تحلیل فاندامنتالویدیو

نقد و بررسی شبکه Ton و رمز ارز Toncoin؛ آیا تلگرام پشت این شبکه است؟ + ویدیو

شبکه بلاک چین Ton یا The Open Network چیست؟ آیا شبکه بلاکچین تان به تلگرام وابسته است؟ این شبکه چه ویژگی‌هایی دارد و کاربرد آن برای پیام‌رسان Telegram چیست؟ ما در این نقد و بررسی ابتدا ماجرای شکل‌گیری شبکه بلاک چین تلگرام یا Telegram Open Network را بررسی خواهیم کرد و سپس خروج تلگرام از این شبکه و آغاز به کار مجدد آن در چند ماه اخیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

این مقاله در تاریخ ۶ آذر ۱۴۰۰ بروزرسانی شده است

شبکه بلاک چین تلگرام (TON)

شبکه TON به دلیل وابستگی خود به پیام‌رسان شناخته شده تلگرام، حواشی بسیاری دارد. برای درک بهتر این شبکه بهتر است ابتدا با نگاهی به گذشته ورود شرکت Telegram به حوزه بلاک چین و تصمیم این شرکت مبنی بر راه‌اندازی یک شبکه بلاک چین را مرور کنیم. همچنین ما ویدیویی را آماده کرده‌ایم که در آن به صورت خلاصه، ماجرای شکل‌گیری شبکه بلاک چین تلگرام، مشکلات آن با امریکا و توقف این شبکه و همچنین آغاز به فعالیت مجدد آن صحبت کرده‌ایم. که در زیر این ویدیو را مشاهده می‌کنید:

کاربران گرامی میهن بلاکچین، در صورتی که ویدیوی این مطلب برای شما به‌نمایش درنمی‌آید، VPN خود را خاموش کرده و سپس صفحه را رفرش کنید. بعضی ویدیوهای سایت آپارات برای IPهای خارج از ایران به نمایش درنمی‌آیند.

تلگرام در سال ۲۰۱۷ با هدف راه‌اندازی یک شبکه بلاکچین با نام Telegram Open Network وارد حوزه رمزارزها شد. برادران دروف، پاول و نیکولای دروف، این شبکه بلاکچین را راه‌اندازی کردند. هرچند همه ما تلگرام را با نام پاول دروف می‌شناسیم، اما معماری کامل شبکه بلاکچین تلگرام یا TON به دست نیکولای دروف طراحی و پیاده‌سازی شد. به طوریکه ساختار این شبکه به صورت کامل و با جزئیاتی مثال زدنی در صدها صفحه توسط او طرح‌ریزی شده است. نام این شبکه بلاکچین Telegram Open Network یا به اختصار TON و رمز ارز آن نیز Gram بود. تعداد کل توکن‌های Gram در این شبکه ۵ میلیارد واحد بود که در فرآیند فروش خصوصی میان ۹۴ سرمایه‌گذار خصوصی مجموعا به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار به فروش رفت. این فروش باعث تامین سرمایه قابل توجهی برای این پروژه شد تا آنجا که چنین اتفاقی برای سایر پروژه‌های بلاکچینی یک آرزوی دست نیافتنی بود. این پروژه، مسیر توسعه خود را به صورت زیر ترسیم کرد:

نقشه راه شبکه بلاک چین تلگرام

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، گام اول این پروژه بلاک چین، راه‌اندازی پیام‌رسان تلگرام در سال ۲۰۱۳ تعریف شده بود و این چنین نقشه راهی نشان می‌داد که بلاکچین TON بخشی از مسیر توسعه Telegram خواهد بود. با این‌حال ماجرا با ورود کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده امریکا (SEC) رنگ دیگری به خود گرفت (همان سازمانی که ریپل، شرکت تتر، صرافی بایننس و صرافی کوین‌بیس را نیز به دادگاه کشاند).

توقف پروژه بلاکچین تلگرام

سازمان بورس و اوراق بهادار امریکا، SEC، در سال ۲۰۱۹ (مهرماه ۱۳۹۸) طی بیانیه‌ای رسمی (منبع)، به فروش توکن Gram به ۳۹ سرمایه‌گذار امریکایی توسط تلگرام ایراد قانونی وارد کرد و پرونده‌ای برای این شبکه بلاک چین در دادگاه امریکا به جریان انداخت. پس از ماه‌ها درگیری میان سازمان بورس و اوراق بهادار امریکا و شرکت تلگرام، این شرکت در دادگاه محکوم شد و در نهایت پاول دروف در کانال تلگرام خود پیام زیر را منتشر کرد:

او در این اطلاعیه به صورت رسمی ادامه فعالیت شبکه Telegram Open Network را متوقف کرد و دلنوشته‌ای به همین دلیل منتشر کرد که مطالعه آن خالی از لطف نیست. در نتیجه، فعالیت شبکه بلاک چین Telegram Open Network در ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی (اردیبهشت ۱۳۹۹) به صورت رسمی متوقف شد. توجه به این نکته مهم است که آدرس سایت شبکه بلاکچین تلگرام WWW.ton.org و صفحه گیت هاب آن github.com/ton-blockchain بود. از این داده در ادامه مقاله استفاده خواهیم کرد.

تغییر نام شبکه به The Open Network

این پروژه از اردیبهشت ۱۳۹۹ رسما تمام فعالیت‌های خود را متوقف کرد با این حال از آنجا که Telegram Open Network یک پروژه متن باز بوده و به دلیل معماری خاص و دقیق و البته بهره‌مندی آن از جامعه‌ غنی توسعه‌دهندگان، به صورت کامل متوقف نشد. خاصیت دنیای متن باز این است که هر کس به راحتی می‌تواند با تشکیل تیمی از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان، نسخه‌ای کاملا مشابه پروژه اصلی را برای خود بازآفرینی کرده و آن را به پیش ببرد.

پس از کناره‌گیری برادران دروف از هسته مرکزی توسعه شبکه Ton، تیم توسعه دهنده این شبکه که در گذشته نیز بخشی از تیم برادران دروف بود و اکنون بدون این دو به کار خود ادامه می‌داد، مسئول توسعه این شبکه بود و فعالیت خود را با نام Free Ton آغاز کردند. توجه به این نکته ضروری است که نام تجاری TON و سایت رسمی این شبکه به همراه صفحه گیت هاب شبکه Telegram Open Network پس از ماجرای دادگاه تلگرام و SEC متوقف شد. زیرا عملا این سه مولفه، جزو حقوق شرکت تلگرام بود و اکنون که تلگرام اجازه فعالیت در حوزه بلاک چین را نداشت، در نتیجه این سه دارایی شبکه نیز در دسترس تیم توسعه فعلی نبود و تیم توسعه جدید Ton برای انجام فعالیت‌های خود از آن‌ها استفاده نمی‌کرد.

ماجرا تا آنجا ادامه یافت که میان اعضای ارشد تیم Free Ton (جامعه‌ای غیرمتمرکز از توسعه دهندگان) اختلاف افتاد. فورک دیگری در این شبکه رقم خورد و تیم The Open Network تشکیل شد. این تیم برای توسعه شبکه TON از:

  • سایت www.Toncoin.org
  • ریپازیتوری گیت هاب با نام Newton-blockchain
  •  

استفاده می‌کردند.

 این تیم توسعه دقیقا بر روی آخرین نسخه دوم آزمایشی ارائه شده توسط تیم دروف در سال ۲۰۱۹ فعالیت داشتند و به صورت کامل اهداف همان نسخه اصلی را جلو می‌بردند. این تیم در اطلاعیه رسمی خطاب به دروف، از او درخواست کردند تا نام تجاری TON، دامنه اصلی سایت شبکه بلاکچین تلگرام و صفحه اصلی گیت هاب شبکه TON را در اختیار این تیم قرار دهد. بسیاری از توسعه دهندگان نیز به این درخواست پیوستند تا آنکه در تاریخ هشتم تیر ماه ۱۴۰۰ اکانت رسمی شبکه بلاکچین تلگرام در گیت هاب با انتشار پیام زیر، با این درخواست موافقت کرد:

انتقال سایت شبکه تلگرام به توسعه دهندگان جدید

در نتیجه در شهریورماه ۱۴۰۰ برادران دروف به صورت رسمی حقوق استفاده از تمامی ابزارهای بلاک چین تلگرام را به The Open Network اعطا کردند. در نتیجه این توافق، تغییرات زیر اتفاق افتاد:

  • تغییر سایت WWW.Toncoin.org به WWW.Ton.org
  • تغییر گیت هاب با نام Newton-blockchain به ton-blockchain البته همچنان تمامی کدها روی ریپازیتوری Newton-blockchain انجام می‌شود.
  • استفاده از نام تجاری TON برای پروژه جدید

اکنون به یک سوال بسیار مهم پاسخ خواهیم داد.

آیا The Open Network به تلگرام وابسته است؟

تیم میهن بلاک چین اعتقاد دارد که به صورت رسمی خیر؛ اما پس از اختلاف نظر پیش آمده بین Free Ton و The Open Network، نیکولای دروف و تیم مدیریتی تلگرام از شبکه The Open Network حمایت کردند و از این نکته می‌توان نتیجه گرفت که او حداقل با این تیم مشکلی ندارد و احتمالا به صورت غیررسمی از آن‌ها حمایت نیز می‌کند.

دلیل دوم، ارتباط میان توسعه‌دهندگان این دو شبکه در گیت هاب است. به یاد بیاورید که در بالا اشاره کردیم که اعضای جامعه The Open Network در گیت هاب درخواستی مبنی بر انتقال دامنه سایت و ریپازیتوری گیت هاب پروژه Telegram Open Network را به این تیم منتشر کردند. این درخواست توسط فردی به نام Toyla Yanot ارائه شد. او در گذشته در تیم توسعه شبکه بلاکچین Telegram حضور داشته است. همچنین توسعه دهنده دیگری با نام EmelyanenkoK در هر دو تیم توسعه حضور داشته است. در واقع توسعه شبکه جدید TON توسط این دو رهبری می‌شود. که این دو همچنان در لیست تیم توسعه شبکه بلاک چین تلگرام در گیت هاب حضور دارند.

دلیل دیگری وجود دارد که ما را به این نتیجه رساند که این شبکه همچنان حمایت برادران دروف را دارد و آن هم تبلیغ این پروژه در تلگرام است. در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۰ پاول دروف در کانال تلگرامی خود سرانجام از طرح درآمدزایی تلگرام رونمایی کرد؛ تلگرام که تاکنون هیچ برنامه مشخصی کسب درآمدی برای کسب و کار خود ارائه نداده بود در این تاریخ محصول Sponsored Messages را به صورت آزمایشی معرفی کرد. با استفاده از این محصول، تبلیغات در تلگرام امکان‌پذیر خواهد بود. این تبلیغات تنها در کانال‌های عمومی بیشتر از ۱,۰۰۰ عضو به نمایش درخواهد آمد. احتمالا شما هم مثل ما به دنبال این هستید که اولین تبلیغ تاریخ تلگرام برای چه کسب و کاری بوده است؟ تبلیغ کوین TON و شبکه بلاکچین The Open Network.  این تبلیغ در تمامی کانال‌های فعال در حوزه بلاکچین به نمایش درآمده است. تصویر زیر تبلیغ این محصول در کانال تلگرامی میهن بلاکچین است.

تبلیغ toncoin در کانال تلگرام میهن بلاکچین

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، این پیام تبلیغاتی برای پروژه TON در تمامی کانال‌های فعال در حوزه رمز ارزها منتشر شده است. این پیام از سمت تلگرام و بدون اجازه ادمین‌های کانال‌ها منتشر شده است. در این پیام خبر لیست شدن کوین Toncoin در صرافی FTX و OKEx تبلیغ شده و این پیام به کانال رسمی این شبکه بلاک چین لینک داده شده است.

ادمین هر کانال برای درخواست تبلیغ در تلگرام باید این درخواست را با استفاده از اکانت خود به ارسال کنید؛ خب در نتیجه ادمین کانال تلگرام The Open Network چنین درخواستی را داده است؛ اما برای تبلیغات شبکه The Open Network چه کسی این درخواست را به تلگرام ارسال کرده است؟ ما در هیچ منبعی، چنین درخواستی از سوی توسعه‌دهندگان پروژه را مشاهده نکردیم. در نتیجه تلگرام با میل خود چنین تبلیغی را انجام داده است.

تا اینجا داستان شکل‌گیری، انحلال و بازآفرینی شبکه بلاکچین تلگرام را باهم مرور کردیم. در بخش دوم به معرفی فنی این شبکه بلاکچین فارغ از حواشی آن می‌پردازیم.

سازوکار شبکه بلاکچین Ton

از آنجا که شبکه The Open Network از همان نسخه اولیه شبکه Telegram Open Network استفاده می‌کند در نتیجه وایت پیپر این شبکه نیز همان نسخه ارائه شده توسط دکتر نیکولای دروف است. این شبکه بلاکچین بخش‌های متنوعی را شامل می‌شود که هسته مرکزی آن شبکه بلاک چین TON است. ساختار این شبکه، کمی تخصصی و البته متفاوت از دیگر شبکه‌هایی است که عموما به گوش ما آشناست. شبکه TON در واقع یک شبکه بلاک چین نیست و در دل آن چندین شبکه متفاوت در حال اجرا هستند. این اجزا را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

  • Master Blockchain یا به اختصار Masterchain که یک شبکه واحد بوده و حالت نهایی (آخرین کپی از لجر مورد تایید) را نشان داده و همینطور وظیفه مدیریت نودهای ولیدیتور و مقدار دارایی سپرده‌گذاری شده توسط آنها (Staking)، مدیریت Workchainها (لایه دوم بلاک چین؛ در ادامه توضیح خواهیم داد)، مدیریت شاردها (لایه سوم بلاکچین؛ در ادامه توضیح خواهیم داد) و محلی برای ذخیره هش آخرین بلاک‌های تولید شده در Workchain ها و شاردچین‌هاست. این لایه از شبکه TON به نوعی قلب شبکه و هماهنگ‌کننده اجزای مختلف این شبکه بلاک چین است. برای آنکه در ذهن شما این لایه از شبکه شفاف‌تر باشد، کل این مجموعه را مشابه یک تیم در نظر بگیرید که رهبری این تیم برعهده Masterchain است. ما برای شرح شبکه‌های TON از لایه دو و لایه سه استفاده کردیم. در واقع این شبکه‌های لایه دو یا لایه سه برای شبکه TON به شمار نمی‌روند (مشابه راهکارهای لایه دو برای اتریوم نیستند) بلکه ساختار این شبکه به گونه‌ای طراحی شده تا شبکه‌های متنوع بتوانند به صورت موازی باهم کار کنند. پس استفاده از کلمه لایه در این بخش، برای انتقال مطلب بوده و منظورمان وجود یک لایه واقعی نیست.
  • Working Blockchain یا به اختصار Workchainها لایه دوم این شبکه هستند. تعداد زیادی شبکه بلاک چین در این لایه می‌تواند اجرا شود که هر کدام از آن‌ها یک زنجیره بلاکچین مستقل هستند. این شبکه‌های بلاک چین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کرده و می‌توان شبکه‌های مبتنی بر قرارداد هوشمند را بر روی این لایه راه‌اندازی کرد. هر شبکه بلاک چین در این لایه می‌تواند ساختاری کاملا منحصر به فرد داشته باشد، از الگوریتم‌های مختلفی برای تولید آدرس استفاده کند، فرمت‌های متفاوتی برای ارسال تراکنش داشته باشد، برای اجرای قراردادهای هوشمند از ماشین‌های مجازی متنوعی استفاده کند، از رمز ارزهای بومی متفاوتی استفاده کند و… اما لایه Workchain بستری را فراهم می‌کند تا این شبکه‌های متفاوت بتوانند باهم ارتباط برقرار کنند و از ویژگی قابلیت همکاری میان زنجیره‌ای، بهره خواهند برد. در واقع این لایه، ایده مشابه پولکادات را دنبال می‌کند.
  • Shard blockchain یا به اختصار  Shardchainها نیز زنجیره‌های موازی برای هر Workchain بوده که برای افزایش مقیاس‌پذیری این شبکه اجرا شده است. برای مقیاس‌پذیر کردن هر Workchain از فناوری شاردینگ استفاده می‌شود و این بخش تقریبا مشابه کاری است که اتریوم در بروزرسانی اتریوم ۲ به دنبال آن است.

تفاوت شبکه TON با سایر شبکه‌ها چیست؟

نیکولای دروف ویژگی‌های منحصر به فردی را برای شبکه بلاکچین TON معرفی کرده که در صورت اجرای موفق آن‌ها، می‌توان گفت با شبکه بلاکچین کاملا متفاوتی از آنچه تاکنون دیده‌ایم مواجهیم.

اولین ویژگی مطرح شبکه TON، چند زنجیره‌ای بودن آن است. به عبارتی تان شبکه‌ای است که در آن چند شبکه بلاک چین به صورت لایه‌ای باهم کار می‌کنند. این یکی از ویژگی‌های کم نظیر این شبکه است که آن مقیاس‌پذیری آن را به مقدار بسیاری افزایش خواهد داد.

ویژگی بعدی این شبکه، Ton Payment است که بستری برای ریزپرداخت‌های مالی است و تراکنش‌های مالی را خارج از شبکه اصلی TON مدیریت می‌کند. البته این شبکه اطمینان داده تا این کانال پرداخت مالی آفچین، امنیتی مشابه تراکنش‌های آنچین داشته باشد.

بهره‌مندی از فناوری شاردینگ برای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه از دیگر ویژگی‌های این شبکه است.

سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه؛ این شبکه مدعی است که در صورت پیاده‌سازی کامل، این شبکه قادر است میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

ساختار تولید بلاک در شبکه TON

شبکه تان برای تولید بلاک جدید در شبکه از الگوریتم PoS یا گواه اثبات سهام استفاده می‌کند. این بلاک‌ها در شاردچین‌ها و نهایتا هش بلاک‌های تولید شده هر شارد در بلاک مسترچین ذخیره خواهد شد. در نتیجه ما در این شبکه بلاکچین با مجموعه‌ای از Validator رو به رو هستیم که با Stake کوین TON در مسترچین شبکه TON، به نود این شبکه تبدیل شده و تولید بلاک جدید و همچنین تایید تراکنش‌ها در این شبکه را برعهده می‌گیرند. این نودها در فرآیندی اتفاقی و رندوم به گروه‌های کوچکتر تقسیم شده و هر گروه وظیفه بررسی تراکنش، تایید آن و در نهایت تولید بلاک در هر شارد را بر عهده می‌گیرند. پس از هر ۱۰۲۴ بلاک تولید شده در شبکه، این گروه‌ها منحل و ترکیب جدیدی از آن‌ها برای ۱۰۲۴ بلاک بعدی انتخاب می‌شوند. در این شبکه به صورت تقریبی هر ۵ ثانیه بلاک جدیدی تولید خواهد شد.

انواع نود در شبکه TON

همانطور که در بالا اشاره شد، شبکه بلاکچین The Open Network از ساختار گواه اثبات سهام استفاده می‌کند. در نتیجه نودها با استیک کوین TonCoin در شبکه به نود تبدیل خواهند شد و در ازای کار خود کوین Toncoin پاداش خواهند گرفت. این نودها باید سرورهایی با ظرفیت نسبتا بالا و همچنین ارتباط بدون وقفه به اینترنت نیز فراهم کنند. اما این تنها راه برای کسب درآمد از این شبکه نیست. در ادامه سایر روش‌های بدست آوردن Toncoin را معرفی خواهیم کرد.

 Nominator: این روش نیز راه‌ دیگری برای بدست آوردن کوین Toncoin است. هرچند شبکه تان از سیستم ماینینگ، همانند بیت کوین، استفاده نمی‌کند اما به دلیل ساختار پیچیده آن، نودها علاوه بر استیک ارز Toncoin باید سرورهایی با ظرفیت بالا نیز داشته باشند. هرچند قیمت این سرورها در مقایسه با دستگاه‌های ASIC قیمت کمتری دارند، اما با این حال با کامپیوترهای خانگی نمی‌توان در این شبکه نود راه اندازی کرد. Nominatorها در شبکه تان را می‌توان مشابه استخرهای استخراج در شبکه‌هایی مشابه بیت کوین در نظر گرفت. در استخرهای استخراج، افراد گرد هم آمده و با ترکیب کردن قدرت پردازشی خود، شانس خود را برای تولید بلاک جدید و دریافت پاداش افزایش می‌دهند. نامینیتورها در شبکه تان نیز همین کار را انجام می‌دهند. آن‌ها به جای آنکه به تنهایی ارز Toncoin را استیک کرده و سرورهای مناسب خریداری کنند، Toncoin خود را به یک نود ولیدیتور دیگر قرض می‌دهند تا با افزایش مقدار Toncoin استیک شده توسط این نود، شانس او برای دریافت پاداش را افزایش دهند. این نود در صورت دریافت پاداش، آن را میان نامینتیورها توزیع خواهد کرد.

Fishermen: این نودها به بیان ساده وظیفه مچ‌گیری از نودهای خطاکار و برملا کردن اشتباه آن‌ها را دارند. برای تبدیل شدن به این نود، ابتدا باید مقدار کمی ارز Toncoin را در شبکه Stake کرده و سپس بلاک‌های نامعتبری که در شبکه توسط نودهای خطاکار منتشر شده را شناسایی و به سایر نودها اطلاع داد. سایر نودها وضعیت آن بلاک را بررسی و در صورتی که ادعای این نود مبنی بر نامعتبر بودن آن بلاک تایید شود، نود پاداش دریافت خواهد کرد.

پاداش ولیدیتورها در شبکه Ton

پاداش ولیدیتورها در شبکه TON براساس میزان کل رمز ارزهای استیک شده محاسبه می‌شود. به این صورت که ۲۰ درصد از مقدار کل رمزارزهای استیک شده در این شبکه به صورت سالانه به عنوان پاداش میان نودها توزیع شده و به عرضه این ارز دیجیتال اضافه خواهد شد. به صورت کلی این شبکه نحوه توزیع توکن را به نحوری تنظیم خواهد کرد که نرخ تورم ارز Ton در محدوده ۲ درصد قرار بگیرد.

از طرفی اگر نودهای شبکه بر خلاف پروتکل بلاک جدیدی را به شبکه معرفی کنند، جریمه خواهند شد. در زمان اعمال جریمه، بخشی یا تمام دارایی استیک شده توسط نود به عنوان جریمه از حساب او کسر شده و بخش قابل توجهی از آن سوزانده خواهد شد. به این طریق می‌توان گفت که سازوکار توکن سوزی در این شبکه بلاکچین نیز به گونه‌ای اجرایی خواهد شد.

راه‌اندازی نود در شبکه TON

برای تبدیل شدن به نود شبکه بلاکچین TON بایستی فول نود این شبکه را راه‌اندازی کرد. البته در صورتی که شاردینگ در این شبکه اجرایی شود شما تنها می‌توانید فول نود یک یا چند شارد مشخص در این شبکه باشید. تبدیل شدن به فول نود در تمامی شاردینگ‌های این شبکه تقریبا غیرممکن است؛ زیرا تعداد شاردها بسیار بالا خواهد بود. برای راه‌اندازی فول نود باید:

سروری با ظرفیت انتقال داده ۱ گیگابیت بر ثانیه و اتصال مناسب به اینترنت فراهم کنید. پیشنهاد می‌شود که از یک سرور Dual Processor حداقل هشت هسته‌ای در هر پردازشگر و با حداقل رم ۲۵۶ و حداقل هارد ۸ ترابایت (HDD) و حداقل ۵۱۲ گیگابایت هارد (SSD) استفاده شود. عموما برای راه‌اندازی چنین نودهایی پیشنهاد می‌شود که از سیستم شخصی خود استفاده نکنید و به جای آن این نود را روی سرور خریداری شده و یا اجاره شده راه‌اندازی کنید و با راه‌اندازی یک نود Lite client بر روی سیستم شخصی خود، این فول نود را مدیریت کنید. پس از فراهم کردن این شرایط می‌توانید به Validator این شبکه تبدیل شوید. با توجه به اطلاعات منتشر شده در این سایت، شبکه بلاکچین TON در حال حاضر ۱۵۰ نود ولیدیتور فعال دارد.

ارز Toncoin چیست؟

Toncoin ارز بومی شبکه بلاکچین The Open Network است که ابزاری برای پرداخت کارمزد تراکنش و همچنین پاداش نودهای این شبکه است. عرضه کل این ارز دیجیتال ۵ میلیارد واحد وارد تعریف شده است. یکی از مسائل بحث برانگیز در مورد Toncoin مربوط به عرضه آن است. همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، پیش از انحلال شبکه Telegram Open Network بخشی از عرضه کوین Gram به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران به فروش رفته بود. با این حال، چه اتفاقی برای کوین Gram افتاد؟ آیا هولدرهای کوین Gram به نسبت تعداد کوین‌های Gram خود ارز Toncoin دریافت کرده‌اند؟ و سوال مهمتر اینکه توزیع کوین Toncoin به چه شکلی است؟ سالانه چند درصد از عرضه کل آن به عنوان پاداش میان نودها تقسیم می‌شود؟ که ما در این بخش، به تمامی این سوال‌ها پاسخ خواهیم داد.

شرکت تلگرام پس از رای دادگاه اعلام کرد از آنجا که تمامی سرمایه‌گذاران این شبکه، سرمایه‌گذاران خصوصی هستند طبق توافق انجام شده با آن‌ها تقریبا ۷۰ درصد سرمایه آن‌ها را باز می‌گرداند. اما کوین Toncoin عرضه کاملا مستقل از کوین Gram و هولدرهای آن دارد. در ادامه نحوه توزیع این رمز ارز را معرفی خواهیم کرد.

نحوه توزیع و عرضه ارز Toncoin

در سال ۲۰۱۹ که توسعه‌دهندگان شبکه The Open Network آخرین شبکه آزمایشی Telegram Open Network ( Testnet2) را برداشته و با اصلاح آن، همان نسخه را به عنوان نسخه اصلی یا mainnet منتشر کردند. در زمان انتشار شبکه اصلی، ۵ میلیارد واحد Toncoin تولید شد. ۱.۴۵ درصد از کل عرضه Toncoin میان توسعه‌دهندگان این شبکه پخش شد.

۹۸.۵۵ درصد باقی مانده به قرارداد هوشمندی منتقل شد (Proof-of-work Giver Smart Contract) تا عرضه این کوین به شکلی خاص و با استفاده از یک سازوکار ماینینگ میان افراد توزیع شود. توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که شبکه بلاک چین Ton از الگوریتم گواه اثبات کار یا PoW برای تولید بلاک و تایید تراکنش‌ها استفاده نمی‌کند و این شبکه کاملا مبتنی بر PoS است. اما برای توزیع کوین Toncoin از سازوکاری شبیه به ماینینگ استفاده می‌کند. در نتیجه برای توزیع Toncoin هیچ ایردراپ یا ICO اجرا نشده و نخواهد شد. در نتیجه هرکس با فراهم کردن ماینر و حل تابع تعریف شده در PoW این شبکه و یافتن جواب صحیح، مقداری کوین را پاداش خواهد گرفت. این نحوه توزیع، باعث توزیع غیرمتمرکز این رمز ارز خواهد شد.

توزیع Toncoin توسط قرارداد هوشمندی به نام PoW Givers انجام می‌شود که بر هریک از آن‌ها مقدار مشخصی TON اختصاص یافته است. در حال حاضر ۱۰ PoW Giver فعال در شبکه هستند که هر Givers به ازای هر بلاک ۱۰۰ واحد Toncoin منتشر می‌کند. ماینرهای این شبکه (یادآوری می‌کنیم که ماینرها ارتباطی به تولید بلاک و تایید تراکنش در شبکه ندارند) برسر حل معمای ریاضی طرح شده در این شبکه رقابتی را آغاز می‌کنند و طبیعتا هرکس ماینر قوی‌تری در اختیار داشته باشد، شانس بالاتری برای یافتن پاسخ این سوال خواهد داشت و ۱۰۰ واحد Toncoin را بدست خواهد آورد.

در هر ۲۴ ساعت تعداد ۱۷۱,۶۳۵ واحد toncoin عرضه می‌شود. هرچه هش ریت بالاتری را تامین کنید، سهم شما از این مقدار کوین آزاد شده در شبانه روز، افزایش خواهد یافت. اطلاعات مربوط به هر یک از این قراردادهای Giver را از اینجا مشاهده کنید.

هولدرهای Toncoin

یکی از پرسش‌های اساسی برای تحلیل اقتصادی یک پروژه، تعداد هولدرها و میزان ارز در گردش آن است. در مورد Toncoin واقعا اطلاعات دقیق و شفافی در مورد اینکه چه مقدار کوین عرضه شده و این کوین‌ها در اختیار چند نفر قرار دارد، ارائه نشده است. در نتیجه ما با تحلیل میزان خروجی PoW Contractها می‌توانیم میزان حدودی عرضه این ارز دیجیتال و وضعیت موجودی کیف پول هولدرهای آن را تخمین بزنیم.

Pow Giver ۱ ، PoW Giver ۲، PoW Giver ۳، PoW Giver ۴، PoW Giver ۵، PoW Giver ۶، PoW Giver ۷، PoW Giver ۸، PoW Giver ۹ و PoW Giver ۱۰ کل عرضه کوین‌های Toncoin توسط این ده آدرس انجام می‌شود. با توجه به تراکنش‌های این ۱۰ قرارداد هوشمند، تعداد ۴,۶۰۰ کوین در هر ساعت عرضه می‌شود. به طور میانگین در هر شبانه روز تعداد ۱۱۰ هزار کوین عرضه خواهد شد. در نتیجه تقریبا ۱۲۴ سال زمان نیاز است تا تمامی کوین‌ها در بازار عرضه شود. البته این مقدار عرضه به مرور افزایش خواهد یافت. زیرا هم اکنون حدود ۱۱۲ میلیون کوین توسط نامینیتورها و ولیدیتورها در شبکه استیک شده است. که سود استیکینگ شبکه بین این دو بازیگران تقسیم خواهد شد به نحوی که ۶۰ درصد سود استیکینگ به نامینیتورها و ۴۰ درصد به ولیدیتورها اختصاص خواهد یافت. سود استکینگ نیز قبلا اشاره کردیم که ۲۰ درصد کل Toncoin استیک شده به عنوان پاداش نودها در نظر گرفته خواهد شد. پس در یک نگاه کلی عرضه این ارز دیجیتال را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • تعداد کل هولدرهای ارز Toncoin = ۸۴۷۳۱ کیف پول
  • تعداد کل رمز ارزهای استیک شده در شبکه = ۱۱۲ میلیون واحد Toncoin
  • دارایی بنیاد Ton = ۶۷ میلیون واحد Toncoin
  • مقدار کوین‌های اختصاص یافته به PoW Givers = ۴۶.۱ میلیون واحد
  • عرضه کل = ۱۸۰ میلیون واحد + آزادسازی روزانه ۱۱۰ هزار واحد + تورم سالانه ۰.۶ درصدی برای پرداخت سود به نودهای شبکه

راه‌اندازی ماینینگ Toncoin

همانطور که بارها در این مقاله اشاره شد، ماینینگ در این شبکه فقط و فقط به هدف توزیع عادلانه و غیرمتمرکز ارز Toncoin انجام می‌شود و هیچ ارتباطی با الگوریتم اجماع در این شبکه ندارد. توزیع کوین Toncoin با استفاده از ۱۰ قرارداد هوشمند به نام PoW Givers انجام می‌شود که در هر بلاک ۱۰۰ واحد Toncoin عرضه می‌کنند. برای یافتن این بلاک دستگاه ماینینگ یک چالش ریاضی پیچیده را حل خواهد کرد و هرکس زودتر به این پاسخ برسد، برنده ۱۰۰ واحد ارز دیجیتال Toncoin خواهد شد. برای ماینینگ در این شبکه باید از CPU که از Intel SHA Extension پشتیبانی می‌کند استفاده کرد. بیشتر ماینرهای این شبکه از AMD EPYC حداقل ۳۲ هسته‌ای استفاده می‌کنند.

البته برای استخراج TonCoin می‌توان از GPU نیز استفاده کرد. اما بیشتر ماینرهای این شبکه از کلاد ماشین‌ها (Cloud Machines) همچون AWS آمازون و گوگل استفاده می‌کنند. از آنجا که احتمالا شما نیز این روش را انتخاب خواهید کرد، دو گزینه c۵a.۲۴xlarx آمازون و n۲d-highcpu-۲۲۴ گوگل را بررسی کنید. در ادامه سودآوری ماینینگ Toncoin را بررسی خواهیم کرد.

آیا ماینینگ Toncoin  سودآور است؟

در مکانیزهای PoW و برای محاسبه میزان سودآوری آن باید به هش ریت شبکه و هش ریتی که شما قادر به تامین آن هستید و همچنین مقدار کوین عرضه شده در یک شبانه‌روز توجه کرد. برای مثال در هر ۲۴ ساعت تعداد ۱۷۲,۴۰۰ کوین توسط قراردادهای هوشمند این شبکه توزیع می‌شود. مقدار هش ریت شبکه در این لحظه ۱۳۴ تراهش برثانیه است. اگر قدرت پردازشی شما به عنوان مثال ۱.۳۴ تراهش برثانیه تولید کند (۱ درصد شبکه) با تقسیم میزان هش ریت دستگاه خود بر هش ریت شبکه و ضرب حاصل آن در تعداد کوین‌های توزیع شده می‌توان سودآوری ماینینگ Toncoin را بررسی کرد. در این مثال شما در ماه ۵۱,۷۲۰ واحد ارز Toncoin بدست خواهید آورد. قیمت هر یک واحد Toncoin در زمان نگارش این مقاله تقریبا معادل ۳ دلار است. اکنون باید هزینه‌های لازم برای فراهم کردن ۱.۳۴ تراهش برثانیه را محاسبه کرده و با مقایسه آن با درآمد بدست آمده از ماینینگ این ارز دیجیتال، توجیه اقتصادی آن را بررسی کنید.

کاربردهای Toncoin

  • استیک Toncoin و تبدیل شدن به نود شبکه و تولید بلاک در شبکه و دریافت پاداش در ازای این کار
  • نقش حاکمیتی در شبکه داشته و می‌توان در تصمیم‌گیری‌های شبکه مشارکت داشت.
  • تنها ابزار برای پرداخت کارمزد تراکنش در شبکه TON
  • استفاده به عنوان ابزار پرداخت مالی در برنامه‌های اجرا شده در اکوسیستم TON
  • استفاده از تمامی ابزارهای اساسی این شبکه همچون Ton service، Ton Storage، Ton Proxy و…

نقشه راه شبکه

برای این بخش، مهمترین برنامه‌های پیش روی این شبکه را معرفی خواهیم کرد.

این شبکه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ میلادی پل ارتباط میان شبکه‌ای با شبکه اتریوم را معرفی و راه‌اندازی کرد. همچنین در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ به دنبال راه اندازی کانال پرداخت مالی TON خواهد بود. در سال ۲۰۲۲ مهمترین برنامه‌های این شبکه به شرح زیر است:

  • راه اندازی TON DNS
  • فراهم کردن بستری برای اجرای پروژه‌های DeFi
  • راه‌اندازی سرویس Ton Proxy و Ton Sites به عنوان بستری برای راه‌اندازی سایت بر بستر بلاک چین و استفاده از فضای ابری این شبکه

کیف پول Toncoin Wallet

شبکه Ton به منظور نگهداری رمز ارز Toncoin روی شبکه اصلی و همچنین انجام استیکینگ در این شبکه، کیف پول رسمی خود را با نام Toncoin Wallet منتشر کرده است. این کیف پول در نسخه IOS، اندروید برای تلفن همراه و کیف پول دسکتاپ برای سه سیستم عامل لینوکس، ویندوز و Mac و همچنین کیف پول افزونه مرورگر و تحت وب را نیز عرضه کرده و از این جهت، نیاز تمامی کاربران خود را برطرف کرده است. برای دانلود کیف پول‌های این شبکه به این صفحه مراجعه کنید.

ارز Toncoin را از کجا خریداری کنیم؟

این ارز دیجیتال در سه صرافی متمرکز FTX، OKEx و Gate.io خرید و فروش می‌شود که می‌توان از این صرافی‌ها استفاده کرد. همچنین توکن ERC-۲۰ این کوین در صرافی یونی سواپ و توکن Bep-۲۰ آن در صرافی پنکیک سواپ نیز معامله می‌شود.

آدرس قرارداد هوشمند رپدتوکن Toncoin در شبکه اتریوم: اتراسکن

آدرس قرارداد هوشمند رپدتوکن Toncoin در بایننس اسمارت چین: بی اس سی اسکن

عرضه این توکن در شبکه اتریوم تقریبا ۵ میلیون و عرضه آن در شبکه بایننس اسمارت چین تقریبا برابر ۲ میلیون واحد است.

برای انتقال این رمز ارز بین شبکه اصلی خود و اتریوم و بایننس اسمارت چین، پل ارتباطی ایجاد شده که می‌توان از آن استفاده کرد. برای استفاده از این محصول، اینجا کلیک کنید.

پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ پورتفولیو ارز دیجیتال

  • آیا شبکه Ton همان شبکه بلاکچین تلگرام است؟

این شبکه از نظر فنی دقیقا همان شبکه بلاکچین تلگرام بوده که پس از کناره‌گیری تلگرام از توسعه آن، توسط جامعه هدایت می‌شود. اما طبق تحقیقات انجام شده توسط میهن بلاکچین، ارتباط بسیار نزدیکی بین جامعه توسعه‌دهندگان و تیم مدیریتی تلگرام وجود دارد.

  • شبکه TON مخفف چیست؟

TON مخفف Telegram Open Network است که پس از کناره‌گیری این شرکت از توسعه شبکه بلاک چین، نام آن به The Open Network تغییر یافت.

  • آیا همچنان Gram کوین شبکه تلگرام است؟

خیر- نام رمز ارز بومی شبکه TON، Toncoin است. اما تعداد آن همانند گرام، ۵ میلیارد واحد تعریف شده است.

  • آیا تلگرام از شبکه بلاکچین TON استفاده خواهد کرد؟

هیچ اطلاعاتی در این زمینه منتشر نشده است.

  • آیا برای Toncoin عرضه اولیه یا ایردراپی برگزار شده است؟

خیر- به محض ارائه شبکه اصلی TON تمام ۵ میلیارد کوین Toncoin تولید و در قراردادهای هوشمندی ذخیره شده است. این شبکه به منظور توزیع عادلانه و غیرمتمرکز این ارز دیجیتال، از سازوکار مشابه استخراج بیت کوین استفاده کرده و بستری را فراهم کرده تا افراد با خرید دستگاه‌های ماینر در مسابقه‌ای شرکت کرده و در صورت یافتن پاسخ صحیح مسئله ریاضی مطرح شده، تعداد ۱۰۰ کوین به عنوان پاداش دریافت کنند.

  • آیا شبکه TON یک شبکه مبتنی بر الگوریتم PoW است؟

خیر. این شبکه از الگوریتم PoS استفاده کرده و نودهای ولیدیتور مسئول ساخت بلاک جدید در شبکه هستند.

  • پس چرا در این شبکه می‌توان ماینینگ انجام داد؟

فرآیند ماینینگ صرفا برای توزیع رمز ارز Toncoin استفاده می‌شود. این شبکه برای فرار از چنگ قانون‌گذاران، عرضه رمز ارز خود را مشابه بیت کوین انجام داده‌اند.

سخن پایانی

شبکه The Open Network چیست؟ آیا این شبکه همان شبکه بلاک چین تلگرام است؟ ارتباط میان این شبکه و تلگرام چیست؟ ما در این مقاله به سراغ شبکه بلاک چین TON و ارز دیجیتال Toncoin و ارتباط آن با تلگرام رفتیم. این مقاله را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد؛ ویدیویی کوتاه از داستان شکل‌گیری شبکه بلاک چین تلگرام و مسائل پیش آمده برای این شبکه تا انحلال آن و راه‌اندازی مجدد آن توسط جامعه. در بخش دوم، ارتباط میان شبکه The Open Network و شبکه Telegram Open Network و اینکه آیا شبکه جدید TON تحت حمایت تلگرام است یا نه پرداختیم و در بخش سوم شبکه بلاکچین TON را از نظر فنی مورد بررسی قرار داده و نحوه کار این شبکه، ماینینگ ارز Toncoin، راه‌اندازی نود ولیدیتور در شبکه TON را معرفی کردیم.

منبع
میهن بلاکچین

نوشته های مشابه

اشتراک
اطلاع از
14 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین محبوب ترین
Inline Feedbacks
View all comments
دکمه بازگشت به بالا