز بود و در نتیجه اولین بلاک بیتکوین کش ۴۷۸۵۵۹ بود.

Bitcoin Cash چگونه کار می‌کند؟

هارد فورک بیت کوین کش

بیت کوین کش بسیاری از ویژگی‌های بلاکچین اصلی بیت کوین را حفظ کرده است؛ از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و اکثر ماینرهای اولیه آن از شبکه اصلی بیت کوین آمده‌اند. بیت کوین کش یک ایردراپ نیز برگزار کرد که در آن هولدرهای بیت کوین با نسبت یک به یک BCH دریافت کردند. عرضه کل بیت کوین کش ۲۱ میلیون واحد است. برای داشتن یک سیستم سریع‌تر و منعطف‌تر، بیت کوین کش تغییرات مختلفی را در خود ایجاد کرده است که شامل موارد زیر هستند:

گسترش سایز بلاک

در زمان فورک، سایز بلاک شبکه بیت کوین تنها یک مگابایت بود؛ یعنی در هر بلاک فقط می‌توانست ۱۲۰۰ تراکنش داشته باشد و در هر ثانیه ۷ تراکنش را تایید کند. برای حل این مسئله، بیت کوین کش سایز بلاک را به ۸ مگابایت افزایش داد که به‌مرور زمان به ۳۲ مگابایت رسید. این سایز از ۲۵,۰۰۰ تراکنش پشتیبانی می‌کند و به بلاک‌چین بیت کوین کش امکان می‌دهد که در هر ثانیه تقریبا ۱۰۰ تراکنش را تایید کند؛ یعنی ۱۴ برابر سریع‌تر از بلاکچین بیت کوین. ضمنا، بیت کوین کش کارمزد بسیار کمی دارد و گزینه مناسب‌تری برای تراکنش‌های همتابه‌همتا است.

قرارداد هوشمند

ظهور توکن‌های بی‌همتای Ordinals و استاندارد BRC-20 نشان داد که بلاک چین اصلی بیتکوین می‌تواند کار بلاکچین‌های قرارداد هوشمند را انجام دهد؛ البته قراردادهای هوشمند آن با قراردادهای هوشمند عادی متفاوت است. شبکه لایتنینگ (Lightning Network) بیتکوین نیز یک برنامه قرارداد هوشمند محسوب می‌شود. این شبکه با استفاده از زبان قرارداد هوشمند خاص خود، امکان انجام تراکنش‌های آف‌چین را فراهم می‌کند.

این در حالیست که شبکه بیتکوین کش این قابلیت‌ها را قبلا توسعه داده است و از قراردادهای هوشمند و زنجیره‌های جانبی پشتیبانی می‌کند. قراردادهای هوشمند بیت‌کوین کش با زبان کش اسکریپت (CashScript) ساخته‌ شده‌اند. کش اسکریپت یک زبان قرارداد هوشمند است که به‌طور ویژه برای ساخت برنامه‌های کاربردی در شبکه بیت کوین کش توسعه یافته است.

بیت کوین کش یک زنجیره جانبی به نام SmartBCH دارد که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های قرارداد هوشمند خود را در اکوسیستم بیت‌کوین کش بسازند (البته در حال حاضر این زنجیره به‌صورت مستقیم با اتریوم قابل تعامل نیست). SmartBCH از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و ولیدیتورهای آن توسط ماینرهای شبکه اصلی بیت کوین کش انتخاب می‌شوند. توان عملیاتی بالای این زنجیره باعث می‌شود که حتی در صورت بزرگ‌تر شدن پایگاه کاربری، کارمزدها پایین بمانند.

صعود بیت کوین کش

مزایا بیت کوین کش

در آخرین روز ژوئن ۲۰۲۳ (۹ تیر ۱۴۰۲)، قیمت بیتکوین کش به اوج سالانه ۳۲۰ دلار رسید؛ یعنی یک رشد تقریبا ۲۰۰ درصدی نسبت به روز اول همان ماه. ارزش بازار آن نیز در این مدت از ۶ میلیارد دلار عبور کرد. در هفته‌های آخر ماه ژوئن، میانگین حجم معاملات روزانه BCH از ۵۲ میلیون دلار به بیش از یک میلیارد افزایش یافت (تقریبا ۲۰ برابر).

داده‌های آن‌چین بیت کوین کش از جمله تعداد هولدرها هماهنگ با رشد قیمت آن پیش رفتند. با افزایش تقاضا برای BCH در این مدت، تعداد هولدرهای آن از ۲۲ میلیون نفر فراتر رفت. در روز ۳۰ ژوئن، سختی استخراج این شبکه به ۳۹۰ G و هش ریت آن به بیش از ۳.۱ EH/s افزایش یافت.

البته در طول این مدت لایت کوین، بیت کوین و بیت کوین SV نیز نسبتا رشد کردند. دلیل اصلی رشد این دارایی‌های مرتبط‌ دقیقا مشخص نیست اما احتمال می‌رود که عامل اصلی این رشد‌، راه‌اندازی صرافی EDX Markets باشد.

صرافی EDX در ابتدا با چهار دارایی اصلی راه‌اندازی شد؛ بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و بیت کوین کش. لیست شدن در بازارهای این صرافی، یک پیشرفت مثبت برای بیت کوین کش است. اولا، لیست شدن BCH در این صرافی تایید می‌کند که بیت کوین کش یک ارز دیجیتال است (نه یک اوراق بهادار). این اتفاق آن را از بحث جاری «اوراق بهادار بودن ارزهای دیجیتال» جدا می‌کند و به سرمایه‌گذاران آن اطمینان خاطر می‌دهد. دوما، EDX عرصه مناسبی برای دیده شدن و مقبولیت بیشتر بیت کوین کش است؛ چون در این پلتفرم فقط ۳ رقیب دارد.

EDX Markets چیست؟

ای‌دی‌اکس مارکتس (EDX Markets) یک پلتفرم معاملاتی جدید است که توسط تعدادی از موسسات مالی بزرگ مثل Fidelity Digital Assets و Citadel Securities حمایت می‌شود. هدف EDX Markets این است که ارزهای دیجیتال را به امور مالی سنتی (TradFi) بیاورد و به یک پلتفرم معاملاتی قانونی تبدیل شود. طبق ادعای این صرافی، EDX Markets با این کار از کاربران خود در برابر خطرات سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و سایر دارایی‌هایی که قانونی نیستند، محافظت خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۸ گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس فعلی SEC، در یک ویدیو گفت:

بیش از ۷۰ درصد بازار کریپتو را بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و بیت کوین کش تشکیل می‌دهند. چرا از این ۴ ارز دیجیتال اسم بردم؟ چون این‌ها اوراق بهادار نیستند.

این ۴ ارز دیجیتال، همان ارزهایی هستند که در حال حاضر در EDX Markets معامله می‌شوند. با توجه به این‌که موسسات محبوب سنتی مثل Blackrock در تلاش‌اند تا با راه‌اندازی ETFهای بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر به این فضا وارد شوند، وجود یک صرافی ارز دیجیتال قابل اعتماد لازم و ضروری است. اگر EDX بتواند یک پلتفرم معاملاتی قانونی بسازد که این ETFها بتوانند از آن تامین شوند، این اتفاق مزیت‌های مختلفی را برای این صرافی به‌همراه خواهد داشت. در حال حاضر، هیجان و هایپ بزرگی برای EDX Markets (و دارایی‌های لیست‌شده در آن) به وجود آمده است.

تیم بیتکوین کش

راجر ور و بیت کوین کش

تیم بنیان‌گذار این پروژه از برخی توسعه‌دهندگان بیت کوین تشکیل می‌شد که تحت نظارت هایپو یانگ (Haipo Yang‌)‌، مدیرعامل ViaBTC و یکی از اولین سرمایه‌گذاران BTC فعالیت می‌کردند. پروژه Bitcoin Cash از اولین روز‌های راه‌اندازی تا به امروز مورد حمایت راجر ور (Roger Ver‌) بوده است. او که به مسیح بیت‌کوین مشهور است، در واقع کسی است که بیتکوین کش را به وجود‌ آورد و از آن حمایت ویژه‌ای کرد.

راجر ور یکی از اولین سرمایه‌گذاران بر روی بیت کوین و مدیرعامل Bitcoin.com است. او یکی از ۵ خالق بنیاد بیت کوین نیز هست. از نظر وی Bitcoin Cash همانند Bitcoin است؛ اما قابلیت‌های بیشتری نسبت به بیت کوین دارد و در آینده جای این ارز دیجیتال را خواهد گرفت.

Bitcoin.com تحت مدیریت راجر ور در سال ۲۰۱۸ در قسمت خرید بیت کوین، لینک خرید بیت کوین کش را گذاشته بود و بسیاری از کاربرانی که با بیت کوین آشنا نبودند با مراجعه به Bitcoin.com به جای خرید بیت کوین، بیت کوین کش خریداری می‌کردند. پس از آنکه این موضوع فاش شد، بسیاری راجر ور را به کلاهبرداری متهم کردند.

نقشه راه بیت کوین کش

نقشه راه بیتکوین کش اواخر سال ۲۰۱۸ ارائه شد که در تصویر فوق می‌توانید تمامی مراحل آن را ببینید. از آن زمان تاکنون هیچ برنامه‌ریزی دیگری توسط تیم توسعه‌دهنده پروژه ابلاغ نشده است.

وضعیت فعلی بیت کوین کش

قیمت بیت کوین کش در زمان ویرایش این مقاله (۲۳ مرداد ۱۴۰۲) ۲۲۸ دلار و حجم معاملات ۲۴ ساعته آن در حدود ۱۰۶ میلیون دلار است. در حال حاضر (۲۳ مرداد ۱۴۰۲) این رمزارز در رتبه نوزدهم بازار کریپتو از لحاظ حجم قرار دارد و حجم بازار آن بیش از ۴ میلیارد دلار است. بیشترین قیمت ثبت‌شده برای بیت کوین کش در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ با مبلغ ۴۳۵۵ دلار بوده است و کمترین میزان آن با ۷۵ دلار در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۸ بوده است.

بیت‌کوین کش دارای یک پروتکل حاکمیتی مشخص نیست و به نظر می‌رسد توسعه و طراحی Bitcoin Cash به تیم‌های توسعه‌دهنده این پروژه محدود شده است. بنابراین، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند با سرمایه‌گذاری بر روی BCH مسیر پروژه را مشخص کرده و یا تغییر دهند. به نوعی می‌توان گفت که خریداری کردن BCH به معنای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های شبکه نخواهد بود.

صرافی و کیف پول مناسب BCH

امکان خرید بیت کوین کش در بسیاری از صرافی‌های متمرکز مثل بایننس، کوین‌بیس، کراکن و .. وجود دارد. شما همچنین می‌توانید نسخه‌های رپدشده این رمزارز را از صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی‌سواپ، بالانسر و غیره نیز تهیه کنید. برای خرید بیت کوین کش از صرافی‌های ایرانی نیز می‌توانید استفاده کنید. برای مقایسه قیمت صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی به این صفحه مراجعه کنید.

برای ذخیره بیت کوین کش نیز شما گزینه‌های بسیار زیادی دارید و می‌توانید از کیف پول‌های Electron Cash، تراست ولت‌، Coinomi‌، بیت‌کوین دات کام (Bitcoin.com‌)، اگزودوس و Guarda و البته کیف پول‌های سخت افزاری لجر و ترزور (Trezor‌) نیز استفاده کنید.

سوالات متداول (FAQ)

پرسش و پاسخ میهن بلاکچین
بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش یک فورک از بیتکوین است و با هدف افزایش سایز بلاک‌ها و افزایش سرعت انجام تراکنش‌های بیت کوین عرضه شده است.

کوین بیت کوین کش چه کاربرد‌هایی دارد؟

کوین BCH به عنوان ابزاری برای پرداخت و همچنین پرداخت کارمزد همین شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردی در روند حاکمیت شبکه ندارد.

نتیجه‌گیری

بیت کوین کش موفق شد تا پس از شکل‌گیری در سال ۲۰۱۷‌، جایگاه خود را در دنیای کریپتو تثبیت کند. با توجه به کم بودن ماینر‌های این پروژه‌، امکان اداره غیرمتمرکز Bitcoin Cash به صورت کامل وجود ندارد. در نتیجه‌، در مقایسه با بیت کوین شاهد سرمایه‌گذاری افراد کمتری در این عرصه هستیم. این پروژه با هدف افزایش سایز بلاک‌های بیت کوین و تسریع روند انجام تراکنش‌ها عرضه شد. در این مقاله به سوال بیتکوین کش چیست پاسخ دادیم، به تاریخچه آن اشاره کردیم و در ادامه به افراد تاثیرگذار در این رمزارز، صرافی و کیف پول مناسب آن پرداختیم. به نظر شما آیا بیت کوین کش می‌تواند رقیب جدی بیت کوین محسوب شود؟ چه نقاط ضعفی را در این پروژه می‌بینید؟

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
5 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا