کریپتو کده

دیسنت (decent) چیست؟ بخشی از آینده شوید…

دیسنت یک پلت فرم توزیع محتوا بر بستر بلاکچین است که توزیع محتوای رسانه‌های دیجیتالی مانند صدا، ویدئو، متن، نرم افزار و یا بازی‌های ویدئویی را قادر می‌سازد. به دلیل متن باز بودن این پلتفرم، این امکان فراهم می‌شود که افراد در سراسر جهان بتوانند برنامه‌های خود را روی این پروتکل توسعه دهند. دیسنت نشان دهنده یک شبکه غیر متمرکز از افراد و سازمان‌های متصل است که کار، اطلاعات یا ایده‌های خود را بدون اینکه وابسته به هر واسطه یا شخص ثالثی باشند، به اشتراک بگذارد.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن

دیسنت در کنار مرکز عملیاتی خود در براتیسلاوا و اسلواکی، شرکت کمکی خود را در منطقه Lujiazui از شانگهای چین تاسیس کرد. دفاتر شانگهای متمرکز بر فعالیت های تبلیغاتی در منطقه آسیای شرقی هستند.
تاریخچه
شبکه دیسنت در ابتدا در یک white paper توسط Matej Michalko و Josef Sevcik در نوامبر ۲۰۱۵ توضیح داده شد. نمونه اولیه کاملا کاربردی شبکه دیسنت در ژانویه ۲۰۱۶ منتشر شد.

مفهوم
مفهوم کلی شبکه دیسنت بر مبنای تولید محتوا و فرآیندهای خرید است که در آن معاملات داده‌ها در بلاکچین زمان بندی می‌شوند. کل پروسه بر اساس رمزنگاری قوی ساخته شده است که امنیت سرویس را تضمین می کند. تکنولوژی اساسی شبکه دیسنت ترکیبی از یک پروتکل اصلاح شده Bittorrent و یک بلاکچین سفارشی است.

با توجه به برنامه توسعه دیسنت، نسخه‌های آینده زیرساخت شبکه را گسترش خواهند داد و شامل مجموعه‌ای کامل از برنامه‌های کاربردی توسعه یافته است که بر روی پروتکل آن اجرا می‌شود و همچنین یک فروشگاه اپلیکیشن واقعی است که امکان دانلود برنامه‌ها را در دستگاه خود ایجاد می‌کند. دیسنت به عنوان یک پروتکل منبع باز به همه اجازه‌ی ساخت یک برنامه برای توزیع محتوای دیجیتال یا پیاده سازی پروتکل در پلت فرم یا سرویس موجود را می‌دهد.

انتشار مطالب و پروسه ی خرید
کاربران شبکه دیسنت می‌توانند انتشار و خرید محتوا را با استفاده از ارز رمزنگاری‌شده با نام DCT انجام دهند. وقتی نویسنده یک پروفایل را درون پلتفرم ایجاد می کند، می‌تواند یک محتوای واقعی را منتشر کند. فرآیند انتشار شامل آپلود فایل به شبکه، تنظیم قیمت آن و پرداخت هزینه انتشار است. نویسنده تنها کسی است که قیمت محتوا را تعیین می‌کند. او همچنین می‌تواند بخشی از محتوا یا کل محتوا را به صورت رایگان ارائه دهد. مصرف‌کنندگان پس از آن می‌توانند محتوای دلخواه خود را براساس یک موضوع خاص یا یک نویسنده خاص جستجو کنند. هنگامی که آن‌ها تصمیم به خرید می‌گیرند، مبلغ DCT که توسط نویسنده تعیین شده است را باید پرداخت کنند. با توجه به رویکرد غیر متمرکز، کل هزینه‌ی پرداخت به نویسنده می‌رسد.

نقش‌های اصلی در عملکرد

چند نقش اصلی در عملکرد شبکه دیسنت وجود دارد:

  • سازندگان محتوا هنگام آپلود مطالبشان، یک کارمزد اندک باید پرداخت کنند.
  • نویسندگان کنترل تمام محتوا را در تمام زمان‌ها در دست دارند و همچنین قیمت آن را تعیین می‌کنند.
  • مصرف‌کنندگان می توانند محتوا را خریداری کنند و هچنین به نویسنده و محتوایش نمره دهند. این پروسه، سطح اعتبار شبکه را ایجاد می‌کند.
  • ناشران (seeders / miners) شبکه را در حال اجرا نگه می‌دارند و بابت آن، پاداشی دریافت می‌کنند.

اعتبار در پروتکل دیسنت

شبکه دیسنت مبتنی بر اعتماد غیر متمرکز است که فقط کاربران تصمیم می‌گیرند کدام محتوا ارزشمند باشد. هر کاربر امکان نمره دادن به محتوای خرید شده و نویسنده آن را دارد. بنابراین نویسندگان می‌توانند اعتبار خود در شبکه را  به دست آورند و جذب مخاطب کنند.

توکن DCT
توکن DCT یک ارز رمزنگاری مجازی است که در شبکه دیسنت استفاده می‌شود که نمی‌توان آن را جدای از انتشار و پردازش محتوا دانست و همچنین به عنوان پاداش برای استخراج کنندگان در نظر گرفته شده است. بنابراین این ارز در نقش سوخت برای شبکه کاربرد دارد. توزیع اولیه DCT از طریق ICO (ارائه سکه اولیه) طی ۸ هفته، از ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۶ تا ۶ نوامبر ۲۰۱۶ انجام شد. طبق نتایج ICO، مقدار کل DCT که صادر شده بود به ۷۳.۱۹ میلیون رسید.در حالی که ۳۰٪ آن (۲۱.۹۹ میلیون) برای ماینرها محفوظ شد.

 کاربردهای تجاری

نمونه‌هایی از پلتفرم‌هایی که می‌توانند بر روی پروتکل دیسنت اجرا شوند، در زیر ذکر شده است:

وبلاگ نویسی آنلاین – پلتفرمی مشابه Medium

پلتفرم‌های انتشار اخبار آنلاین

انتشار موسیقی – شبیه به Soundcloud

توزیع مطالب صوتی / تصویری

جریان(stream) صوتی / تصویری

توزیع نرم افزار

توسعه بازی‌های ویدئویی مستقل

و …

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا