کریپتو کده

پلتفرم Waves چیست؟ آشنایی با ویوز و ارز دیجیتال WAVES

فقط یک پروژه قدیمی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ و روزهایی که حال بازار ارزهای دیجیتال خوب نبود،‌ موفق به رشد شد و بالاترین قیمت تاریخش را ثبت کرد. ویوز یک پلتفرم غیرمتمرکز است که می‌تواند بستری برای قراردادهای هوشمند باشد و به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی توکن سفارشی خود را ایجاد کنند. مهاجرت این پلتفرم به نسخه۲ در سال ۲۰۲۲،‌از عوامل رشد آن در روزهای قرمز بازار بود. در این مقاله پس از پرداختن به این که پلتفرم Waves چیست و چطور کار می‌کند، در مورد موسس، شرکا، سرمایه‌گذارن و نقشه راه این پروژه صحبت خواهیم کرد. همچنین صرافی و کیف پول مناسب آن نیز بررسی می‌شوند. با میهن بلاکچین همراه باشید.

این مقاله در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ به‌روزرسانی شده است.

پلتفرم Waves چیست؟

پلتفرم Waves چیست
منبع: cryptoninjas.net

ویوز (Waves) که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد، یک پلتفرم منبع باز برای برنامه‌های غیرمتمرکز و ایجاد توکن است. این پلتفرم از مکانیزم اجماع گواه اثبات سهام استفاده می‌کند. در آن زمان WAVES دومین پروژه بزرگ بلاکچین بود که با موفقیت عرضه‌ اولیه‌ خود را به اتمام رساند و تقریبا ۳۰،۰۰۰ بیت کوین جمع‌آوری کرد.

یکی از اهداف ویوز در سال ۲۰۲۲، استفاده از بلاک‌چین با حداقل اثر کربن است. زیرساخت تکنولوژی ویوز می‌تواند در مواردی که به امنیت و عدم تمرکز نیاز وجود دارد مثل امور مالی باز، تعیین هویت اشخاص، بازی، داده‌های حساس و بسیاری موارد دیگر مفید باشد.

در سال ۲۰۲۲، ویوز تغییر طرح خود را از ورژن ۱.۰ به ۲.۰ اعلام کرد که شامل موارد زیر است: الگوریتم اجماع جدید با پشتیبانی EVM، مدل‌های حاکمیتی جدید، تامین مالی میان زنجیره‌ای، پروتکل بین متاورسی سطح صفر، شرکت و شتاب‌دهنده جدید در ایالات متحده برای افزایش تسلط بلاک چین ویوز و نیز پذیرش گسترده تکنولوژی بلاک چین.

دلیل حضور در آمریکا این است که این کشور سهم جهانی بزرگی از توسعه‌دهندگان، پروژه‌ها و اکوسیستم‌های بلاکچینی دارد و شرکت‌های بزرگ و آینده‌نگر زیادی در آن وجود دارند که یکپارچه‌سازی بلاک چین را بررسی می‌کنند. مهم‌ترین هدف ویوز در آمریکا افزایش تعداد برنامه‌های ساخته‌شده روی این بلاکچین است و برای حمایت از آن بودجه ۱۵۰میلیون دلاری در نظرگرفته‌است.

ویوز چه هدفی دارد؟

وقتی اتریوم استاندارد توکن ERC20 را معرفی کرد،‌ بیراه نیست اگر بگوییم یک انقلاب ایجاد شد. به کمک این استاندارد دیگر توسعه‌دهندگان مجبور به توسعه یک بلاکچین از ابتدا نبودند. آن‌‌ها بسیار راحت‌تر از گذشته می‌توانند توکن خود را بر بستر بلاکچین اتریوم ایجاد کنند.

البته راحتی توسعه‌دهنده‌ها به این معنا نیست که هر شخص بدون دانشی می‌تواند روی اتریوم توکن ایجاد کند. برای این امر شما یا باید مهارت‌های توسعه بلاک چین را داشته باشید یا به کسی که این کار را انجام می‌دهد پول بدهید.

هدف ویوز این است که به هر کسی اجازه دهد یک توکن سفارشی ایجاد کند، حتی اگر برنامه نویس نباشد. در واقع Waves ادعا می‌کند که شما می‌توانید یک توکن سفارشی را تنها در چند دقیقه ایجاد کنید، کل فرآیند به سادگی ایجاد یک حساب کاربری فیس بوک و تنظیم یک عکس پروفایل است. همچنین ویوز قصد دارد تا یک بستر راحت و کاملا در دسترس برای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز باشد.

ویوز چطور کار می‌کند؟

مهاجرت ویوز به ورژن ۲ این شبکه را سریع‌تر و حتی امن‌تر می‌کند و در عین حال غیرمتمرکز باقی می‌ماند. تیم توسعه ویوز بر اجرای نسخه جدید مکانیزم اجماع بر اساس شاردینگ کاربردی گواه اثبات سهام (PPOSS) متمرکز شده است.

توسعه شبکه جدید و سازگار با EVM ویوز از بهار ۲۰۲۲ آغاز شده است. شبکه جدید به شبکه موجود متصل خواهد شد تا انتقال ملایم‌تر به Waves 2.0 بدون کاهش ارزش یا کارایی شبکه قدیمی انجام شود. همچنین سازگاری با ماشین مجازی اتریوم با ارائه زیرساخت گسترده‌ای از ابزارهای توسعه و تحلیل، Waves را برای تیم‌های مختلف قابل دسترس‌تر می‌کند. در ادامه برای درک بهتر ویوز مروری بر قسمت‌های مختلف این پلتفرم خواهیم داشت.

چارچوب DAO

امروزه مدل‌های دائو از بسیاری جهات به سمت تامین مالی جمعی حرکت می‌کنند و مفهوم اصلی آن را پشت سر گذاشته‌اند. یکی از مشکلات اصلی، نبود مکانیسم‌های ارزیابی موفقیت است. تیم ویوز باور دارد که اعضای DAO که تصمیمات آنها موفقیت پروژه را به همراه دارد، باید مزایای بیشتری دریافت کنند و سهمی در آن داشته باشند. دائوی ویوز قصد دارد تا یک مدل حاکمیت عمومی جدید با برنامه‌هایی راه‌اندازی کند که بسیار فراتر از فناوری بلاک‌چین فعلی باشد. این مدل جایگزین که اولین DAO در اکوسیستم ویوز بر اساس چارچوب آن (دائوی انجمن ویوز و دائوی سرمایه‌گذاری) است، در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی خواهد شد.

پل‌های Gravity

برای کاربران و اپلیکیشن‌ها پلی ساخته می‌شود تا به دارایی‌هایشان در هر زنجیره سازگار با EVM (اتریوم، آوالانچ، زنجیره هوشمند بایننس و غیره)، بیت‌کوین و سولانا دسترسی داشته باشند. این پل بر اساس امضاهای آستانه (Threshold Signature) ساخته شده است که باعث می‌شود از آسیب پذیری در قراردادهای هوشمند پیچیده جلوگیری شود و هزینه‌های گس کاهش یابد. پل‌های گرویتی کاملا در شبکه جدید ویوز ادغام خواهند شد.

یکپارچگی جهانی پل‌ها

ویوز به موازات گرویتی از فناوری‌های فعلی پل میان زنجیره‌ای برای ایجاد یکپارچگی جهانی پل‌ها بهره می‌برد. اولین هدف ویوز ادغام با آلبریج (Allbridge)‌ در می ۲۰۲۲ خواهد بود. آلبریج روشی ساده، مدرن و قابل اعتماد برای انتقال دارایی‌ها بین شبکه های مختلف است. این پل بین هر دو نوع بلاکچین EVM و غیر EVM است که هدف آن پوشش راه‌حل های لایه ۲ (مانند Arbitrum و Optimism) و انتقال NFT در آینده است.

پروتکل بین متاورسی (Inter-Metaverse)‌ سطح صفر

هدف این پروتکل، ارائه جعبه ابزاری برای ایجاد متاورس‌های متصل با یک اقتصاد و هویت مشترک است. پروتکل بین متاورسی، ایده اصلی NFT‌ها در بازی‌ها را اجرا می‌کند؛ آیتم‌ها متعلق به گیمرها است و بین بازی‌ها و متاورس‌ها قابل انتقال هستند.

سازندگان بازی می‌توانند به راحتی توکن‌های بی‌همتای بین زنجیره‌ای را در هر بازی یا بازاری با یک API یکپارچه، بدون وابستگی به زنجیره خاصی ادغام کنند. در نتیجه کاربران از مدیریت حساب یکپارچه در هر بازی NFT بهره خواهند برد. آن‌ها تمام توکن‌های یکتای خود را در همه بازی‌ها در یک داشبورد مشاهده خواهند کرد که تجربه کاربری عالی خلق می‌کند.

قراردادهای هوشمند

قرارداد هوشمند ویوز
منبع: token-information.com

Waves رویکرد منحصر به فردی برای توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ارائه می‌دهد. با اجتناب از گس و زبان تورینگ ناقص، سیستم را ایمن و قابل پیش‌بینی نگه می‌دارد. برای ایجاد قرارداد هوشمند، ویوز زبان خود به نام Ride را ارائه می‌دهد. ترکیب ساده و مناسب این زبان برای توسعه‌دهندگان، توسعه بلاک چین را آسان و قابل درک می‌کند.

Ride یک زبان برنامه نویسی کامپایل شده ایستا، کند و کاربردی است. این زبان برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و به صورت توسعه‌دهنده پسند طراحی شده است.

Ride به زبان تورینگ کامل نیست و موتور اجرای آن (ماشین مجازی) هیچ مفهومی از حلقه ندارد. همچنین، محدودیت‌هایی در طراحی دارد که به اطمینان از ایمن و ساده بودن اجرا در آن کمک می‌کند. با این حال، تکرارها ضروری هستند و به عنوان ماکروهای FOLD پیاده‌سازی شده‌اند. یکی از ویژگی‌های کلیدی این زبان آن است که هزینه اجرا همیشه قابل پیش‌بینی و از قبل شناخته شده است.

Ride با وجود ساده بودن استفاده، قدرتمند است و قابلیت‌های گسترده‌ای به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. این زبان تا حد زیادی بر مبنای Scala است و همچنین از #F تاثیر گرفته است.

الگوریتم اجماع اثبات سهام ویوز

گواه اثبات سهام اجاره‌ای(LPoS)، نوع ارتقا یافته‌ای از الگوریتم POS است که شبکه بلاک چین ویوز قصد دارد با آن به اجماع توزیع شده برای ایمن‌سازی شبکه دست یابد. گره‌ها می‌توانند از توکن‌های اجاره شده برای تولید بلاک‌ها و دریافت پاداش استخراج استفاده کنند. برای این منظور، موجودی یک نود باید حداقل ۱۰۰۰ ویوز باشد. LPoS به دارندگان توکن اجازه می‌دهد تا توکن‌های خود را به نودهای Waves اجاره دهند و درصدی از پرداخت را به عنوان پاداش دریافت کنند.

اجاره‌دهندگان با استفاده از LPoS می‌توانند در فرآیند تولید بلاک‌های جدید شرکت کنند. هر چه مقدار اجاره به نود ویوز بیشتر باشد، شانس بیشتری برای انتخاب آن گره برای تولید بلاک بعدی وجود دارد. اگر آن نود انتخاب شود، اجاره‌دهنده پاداش دریافت می‌کند.

هنگامی که کاربر شروع به اجاره توکن‌ها می‌کند، آن توکن‌های اجاره شده قفل می‌شوند و با کنترل کامل مالک آن در همان آدرس باقی می‌مانند (توکن‌ها به گره منتقل نمی‌شوند، فقط تا زمانی که اجاره توسط اجاره‌دهنده لغو شود غیرقابل مصرف می‌مانند).

تنها چیزی که در لیزینگ باید در نظر گرفت این است که نود مناسب را انتخاب کنید، زیرا گره اپراتور ممکن است با کارایی متفاوتی کار کند و درصدهای متفاوتی را به عنوان پاداش بازگرداند.

Waves-NG

پروتکلی که تعیین می‌کند کدام گره حق تولید بلاک بعدی را دارد Waves-NG نامیده می‌شود و این اصلاحیه‌ای از ایده‌ای است که ابتدا برای بیت‌کوین پیشنهاد شد (اما رد شد).

Waves-NG بلاکچین ویوز را به دو نوع بلاک تقسیم می کند: بلاک‌های کلیدی و بلاک‌های میکرو. بلاک‌های کلیدی توسط یک استخراج‌کننده اثبات سهام به‌طور تصادفی انتخاب می‌شوند. سپس یک کلید عمومی در این بلاک توسط گره‌های دیگر برای ایجاد بسیاری از میکروبلاک‌ها که شامل تراکنش‌ها هستند، استفاده می‌شود.

کارمزد تراکنش‌ها

هر کس که می‌خواهد تراکنشی در شبکه ویوز انجام دهد،‌ می‌تواند میزان دلخواه خود برای کارمزد را مشخص کند، اما این مقدار از حداقل تعیین‌شده توسط شبکه نباید کمتر باشد. طبیعتا هرچقدر کارمزد بیشتری پرداخت کنید، تراکنش شما زودتر به بلاکچین اضافه خواهد شد.

حداقل کارمزد در ویوز برای هر تراکنش ۰.۰۰۱ WAVES است که البته بسته به پیچیدگی تراکنش و وجود یک برنامه غیرمتمرکز یا قرارداد هوشمند در تراکنش، این میزان دچار تغییر می‌شود و تا ۰.۰۰۴ افزایش می‌یابد.

بررسی کوین ویوز

کوین WAVES رمزارز اصلی و بومی بلاکچین ویوز است. کارمزد تراکنش‌ها و پاداش بلاک‌ها در قالب این ارزدیجیتال به تولیدکنندگان بلاک پرداخت می‌شود، این امر تولیدکنندگان بلاک را به نگهداری و توسعه زیرساخت شبکه بلاکچینی تشویق می‌کند. Block Genereator هر چقدر کوین WAVES بیشتری داشته باشد، شانش بیشتری برای اضافه‌کردن بلاک بعدی خواهد داشت.

توزیع توکن WAVES
منبع: messari.io

در زمان راه‌اندازی این پروژه قرار بود تعداد کوین‌ها ثابت بوده و همه آن از ابتدا در دسترس باشد،‌ به همین منظور در آوریل ۲۰۱۶ تعداد ۱۰۰ میلیون توکن ویوز منتشر شد و به شرح زیر توزیع شد:

  • ۸۵ درصد برای برنامه فروش توکن
  • ۱ درصد برای حمایت‌کنندگان اولیه
  • ۱ درصد برای جوایز پس از ICO
  • ۴ درصد برای شرکای استراتژیک و حامیان
  • ۹ درصد برای تیم توسعه‌دهنده

در اکتبر ۲۰۱۹، ویژگی شماره ۱۴یعنی «پاداش بلاک و سیاست پولی مبتنی بر جامعه» فعال شد که پاداش بلاک را برای تولیدکنندگان بلاک معرفی کرد. از آن لحظه، عرضه کل ویوز در حال افزایش است.

به گزارش میهن بلاکچین در زمان به‌روزرسانی این مقاله قیمت WAVES حدود ۶.۸ دلار،‌ حجم معاملات در ۲۴ ساعت آن حدود ۲۱۹ میلیون دلار و رتبه آن در بین تمام ارزهای دیجیتال ۸۶ است. بالاترین قیمتی که برای ویوز ثبت شده است مربوط به ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ و معادل ۶۱.۳ دلار است و پایین‌ترین قیمت ثبت‌شده برای ویوز ۰.۱۳ دلار مربوط به ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ است.

بنیان‌گذار ویوز چه کسی بوده است؟

ویوز را به خاطر بنیانگذار آن، دانشمند اوکراینی الاصل، الکساندر ایوانف (Alexander Ivanov) (همچنین معروف به ساشا ایوانف) می‌شناسند. ایوانف قبل از ایجاد ویوز، در فضای ارزهای دیجیتال فعال بود و صرافی منسوخ Coinomat و سایت نمایه‌سازی Cooleindex را راه‌اندازی کرده بود. او همچنین نسخه اولیه از یک استیبل کوین به نام CoinoUSD ایجاد کرد که به دلار آمریکا گره خورده بود.

Waves چه مشارکت‌ها و سرمایه‌گذارهایی داشته است؟

در جولای ۲۰۱۷، این پلتفرم، مشارکتی با شرکت بزرگ Deloitte را با هدف روشن ساختن و شکل‌دهی مقررات crowdfunding در بلاکچین جهانی و ایجاد یک چارچوب مشخص برای کسب و کار در آن، اعلام کرد. WAVES همچنین با NSD، سپرده مرکزی بورس اوراق بهادار مسکو، همکاری می‌کند تا یک پلتفرم بلاکچین دیجیتال برای توکن‌های دیجیتالی ایجاد کنند. در ماه می سال ۲۰۱۷، خبر همکاری Waves با مایکروسافت منتشر شد و طی آن پلتفرم WAVES در Azure که پلتفرم پردازش ابری ماکروسافت است در دسترس قرار گرفت. همکاری با Allbridge نیز گام مهمی در راستای ارتقا به ویوز ۲ بود.

طبق اطلاعات وبسایت کرانچ‌بیس، ویوز در ۴ مرحله موفق به جذب سرمایه ۱۴۳ میلیون دلاری شده است و دو شرکت زیر در بین سرمایه‌گذاران آن دیده می‌شود:

  • Dolfin
  • Quassar Capital

بررسی نقشه راه ویوز

ّآپدیت ویوز (Waves)

مهمترین اتفاق برای ویوز مهاجرت از ورژن ۱ به ۲ است. یک برنامه زمانی برای این امر در سایت ویوز منتشر شده که به شرح زیر است:

  • مارس ۲۰۲۲: انتشار لایت پیپر پروتکل بین متاورسی
  • آوریل ۲۰۲۲: انتشار MVP پروتکل بین متاورسی با بازی‌های یکپارچه
  • آوریل ۲۰۲۲: انتشار لایت پیپر DAO
  • مارس ۲۰۲۲: تاسیس شرکت آمریکایی
  • آوریل- مه ۲۰۲۲: راه اندازی انکوباتور برای تیم‌های ایالات متحده
  • آوریل ۲۰۲۲: انتشار لایت پیپر ویوز ۲.۰
  • ژوئن ۲۰۲۲: راه‌اندازی Mother-DAO
  • ژوئن ۲۰۲۲: راه‌اندازی MVP پل‌های گرویتی
  • اواخر ۲۰۲۲: انتشار نسخه MVP از EVM 

کوین WAVES را از کدام صرافی‌ها می‌توان خرید؟

ارز دیجیتال ویوز در صرافی‌های زیادی لیست شده که برای خرید و فروش می‌توان از آن‌‌ها استفاده کرد. تعدادی از آن‌ها عبارتند از بایننس، بابیت، کوکوین، گیت، هیوبی، کراکن، بیترکس، بیتفینکس، FTX و OKX. هم‌چنین صرافی غیرمتمرکز Waves Exchange نیز امکان خرید این رمزارز را فراهم می‌کند. 

کدام کیف‌پول‌ها برای نگهداری WAVES مناسب هستند؟

برای نگهداری ویوز کیف پول Waves Keeper به صورت افزونه مرورگر توسط تیم این پروژه توسعه داد شده است. WavesFX نیز یک کیف پول دسکتاپی برای این رمزارز است. به جز این موارد کیف پول‌های تراست والت، اتمیک والت،‌ مث والت و همچنین کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور نیز برای نگهداری WAVES مناسب هستند.

پرسش و پاسخ (FAQ)

پرسش و پاسخ میهن بلاکچین
  • پلتفرم Waves چیست؟
    یک پلتفرم متن‌باز است که با هدف تسهیل ایجاد توکن سفارشی به وجود آمد و می‌تواند میزبان قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز باشد.
  • ویوز از چه مکانیزم اجماعی استفاده می‌کند؟
    این پلتفرم از گواه اثبات سهام یا Proof of Stake استفاده می‌کند.
  • چرا قیمت ویوز رشد کرد؟
    یکی از مهمترین دلایل این امر،‌ برنامه مهاجرت ویوز از ورژن ۱ به ۲ بود.
  • آیا تعداد کوین‌‌های ویوز ثابت است؟
    در ابتدا قرار بود ثابت و برابر ۱۰۰ میلیون واحد باشد،‌ اما از سال ۲۰۱۹ پاداش برای بلاک‌ها در نظر گرفته شد و تعداد کل در حال افزایش است.

جمع‌بندی

ویوز (Waves) یک پلتفرم بلاک چینی غیرمتمرکز است که ساده بودنش آن را از دیگر پلتفرم‌ها متمایز کرده است و همین سادگی توسعه‌دهندگان زیادی را جمی‌تواند به آن جذب کند. سرعت بالای تراکنش با کارمزد کم و امکان کار کردن در آن حتی با توکن اجاره‌ای و دریافت پاداش از جمله مزایای ویوز است. ویوز از زبان برنامه‌نویسی راید برای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. ساشا ایوانف و تیم ویوز با برنامه‌هایی که برای این پلتفرم طراحی کرده‌اند، قصد دارند در سال ۲۰۲۲ با مهاجرت به ورژن ۲ ویوز را به یکی از پلتفرم‌های اصلی بلاک چین تبدیل کنند. در این مقاله در رابطه با این‌ که Waves چیست و نحوه کارکرد آن صحبت کردیم. در ادامه تیم،‌ نقشه راه، شرکا و سرمایه‌گذاران این پروژه بررسی شد. همچنین به کوین WAVES،‌کیف پول و صرافی مناسب آن نیز پرداخته شد. به نظر شما ویوز می‌تواند به رقیب سرسختی برای اتریوم و دیگر بسترهای قرارداد هوشمند تبدیل شود؟

منبع
waves.tech

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا