کریپتو کده

سیاکوین چیست؟ معرفی پلتفرم Sia و کوین SC

با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات، کیفیت و حجم بسیاری از داده‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. در نتیجه فضای ذخیره‌سازی، به یکی از نیازهای اساسی و روزافزون ما تبدیل شده است. فضای هاردها، فلش‌ها و حافظه موبایل‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌اند، اما هنوز پاسخگوی نیاز بسیاری از افراد نیستند. در کنار فضای ذخیره‌سازی، دسترسی دائمی به اطلاعات نیز یکی دیگر از نیازهای ماست. ترکیب این ۲ عامل منجر به شکل‌گیری سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مثل سرویس S3 آمازون یا دراپ‌باکس شد؛ اما مشکل بزرگ اینجاست که این شرکت‌‌ها متمرکز هستند، به اطلاعات ما دسترسی دارند و بعضا هزینه زیادی از ما طلب می‌کنند. سیا یک پلتفرم ذخیره‌سازی ابری غیرمتمرکز و توزیع‌شده است که از مازاد فضای ذخیره افراد استفاده می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید پلتفرم سیا چیست، چطور کار می‌کند، سیاکوین چیست، نقشه راه و تیم این پروژه چگونه است، صرافی و کیف پول مناسب SC کدام است با میهن بلاکچین همراه باشید.

خرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!

تو صرافی ارز پلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!

همین الان شروع کن
این مقاله در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ به‌روز رسانی شده است.

پلتفرم سیا (Sia)‌ چیست؟

سیاکوین چیست

سیا (Sia) یک پلتفرم متن‌باز، غیرمتمرکز و توزیع‌شده مبتنی بر بلاکچین برای ذخیره داده‌ها است. در این پلتفرم خبری از ساختن اکانت، سرورهای متمرکز و واسطه‌ها نیست. اطلاعات به صورت رمزنگاری‌شده ذخیره شده و کلید رمزگشایی آن فقط در اختیار مالک داده است. هیچ شخص یا سازمانی (ماینرها، توسعه‌دهنده‌ها یا حتی دولت‌ها) نمی‌تواند به اطلاعات ذخیره شده در Sia دسترسی داشته باشد و تغییر یا سانسوری در آن‌ها ایجاد کند.

پلتفرم سیا را به نوعی می‌توان یک مارکت‌پلیس امن و همتا به همتا، برای خرید و فروش فضای ذخیره‌سازی دانست. به کمک این پلتفرم، کاربرانی که نیاز به فضای ذخیره‌سازی دارند، به افرادی در سراسر دنیا که هارد اضافی دارند متصل می‌شوند. سیستم غیرمتمرکز و توزیع‌شده Sia در مقایسه با سرویس‌های ابری فعلی امن‌تر، قابل اعتمادتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. هزینه ذخیره ۱ ترابایت فایل در سیا حدود ۲ دلار در ماه است؛ در حالی که در آمازون S3 باید حدود ۲۳ دلار پرداخت کرد (برای مشاهده قیمت خدمات سیا روی این لینک بزنید).

توافق بین طرفین و تراکنش‌ها، با قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند و ارز دیجیتال سیاکوین (SC) برای پرداخت هزینه ذخیره سازی در شبکه استفاده می‌شود.

سیا از مکانیزم اجماع گواه اثبات کار (Proof Of Work) استفاده می‌کند و ماینرها برای اضافه کردن بلاک جدید با هم در رقابت هستند. به عقیده یکی از بنیانگذاران، ٰٰاثبات کار بهترین راه برای ایمن‌سازی شبکه است؛ زیرا برای حمله به شبکه، انرژی و سخت‌افزار زیادی باید هزینه کرد. در ابتدا، پاداش ماین هر بلاک از ۳۰۰ هزار SC شروع شد و به ازای هر بلاک، یکی از آن‌ها کم شد. نهایتا در جولای ۲۰۲۰ پاداش به ۳۰ هزار Siacoin رسید و از آن به بعد این میزان، پاداش ثابت ماین هر بلاک است. بر خلاف بیت کوین،‌ پاداش استخراج در Sia همواره وجود خواهد داشت و عرضه این توکن نامحدود است. 

سیا چه هدفی دارد؟

سیا به دنبال رقابت با راه‌حل‌های ذخیره‌سازی فعلی است. این پلتفرم در رقابت مستقیم با ارائه‌دهندگان بزرگ فضای ابری مانند آمازون، گوگل و مایکروسافت است و البته ماهیت غیرمتمرکز آن، امکان رقابت بر سر قیمت را فراهم می‌کند. در نهایت هدف اصلی این پروژه، تبدیل شدن به لایه ذخیره‌سازی پشتیبان اینترنت است.

Sia چطور کار می‌کند؟

نرم‌افزار Sia فایل‌ها را قبل از آپلود، به قسمت‌های ۴۰ مگابایتی تقسیم می‌کند. اگر حجم فایل شما کمتر باشد، آن را به ۴۰MB می‌رساند تا همه داده‌ها در شبکه یکسان به نظر برسند. سپس هر قسمت را به ۳۰ بخش تقسیم می‌کند و هر بخش برای یک میزبان یا Host (کسی که فضای ذخیره‌سازی مازادش را در سیا اجاره می‌دهد) ارسال خواهد شد. این توزیع تضمین می‌کند که یک میزبان، به منزله یک نقطه شکست واحد نیست و زمان در دسترس بودن (Uptime) شبکه را نیز افزایش می‌دهد.

این ۳۰ قسمت با استفاده از فناوری Reed-Solomon ایجاد می‌شوند که معمولا در CD و DVD استفاده می‌شود. با این روش فایل‌ها طوری قسمت‌بندی می‌شوند که با داشتن ۱۰ بخش از ۳۰ قسمت، می‌توان فایل‌های کاربر را به طور کامل بازیابی کرد؛ این یعنی اگر ۲۰ هاست از ۳۰ هاست آفلاین باشند، کاربر سیا همچنان می‌تواند فایل‌هایش را دانلود کند.

یکی از تفاوت‌های بزرگ Sia با سرویس‌های سنتی مثل آمازون، رمزگذاری اطلاعات است که امنیت و حریم خصوصی قوی‌تری را ایجاد می‌کند. در آمازون رمزنگاری داده‌ها به صورت پیش‌فرض انجام نمی‌شود؛ اما در سیا علاوه بر اینکه هر بخش از یک فایل رمزگذاری می‌شود، میزبان فقط یک قسمت رمزنگاری‌شده از یک فایل را ذخیره کرده و به همه فایل دسترسی نخواهد داشت.

هر شخصی که به دنبال اجاره کردن فضای ذخیره‌سازی است، با استفاده از بلاکچین سیا یک File Contract (نوعی قرارداد هوشمند) با میزبان منعقد می‌کند. در این قرارداد هزینه ذخیر‌سازی، تعهدات دردسترس‌بودن میزبان و سایر موارد مورد نیاز آورده شده و در بلاکچین Sia ذخیره می‌شود. از آنجایی که File Contractها به طور خودکار توسط شبکه اجرا می‌شود، نیاز به واسطه یا شخص ثالثی وجود ندارد.

اجاره‌کنندگان برای پرداخت هزینه فضای ذخیره‌سازی و میزبان‌ها به عنوان وثیقه، رمزارز Siacoin را به قرارداد واریز می‌کنند. وثیقه یک عامل بازدارنده قوی در برابر آفلاین شدن میزبان است. پرداخت‌های خرد بین اجاره‌کننده‌ها و میزبان‌ها با استفاده از کانال‌های پرداخت که شبیه به شبکه لایتنینگ بیت کوین است، انجام می‌شود. خارج از زنجیره بودن پرداخت‌‌ها، کارایی و مقیاس‌پذیری شبکه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

اجاره‌کننده‌ها برای ذخیره‌سازی و جابجایی داده‌ها، میزانی سیاکوین را به صورت پیش‌پرداخت به File Contract واریز می‌کنند. قراردادها معمولا انقضای ۹۰ روزه دارند و پلتفرم سیا حدودا یک ماه قبل از انقضا، قرارداد را به طور اتوماتیک تمدید می‌کند. برای تمدید باید نرم‌افزار سیا را باز کنید و بهتر است این کار را حداقل ماهی یک بار انجام دهید. در صورتی که قرارداد تمدید نشود، کوین‌های SC استفاده‌نشده به حساب اجاره‌کننده برمی‌گردد و فایل‌ها بلافاصله پاک می‌شود. اگر یک هاست تصمیم به آفلاین شدن بگیرد، Sia به طور خودکار تحت فرآیندی به نام File Repair، داده‌ها را به میزبان جدیدی انتقال می‌دهد.

پس از پایان File Contract میزبان باید در یک فرآیند گواه اثبات ذخیره سازی (Storage Proof)، ثابت کند که داده‌ها را طبق قرارداد ذخیره کرده است. اثبات ذخیره‌سازی با استفاده از درختان مرکل صورت می‌گیرد؛‌ به این صورت که با نشان دادن بخش کوچکی از داده‌ها (ریشه درخت مرکل)، می‌توان اثبات کرد که تمام فایل وجود دارد. اگر این اثبات در یک بازه زمانی مشخص در بلاک‌چین نشان داده شود، میزبان پولش را می‌گیرد؛ در غیر این صورت جریمه خواهد شد.

رمزارز سیاکوین چیست؟

ارز دیجیتال SC، کوین کاربردی پروتکل سیا است و برای پرداخت هزینه‌ها، اجاره فضا و وثیقه گذاشتن از آن استفاده می‌شود. سیاکوین‌های جدید فقط از طریق پاداش ماین بلاک ایجاد می‌شوند. این پاداش همواره وجود دارد تا ماینرها انگیزه لازم برای ادامه فعالیت را داشته باشند. نرخ تورم SC مطابق با جدول زیر خواهد بود.

نرخ تورم سیاکوین

به گزارش میهن‌ بلاکچین برای عرضه کل سیاکوین محدودیتی وجود ندارد و در زمان نگارش این مقاله، ۴۹,۹۴۵,۹۰۵,۰۰۰ SC در گردش است. قیمت Siacoin، حدودا ۰.۰۱ دلار و دارای  رتبه ۱۵۰ در بین تمام ارزهای دیجیتال، از نظر ارزش بازار است. حجم معاملات این توکن در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱,۰۵۵,۰۲۲ دلار، بیشترین قیمت آن در ۱۶ دی ۹۶ حدود ۰.۰۹۲ دلار و کمترین قیمت آن در ۷ دی ۹۴ حدود ۰.۰۰۰۰۱۳ دلار بوده است.

Siafunds چیست؟

Siafunds دومین ارز رمزنگاری‌شده پلتفرم Sia است که از آن برای توزیع درآمد شبکه سیا استفاده می‌شود. تیم اصلی Sia در حال حاضر تقریبا ۸۵ درصد از کل Siafunds را در اختیار دارد. تعداد کل Siafunds مشخص و برابر ۱۰,۰۰۰ واحد است. خرید و فروش این رمزارز نیز متفاوت است و در هیچ‌کدام از صرافی‌های معمول کریپتوکارنسی‌ها وجود ندارد. Siafunds همانند یک سهام است و معامله آن، مطابق با قوانین و مقررات هر کشور باید صورت بگیرد. به توصیه خود پلتفرم سیا، برای خرید آن حتما از یک وکیل مشورت بگیرید.

با تکمیل قراردادها در شبکه سیا، ۳.۹ درصد از هر منبع تامین مالی به دارندگان Siafunds می‌رسد. منابع مالی در قراردادها عبارتند از:

  • هزینه‌ اجاره فضای ذخیره‌سازی
  • هزینه پهنای باند 
  • وثیقه‌ میزبان

بررسی نقشه راه سیا

نقشه راه سیاکوین

نقشه راه Sia نه در وبسایت و اسناد آن، بلکه در قالب یک برد ترلو ارائه شده است. این رودمپ تاریخ دقیقی برای اهداف پروژه مشخص نکرده و فقط آن‌ها را در سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت قرار داده است. در توضیحات هم گفته شده که ممکن است اولویت‌ها تغییر کنند و لزوما مطابق با این برد پیش نخواهند رفت.

از برنامه‌های کوتاه‌مدت سیا می‌توان به کاهش حداقل حجم فایل از ۴۰MB به ۱۰۰KB، استریم ویدیو و پشتیبانی از ویرایش فایل‌ها اشاره کرد. درمیان‌مدت قابلیت بکاپ گرفتن مداوم از فایل‌ها دیده می‌شود. در بلندمدت نیز قصد اضافه کردن گواه اثبات سوزاندن (Proof Of Burn) به میزبان‌ها برای مدیریت تورم، پشتیبانی از کیف پول‌های موبایلی، قابلیت مشاهده میزان در دسترس بودن هاست و قیمت‌گذاری اتوماتیک را دارند.

بنیانگذاران Sia چه کسانی هستند؟

سیا در سپتامبر ۲۰۱۳ به عنوان یک پروژه توسط دیوید وریک (David Vorick) و لوک چامپین (Luke Champine)‌ شروع به کار کرد. در آن زمان آن‌ها هر دو دانشجوی کارشناسی علوم کامپیوتر در موسسه پلی تکنیک Rensselaer در نیویورک بودند. این پروژه در اوایل سال ۲۰۱۴ به طور رسمی Sia نام گرفت. 

کمی قبل از فارغ التحصیلی از کالج، وریک و چامپین شرکت Nebulous را تاسیس کردند. این شرکت توسعه رسمی و محافظت از شبکه Sia را به عهده دارد.

سرمایه‌گذاران و شرکای سیا چه کسانی هستند؟

سرمایه گذاران سیاکوین

تصویر بالا تمام شرکا و سرمایه‌گذاران Sia را نشان می‌دهد که در وبسایت پروژه وجود دارد. در سپتامبر ۲۰۱۶ شرکت‌های Procyon Ventures، Raptor Group، Fenbushi Capital و Xiaolai Li  مبلغ ۷۵۰ هزار دلار در سیا سرمایه‌گذاری کردند.

در جولای ۲۰۱۷ INBlockchain مبلغ ۴۰۰هزار دلار برای توسعه سیا پرداخت کرد. در جولای ۲۰۱۹ حدود ۳.۲۵ میلیون دلار به رهبری Bain Capital Ventures و مشارکت چندین شرکت  دیگر جذب شد.

در سپتامبر ۲۰۲۰ نیز سرمایه‌گذاری ۳ میلیون دلاری توسط  Paradigm و چندین شرکت دیگر صورت گرفت.

Siacoin را از کدام صرافی‌ها می‌توان خرید؟

رمزارز SC را می‌توان از صرافی‌های بایننس، کراکن، کوینکس، هیوبی گلوبال، بیترکس، پولونیکس، Gate.io، MEXC Crypto.com،‌ و HitBTC خریداری کرد.

کیف پول مناسب SC کدام است؟

کیف پول‌های سیاکوین

بهترین کیف پول برای سیاکوین و استفاده از خدمات این پلتفرم Sia-UI است. به منظور نگهداری SC از کیف پول‌های تراست والت، مث والت و همچنین کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور نیز می‌توانید استفاده کنید.

جمع‌بندی

سیا روی یکی از نیازهای اساسی، یعنی فضای ذخیره‌سازی دست گذاشته است. این پروژه با ارائه یک پلتفرم غیرمتمکز و توزیع شده، با استفاده از ظرفیت خالی کاربران مختلف در سراسر دنیا، قصد رقابت با سرویس‌های ابری بزرگ فعلی مثل آمازون، گوگل و مایکروسافت را دارد. در این مقاله به این پرداختیم که پلتفرم سیا چیست، چه هدفی دارد، چطور کار می‌کند، رمزارز Siafunds و سیاکوین چیست و در ادامه نقشه راه، بنیانگذاران، سرمایه‌گذاران، راه‌های خرید، فروش و نگهداری این رمزارز بررسی شد. به نظر شما آیا سیاکوین در رقابت با گوگل و آمازون پیروز خواهد شد؟

منبع
sia.tech

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا