کریپتو کده

شبکه Omisego چیست؟ آشنایی با راهکار لایه دوم اومیسگو و رمزارز OMG

سالهاست که موضوع مقیاس‌پذیری اتریوم به یکی از مباحث داغ در دنیای ارز دیجیتال تبدیل شده است. مقیاس‌پذیری مشکل کوچکی نیست و جامعه توسعه‌دهندگان اتریوم همواره به‌دنبال کشف راهکارهای مناسب برای حل این مشکل هستند. یکی از این راهکارها، پلتفرم اومیسگو (OmiseGO) است که اخیرا نام خود را به شبکه OMG تغییر داده است. شبکه OMG مدعی شده است که سرعت تراکنش‌های اتریوم را افزایش و کارمزد تراکنش‌ها را کاهش خواهد داد. اومیسگو یک راهکار مقیاس‌پذیری برای اتریوم است که با ETH و توکن‌های ERC-20 سازگاری کامل دارد. شبکه OMG قصد دارد با ارائه کارمزد کم و سرعت تایید بالا، بخشی از مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم را حل کند. در این مقاله از میهن بلاکچین می‌خواهیم بدانیم که شبکه OMG چیست و نحوه کار این راهکار مقیاس‌پذیری چگونه است.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن
این مقاله در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است

شبکه OMG چیست و چه اهدافی دارد؟

شبکه OMG چیست
منبع: mma.prnewswire

اومیسگو یک راهکار مقیاس‌پذیری لایه ۲ است که برای انتقال بدون واسطه (بدون نیاز به اعتماد) ارزش، بر بستر اتریوم ساخته شده است. شبکه OMG بدون اینکه اثر منفی بر امنیت اتریوم داشته باشد، سرعت تراکنش‌ها را افزایش و زمان موردنیاز تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد. به‌طور خلاصه، شبکه OMG بخشی از مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم را حل می‌کند.

شبکه اومیسگو که توسط یک شرکت خدمات پرداخت به نام Omise راه‌اندازی شده است و با استفاده از ارز دیجیتال OMG صدور و معامله دارایی‌ها در کیف پول‌ها را تسهیل می‌کند. شبکه OMG با تسهیل کار لایه انتقال، مقیاس‌پذیری اتریوم و سرعت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه کاربران همچنان از امنیت شبکه اتریوم برخوردارند و شبکه OMG تنها عملکرد کلی شبکه را افزایش می‌دهد. هدف شبکه OMG این است که در طول زمان و با اضافه شدن کیف پول‌های بیشتری به این شبکه، بتواند خدمات خود را به افرادی که از سیستم‌های مالی حذف شده‌اند، ارائه دهد.

نحوه کار شبکه OMG چگونه است؟

نحوه کار شبکه OMG
منبع: themarketperiodical

شبکه OMG یک راهکار لایه دوم در شبکه اتریوم است. راهکارهای لایه دوم بر بستر یک بلاک چین موجود (مثل اتریوم) ساخته می‌شوند و با پردازش تراکنش‌ها در این لایه و ثبت آنها در شبکه اصلی تراکنش‌ها انجام می‌شوند. به عبارت ساده‌تر می‌توان راهکارهای لایه ۲ را یک بلاک چین بر بستر بلاک چین دیگر در نظر گرفت. در واقع، شبکه OMG در کنار برخورداری از امنیت شبکه اتریوم، کارمزد تراکنش کمتر و سرعت بالاتری دارد و با تمامی توکن‌ها با استاندارد ERC-20 سازگار است.

علی‌رغم تمام نوآوری‌های شبکه اتریوم، استفاده از این شبکه مخصوصا برای انجام تراکنش‌های کوچک، برخی اوقات بسیار پرهزینه می‌شود. شبکه OMG تا حدودی موفقیت خود را ثابت کرده است و بخشی از عرضه استیبل کوین تتر در این شبکه صادر شده‌ است؛ البته OMG رقبای زیادی مثل شبکه‌های لایه دوم zkSync، Loopring و Optimism نیز دارد.

راهکار لایه دوم OMG، امکان انتقال سریع ارزهای دیجیتال را به‌صورت امن در شبکه فراهم می‌کند. علاوه بر این‌ها، OMG قصد دارد به یکی از بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز تبدیل شود که کاربران بتوانند در آن ارزهای دیجیتال خود به شبکه‌های مختلف منتقل کرده و با استفاده از آن‌‌ها پرداخت‌های خود را انجام دهند. همچنین، پلتفرم اومیسگو می‌خواهد با استفاده از امنیت شبکه اتریوم، توان عملیاتی بالایی را با هزینه کم ارائه کند.

شبکه OMG به شکلی ساخته شده است که بتواند در هر ثانیه ۴۰۰۰ تراکنش‌ را پردازش کند، یعنی ۲۰۰ درصد سریع‌تر از اتریوم. کاربران در شبکه OMG کنترل کامل دارایی‌های خود را در اختیار دارند و در صورت تمایل می‌توانند بدون هیچ مشکلی از شبکه خارج شده و دارایی‌های خود را به بلاک چین اصلی انتقال دهند.

مکانیسم اجماع در شبکه OMG

شبکه OMG در ساختار خود از مکانیسم اجماع گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. این شبکه دارای یک موتور معاملاتی داخلی است که ارائه‌دهندگان کیف پول‌ها می‌توانند در آن سفارش‌های خود را ثبت کرده و با اشخاص دیگر معامله کنند. می‌توان این سفارش‌ها را به‌ نوعی تنظیم کرد که در یک بلاک مشخص از بلاک چین Omise انجام شوند و یا بر اساس قیمت دارایی‌های موجود، به‌صورت باز باشند. همچنین از آنجایی که شبکه OMG دارای قابلیت همکاری با بلاک چین اتریوم است، اجباری نیست که تمام پرداخت‌ها در صرافی غیرمتمرکز (DEX) این شبکه انجام شود.

راهکارهای لایه دوم Plasma

پلاسما یک راهکار مقیاس‌پذیری خارج از شبکه (آف‌چین) برای اتریوم است. پلاسما بر بستر یک زنجیره کودک (Child Chain) است که برای تطابق‌سازی تراکنش‌ها قبل از انتقال آن‌ها به زنجیره اصلی اتریوم طراحی شده است. البته این زنجیره کودک در نهایت به زنجیره یا لایه اصلی متکی است. کل فرایند پردازش تراکنش‌ها بر عهده زنجیره کودک است. این زنجیره درخواست کاربران را پردازش و تایید می‌کند، درخواست‌ها را به بلاک‌ها ارسال کرده و سپس این بلاک‌ها را در زنجیره اصلی (اتریوم) منتشر می‌کند.

راهکارهای لایه دوم Plasma
منبع: medium.com

شبکه OMG از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام استفاده می‌کند. این شبکه برای نظارت بر سیستم و اعتبارسنجی دقیق تراکنش‌ها، از ناظرهای غیرمتمرکز کمک می‌گیرد. این ناظرها در حالت فقط خواندن (Read-only) و بدون دخالت در پردازش تراکنش‌ها، عملکرد اعتبارسنج‌های شبکه را بررسی می‌کنند و مطمئن می‌شوند که زنجیره‌های کودک با شبکه مطابقت داشته باشند.

راهکار پلاسما چیست؟

راهکارهای پلاسما اساسا یک قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم هستند. این راهکار مشکلات ناشی از تعداد بالای تراکنش‌ها در شبکه اتریوم را حل می‌کند و می‌تواند تراکنش‌های زیادی را با امنیت و سرعت بالا پردازش کند. شبکه OMG از معماری زنجیره کودک پلاسما و ویژگی MoreViable Plasma استفاده می‌کند. MoreViable Plasma تراکنش‌ها را در خارج از زنجیره به‌صورت درخت مرکل دسته‌بندی می‌کند و سپس آن‌ها را در قالب Root Hash به شبکه اصلی اتریوم ارسال می‌کند.

زنجیره پلاسما (Plasma Chain) چهارچوبی است که امکان ساخت زنجیره‌های کودک را فراهم می‌کند. زنجیره‌های کودک از زنجیره اصلی اتریوم به‌عنوان لایه اعتماد استفاده می‌کنند. در راهکار پلاسما، می‌توان زنجیره‌های کودک را بر اساس نیاز کاربردهای خاص طراحی کرد.

شبکه OMG از راهکار پلاسما برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند. در این شبکه مجموعه‌ای از ولیدیتورها و ناظران غیر‌متمرکز (Watchers) وجود دارند که این تراکنش‌ها را پردازش کرده و به شبکه اتریوم ارسال می‌کنند. ولیدیتورهای شبکه با استیک کردن رمزارز OMG می‌توانند تراکنش‌های شبکه را تایید و پردازش کنند. همچنین از این توکن برای پرداخت کارمزد شبکه استفاده می‌شود و کاربران نیز می‌توانند با سپرده‌گذاری این توکن‌ها در مکانیسم اجماع اثبات سهام شبکه OMG، به امنیت شبکه کمک کرده و پاداش دریافت کنند.

مجموعه‌ای از ناظران غیرمتمرکز بر زنجیره کودک و سازنده بلاک نظارت می‌کنند تا از تایید دقیق تراکنش‌های شبکه مطمئن شوند. ناظرها بررسی می‌کنند که زنجیره کودک با پروتکل همکاری کند، از ارائه بلاک خودداری نکرده و یا سفارش تراکنش‌ها را دستکاری نکند و از این طریق امنیت دارایی‌های کاربران شبکه OMG را تامین می‌کنند.

شبکه OMG چه سرویس‌هایی دارد؟

اهمیت شبکه OMG
منبع: themarketperiodical

ازدحام شبکه، یکی از مهم‌ترین مشکلات اتریوم است. تراکنش‌های اتریوم معمولا سریع‌ هستند و در ۱۰ الی ۲۰ ثانیه تایید می‌شوند؛ اما زمانی که گس یا کارمزد بیشتر می‌شود، تایید تراکنش‌ها ساعت‌ها و حتی روزها زمان می‌برد. از آنجایی که تراکنش‌های گس با قیمت بالا در شبکه اولویت دارند، اگر کارمزد تراکنش شما کم باشد، برای تایید تراکنش باید مدت زیادی منتظر بمانید. طبیعتا زمانی که بار شبکه (تقاضا برای فضای بلاک) زیاد باشد، هزینه گس و مدت زمان تراکنش‌ها افزایش می‌یابد.

در این شرایط، یا باید کارمزد زیادی برای تراکنش خود بپردازید و یا منتظر بمانید تا کارمزدها کمتر شود. در نتیجه، هنگام شلوغی شبکه اتریوم با دو نوع مشکل مواجه می‌شود: گس یا کارمزد بالا و زمان تایید طولانی. شبکه OMG با ارائه کارمزد کم و تراکنش‌های پرسرعت، این مشکلات را حل می‌کند. این شبکه با یک سوم میانگین هزینه اتریوم، در هر ثانیه امکان انجام هزاران تراکنش را فراهم می‌کند.

اهمیت این ویژگی فقط در معامله توکن نیست. با افزایش تعداد برنامه‌های دیفای (DeFi) در شبکه اتریوم، ازدحام شبکه همچنان یک مشکل بزرگ خواهد بود. علی‌رغم اینکه انتظار می‌رود بروزرسانی اتریوم ۲ مقیاس‌پذیری اتریوم را افزایش دهد، باز هم وجود راهکارهای لایه دوم در آینده ضروری خواهد بود. علاوه بر آن، راه‌اندازی اتریوم ۲ ممکن است سال‌ها زمان ببرد و کاربران نمی‌توانند تمام این مدت برای کاهش کارمزد و افزایش سرعت تراکنش‌ها منتظر بمانند.

کاربردهای شبکه OMG

صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانند برای انجام تراکنش توکن‌های ERC-20 به‌صورت سریع و با هزینه کم، به‌ جای شبکه اتریوم از شبکه OMG استفاده کنند. ارائه‌دهندگان کیف پول نیز می‌توانند با استفاده از این شبکه، سیستم‌های خود را به سیستم‌های پرسرعت، کم‌هزینه و دارای توان عملیاتی بالا تبدیل کنند.

این نوع سیستم‌ها اغلب برای دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. اما می‌توان از شبکه OMG برای تراکنش‌های مربوط به امتیاز کامیونیتی‌ها و سیستم‌های پاداش آنلاین نیز استفاده کرد. برای مثال، سیستم امتیازدهی ردیت هنگام با شبکه OMG بهتر عمل می‌کند. این قابلیت به‌وسیله موتور امتیازدهی کامیونیتی (CPE) جدید ممکن شده است.

نقشه راه شبکه OMG چیست؟

شبکه OMG فعالیت خود را به عنوان یکی از اولین شبکه‌های لایه دوم در شبکه اتریوم آغاز کرد. این شبکه در طول فعالیت خود توانست به اهداف بسیاری دست پیدا کند؛ اما در حال حاضر تمرکز تیم توسعه‌دهنده OMG توسعه راهکار لایه دوم جدید این شبکه به نام بوبا (BOBA) است. این راهکار لایه دوم از فناوری Optimistic Rollup استفاده کرده و توسط تیم امیسگو توسعه پیدا می‌کند. در ادامه نقشه راه شبکه OMG را از ابتدا تاکنون مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • استفاده از مکانیسم اثبات مفهوم (Proof of concept) به منظور توسعه فنی شبکه برای ساخت یک شبکه لایه دو مبتنی بر پلاسما.
  • توسعه نسخه آلفا (Alpha) به منظور پایدارسازی راهکار پلاسما و افزایش کاربرد‌های پروتکل OMG
  • راه‌اندازی نسخه سافت (Soft) شبکه اصلی که یک شبکه آزمایشی متن‌باز است.
  • راه‌اندازی نسخه V1 Beta در سال ۲۰۲
  • همکاری با شرکت Enya و راه‌اندازی شبکه BOBA برای پشتیبانی OMG

معرفی بنیان‌گذاران شبکه OMG

هولدینگ Omise که شرکت مادر اومیسگو و سرویس پرداخت Omise است که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۳ در آسیا آغاز کرده است. وجود چنین سرویس‌هایی در کشورهای در حال توسعه اهمیت فراوانی دارد. در سال ۲۰۱۶، تیم شرکت Omise توسط مجله فوربز (Forbes) تایلند به‌عنوان تیم «ستارگان فین‌تک» (Fintech Rockstars) شناخته شد. این شبکه که قبلا اومیسگو نام داشت و در ۱ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۲ خرداد ۱۳۹۹) نام خود را به OMG Network تغییر داد. شرکت Omise در سال ۲۰۱۵ به‌دنبال راهی برای استفاده از بلاک چین در کسب‌وکار خود بود و برای آزمایش و تحقیق درباره این مسئله، آزمایشگاه بلاک چین Omise را راه‌اندازی کرد.

پس از آن، در سال ۲۰۱۷ شرکت جدیدی را تاسیس کرد که با فروش ۶۵ درصد از عرضه ارز دیجیتال OMG خود توانست ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند. به‌لطف همکاری شرکت Omise با شرکت‌هایی مثل Alipay و McDonald’s شبکه OMG توانست توجه سرمایه‌‌گذاران را به خود جلب کند. افراد بسیاری در توسعه شبکه OMG ایفای نقش داشته‌اند. تیم اصلی توسعه‌دهنده اومیسگو به شرح زیر است.

  • جون هاسگاوا (Jun Hasegawa) – بنیان‌گذار و مدیرعامل
  • دونی هرین‌سوت (Donnie Harinsut) – هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد عملیاتی
  • وندل دیویس (Wendell Davis) – طراح
  • ونسا چاتیکاوانیج (Vansa Chatikavanij) – مدیر
  • توماس گرکو (Thomas Greco) – مشاور ویژه

تیم اومیسگو همچنین از مشاوران بزرگی در دنیای بلاک چین استفاده کرده است. ویتالیک بوترین (هم‌بنیان‌گذار اتریوم) و گوین وود، پروفسور دیوید چوئن و چند چهره بزرگ دیگر از مشاوران شبکه OMG هستند. به‌همین دلیل، اومیسگو یک ایده بزرگ و رویایی است که تیم آن همواره به‌دنبال بهتر کردن آن هستند. هدف تیم اومیسگو دستیابی به تمرکززدایی در تراکنش‌های مالی است.

رمزارز OMG چیست؟

رمزارز OMG چیست
منبع: thecoinrepublic.com

از رمزارز OMG برای استیکینگ در شبکه و تامین هزینه‌های توسعه پروژه استفاده می‌شود. در سال ۲۰۱۷، اومیسگو با انجام یک عرضه اولیه کوین (ICO) ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. عرضه کل این رمزارز در دو استخر تقسیم شد؛ استخر عمومی و استخر خصوصی.

از استخر عمومی برای اهداف مرتبط با ICO استفاده شده و ۶۵.۱ درصد از عرضه این رمزارز را شامل می‌شود. از این ۶۵ درصد ۲۹.۹ درصد برای سرمایه‌گذاران، ۵ درصد به‌صورت ایردراپ و ۵ درصد بین دارندگان بیش از ۰.۱ اتریوم توزیع شده است.

از استخر خصوصی برای استفاده در ذخایر شبکه OMG استفاده می‌شود. ۲۰ درصد از توکن‌ها برای توسعه شبکه OMG و ۹.۹ درصد از آن‌ها برای تیم موسس ذخیره شده است. همچنین از ارزدیجیتال OMG در موارد زیر استفاده می‌شود.

  • پرداخت کارمزد شبکه
  • استیک کردن رمزارز OMG توسط ولیدیتورهای شبکه برای راه‌اندازی نودهای شبکه و اعتبارسنجی بلاک‌ها
  • پاداش‌دهی به ولیدیتورها
  • مدیریت و کنترل شبکه به‌صورت غیرمتمرکز

به گزارش میهن بلاکچین عرضه کل رمز‌ارز OMG برابر با ۱۴۰,۲۴۵,۳۹۸  واحد است که تمامی آنها در گردش هستند. در زمان نگارش این مقاله، قیمت OMG برابر با ۱.۸۱ دلار است. ارز دیجیتال OMG از نظر ارزش بازار، رتبه ۱۴۶ را در میان ارزهای دیجیتال دارد. ارزش کل بازار این توکن بیش از ۲۵۳ میلیون دلار است و حجم معاملات آن در ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۲۹ میلیون دلار بوده است. این رمزارز در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ کمترین قیمت خود یعنی ۰.۳۵ دلار و در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۶ بیش‌ترین قیمت خود یعنی ۲۵.۶۲ دلار را ثبت کرده است.

در کدام صرافی‌‌ها می‌توان OMG را خرید و فروش کرد؟

ارز دیجیتال OMG را می‌توانید از صرافی‌های متمرکز بیتفینکس، بایننس، FTX ,MEXC ,Gate.Io، بیترکس، کراکن، کوینکس و کوین بیس بخرید. همچنین رمزارز OMGدر صرافی‌ غیرمتمرکز سوشی سواپ نیز قابل خریداری است.

کیف پول مناسب برای ذخیره کوین OMG چیست؟

رمزارز OMG بر بستر شبکه اتریوم عرضه شده‌ است و می‌توان این ارز دیجیتال را در کیف پول‌هایی مثل متامسک، سیف‌پل، تراست ولت و MyEtherWallet ذخیره کرد. همچنین می‌توان این رمزارز را در کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور نیز ذخیره کرد.

سوالات متداول (FAQ)

پرسش و پاسخ میهن بلاکچین
  • شبکه OMG چیست؟

شبکه اومیسگو (OmiseGO) یکی از راهکار لایه دوم شبکه اتریوم است. این شبکه با هدف بالا بردن مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم ایجاد شده است و از راهکارهای پلاسما برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کند. تیم شبکه OMG با توجه به گسترش و توسعه لایه دوم‌هایی مانند آربیتروم، آپتیمیزم و غیره که از فناوری Optimistic Rollup استفاده می‌کنند، تصمیم گرفت با توسعه شبکه بوبا (Boba)، خدمات خود را گسترش دهد.

  • رمزارز OMG چیست؟

ارز دیجیتال OMG رمزارز بومی شبکه اومیسگو است. از این رمزارز برای پرداخت کارمزد شبکه، استیک کردن توسط ولیدیتورهای شبکه برای راه‌اندازی نودهای شبکه و اعتبارسنجی بلاک‌ها، پاداش‌دهی به ولیدیتورها و مدیریت و کنترل شبکه به‌صورت غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

  • رمزارز OMG را از کجا می‌توان خرید؟

ارز دیجیتال OMG را می‌توان از صرافی‌های متمرکز بیتفینکس، بایننس، FTX ,MEXC ,Gate.Io، بیترکس، کراکن، کوینکس و کوین بیس و همچنین صرافی‌ غیرمتمرکز سوشی سواپ خریداری کرد.

جمع‌بندی

شبکه OMG یا اومیسگو یک راهکار مقیاس‌پذیری اتریوم ۲ است که از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام استفاده می‌کند و با ارائه تراکنش‌های پرسرعت در زمان کوتاه، به حل مشکل ازدحام شبکه اتریوم کمک می‌کند. توکن این شبکه OMG نام دارد که برای سپرده‌گذاری و پرداخت کارمزد شبکه استفاده می‌شود. در مطلب فوق، با شبکه OMG و نحوه کار آن آشنا شدید و یاد گرفتید که شبکه OMG چیست و چه اهدافی دارد. نظر شما درباره این راهکار مقیاس‌پذیری و کارایی آن چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع
omg

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا